Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 juli 2012, 13:15   #41
Marxmannetje
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 april 2011
Locatie: Vlamderen!
Berichten: 2.725
Standaard

De mensen zien het stilletjes aan meer zitten om Engels te leren en te spreken dan het Frans.

Persoonlijk vind ik dat de meeste Fransen denken dat heel de wereld hun taal spreekt en verstaat. Mjah, wat wil je, alles daar word van een andere taal vertaald naar het Frans. Moet je maar eens kijken op Franse zenders naar buitenlands films, series etc. Het is altijd Frans gedubt.

Laatst gewijzigd door Marxmannetje : 24 juli 2012 om 13:17.
Marxmannetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2012, 13:18   #42
parsprototem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat zijn wel dure privéscholen.

Die in Leuven misschien niet? Leuvenaars zouden dan ook hun kinderen daarheen kunnen sturen.
En dan is echt wel het startsein gegeven voor een heuse verengelsing. Een historisch kantelmoment! En iedereen slaapt rustig verder.....
Kantelmoment in Leuven? Dat hebben we al gehad.

In 1968 zijn er zware rellen geweest in Leuven om de Franstalige afdelingen van de KUL buiten te krijgen. En dat is gelukt.

De Franstaligen hebben in volle veld net over de taalgrens Louvain-la Neuve opgericht.

Maar ja, de geschiedenis herhaalt zich en altijd onder een andere vorm of met een ander ingrediënt.

Die Engelstalige basisschool in Leuven is een elite-gedoe en meer niet. Jonge, welgestelde Engelstaligen met kleine kinderen en ze wensen hun kinderen niet naar scholen te laten gaan in het Leuvense waar de kwaliteit leerstof naar beneden gehaald wordt vanwege het multicultureel publiek. De katholieke scholen houden nog een beetje stand maar het zal ook niet lang meer duren.

En het klasseverschil leeft nog steeds heel erg onder welgestelde Engelstaligen, of ze nu van GB afkomstig zijn of van de VS.

Ik maak me daar eigenlijk geen zorgen over.

Objectief ben ik niet; ik heb een zwak voor de Engelse literatuur van de 18de en 19de eeuw. Sorry!
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2012, 13:29   #43
parsprototem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje Bekijk bericht
De mensen zien het stilletjes aan meer zitten om Engels te leren en te spreken dan het Frans.

Persoonlijk vind ik dat de meeste Fransen denken dat heel de wereld hun taal spreekt en verstaat. Mjah, wat wil je, alles daar word van een andere taal vertaald naar het Frans. Moet je maar eens kijken op Franse zenders naar buitenlands films, series etc. Het is altijd Frans gedubt.
Het heeft niet zozeer te maken met een taal, maar eerder met de oppervlakte van een land met één taal.

Hoe kleiner de oppervlakte van een taalgebied, hoe soepeler de mensen aldaar open staan voor andere talen.

Frankrijk en Duitsland zijn vrij groot in oppervlakte, dus daar staan ze minder open voor vreemde talen. Bij mijn weten tonen de Duitse posten bij voorkeur Duitse films en Duitse series. En wordt er nog steeds gedubt voor anderstalige produkties. Geen ondertiteling.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2012, 13:36   #44
Marxmannetje
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 april 2011
Locatie: Vlamderen!
Berichten: 2.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Het heeft niet zozeer te maken met een taal, maar eerder met de oppervlakte van een land met één taal.

Hoe kleiner de oppervlakte van een taalgebied, hoe soepeler de mensen aldaar open staan voor andere talen.

Frankrijk en Duitsland zijn vrij groot in oppervlakte, dus daar staan ze minder open voor vreemde talen. Bij mijn weten tonen de Duitse posten bij voorkeur Duitse films en Duitse series. En wordt er nog steeds gedubt voor anderstalige produkties. Geen ondertiteling.
Das waar.
Marxmannetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2012, 13:51   #45
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

In Zweden kan iedereen zeer goed Engels. En ik bedoel niet een Svenglish met verengelsde woorden maar keurig Engels. Kinderen van 11 spreken al vlot.

Zweden is groter dan Duitsland.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2012, 14:11   #46
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
In Zweden kan iedereen zeer goed Engels. En ik bedoel niet een Svenglish met verengelsde woorden maar keurig Engels. Kinderen van 11 spreken al vlot.

Zweden is groter dan Duitsland.
Idd

In landen als bv Thailand leren kinderen vanaf jonge leeftijd Engels spreken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem
Die Engelstalige basisschool in Leuven is een elite-gedoe en meer niet. Jonge, welgestelde Engelstaligen met kleine kinderen en ze wensen hun kinderen niet naar scholen te laten gaan in het Leuvense waar de kwaliteit leerstof naar beneden gehaald wordt vanwege het multicultureel publiek. De katholieke scholen houden nog een beetje stand maar het zal ook niet lang meer duren.
Ik denk dat je verkeerd bent.
Citaat:
De stad Leuven, de KU Leuven en imec slaan de handen in elkaar om de internationale uitstraling van Leuven verder te vergroten en buitenlands talent aan te trekken. Daarom richten ze samen een internationale school op. Deze basisschool zal een Engelstalig onderwijsprogramma aanbieden zodat de kinderen van buitenlandse studenten, onderzoekers en expats in Leuven school kunnen lopen.
bron: http://www2.imec.be/be_en/press/imec...le-school.html

Heeft dus niks met elite te maken. Maar wel veel met de uitbouw van Vlaanderen als kenniscentrum, als hightec-gewest.

Er is nu eenmaal een tekort aan hoogopgeleiden in België. De elite kan zich dure privéscholen veroorloven. Het zijn net de mensen met intelligentie en een goede opleiding maar zonder de grote financiële middelen die je zo kan aantrekken.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2012, 18:10   #47
parsprototem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
In Zweden kan iedereen zeer goed Engels. En ik bedoel niet een Svenglish met verengelsde woorden maar keurig Engels. Kinderen van 11 spreken al vlot.

Zweden is groter dan Duitsland.
Ja, indd, maar het is een zeer dunbevolkt land:

Zweden :
opp: 450.000 km2
bevolking: slechts 9.059.651! (cijfers 2009)

vergelijk met:

Frankrijk:
opp 543.965 km2 (excl. overzeese gebieden)
bevolking: 65.436.552 (cijfers 2011)

Duitsland:
opp 357.022 km2
bevolking: 82.329.758 (cijfers 2009)

De elanden en de dennenbomen babbelen niet in Zweden, hé!
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2012, 18:11   #48
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Eerst was het oppervlakte, dan bevolkingsdichtheid. Misschien gewoon teruggaan naar het forum van Libelle?
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2012, 18:24   #49
parsprototem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Idd

In landen als bv Thailand leren kinderen vanaf jonge leeftijd Engels spreken.



Ik denk dat je verkeerd bent.

bron: http://www2.imec.be/be_en/press/imec...le-school.html

Heeft dus niks met elite te maken. Maar wel veel met de uitbouw van Vlaanderen als kenniscentrum, als hightec-gewest.

Er is nu eenmaal een tekort aan hoogopgeleiden in België. De elite kan zich dure privéscholen veroorloven. Het zijn net de mensen met intelligentie en een goede opleiding maar zonder de grote financiële middelen die je zo kan aantrekken.
Sorry, maar voor mij blijft het een elite als ik naar mijn budget kijk. Ik hoop dat mijn dochter of zoon het zullen kunnen betalen als ze kinderen hebben. Ik ben er pro voor omdat ik me inbeeld dat kinderen daar deftig onderwijs krijgen en niet lessen moeten doormaken, de ene na de andere waar één of twee rotte appels de lessen saboteren en je als leerkracht niets kan doen tenzij die belhamels wegsturen. Maar dat mag niet. Voor de andere leerlingen is zoiets dan een les in de realiteit, wel eentje die niet op het programma staat.
In zo'n elite school duurt het geen dag of die rotte appels worden weggestuurd, en terecht.

Dat die school alvast een campingplaats voorziet als het inschrijven is geblazen. Of misschien hoeft dat niet en telt het geld alleen?

Laatst gewijzigd door parsprototem : 24 juli 2012 om 18:26.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2012, 18:34   #50
parsprototem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Eerst was het oppervlakte, dan bevolkingsdichtheid. Misschien gewoon teruggaan naar het forum van Libelle?
Ik heb uitsluitend Frankrijk en Duitsland aangehaald in de context van het wel of niet synchoniseren van buitenlandse films en hun graad van meertaligheid. Ik ken deze landen relatief goed, maar Zweden ken ik helemaal niet.
Het valt me gewoon op dat ze zeer dunbevolkt zijn en ja, dat kan een factor zijn ondanks de grootte van hun landoppervlakte en dan?

Jij beweert dat de kinderen daar netjes Engels spreken. Wat is jouw graad van netjes Enges spreken? Dat weet ik niet eens. En ik weet ook niet of een oude klassieker van John Ford met John Wayne in het Zweeds op TV gedubt wordt of niet. Weet jij het?
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2012, 18:53   #51
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Ik heb uitsluitend Frankrijk en Duitsland aangehaald in de context van het wel of niet synchoniseren van buitenlandse films en hun graad van meertaligheid. Ik ken deze landen relatief goed, maar Zweden ken ik helemaal niet.
Het valt me gewoon op dat ze zeer dunbevolkt zijn en ja, dat kan een factor zijn ondanks de grootte van hun landoppervlakte en dan?

Jij beweert dat de kinderen daar netjes Engels spreken. Wat is jouw graad van netjes Enges spreken? Dat weet ik niet eens. En ik weet ook niet of een oude klassieker van John Ford met John Wayne in het Zweeds op TV gedubt wordt of niet. Weet jij het?
Oude vrouw, als u een uitspraak X maakt, en X blijkt onwaar, moet u niet liggen draaien, maar aanvaarden dat X onwaar is.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2012, 19:58   #52
parsprototem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Oude vrouw, als u een uitspraak X maakt, en X blijkt onwaar, moet u niet liggen draaien, maar aanvaarden dat X onwaar is.
Snotneus, ik nodig je bij deze uit om andere grote landen te onderzoeken op hun graad van meertaligheid.

Het zijn vooral de kleine landen qua oppervlakte die de neiging hebben om meertalig te zijn. Ik bedoel daarbij de bevolking en niet de taalwetten als die er al zijn.

Ga maar eens de meertaligheid peilen in China (zowat 90% van de opp, schat ik). En ik heb het niet eens over het Engels of het Frans maar over verschillende Chinese talen (pas op, ik bedoel taal, en niet dialect) Probeer in Nigeria de meertaligheid te peilen op Ibo, Yoruba en nog 200 of meer TALEN. Probeer Frans uit in de VS. Probeer Engels en/of Frans uit in diverse landen in Zuid-Amerika. Ga wat Frans praten in Australië. Of Duits of Spaans, of whatever.

Een groot gehalte van Vlamingen kunnen u de weg wijzen in het Engels, in het Frans, en vaak ook in het Duits.

Als je het niet wilt snappen, dan is de rekening voor jou.

Ik hoop in elk geval dat jij niet meertalig bent, want je hebt (nog) niet veel manieren. Niet panikeren, dat komt nog wel. Wie jong is moet een beetje zot kunnen doen, nietwaar?
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2012, 20:02   #53
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.896
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Mee eens. Ik zou liever Engels willen horen dan het 80% 'berbers,...' dat ik moet aanhoren wanneer ik gewoon in mijn tuin een stapje zet.

Tuurlijk verkies ik buren die dialect Vlaams zouden spreken. Wij mochten van onze vader geen dalect thuis spreken... het was de tijd van het ABN, 'Hier spreekt men Nederlands' net voor het nieuws van acht uur. De Vlaming ging zichzelf eens ontvoogden, hoor. Het kind met het badwater weggooien was dat.

Mooie versie van Sonnevelds liedje. Het ging over de moestuin met de sla en de prei. Die tijd komt nooit meer weer, helaas.

De sla en de prei nog wel!
Waarin is het probleem?? Is dit het einde van de wereld omdat u een andere taal hoort??
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2012, 20:03   #54
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.896
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje Bekijk bericht
De mensen zien het stilletjes aan meer zitten om Engels te leren en te spreken dan het Frans.

Persoonlijk vind ik dat de meeste Fransen denken dat heel de wereld hun taal spreekt en verstaat. Mjah, wat wil je, alles daar word van een andere taal vertaald naar het Frans. Moet je maar eens kijken op Franse zenders naar buitenlands films, series etc. Het is altijd Frans gedubt.
In Duitsland zijn films ook gedubt. En dan?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2012, 20:40   #55
parsprototem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Waarin is het probleem?? Is dit het einde van de wereld omdat u een andere taal hoort??
Ja, als dat begint 's morgens vroeg en aanhoudt tot 's avonds laat, dag na dag, doordringt tot je leefkamer en keuken. Dan is het indd welletjes.

Ik ga nu regelmatig naar de Limburg voor een week of zo om wat Vlaams te kunnen horen. Ik heb dat nodig.

Als je op vakantie bent in een ander land dan is het evident dat je een andere taal hoort en ook spreekt. En na de vakantie kom je thuis en hoor je weer je egen taal, neem ik aan. Ik kan mij dat zelfs niet meer voorstellen dat als ik thuiskom, ik mijn taal hoor. Ik ga weg om mijn taal te horen en te kunnen spreken.

Ik spreek vloeiend Engels en Frans en een handjevol Duits. En ooit heb ik met iemand een urenlang gesprek gevoerd, hij in het Italiaans en ik mijn beste Latijn bovengehaald en wat aangepast. Heel plezant was dat!

Maar als je thuiskomt, wil je heel graag thuiskomen.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2012, 21:15   #56
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.896
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
In Zweden kan iedereen zeer goed Engels. En ik bedoel niet een Svenglish met verengelsde woorden maar keurig Engels. Kinderen van 11 spreken al vlot.

Zweden is groter dan Duitsland.
Ook het geval in de buurlanden (Noorwegen, Finland).
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2012, 21:17   #57
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ook het geval in de buurlanden (Noorwegen, Finland).
Klopt. De Engelse les begint daar reeds in de lagere school, en daar het onderwijs ontzettend superieur is aan het rijtjes-en-paterkesonderwijsje dat de kinderen hier krijgen, gebeurt het leren zeer dynamisch in de lessen.

Feitelijk kon ik toen ik 12 was volledig goed Engels (op "volwassen" woorden en vaktermen na).
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2012, 22:04   #58
Twigmuntus
Burgemeester
 
Twigmuntus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2007
Berichten: 504
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Klopt. De Engelse les begint daar reeds in de lagere school, en daar het onderwijs ontzettend superieur is aan het rijtjes-en-paterkesonderwijsje dat de kinderen hier krijgen, gebeurt het leren zeer dynamisch in de lessen.
In Finland is de kennis van het Engels wel ten koste van het Zweeds. Net zoals in Vlaanderen het Engels van de scholieren erop vooruit gaat ten koste van het Frans.

Met dat dynamisch moet nu ook niet overdreven worden hé. Maar de resultaten zijn goed, zeker wel.
Twigmuntus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2012, 22:25   #59
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Klopt. De Engelse les begint daar reeds in de lagere school, en daar het onderwijs ontzettend superieur is aan het rijtjes-en-paterkesonderwijsje dat de kinderen hier krijgen, gebeurt het leren zeer dynamisch in de lessen.

Feitelijk kon ik toen ik 12 was volledig goed Engels (op "volwassen" woorden en vaktermen na).
Ik heb als kind zelf Engels zitten leren via internet.

De lessen Engels in het onderwijs erna leken me volstrekt nutteloos, pas in de laatste graad Engels mét extra lesuren werd er m.i. een acceptabel niveau behaald.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2012, 15:32   #60
Lavox
Gouverneur
 
Lavox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Locatie: Molenbeersel
Berichten: 1.419
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Deze ken ik wel hier van: http://www.mooshoofpaadzengers.nl/discografie.html (ongeveer toch)
__________________


Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.

Laatst gewijzigd door Lavox : 9 augustus 2012 om 15:33.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be