Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

 
 
Discussietools
Oud 18 mei 2011, 11:39   #1
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard 'Arabische lente wordt sowieso een islamitische zomer'

Dit komt niet van mij (hoewel ik dit reeds langer vreesde), maar van de arabiste Laila Al-Zwaini.

Lees maar zelf:

Citaat:
Dat al die demonstrerende moslims in het Midden-Oosten democratie zouden willen zoals wij die hier kennen, is louter westers wensdenken. De arabiste Laila Al-Zwaini schreef een tijdje geleden nog heel terecht in de Volkskrant: 'De Arabische lente wordt sowieso een islamitische zomer,' zegt Wim Van Rooy die samen met zijn zoon Sam een essaybundel over de islam samenstelde.

De 300 vrouwen die het aandurfden om op Internationale Vrouwendag, na de val van president Hosni Mubarak, op het Tahrirplein in Caïro te gaan demonstreren, werden geslagen en sommigen van hen aangerand door Egyptische mannen. De politie deed niets. Dát is het nieuwe Egypte: op maandag betogen mensen voor vrijheid, en op dinsdag mishandelen diezelfde mensen vrouwen omdat ook zij vrijheid vragen. De kleine minderheid die écht democratie en minder islam wil, zit weg te kwijnen op Twitter en is zo minuscuul dat ze niets betekent. (bron)
--- In Knack : "de islam deugt inderdaad niet" ---


.
__________________
Antoon is offline  
Oud 18 mei 2011, 12:31   #2
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Caïro te gaan demonstreren, werden geslagen en sommigen van hen aangerand door Egyptische mannen. De politie deed niets. Dát is het nieuwe Egypte: op maandag betogen mensen voor vrijheid, en op dinsdag mishandelen diezelfde mensen vrouwen omdat ook zij vrijheid vragen
elke iet of wat Egypteloerder weet dat het een staande traditie is in Egypte om vrouwen in het publiek te bepotelen, daar is helemaal niks nieuws aan, dat is gewoon het heel oude Egypte

natuurlijk deugt de islam niet, het katholicisme deugt ook niet, maar minder

Laatst gewijzigd door eno2 : 18 mei 2011 om 12:32.
eno2 is offline  
Oud 18 mei 2011, 12:38   #3
gfpatch
Provinciaal Gedeputeerde
 
gfpatch's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 maart 2010
Berichten: 846
Standaard

En de essentie is:

Wim van Rooy: Het enige wat de opstandelingen verenigt is hun verzet tegen het regime. Zij willen brood op de plank – maar ze willen niet minder islam, ze willen niet meer rechten voor vrouwen en voor christelijke of joodse minderheden, ze willen geen vrede met Israël. Recente onderzoeksresultaten van het Pew Research Center zijn ontnuchterend. De meerderheid van de Egyptenaren vindt nog steeds dat afvalligen mogen worden gedood. (HJA)

BRON
__________________
"If you cannot point your finger at anything and say that is wrong, then you also take part in your own cultural collaps."

Churchill: "Ik geloof alleen in statistieken als ik ze zelf gemanipuleerd heb!"
gfpatch is offline  
Oud 18 mei 2011, 12:44   #4
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Is er iemand die verschiet? Ook geen juichende linkiewinkies? stillekes aan die kant van het front vind ik.
Cynara Cardunculus is offline  
Oud 18 mei 2011, 12:59   #5
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Is er iemand die verschiet? Ook geen juichende linkiewinkies? stillekes aan die kant van het front vind ik.
Niet ik nee, schreef 't hier reeds van in 't prille begin van die revoltekes, 't zal géén islamitische zomer worden, maar 'n koude, zwarte, islamitische hongerwinter die 'n paar eeuwen zal aanhouden!
SDX is offline  
Oud 18 mei 2011, 16:05   #6
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

allemaal flauwe kul

democaten steunen democratiseringen

punt

al dat hautaine gedoe van die zetelzittertjes hier die nooit het puntje van hun neus uitgestoken hebben terwijl de daappersn ginder leven en mutilatie en marteling riskeren
eno2 is offline  
Oud 18 mei 2011, 16:16   #7
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
allemaal flauwe kul

democaten steunen democratiseringen

punt

al dat hautaine gedoe van die zetelzittertjes hier die nooit het puntje van hun neus uitgestoken hebben terwijl de daappersn ginder leven en mutilatie en marteling riskeren
ga ze dat eens vertellen op Lampadusa misschien?
Cynara Cardunculus is offline  
Oud 18 mei 2011, 17:59   #8
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
ga ze dat eens vertellen op Lampadusa misschien?
Waarom? Zijn ze niet op de hoogte?
eno2 is offline  
Oud 18 mei 2011, 18:27   #9
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Waarom? Zijn ze niet op de hoogte?
blijkbaar niet, anders zouden ze toch niet gaan lopen zeker!
Cynara Cardunculus is offline  
Oud 18 mei 2011, 19:04   #10
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Niet ik nee, schreef 't hier reeds van in 't prille begin van die revoltekes, 't zal géén islamitische zomer worden, maar 'n koude, zwarte, islamitische hongerwinter die 'n paar eeuwen zal aanhouden!
Best mogelijk, maar hoe weet U dat ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline  
Oud 19 mei 2011, 01:17   #11
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
blijkbaar niet, anders zouden ze toch niet gaan lopen zeker!
waar hebben we het over?
eno2 is offline  
Oud 19 mei 2011, 01:18   #12
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Best mogelijk, maar hoe weet U dat ?
hoe zou hij?
eno2 is offline  
Oud 26 mei 2011, 01:37   #13
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter
 
ministe van agitatie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
'Arabische lente wordt sowieso een islamitische zomer'
.
Ah ja, want anders moeten de racisten hier hun mening herzien.
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •

ministe van agitatie is offline  
Oud 26 mei 2011, 01:54   #14
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Best mogelijk, maar hoe weet U dat ?
Omdat je democratie niet kan kopen in de winkel, omdat daar lange tijd van strijd aan vooraf gaat, omdat enkel maar vrije verkiezingen, geen democratie inhoudt, daar komen 'n heleboel andere dingen bij kijken, zoals daar zijn; gelijkheid voor vrouwen, vrouwenrechten, vrijheid van meningsuiting, vrijheid van religie (en dat betekent niet echt; Kopten uitmoorden en hun kerken in brand steken), universele rechten van de mens, democratische wetten, en niet islamitische wetten die op de sharia gestoeld zijn, scheiding van kerk (moskee) en staat etc etc...allemaal dingen die niet compatibel zijn met islam of beter gezegd vice versa.

Tijdens die revoltekes heb ik steeds allahu akbar gehoord, en gezien dat er uitgebreid de tijd genomen werd om 5 X/dag hun mattekes uit te rollen om te bidden...allemaal dingen die niet echt democratisch lijken, maar meer 'n theocratie inhouden, die mensen - hoe jammer ook - zijn lang niet klaar voor democratie, wéten niet eens w�*t democratie inhoudt.

Mijn broer bezoekt Egypte al ongeveer 10 jaar, en in die tijdspanne heeft hij 't daarginds enkel maar zien verstrengen, waar in 't begin nog veel vrouwen te zien waren zonder hoofddoeken in leidinggevende functies, zag hij de laatste jaren steeds minder vrouwen in hogere posities en steeds meer gehoofddoekten en volledig verpakten, er is dus 'n neerwaartse trend te bespeuren.
...en 1+1 = nog steeds 2!

Laatst gewijzigd door SDX : 26 mei 2011 om 01:58.
SDX is offline  
Oud 26 mei 2011, 01:55   #15
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
hoe zou hij?
Hij = zij en denkt gewoon logisch na, maar de tijd zal 't moeten uitwijzen.
SDX is offline  
Oud 26 mei 2011, 01:55   #16
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
waar hebben we het over?
Dat Lampedusa overspoeld wordt door vluchtelingen, op de vlucht voor 'democratie'?
SDX is offline  
Oud 26 mei 2011, 02:14   #17
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter
 
ministe van agitatie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
Standaard

steek uw vooroordelen waar ze thuis horen.

zogenaamde islamitische gekken in Tunesië ...








en Egypte







__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •


Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 26 mei 2011 om 02:19.
ministe van agitatie is offline  
Oud 26 mei 2011, 09:21   #18
bruggeman
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 april 2009
Locatie: BRUSSEL
Berichten: 1.634
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Red Panda Bekijk bericht
Het is eens wat anders. Pedopriesters hebben genoeg hete zomers jongetjes en meisjes gemolesteerd.
Moeilijke nacht: fantasmagorische dromen en zo?
bruggeman is offline  
Oud 26 mei 2011, 12:46   #19
Mahalingam
Minister
 
Mahalingam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3.402
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Red Panda Bekijk bericht
Ja we hebben veel hoger opgeleide mensen aangetroffen in Egypte en elders die het wellicht goed menen en geen kalifaat willen. Maar wat wil de rest van de grote ongeletterde menigte die we niet gezien hebben? That's the question. In Egypte gaat het Moslim broederschap overtuigend winnen.
Ik lees dat de Ikhwan nogal teleurgesteld is dat het leger ze niet met open armen verwelkomt als nieuwe toekomstige heersters.
Dialogue frustrates Muslim Brotherhood
Citaat:
CAIRO, May 25 (UPI) -- The Egyptian Muslim Brotherhood said it was disappointed that there was little participation in a conference aimed at advancing political reform.

Muslim Brotherhood leader Saad al-Husseini said his group was disappointed in a national dialogue conference organized by Prime Minister Essam Sharaf.

The three-day conference was aimed at drafting a new constitution in preparation for national elections later this year.
Mahalingam is offline  
Oud 26 mei 2011, 12:55   #20
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
steek uw vooroordelen waar ze thuis horen.

[center]zogenaamde islamitische gekken in Tunesië ...
Even geleden dat U nog in Tunesië was blijkbaar?

Ooggetuigenverslag;


Citaat:
...in de hoofstad hebben verschillende demonstraties plaats, uitgaande van islamitische hoek ('t is vrijdag, vandaar). Ongesluierde meisjes en vrouwen worden soms met zuur in het gezicht besproeid, mijn dochter werd ruw op de grond gedrukt wegens niet-gesluierd en dragen van een korte broek...
En nog denken de gematigde Tunesiërs dat de verkiezingen orde op zaken gaan stellen...
...

Citaat:
Ze zit nu op dit moment binnen in een kantoor, waar ze gelukkig toevlucht vond, buiten wordt er met traangas geschoten naar de extremisten. Ze kan niet naar huis (op zo'n 30km van de hoofdstad) omdat er geen enkel vervoer meer gaat. Ben zeker ongerust, maar heb haar bezworen om als het moet de nacht op dat kantoor door te brengen als de straten niet veilig zijn.
Zoals ze zelf zegt "Tunesië is om zeep mama"...
Mijn dochter wou er toch zo graag in geloven in die revolutie en die democratie, ze wou er zelfs met alle macht aan meewerken, wat ze gezien haar diploma's ook kon doen, ze wou zich nuttig maken en meehelpen het land op te bouwen...als moeder heb ik nu pijn voor haar omdat ze haar illusies aan flarden ziet gaan...zelf had ik geen illusies meer.
Mijn dochter had het zelfs aan de stok met haar vermogende vader, ze wou hem doen inzien dat de rijke Tunesiërs in het buitenland nu met man en macht in het homeland dienden te investeren om de mensen ginds te helpen...
Ik heb pijn aan mijn hart als ik aan haar desillusie denk, maar ja daar heb ik haar niet voor kunnen behoeden, hoe hard ik het ook probeerde.
Zondag gaat ze trachten naar België terug te keren, ze zal wel een vliegtuigticket vinden, het toerisme zit toch aan de grond, plaatsen zat.
17 mei!
Citaat:
n Tunesië glijdt het land meer en meer weg in een complete chaos, dat is wat ik de visu kan vaststellen.
Spijtig, maar o zo voorspelbaar!
De baardmensen zijn alom aanwezig en gedragen zich alsof ze reeds aan de macht zijn, er zijn er ook steeds meer, ze komen uit alle hoeken en kanten gekropen als kakkerlakken... Vroeger werkte iedereen op vrijdag, nu zijn winkels gesloten wegens "gebed"...
Het wordt écht tijd om verkiezingen te houden, maar of die een schijn van kans maken valt nog te bezien.
...
Citaat:
Tot nu toe zijn er al 172 politieke partijen gevormd, die allemaal willen deelnemen aan de verkiezingen...
Hoogstwaarschijnlijk zal dus niemand tevreden zijn met het resultaat ervan, om nog maar te zwijgen van een cohesie binnen een eventuele regering...
De enigen met een consequent (maar economisch onbestaand) programma is de partij Ennadha, de islamisten dus...
Dit alles voorspelt dus niet veel goeds, het Algerijnse scenario komt dichterbij, volgens een recente peiling zou 1 op 4 op Ennadha gaan stemmen, wat hen stevig in het zadel zal helpen tegenover een sterk verdeelde oppositie.
Ook Ennadha voorziet dit, ze organiseerden reeds betogingen onder de leuze " na de verkiezingen mag het leger de macht niet grijpen "...
SDX is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be