Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 januari 2012, 14:51   #1
De Informant
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 december 2011
Berichten: 245
Standaard Welke spaarrekening biedt de hoogste rente (zonder voorwaarden)?

De spaarrekening, en dan vooral de transparantie ervan, ligt steeds vaker onder vuur. Spaarrentes vergelijken is één zaak, maar de kleine lettertjes ontwijken is nog iets anders.

De transparantie van spaarrekeningen ligt onder vuur. Johan Vande Lanotte, minister van Economie en Consumentenzaken, onderzoekt zelfs of het juridisch mogelijk is om de getrouwheidspremie af te schaffen. Daarmee sluit hij zich aan bij een oproep van consumentenorganisatie Test-Aankoop die pleit voor één rentevoet. Dat moet het makkelijker maken om de rentes van verschillende spaarrekeningen te vergelijken, wat volgens Test-Aankoop op dit moment onmogelijk is door de 'ondoorzichtige en zelfs bedrieglijke' tariefstructuur.

Alle voorwaarden
Maar de getrouwheidspremie is maar een van de factoren waarmee spaarders rekening moeten houden. Steeds vaker koppelen banken voorwaarden aan hun meest voordelige spaarrekeningen. Ruim verspreid zijn intussen de spaarrekeningen waarop u enkel 'vers geld' kunt storten waardoor klanten binnen één bank geen spaargeld kunnen versluizen van de ene spaarrekening naar een andere rekening met een hogere spaarrente.

Andere rekeningen vereisen dan weer een minimuminleg. De Roc-rekening van Banca Monte Paschi spant de kroon: spaarders moeten exact 100.000 euro op de rekening storten in ruil voor een totaalrente van 3 procent. Fintro en BNP Paribas Fortis vragen een minimuminleg van 12.500 euro voor wie een getrouwheidsrekening wil openen. Sommige banken hanteren zelfs straftarieven voor wie niet genoeg geld op zijn spaarrekening heeft staan. De SpaarPlus-rekening van AXA pakt uit met een basisrente van 0,5 procent en een getrouwheidspremie van 1 procent. Op voorwaarde dat u ook hier minstens 15.000 euro op de rekening hebt staan. Voor wie onder die drempel zakt, daalt de getrouwheidspremie tot 0,75 procent. Wie minder dan 10.000 euro op zijn rekening heeft staan, krijgt nog een getrouwheidspremie van amper 0,5 procent. De bank heeft momenteel wel een promotie-actie lopen met een hogere rente, maar die geldt enkel voor nieuwe klanten.

Sommige banken reserveren hun beste voorwaarden uitsluitend voor een select kransje van goede klanten. Bij Landbouwkrediet krijgen die het Fidelio-label ogekleefd: het zijn de klanten met coöperatieve aandelen van de bank. Zij krijgen op hun spaarrekening(en) een totaalrente van 2 procent op de gewone spaarrekening en 2,25 procent op de getrouwheidsrekening. De beste rekening voor gewone klanten biedt een rente van 1,8 procent.

Leveren de voorwaarden iets op?
Spaarboekjes met de hoogste basisrente-------basisrente getrouwheidspremie

De huidige 5 besten (zonder tralala en addertjes)

NIBC Direct Spaarrekening
2,00% ---- 0,50%

--------------------------
Fortuneo Plus
1,90%----- 0,45%
--------------------------
Rabobank.be
1,90% ------0,40%
-------------------------
Ethias Sparrekening Plus
1,80%------ 0,50%
-------------------------
BKCP Excellence
1,80%------ 0,40%
-------------------------
Banken die uitpakken met bijkomende voorwaarden voor hun spaarrekeningen, mikken vaak op specifieke klanten die met nieuw of met een groot spaarkapitaal over de brug komen. Vaak kunnen die klanten rekenen op aantrekkelijke rentes. Let wel: aantrekkelijk betekent niet uitzonderlijk. Neem nu de top 5 met de hoogste basisrentes: daarin staan twee spaarrekeningen (mét voorwaarden) van Banca Monte Paschi. Maar NIBC Direct, Fortuneo en Rabobank.be verbinden helemaal geen voorwaarden aan hun toprentes. Idem dito voor de getrouwheidsrekeningen waarbij u de keuze hebt uit meer dan 10 spaarrekeningen met een totaalrente van 2,5 procent tot 3 procent zónder voorwaarden.
De Informant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 15:32   #2
de atoombom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 26 januari 2012
Berichten: 353
Standaard

Ik ben onlangs met al mijn centjes gaan lopen bij AXA.
Die zijn echt niet 'proper' bezig.

Bij de door U vernoemde banken kan men trouwens nog voor een andere formule kiezen die dan een lagere basisrente en een hogere getrouwheidspremie oplevert (NIBC: 1,50+1,50) Rabo: 1,25 + 0.75%.
De rente op de stortingen tijdens de maand januari worden dan nog eens gegarandeerd op het einde van het jaar terugbetaald wat bij de meeste andere banken pas op het einde van 2013 zal gebeuren0

Wat de meesten niet doorhebben dat is dat men bij de meeste banken per dag slechts 25.000 € kan overschrijven naar andere rekeningen.
Bij Rabobank is dat 500.000 €.
Toch niet onbelangrijk in onzekere tijden.
de atoombom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 16:29   #3
De Informant
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 december 2011
Berichten: 245
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de atoombom Bekijk bericht
Ik ben onlangs met al mijn centjes gaan lopen bij AXA.
Die zijn echt niet 'proper' bezig.

Bij de door U vernoemde banken kan men trouwens nog voor een andere formule kiezen die dan een lagere basisrente en een hogere getrouwheidspremie oplevert (NIBC: 1,50+1,50) Rabo: 1,25 + 0.75%.
De rente op de stortingen tijdens de maand januari worden dan nog eens gegarandeerd op het einde van het jaar terugbetaald wat bij de meeste andere banken pas op het einde van 2013 zal gebeuren0

Wat de meesten niet doorhebben dat is dat men bij de meeste banken per dag slechts 25.000 € kan overschrijven naar andere rekeningen.
Bij Rabobank is dat 500.000 €.
Toch niet onbelangrijk in onzekere tijden.
Ben jij daar zeker van ? Is dit nieuw die 25.000€ ?
Ik heb vorig jaar op mijn rek van Fortis een storting van een Notaris gekregen van +- 200.000€
Heb gewoon doorgestort naar andre banken in schijven van 50.000€ zonder probleem
De Informant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 16:58   #4
de atoombom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 26 januari 2012
Berichten: 353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Informant Bekijk bericht
Ben jij daar zeker van ? Is dit nieuw die 25.000€ ?
Ik heb vorig jaar op mijn rek van Fortis een storting van een Notaris gekregen van +- 200.000€
Heb gewoon doorgestort naar andre banken in schijven van 50.000€ zonder probleem
Werd die 200.000 € op uw spaarrekening gestort of op uw werkrekeninbg?

Bij Fortis weet ik het (momenteel) niet.
Maar wat ik wel weet dat is dat men bij Fortueno niet meer mag afhalen.
Ook niet bij Argenta en DB.
----------------------------------------

Het is ook een schande dat men dat nergens duidelijk vermeldt.
Rabobank doet dat met haar 500.000 euro natuurlijk wel.

Dat Test-Aankoop dit ook nog niet heeft aangekaart is onbegrijpelijk (dat de banken dat niet doen kan ik aannemen)

Laatst gewijzigd door de atoombom : 30 januari 2012 om 17:01.
de atoombom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 13:32   #5
De Informant
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 december 2011
Berichten: 245
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de atoombom Bekijk bericht
Werd die 200.000 € op uw spaarrekening gestort of op uw werkrekeninbg?

Bij Fortis weet ik het (momenteel) niet.
Maar wat ik wel weet dat is dat men bij Fortueno niet meer mag afhalen.
Ook niet bij Argenta en DB.
----------------------------------------

Het is ook een schande dat men dat nergens duidelijk vermeldt.
Rabobank doet dat met haar 500.000 euro natuurlijk wel.

Dat Test-Aankoop dit ook nog niet heeft aangekaart is onbegrijpelijk (dat de banken dat niet doen kan ik aannemen)
Gewoon op de lopende rekening toegekregen en van daar uit overgeschreven naar diverse spaarrekeningen.
Waarschijnlijk van lopende naar lopende rekening dat dit niet van tel is.
Onder ons, als je zaken doet, wat is dan nog 25.000€ ?
25.000€ als particulier is veel geld (veel?)
De Informant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 21:44   #6
de atoombom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 26 januari 2012
Berichten: 353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Informant Bekijk bericht
Gewoon op de lopende rekening toegekregen en van daar uit overgeschreven naar diverse spaarrekeningen.
Waarschijnlijk van lopende naar lopende rekening dat dit niet van tel is.
Onder ons, als je zaken doet, wat is dan nog 25.000€ ?
25.000€ als particulier is veel geld (veel?)
Veronderstel dat je als particulier (na een loopbaan van bvb 40 jaar) samen met jou werkende partner 200.000 eurootjes op een spaarboekje hebt staan en je hoort/vermoedt dat die spaarbank in de problemen komt, dan duurt het bijna twee weken vooraleer uws laatste schijf van 25.000 versast is.
Op voorwaarde dat ondertussen de server van de spaarbank niet 'plat' ligt...
----------------------------

En hoelang zou het kunnen duren als je je geld echt in contanten zou willen afhalen? Dat durf ik hier nog niet eens te vermelden.
de atoombom is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be