Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 november 2021, 10:24   #961
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.560
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dit is wat Justinus zegt in zijn Apologie waarnaar verwezen wordt:

"For the apostles in the memoirs composed by them, which are called Gospels".

Geen namen van evangelisten en geen namen van evangelies! Zo zit het het in mekaar.
Hebt gij de ontdekkers van wiskunde nodig om te begrijpen dat de toepassing er van nuttig kan zijn?
Zet die “geschiedenis-wetenschap-versus-religie-bril” voor 1x af en poog de vrucht van de doctrine te zien.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2021, 11:01   #962
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Eigenlijk zou iemand een biografie van je moeten schrijven en uw allures bij de hoeren er uitvoerig in beschrijven.
Ik heb zelf al mijn levensverhaal geschreven op mijn website.
Met de hoeren er ook bij, om de vrouw die jouw God geestelijk heeft vermoord uit de onderwereld te halen.
http://home.kpn.nl/wegge168/levensverhaal.1.html
Citaat:
Schreeuw je iets over microwezentjes tijdens uw hoogtepunt?
Zo is het: geprezen zijn de ware goden die de microwezentjes zijn.
Die hele lange zin dan in één kreun...
De microwezentjes begrijpen dat wel en kreunen mee.
Zoals de apostelen die in tongen konden praten.
En wat schreeuw jij?
Roep jij de duivel aan?
En vervloek je je goden?

__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2021, 11:20   #963
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.560
Standaard

Omdat ik in een laatste fase vertoef waar ik nogal vrijgeven ben.
Mijn famous last words tijdens de daad zijn:

- oh “haar naam”
-oh ge zijt zo mooi
-ik zie u zo graag
-ZEG HET
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2021, 12:09   #964
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Hebt gij de ontdekkers van wiskunde nodig om te begrijpen dat de toepassing er van nuttig kan zijn?
Zet die “geschiedenis-wetenschap-versus-religie-bril” voor 1x af en poog de vrucht van de doctrine te zien.
We praten langs mekaar door. En dat komt omdat u reageert als gelovige en ik niet. Let wel, dat laatste heeft niets te maken met vijandigheid tegenover eender welk geloof. Want die is er niet.

Kort en bondig: u gelooft in de opwekking van Lazarus. Ik niet. Dood is dood.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 november 2021 om 12:11.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2021, 17:01   #965
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
We praten langs mekaar door. En dat komt omdat u reageert als gelovige en ik niet. Let wel, dat laatste heeft niets te maken met vijandigheid tegenover eender welk geloof. Want die is er niet.

Kort en bondig: u gelooft in de opwekking van Lazarus. Ik niet. Dood is dood.
Hier is misschien wel een verklaring voor. Voor vrome joden beschouwde men een afvallige als dood. Het is best mogelijk dat Jezus, Lazarus heeft weten om te praten om zich opnieuw op de Weg te begeven. Auteurs van het N.T. hebben dit niet zo goed begrepen of moedwillig deze zaak opgeblazen ter eer en glorie van de mythe.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2021, 19:24   #966
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

(Even aanvullen)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nogmaals: er waren geen beelden in de Kerk van toen. Je kan dus niet tegen een gebruik zijn dat helemaal niet bestond. Augustinus heeft het over de heidense beeldencultus die iets totaal anders dan wat later in de westerse Kerk zich heeft ontwikkeld.
Of er toen al beelden waren, weten we niet. Wat we wel weten is dat Augustinus tegen het gebruik van beelden was. Zelfs al had hij het hier waarschijnlijk over heidense beelden - hij vond dat beelden niets bijdroegen en 'de ziel bedierven' - dan was hij zeker tegen het gebruik van beelden in de christelijke kerken. Dat is nogal duidelijk.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2021, 21:19   #967
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Hier is misschien wel een verklaring voor. Voor vrome joden beschouwde men een afvallige als dood. Het is best mogelijk dat Jezus, Lazarus heeft weten om te praten om zich opnieuw op de Weg te begeven. Auteurs van het N.T. hebben dit niet zo goed begrepen of moedwillig deze zaak opgeblazen ter eer en glorie van de mythe.
Ik heb deze uitleg ooit ook eens gelezen een hele poos geleden. Maar daar kan men maar weinig mee. Het kan natuurlijk een symbolische verhaal zijn. Maar hoe moeten we dan het verhaal van de jongeling van Naïn interpreteren?
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2021, 07:34   #968
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik heb deze uitleg ooit ook eens gelezen een hele poos geleden. Maar daar kan men maar weinig mee. Het kan natuurlijk een symbolische verhaal zijn. Maar hoe moeten we dan het verhaal van de jongeling van Naïn interpreteren?
...moedwillig deze zaak opgeblazen ter eer en glorie van de mythe.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2021, 08:45   #969
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.560
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
We praten langs mekaar door. En dat komt omdat u reageert als gelovige en ik niet. Let wel, dat laatste heeft niets te maken met vijandigheid tegenover eender welk geloof. Want die is er niet.

Kort en bondig: u gelooft in de opwekking van Lazarus. Ik niet. Dood is dood.
Ik hield doctrine als voorbeeld aan om meer perspectief te schetsen, vernauw je dat weer door jezelf opnieuw met religie te vergelijken.

De christelijke samenleving voorzag veel meer veiligheid dan deze democratie die reeds vrijheid moet roven om tot meer veiligheid te komen.

Vergelijk eens deze goddeloze democratie met een christelijke theocratie (niet het Vaticaan want die aanbidden openlijk de duivel)
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2021, 11:33   #970
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Omdat ik in een laatste fase vertoef waar ik nogal vrijgeven ben.
Mijn famous last words tijdens de daad zijn:

- oh “haar naam”
-oh ge zijt zo mooi
-ik zie u zo graag
-ZEG HET
Je vergeet: Jij ben zo sexy.
Ja, dan zegt zij het wel.
Maar je moet er niet naar vragen.
Bovendien is het helemaal niet goed tijdens het orgasme te gaan praten, dan raken je kloten in de war.
Alleen kreunen en gillen en rare geluiden, dat is het ware.

Maar wel vlak vóór, dat mag wel.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2021, 11:35   #971
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
We praten langs mekaar door. En dat komt omdat u reageert als gelovige en ik niet. Let wel, dat laatste heeft niets te maken met vijandigheid tegenover eender welk geloof. Want die is er niet.

Kort en bondig: u gelooft in de opwekking van Lazarus. Ik niet. Dood is dood.
Als je niet gelooft, waar ben je dan mee bezig?
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2021, 11:50   #972
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Als je niet gelooft, waar ben je dan mee bezig?


Wanneer men de geschiedenis van de vroeg christelijke kerk wil bestuderen en men wil proberen die te reconstrueren, dan is het is wel belangrijk om de historische waarheid te onderscheiden van kerkelijke (ver)dichting.

Neem nu de kerk van Rome die volgens de kerkelijke overlevering gesticht zou zijn door Petrus en Paulus. Zo goed als zeker een fantasie. Zelfs Klijn -toch niet de eerste en de beste- komt tot dit besluit.

In het hierboven geciteerd boek over Edessa zegt hij het volgende:

“Voorzover we kunnen nagaan is er nooit een apostel in Edessa geweest. In de latere kerk werd een dergelijk feit als een nadeel beschouwd, waarom men dan ook op alle mogelijke manieren trachtte te bewijzen dat er toch een of andere apostel aansprakelijk was voor het ontstaan van de kerk. Het nadeel was dat de bisschop in zijn bestrijdingen van dwalingen zich nooit kon beroepen op de apostolische overlevering. Dit nadeel deelde de kerk van Edessa met vele andere kerken.

Hoewel de kerk te Rome later algemeen aannam dat ze terugging op de prediking van Petrus en Paulus, hiervan blijkt historische weinig waar te zijn. Als Paulus in 57 een brief naar Rome stuurt, dan is daar wel een gemeente, maar Petrus kan die niet gesticht hebben. Het lijkt meer voor de hand (…) te veronderstellen dat de oorsprong van de kerk in Rome teruggaat op de prediking van Joden-Christenen. Hetzelfde is het geval met de kerk in Egypte. Reeds in Hand. 18:24 wordt gezegd dat er een zekere Apollos uit Alexandrië kwam ‘doorkneed in de Schriften’ en ‘ingelicht omtrent de weg des Heren’. Hoe men echter in Alexandrië op de hoogte is geraakt van het evangelie is echter een raadsel. Ook hier moet men aannemen dat Joden-christenen aansprakelijk zijn voor de verbreiding van het evangelie.”


Klijn legt dan uit waarom nu de Joden gezorgd hebben voor de verspreiding van het evangelie. Om het wat op de spits te drijven en wat kort door de bocht te stellen: het zijn eigenlijk de kamelen die het evangelie verspreidden. Lees: de handelskaravanen (met hun joodse handelaars).

Zonder het te beseffen wellicht en zeker zonder dat het ook maar zijn bedoeling was natuurlijk, zegt Klijn eigenlijk dat het verhaal in Handelingen berust op fabels en dat heel de historie van de stichting van de Kerk van Rome en deze van Alexandrië een mythe is en bijgevolg onwaar. Maar dat is niets nieuws. Pierre Krijbolder herhaalde dit wat later ook in zijn boek Jezus de Nazoreeër.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 november 2021 om 12:12.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2021, 12:15   #973
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wanneer men de geschiedenis van de vroeger christelijke kerk wil bestuderen en men wil proberen die te reconstrueren, dan is het is wel belangrijk om de historische waarheid te onderscheiden van kerkelijke (ver)dichting.
Nu, dat weten we dus al.
Mijn vraag was waarom je daar zo fanatiek mee bezig bent als je helemaal niet in de Bijbel gelooft.

Dat ik er wel mee bezig ben, dat is begrijpelijk omdat ik een nieuwe Bijbel heb geschreven en zowel de oude bekritiseer alsook het meest wezenlijk wel waardeer en daarin toch wel geloof, niet als realiteit, maar als een waardevolle mythe.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2021, 13:17   #974
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Nu, dat weten we dus al.
Mijn vraag was waarom je daar zo fanatiek mee bezig bent als je helemaal niet in de Bijbel gelooft.

Dat ik er wel mee bezig ben, dat is begrijpelijk omdat ik een nieuwe Bijbel heb geschreven en zowel de oude bekritiseer alsook het meest wezenlijk wel waardeer en daarin toch wel geloof, niet als realiteit, maar als een waardevolle mythe.
Waarom heeft iemand belangstelling voor geschiedenis? En waarom richt iemand zijn belangstelling op de beginjaren van het christendom?

Zeg het mij en dan zeg ik het u.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 november 2021 om 13:19.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2021, 15:15   #975
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.753
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Nu, dat weten we dus al.
Mijn vraag was waarom je daar zo fanatiek mee bezig bent als je helemaal niet in de Bijbel gelooft.

Dat ik er wel mee bezig ben, dat is begrijpelijk omdat ik een nieuwe Bijbel heb geschreven en zowel de oude bekritiseer alsook het meest wezenlijk wel waardeer en daarin toch wel geloof, niet als realiteit, maar als een waardevolle mythe.
Ontstaan en geschiedenis van de verschillende godsdiensten is een zeer interessant onderwerp. Als atheïst boeit dit mij ook.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2021, 18:37   #976
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

De Oden van Salomo.





Het geschrift ‘De Oden van Salomo’ is een zeer oud christelijk geschrift, maar het kent hier over het algemeen weinig bekendheid. Het geschrift ontstond vermoedelijk in de 2de eeuw (sommigen beweren in de 1ste of derde eeuw). Het werd geschreven in een Syrisch milieu. Lange tijd dacht men dat de initiële tekst opgesteld werd in het Grieks. Wetenschappers denken nu dat het oorspronkelijk werd gesteld in het Aramees. Het bevat 42 lofzangen die gezongen werden door deze vroege Syrische christenen tijdens hun liturgische erediensten.

Opvallend is weer dat niet één van deze 42 zeer oude Syrische christelijke oden de naam van Jezus vermeldt.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 november 2021 om 18:41.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2021, 09:52   #977
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ontstaan en geschiedenis van de verschillende godsdiensten is een zeer interessant onderwerp. Als atheïst boeit dit mij ook.
Waarom?

Maar hier gaat het alleen om het christendom, dus dat is al reeds een bewustzijnsvereniging en er bovendien eindeloos over te blijven zeuren duidt op psychische frustratie, te meer als de persoon in kwestie er helemaal niet in gelooft.
Of juist wel en dat zelf niet beseft of niet wil erkennen.

En dan ook mijn nieuwe Bijbel niet te willen lezen duidt op volkomen blindheid.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2021, 10:00   #978
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Waarom heeft iemand belangstelling voor geschiedenis? En waarom richt iemand zijn belangstelling op de beginjaren van het christendom?

Zeg het mij en dan zeg ik het u.
Waarom moet ik het zeggen en niet de persoon zelf?

Zelf niet weten waarom je iets doet, dat lijkt mij te duiden op onnozelheid.
Het is zoiets als postzegels verzamelen.
Maar zelfs dat laat zich verklaren.

Maar als het om zoiets diep zinnigs als het christendom gaat zou je toch je best moeten doen om met een verklaring te komen.
Het kan zijn dat je wel degelijk gelooft of juist het geloof mist.
Anders is het niet meer dan eindeloos feiten verzamelen.
De mens moet meer zijn dan dat.
Want dat is juist het wezenlijke van het geloof.
Waartoe heeft al die kennis je gebracht?
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2021, 10:09   #979
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De Oden van Salomo.





Het geschrift ‘De Oden van Salomo’ is een zeer oud christelijk geschrift, maar het kent hier over het algemeen weinig bekendheid. Het geschrift ontstond vermoedelijk in de 2de eeuw (sommigen beweren in de 1ste of derde eeuw). Het werd geschreven in een Syrisch milieu. Lange tijd dacht men dat de initiële tekst opgesteld werd in het Grieks. Wetenschappers denken nu dat het oorspronkelijk werd gesteld in het Aramees. Het bevat 42 lofzangen die gezongen werden door deze vroege Syrische christenen tijdens hun liturgische erediensten.

Opvallend is weer dat niet één van deze 42 zeer oude Syrische christelijke oden de naam van Jezus vermeldt.
En....wat ben je daar nu wijzer van geworden?
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2021, 10:20   #980
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
En....wat ben je daar nu wijzer van geworden?
Wel, de stelling dat Jezus misschien niet zo historisch zou kunnen zijn als dat algemeen wordt aangenomen, wordt hier wat bevestigd. Nergens wordt in de Oden Jezus vernoemd. Wel even Christus die, ook in dit vroeg-christelijk geschrift, toch niet zozeer gezien wordt als een mens met een historische geschiedenis.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 november 2021 om 10:25.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be