Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 mei 2009, 10:00   #21
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Dit debat kan wel wat nuancering gebruiken. Stel dat dat van die 5% kostendekking van het openbaar vervoer klopt (quod non, maar daar hebben we het wel een andere keer over) dan is dat nog altijd 5% beter dan de kostendekkingsgraad van de automobiliteit. LDD zal dan wel weer met de accijnzen en zo komen aandraven, maar het simpele feit is dat die nog niet eens de 'Kyoto'-kost dekken...
Trouwens, het ontgaat me volledig wat er zo liberaal is aan die hele massieve staatstussenkomst in alle vormen van transportkosten, en het pariculiere vervoer in het bijzonder.
http://statbel.fgov.be/figures/d37_nl.asp#5
Het privé-wegverkeer , in miljard reizigers - km zou in 2003 (laatste statistische schatting-GcLR) 82,2 % van alle mobiliteit op de weg/spoor voor zijn rekening nemen, is er ergens een studie die de baten ervan "geschat" heeft ? ... ;

http://statbel.fgov.be/figures/d37_nl.asp#8
... waarvan de woon-werkpendel (% personen) ca. 75 % auto-aandeel, schoolpendel ca. 45 % auto-aandeel, ook deel uitmaakt.

En betreft Kyoto-kost: het openbare vervoer heeft ook een enorme Kyoto-kost.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 mei 2009 om 10:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2009, 15:00   #22
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

De relatieve grootte van het privéverkeer zegt helemaal niks over de economische/maatschappelijke waarde ervan, if any :zowat alle vrachtwagens rijden de helft van de tijd leeg rond (vreemd toch dat Annick de Ridder daar nog niks van gezegd heeft!). Als je dat moet verdisconteren in je kosten/baten analyse ...

En jawel, het openbaar vervoer heeft ook een enorme Kyotokost, maar als je die versleutelt naar 'gebruikers' valt dat uiteraard veel beter uit voor bussers en trammers en treiners dan voor autosolisten.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 05:52   #23
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Dit debat kan wel wat nuancering gebruiken. Stel dat dat van die 5% kostendekking van het openbaar vervoer klopt (quod non, maar daar hebben we het wel een andere keer over) dan is dat nog altijd 5% beter dan de kostendekkingsgraad van de automobiliteit. LDD zal dan wel weer met de accijnzen en zo komen aandraven, maar het simpele feit is dat die nog niet eens de 'Kyoto'-kost dekken...
Dat van de 5% kostendekkingsgraad bij de Lijn klopt gewoon. Wat de "kyoto kost" van het automobielverkeer betreft kan je die natuurlijk naar believen zo hoog zetten als je wil (er is toch geen manier om die uit te rekenen) en dan kan je je claim inderdaad maken...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 08:05   #24
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

"Dat van de 5% kostendekkingsgraad bij de Lijn klopt gewoon." Says who ?
Ik heb natuurlijk nog kostprijscalculatie gehad van Van Acoleyen en ben me misschien te goed bewust van de de vele valkuilen...
Maar misschien kun je toch al een vaag idee geven wat je allemaal meerekent, of juister : niet meerekent van de zgn. 'externe' kosten ?
Het feit dat we het hier over een bedrijf van de overheid die sowieso voor die kosten opdraait maakt het natuurlijk niet gemakkelijker...
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 22:25   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
zowat alle vrachtwagens rijden de helft van de tijd leeg rond (vreemd toch dat Annick de Ridder daar nog niks van gezegd heeft!). Als je dat moet verdisconteren in je kosten/baten analyse ...
En, is dat alles ? Ik denk dat vrachtwagens veel meer gevuld rijden als je denkt, vrachtwagens rijden niet zomaar leeg omdat ze niet anders kunnen zoals... je weet wel ...

Bussen en trams/treinen rijden natuurlijk "altijd" goedgevuld...

Wat met de factor "tijd", en "just in time" en/of terplaatse geleverd ?
Waar/hoe ga je alles opslaan wat onderweg is ?
Hoe ga je specifieke (verse) produkten bewaren ?
Hoe ga je dat logistisch regelen ?
Rijden treinen-trams en bussen de ganse nacht door ?

Heb je daar dan serieuze openbare alternatieven voor, die niet meer kosten ?

Is het überhaupt mogelijk 10 % van die 82 % naar het openbaar vervoer over te hevelen, hoe ? Dat moet ongeveer een plaats/tijd/-/- verdubbeling zijn bij het openbaar aangebod,

Citaat:
En jawel, het openbaar vervoer heeft ook een enorme Kyotokost, maar als je die versleutelt naar 'gebruikers' valt dat uiteraard veel beter uit voor bussers en trammers en treiners dan voor autosolisten.
Ik weet alleszins dat een moderne zuinige auto (4 pers) minder Kyto-kost heeft als een gevulde (snel)trein over een bepaalde middellange afstand (per gebruiker)

Een gevulde reisbus is wel gunstiger als dezelfde auto per gebruiker.

Openbare (lijn)bussen is natuurlijk wat anders...
Citaat:
"De Lijn overdrijft met haar aantal reizigers"

De Vlaamse openbare vervoersmaatschappij De Lijn vervoert per jaar 100 miljoen reizigers minder dan ze beweert. De maatschappij hanteert immers berekeningsnormen voor een abonnement die bijna dubbel zo hoog liggen als in Nederland. Dat zeggen Open Vld'ers Sven Gatz en Annick De Ridder in Het Laatste Nieuws.

Op basis van de Nederlandse criteria overschat De Lijn haar reizigersaantal met 90 tot 150 miljoen. Op een totaal van 480 miljoen is dat 20 �* 30 pct. Ook de bezettingsgraad van vele bussen van De Lijn is maar pover. In de evaluatie 2007 van de lijnen zijn bezettingsgraden van 15 tot 25 pct geen uitzondering. In de Antwerpse Kempen zijn er zelfs twee lijnen die niet één percent halen, aldus de Open Vld'ers. Ze eisen een externe doorlichting van de maatschappij.

Het aantal reizigers is wel gestegen, maar vooral met mensen die niet betalen. Slechts 60 pct betaalt nog het volledige tarief. Daardoor is het aandeel van de eigen inkomsten van de maatschappij gezakt naar 16 pct, zo weet de krant. Tien jaar geleden haalde De Lijn nog bijna 30 pct.

Het budget van De Lijn is sinds 2000 bijna verdriedubbeld. De Lijn kost nu bijna een miljard en verzekert slechts 6 pct van de totale mobiliteit in Vlaanderen, zeggen Gatz en De Ridder.
23/05/08 06u31
Citaat:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...n-gezond.dhtml
...
De netto-ontvangsten van De Lijn namen de voorbije jaren wel toe, maar door de lage tarieven vielen de vervoersontvangsten per reiziger terug van 0,53 euro in 1997 tot 0,26 in 2007. Daardoor halveerde ook de kostendekkingsgraad (de verhouding tussen de eigen ontvangsten en uitgaven) van De Lijn. In 2007 dekte De Lijn nog amper 13,71 pct van de kosten met eigen inkomsten. In 1997 was dat nog 28,52 pct.
...

Laatst gewijzigd door Micele : 28 mei 2009 om 22:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2009, 21:44   #26
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Nee, je hebt gelijk : het zal ongeveer 51 % zijn want er zijn natuurlijk ook nog de bierstekers die het leeggoed weer terug (moeten) nemen. Daarbuiten (en ik heb nu toch al ettelijke jaren in de export achter de rug) nog nooit meegemaakt dat het zelfs maar de moeite loonde om leveringen en zendingen een beetje op mekaar af te stemmen, zelfs al botsen de beide vrachtwagens van dezelfde transporteur en besteld via dezelfde forwarder bijna op elkaar aan de laadkaai. Het is niet verschillend van het lege-bussen-fenomeen : het is krek hetzelfde, maar dan op een veel grotere schaal. (Dat heb je met van die communistische bemoeials �* la Lieten)
Enneu... je puntje over just-in-time bewijst dat net : het is gvd goedkoper om de dingen te laten rondrijden dan ze eventjes te moeten opslaan. Dezelfde verdomde container en het is goedkoper als hij rijdt dan als hij stilstaat ! Nu mag je me eens voorrekenen hoe dat in godsnaam mogelijk zou kunnen zijn als het transport correct geprijsd zou zijn ! Of denk je dat het aan de vastgoedprijzen ligt ?
Hier heb ik de studie over Vervoersgedrag in Vlaanderen niet bij de hand maar als ik het me goed herinner kun je vlot een substantieel deel van die 82+ % verplaatsingen zelfs overzetten op de fiets ! (Vergrijzing is een ernstig probleem maar het is nog niet zó ver gevorderd dacht ik)
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2009, 22:50   #27
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Hier heb ik de studie over Vervoersgedrag in Vlaanderen niet bij de hand maar als ik het me goed herinner kun je vlot een substantieel deel van die 82+ % verplaatsingen zelfs overzetten op de fiets !
Met de fiets... idd goed idee, doet me direct denken aan de meeste ouders die hun kinderen met de auto naar de school brengen, ipv ze met de fiets te laten rijden; ook de post wordt rondgebracht met de auto (bij ons toch) ipv vroeger met de fiets...
Tja, hoe komt dat toch:
- veiligheidsprobleempje bij fietsende kinderen ?
- Post: afbouw van personeel misschien, kostenbesparing ?
- Persoonlijk: vandaag plezierritje (schoon weer) van 50 km gedaan met de fiets ipv de auto te nemen (wel zonder bagage)...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
(Vergrijzing is een ernstig probleem maar het is nog niet zó ver gevorderd dacht ik)
Ernstig ? Wat bedoelt ge juist met vergrijzing ?
Een zeer lichte stijgende tendens van 65-plussers neem ik aan, zonder rekening te houden met de totale bevolkingsaangroei, volgens de statistieken is dat idd zo.
De politici en media spreken dan van een toenemende vergrijzing...
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...MF26112008_010

Maar op de totale bevolking daalt (sinds 2006) het aantal % 65-plussers volgens de statistieken; want we mogen de immigratie, en ook de "vreemde (meestal jongere) bevolking" niet vergeten.

Citaat:
http://statbel.fgov.be/figures/d21_nl.asp#3
Bevolking per geslacht en per leeftijdsgroep - België (2000-2008) 2008
Totaal 10.666.866
65 jaar en meer 1.819.726
Toestand op 1 januari van het jaar volgens het Rijksregister
omgerekend: 17,06 % op 1 januari 2008.
We zien ook dat de 65-plussers enkel toenemen in het Vlaams Gewest, in W en vooral BHG dalen de 65-plussers.

Citaat:
evolutie volgens NIS:
1 jan 2000 : 16,75 %
1 jan 2002 : 16,94 %
1 jan 2004 : 17,12 %
1 jan 2006 : 17,21 % = max
1 jan 2007 : 17,10 %
1 jan 2008 : 17,06 %
nihao, 2006 was "de vergrijzing" blijkbaar op een hoogtepunt, ze lijkt weer lichtjes te dalen; toch nog een paar jaren wachten of de vergrijzing verder lichtjes afneemt

Eens kijken naar de vreemde bevolking (ondanks snel-belg-wet)
Citaat:
http://statbel.fgov.be/figures/d21_nl.asp#5

Vreemde bevolking per gewest en per geslacht (2000-2008)
2000 .<< 2001 ..< 2002 ..> 2003 ..> 2004 .> 2005 >> 2006 >> 2007 >>> 2008
897.110 861.685 846.734 850.077 860.287 870.862 900.473 932.161 971.448

Laatst gewijzigd door Micele : 29 mei 2009 om 22:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2009, 15:28   #28
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Fietspotentieel zat dus...

En dat veiligheidsprobleempje van fietsers mag je gewoon benoemen : dat heet onverantwoord automobilisme.

Grappig als je de dingen zo omdraait. Zoals in : "Deep throat is gevaarlijk ! Je kunt erin blijven !"
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2009, 21:43   #29
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Fietspotentieel zat dus...

En dat veiligheidsprobleempje van fietsers mag je gewoon benoemen : dat heet onverantwoord automobilisme.
Of "zwakke" weggebruikers die ook denken dat de verkeersregels ook niet voor hun tellen. Ik heb eens folders (aan ouders/kinderen uitgedeeld) gelezen waarin stond dat zwwgbr in een zone 30 altijd voorrang genieten...
(hopelijk hebben ze hun foldertjes moeten intrekken)

"Zwak" van gezond verstand kan men het bij xx% ook noemen.

Ik ben beide al vééle jaren en ... kms, ik kan er vlot van meespreken.

Citaat:
Grappig als je de dingen zo omdraait. Zoals in : "Deep throat is gevaarlijk ! Je kunt erin blijven !"
Ik draai niets om (of ik begrijp niet wat ik zou "omgedraaid" hebben ); ik doe gewoon mijn ogen open als ik onderweg ben.

Je zou wat meer op "de baan" (vooral buitenland) moeten komen, heb ik zo de indruk. Ook buitenlands-OV, hé

Aja, mijn berekening van 82% klopt niet helemaal, het zijn er 84 % privé-wegverkeer en 16% O.V. (andere topic)
Als de "eigen" cijfers van de Lijn kloppen tenminste, indien niet zo´n 86 %...

Voor dat bvb naar 70/30-OV reizigers-km te brengen zou het OV hun reizigers-km moeten verdubbelen... en niet alleen op papier.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 juni 2009 om 22:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2009, 19:51   #30
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Dat er één en ander schort aan de kennis van de wegcode : volledig mee eens. Maar het zijn niet alleen voetgangers die moeite hebben met het verschil tussen '(woon-)erf' en 'zone 30' ...
Het is een zeer goeie tip om op de baan te komen in het buitenland, moet je zeker eens doen, en dan niet alleen in het (voor zeker slag van Vlaamse automobilisten) mythische Duitsland, maar ook de Verenigde Staten bijvoorbeeld (genoten van de snelheidsbeperking ? Ja, Amerikanen zijn zo gek niet om capaciteit op te offeren aan snelheidsduiveltjes) of veel beter nog : Singapore of Bangkok. In die laatste stad denken ze er trouwens over om hun probleem van teveel weginfrastructuur (en dan moet je eens kijken over welke dichtheid we het hebben en welk Europees land het dichtst in de buurt komt) op te lossen door de klongs (kanalen) weer open te leggen. Rekenkundig klopt dat verhaal volledig : vergeleken met de 25m² die elke autosolist opeist is de 1,5m² per longtail een verademing, in alle betekenissen van dat woord (voor wie het 'aroma' van Bangkok kent).
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2009, 21:00   #31
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Dat er één en ander schort aan de kennis van de wegcode : volledig mee eens. Maar het zijn niet alleen voetgangers die moeite hebben met het verschil tussen '(woon-)erf' en 'zone 30' ...
Het is een zeer goeie tip om op de baan te komen in het buitenland, moet je zeker eens doen, en dan niet alleen in het (voor zeker slag van Vlaamse automobilisten) mythische Duitsland, maar ook de Verenigde Staten bijvoorbeeld (genoten van de snelheidsbeperking ? Ja, Amerikanen zijn zo gek niet om capaciteit op te offeren aan snelheidsduiveltjes) of veel beter nog : Singapore of Bangkok. In die laatste stad denken ze er trouwens over om hun probleem van teveel weginfrastructuur (en dan moet je eens kijken over welke dichtheid we het hebben en welk Europees land het dichtst in de buurt komt) op te lossen door de klongs (kanalen) weer open te leggen. Rekenkundig klopt dat verhaal volledig : vergeleken met de 25m² die elke autosolist opeist is de 1,5m² per longtail een verademing, in alle betekenissen van dat woord (voor wie het 'aroma' van Bangkok kent).
Idd, goede voorbeelden.
Ik heb alleszins veel meer kms in het Europees buitenland (vooral D, ook A en NL, GB, enz...) afgelegd als in België; (tja, als men 23 jaar in ´t buitenland gewoond heeft, 23 jaar �* ~ 40.000 km/jaar= )

Maar uw opmerking over USA: "om capaciteit op te offeren aan snelheidsduiveltjes", begrijp ik ergens niet.
In de USA "mag" er (al een heel tijdje) sneller gereden worden als in Be en zeker als in Vlaanderen...; en qua verkeersveiligheid is USA nog een slechter vb als Be. Het is er wel op verbeterd sinds ze hun algemene 55 mph-max hebben laten varen in 1987...

Op sommige wegen is het er nu minimum 55 mph (90 kmh), daar kan de Belg alleen maar van dromen:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...peed_limit.jpg
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_l...e_speed_limits
Citaat:
United States

Speed limits on United States roads are usually:

10–25 mph (16–40 km/h) in school zones
15–35 mph (24–56 km/h) on residential streets
35–45 mph (56–72 km/h) on urban arterial roads
50–65 mph (80–105 km/h) on major highways inside cities
50–75 mph (80–120 km/h) on rural two-lane roads
55–75 mph (89–121 km/h) on rural expressways
65–80 mph (105–129 km/h) on rural Interstate highways
Speed limits and policy are determined by each state.
http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_l...#United_States
of beter:
Speed limits in the United States are set by each state or territory: http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_l..._United_States

In Vlaanderen is het: (moest ge het niet weten )
- 20 woonerf
- 30 schoolzone
- 30-50 in bebouwde kom
- zone 50 /zone 70 net buiten bbk (lichte lintbebouwing)
- 70 kmh op gewone wegen 1+1, soms 90; Wallonie (nog) dikwijls omgekeerd.
- 70, heel zelden 90 op 2+2 enkel gescheiden met middenlijn.
- 90 op 2+2 met brede middenberm of beveiligd; steeds zeldener 120.
- 120 snelweg en sommige 2+2 autowegen; sommige stadsnelwegen hebben een lagere beperking.

De vetgedrukte cijfers zijn tegen de geest van de Belgische wegcode Artikel 11.2 die respectievelijk algemene 90 en 120 kmh voorschrijft op die aard van wegen.
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art11%20#11.2
De willekeur van sommige wegbeheerders is wel onbegrensd, en ze voelen zich zelden gebonden aan de wegcode (ttz plaatsingsvoorwaarden)

Laatst gewijzigd door Micele : 3 juni 2009 om 21:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2009, 21:40   #32
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Red face

Vervolg (en lichte correctie)
En voor diegene die het interesseert, Be is nog slechter als de USA als het om verkeersdoden per miljoen voertuigen gaat, toch volgens offic. statistieken (10e van onderaan te beginnen )
Tabel/grafisch:
http://ocde.p4.siteinternet.com/publ...9011P1G160.xls

Mooi grafisch:
http://titania.sourceoecd.org/vl=219...1-04-02-g1.htm
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2009, 22:11   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Het is een zeer goeie tip om op de baan te komen in het buitenland, moet je zeker eens doen, en dan niet alleen in het (voor zeker slag van Vlaamse automobilisten) mythische Duitsland, maar ook de Verenigde Staten bijvoorbeeld (genoten van de snelheidsbeperking ? Ja, Amerikanen zijn zo gek niet om capaciteit op te offeren aan snelheidsduiveltjes)
vervolg 2:
Toevallig heb ik zeer veel ervaring over het "mythische" Duitsland, wat is er daar juist "ongeloofwaardig" betreft wegverkeer, of bedoel je iets anders ?

btw, Duitsland is goed op weg het verkeersveiligste land in Europa te worden, zonder de Wiedervereinigung waren ze het wslk al.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be