Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 mei 2012, 11:39   #21561
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Op zich zou dat nog niet zo erg zijn mocht hij er niet van uitgaan dat zijn visie de enige ware is. Er zit een sterk dogmatisch luchtje aan system/Het Oosten.
Zie #21557 E.Gidius. De Nederlandse historicus zegt maar precies wat Het Oosten beweert. Niet meer, maar zeker niet minder.

Maar u houdt nogal graag van historische fabeltjes voor zover ze in uw politieke kraam passen. U wordt echter teruggefloten E. Gidius door een ... Nederlandse geschiedkundige. Pech voor u. Maar u bent dat gewoon, neem ik aan.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 mei 2012 om 11:43.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2012, 11:49   #21562
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Ik ken mijn Vaderlandse geschiedenis...

Die Calvinistische impuls kwam uit het Zuiden, en die was niet mis!.
Dat jij dat minimaliseert en tegelijkertijd de Republiek neer zet als Hollands en Calvinistisch?!... Is gewoon absurd!..

Jeff
Maar mens, er waren al Calvinisten in het Noorden ettelijke tijd voordat de Beeldenstorm uitbrak.

En dus nogmaals: leer uw geschiedenis.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 mei 2012 om 11:51.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2012, 12:05   #21563
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, want het ging over de machtsafbraak voor die tijd. Mij lijkt het trouwens maar normaal dat het Vlaams parlement kan bepalen welke bevoegdheden de provincies krijgen. De provincies ressorteren immers nu volledig onder de gewestelijke autoriteit.

Er is geen nood aan het behoud van een ondoorzichtig bevoegdhedenpakket waarvan sommige elementen nog teruggaan uit de 19e eeuw. Ook beleidsniveau hebben af en toe nood aan een modernisering en rationalisering.
Dat het u normaal lijkt, lijkt me gezien uw persoon ook normaal. Feit blijft dat Geert Bourgeois er alles aan doet om de macht van de provincies te fnuiken. Hetgeen ik dus stelde. En hij komt er royaal voor uit ook nog. En zo krijgen we een oppermachtige Vlaamse regering die ons van alles en nog wat door de strop kan duwen zonder tegenkanting van provincies. En als het effe kan schaft die rekel van een NVA-er Bourgeois ook nog de provincies af.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 mei 2012 om 12:06.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2012, 12:11   #21564
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onjuist, ik had het over de wederdopers én over de calvinisten, waarbij die laatsten inderdaad talrijker waren dan de eersten. Toch wist het revolutionair anabaptisme flink wat aanhangers te werven in het graafschap Vlaanderen.

Nogmaals: lees het boek waarvan ik de referentie gaf. U zult eindelijk bevrijd worden van uw vooroordelen.
Integendeel, zelfs meer dan de Calvinisten! Zolang de Wederdopers er waren, hadden de Calvinisten weinig succes. Maar dat neemt niet weg dat zowel de ene als de andere gezindheid minderheden waren.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2012, 12:51   #21565
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar mens, er waren al Calvinisten in het Noorden ettelijke tijd voordat de Beeldenstorm uitbrak.

En dus nogmaals: leer uw geschiedenis.
Maar mens, toen waren de Calvinisten in het Zuiden véél talrijker dan in het Noorden. En die in het Noorden zijn, vooral na 1585 flink aangedikt met Calvinistische vluchtelingen uit het Zuiden. In de Vlaamse steden stonden tienduizenden woningen leeg.

Maar daar heeft Zijne Heiligheid system/Het Oosten natuurlijk geen oren naar. Kwestie van zijn imago als "objectief" te doen overkomen. Wat natuurlijk telkens op een sisser uitloopt.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2012, 13:04   #21566
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Ik ken mijn Vaderlandse geschiedenis...

Die Calvinistische impuls kwam uit het Zuiden, en die was niet mis!.
Dat jij dat minimaliseert en tegelijkertijd de Republiek neer zet als Hollands en Calvinistisch?!... Is gewoon absurd!..

Jeff
Genuanceerd denken zit er bij u niet vaak in. Daarom ook voor u:

HET CALVINISME ALS DOMINANTE RELIGIE IN DE REPUBLIEK
Gerrit Veldman - 5 maart 1997

De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden was een calvinistische staat. Dat weet iedereen en wordt door niemand betwijfeld. Maar hóe calvinistisch was de Republiek? Daarover verschillen de meningen. Langzaam maar zeker is het besef doorgedrongen dat lang niet alle Nederlanders in de zeventiende eeuw calvinisten waren. Integendeel, de Gereformeerde Kerk heeft altijd slechts een vrij beperkte omvang gehad, zeker vergeleken met de dominante positie die ze in de maatschappij innam.

(Veldman is historicus)

En hij gaat nog verder:
"Dat de Gereformeerde Kerk ondanks haar relatief geringe ledental toch zo'n belangrijke plaats had, kwam doordat zij de rol vervulde van publieke kerk. Zij was de enige officieel door de overheid erkende kerk. Zij stond ter beschikking aan het hele volk. Zij doopte en trouwde niet alleen de eigen leden, maar ook ieder ander die daarom vroeg. Zo wilde de overheid het. Een staat kon immers niet zonder publieke kerk. Voor de Opstand had de Rooms-katholieke kerk die taak gehad, nu was het de Gereformeerde die daarvoor als enige in aanmerking kwam.De enige die daarvoor in aanmerking kwam? Er waren toch nog andere groepen protestanten in de Nederlanden? En de calvinisten vormden tijdens de Opstand immers slechts een klein groepje, hooguit tien procent van de bevolking? Jazeker, maar anders dan de doopsgezinden of de lutheranen hadden de calvinisten een zeer belangrijke rol vervuld in de Opstand. Zij waren het geweest die de harde kern hadden gevormd, die altijd had doorgezet en van geen opgeven had willen weten.[1] Als vanzelf had zo de Gereformeerde Kerk de positie verworven van publieke kerk. Zij immers steunde de overheid. Dus steunde de overheid haar."


Met andere woorden, alhoewel men de Republiek qua machtsuitoefening zeker 'calvinistisch' mocht noemen, was het aantal calvinisten -in verhouding tot hun macht, maar ook in werkelijkheid - eerder gering.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2012, 13:07   #21567
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Maar mens, toen waren de Calvinisten in het Zuiden véél talrijker dan in het Noorden. En die in het Noorden zijn, vooral na 1585 flink aangedikt met Calvinistische vluchtelingen uit het Zuiden. In de Vlaamse steden stonden tienduizenden woningen leeg.

Maar daar heeft Zijne Heiligheid system/Het Oosten natuurlijk geen oren naar. Kwestie van zijn imago als "objectief" te doen overkomen. Wat natuurlijk telkens op een sisser uitloopt.
Dat kan wel zijn, maar daar hebben we het niet over. Overigens is dit nog niet zeker hetgeen u vooropstelt. U gooit er maar wat met uw klak naar.

Mensen vluchtten - ook en zeker in Antwerpen- voor het Spaans geweld en niet 'omdat ze calvinistisch waren' zoals u schijnt te suggereren. In ieder geval meer dan 10 ?* 15 % van de bevolking in het zuiden zal zeker niet calvinistisch geweest zijn. En in het Noorden maar evenmin.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 mei 2012 om 13:16.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2012, 17:55   #21568
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Dat ik jouw verzinsels en cirkelredenering, niet begrijp laat staan het als feit(en) wil zien.
Dat mag je mij kwalijk nemen, maar ik haal mijn schouders ervoor op.

Hier neem nu dit;



Calvinisten waren een kleine minderheid??...
Hollandse Republiek??...

Hoe kom je erop..

Jeff
Het klopt dat in het begin de protestanten in de minderheid waren.
De religie is vooral van bovenop vastgelegd en minder van onderen af.
Pas naderhand zijn er mensen overgelopen.
Zo ook katholieke priesters die overgingen naar het nieuwe geloof.
Velen trouwden ook niet lang daarna ook, vaak ook met hun huishoudster.
Grappig toch?
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 9 mei 2012 om 18:03.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2012, 19:29   #21569
Dazi Martina
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 januari 2012
Berichten: 866
Standaard

Godzijdank was Nederland een calvinistische republiek. Ik mag er niet aan denken wat er gebeurt zou zijn moest het katholicisme in Nederland dominant geweest zijn....
Dazi Martina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2012, 19:32   #21570
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
Godzijdank was Nederland een calvinistische republiek. Ik mag er niet aan denken wat er gebeurt zou zijn moest het katholicisme in Nederland dominant geweest zijn....
Dan was België er niet geweest en waren we nog steeds één.....
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2012, 19:34   #21571
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
Godzijdank was Nederland een calvinistische republiek. Ik mag er niet aan denken wat er gebeurt zou zijn moest het katholicisme in Nederland dominant geweest zijn....
Daarom waren de gereformeerden maar al te blij toen de ketterse Belgen zich afsplitsten van het Verenigd Koninkrijk in 1830. Wees er maar zeker dat er vele dankgebeden zijn gegaan naar 'de Here' in die periode.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2012, 19:50   #21572
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Daarom waren de gereformeerden maar al te blij toen de ketterse Belgen zich afsplitsten van het Verenigd Koninkrijk in 1830. Wees er maar zeker dat er vele dankgebeden zijn gegaan naar 'de Here' in die periode.
Die tijd dat gereformeerden het voor het vertellen hebben is gelukkig nu voorbij gelukkig voorbij.
Waarschijnlijk ook wordt het CDA weggevaagd.
Alleen wat kleine (extreme) religieuze groeperingen blijven over in de politiek, zoals de SGP.

Willem I is trouwens naderhand wel getrouwd met een katholieke.
Namelijk met Henriëtte d'Oultremont de Wégimont.
Dit heeft geleid tot zijn abdicatie....

Dus eigenlijk zijn de hindernissen tussen Nederland en Vlaanderen om iets meer samen te gaan doen weg......
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 9 mei 2012 om 19:50.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2012, 19:51   #21573
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Mensen vluchtten - ook en zeker in Antwerpen- voor het Spaans geweld en niet 'omdat ze calvinistisch waren' zoals u schijnt te suggereren. In ieder geval meer dan 10 ?* 15 % van de bevolking in het zuiden zal zeker niet calvinistisch geweest zijn. En in het Noorden maar evenmin.
Echt waar, jij haalt echt alles door elkaar heen!..
Overigens vind ik het vrij opmerkelijk dat jij godsdienst in deze ( de totstandkoming van de Republiek, en de rede van de grote trek van Zuid naar Noord) minimaliseert. Maar godsdienst bij de "Belgische" revolutie als zeer belangrijk zijnde factor meeneemt, om zodoende het verschil tussen Noord en Zuid aan te tonen.

Mijn punt is dat het "Noorden" niet zo Calvinistisch/Protestants is/was, zoals jij altijd probeert te schetsen.
Dat is gewoon een historisch feit, grappig is trouwens dat die "historicus" die jij aanhaalt dat ook bevestigd.

Verder zei ik dat de Republiek niet Calvinistisch was, omdat het net als Nederland nooit maar dan ook nooit een staatsreligie heeft gekend. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Frankrijk of België, dat het Calvinisme dominant was in de Republiek heb ik nooit ontkend.
Maar de Republiek Calvinistisch noemen gaat te ver, daar het geen officieel beleid had opdat gebied, en zeer vrij was voor anders denkende in vergelijking met andere landen in die tijd.

Het andere waar ik een probleem mee heb, is het feit dat jij de Republiek als zijnde Hollands neerzet. Ook dat klopt niet aangezien de houding van Holland bij de totstandkoming van de Republiek eerder afwachtend was dan het voortouw te nemen. Neem bijvoorbeeld Amsterdam, een van de laatste zo niet dé laatste Hollandse stad dat haar poorten opende en zich aansloot bij de Geuzen en hun strijd.
Pas toen "de boel" uit het Zuiden (vooral Vlamingen) zich voornamelijk in de Hollandse steden zich zijn gaan vestigen nam "Holland" de dominante rol op zich. En zelfs toen bleven Zeeland en Friesland onder andere hun eigen rol spelen, zoals op zee héél duidelijk te zien was.

Al met al blijf je in mijn ogen dan ook gewoon een Belgische clown, die verre van geloofwaardig is.
Kijk vooral naar jouw opstelling in de meeste recente discussies;
  • Hollands leger in het Warandapark 1830(?!?).
  • Orange was een Prinsbisdom(?!?).
  • Voeren heeft geen binding met Limburg.
  • Amsterdam is een vuile stad, komt dan met een bron uit 2007!, plus foto's van een staking uit 2010(!!!).
  • Alles boven de Moerdijk is Calvinistisch.
  • Alles beneden de Moerdijk is Katholiek.

Neen van jou kan ik niks maar dan ook niks leren, ga lekker buiten spelen met je billenmaatje Henrike uit Luik.

Jeff
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2012, 19:55   #21574
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Echt waar, jij haalt echt alles door elkaar heen!..
Overigens vind ik het vrij opmerkelijk dat jij godsdienst in deze ( de totstandkoming van de Republiek, en de rede van de grote trek van Zuid naar Noord) minimaliseert. Maar godsdienst bij de "Belgische" revolutie als zeer belangrijk zijnde factor meeneemt, om zodoende het verschil tussen Noord en Zuid aan te tonen.

Mijn punt is dat het "Noorden" niet zo Calvinistisch/Protestants is/was, zoals jij altijd probeert te schetsen.
Dat is gewoon een historisch feit, grappig is trouwens dat die "historicus" die jij aanhaalt dat ook bevestigd.

Verder zei ik dat de Republiek niet Calvinistisch was, omdat het net als Nederland nooit maar dan ook nooit een staatsreligie heeft gekend. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Frankrijk of België, dat het Calvinisme dominant was in de Republiek heb ik nooit ontkend.
Maar de Republiek Calvinistisch noemen gaat te ver, daar het geen officieel beleid had opdat gebied, en zeer vrij was voor anders denkende in vergelijking met andere landen in die tijd.

Het andere waar ik een probleem mee heb, is het feit dat jij de Republiek als zijnde Hollands neerzet. Ook dat klopt niet aangezien de houding van Holland bij de totstandkoming van de Republiek eerder afwachtend was dan het voortouw te nemen. Neem bijvoorbeeld Amsterdam, een van de laatste zo niet dé laatste Hollandse stad dat haar poorten opende en zich aansloot bij de Geuzen en hun strijd.
Pas toen "de boel" uit het Zuiden (vooral Vlamingen) zich voornamelijk in de Hollandse steden zich zijn gaan vestigen nam "Holland" de dominante rol op zich. En zelfs toen bleven Zeeland en Friesland onder andere hun eigen rol spelen, zoals op zee héél duidelijk te zien was.

Al met al blijf je in mijn ogen dan ook gewoon een Belgische clown, die verre van geloofwaardig is.
Kijk vooral naar jouw opstelling in de meeste recente discussies;
  • Hollands leger in het Warandapark 1830(?!?).
  • Orange was een Prinsbisdom(?!?).
  • Voeren heeft geen binding met Limburg.
  • Amsterdam is een vuile stad, komt dan met een bron uit 2007!, plus foto's van een staking uit 2010(!!!).
  • Alles boven de Moerdijk is Calvinistisch.
  • Alles beneden de Moerdijk is Katholiek.

Neen van jou kan ik niks maar dan ook niks leren, ga lekker buiten spelen met je billenmaatje Henrike uit Luik.

Jeff
Wettelijk heeft Nederland nooit een staatsreligie gehad, maar feitelijk wèl: het calvinisme.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 mei 2012 om 19:55.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2012, 19:55   #21575
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Het klopt dat in het begin de protestanten in de minderheid waren.
De religie is vooral van bovenop vastgelegd en minder van onderen af.
Pas naderhand zijn er mensen overgelopen.
Zo ook katholieke priesters die overgingen naar het nieuwe geloof.
Velen trouwden ook niet lang daarna ook, vaak ook met hun huishoudster.
Grappig toch?
Edwin...
Niet ik, maar onze "forum vriend" systemke uit het oosten heeft een lesje in geschiedenis nodig.

Grappig zeg je?,... wel ik ben het "Flater theater" system het oosten & henrike nu wel een beetje zat..

Jeff
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2012, 19:56   #21576
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Echt waar, jij haalt echt alles door elkaar heen!..
Overigens vind ik het vrij opmerkelijk dat jij godsdienst in deze ( de totstandkoming van de Republiek, en de rede van de grote trek van Zuid naar Noord) minimaliseert. Maar godsdienst bij de "Belgische" revolutie als zeer belangrijk zijnde factor meeneemt, om zodoende het verschil tussen Noord en Zuid aan te tonen.

Mijn punt is dat het "Noorden" niet zo Calvinistisch/Protestants is/was, zoals jij altijd probeert te schetsen.
Dat is gewoon een historisch feit, grappig is trouwens dat die "historicus" die jij aanhaalt dat ook bevestigd.

Verder zei ik dat de Republiek niet Calvinistisch was, omdat het net als Nederland nooit maar dan ook nooit een staatsreligie heeft gekend. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Frankrijk of België, dat het Calvinisme dominant was in de Republiek heb ik nooit ontkend.
Maar de Republiek Calvinistisch noemen gaat te ver, daar het geen officieel beleid had opdat gebied, en zeer vrij was voor anders denkende in vergelijking met andere landen in die tijd.

Het andere waar ik een probleem mee heb, is het feit dat jij de Republiek als zijnde Hollands neerzet. Ook dat klopt niet aangezien de houding van Holland bij de totstandkoming van de Republiek eerder afwachtend was dan het voortouw te nemen. Neem bijvoorbeeld Amsterdam, een van de laatste zo niet dé laatste Hollandse stad dat haar poorten opende en zich aansloot bij de Geuzen en hun strijd.
Pas toen "de boel" uit het Zuiden (vooral Vlamingen) zich voornamelijk in de Hollandse steden zich zijn gaan vestigen nam "Holland" de dominante rol op zich. En zelfs toen bleven Zeeland en Friesland onder andere hun eigen rol spelen, zoals op zee héél duidelijk te zien was.

Al met al blijf je in mijn ogen dan ook gewoon een Belgische clown, die verre van geloofwaardig is.
Kijk vooral naar jouw opstelling in de meeste recente discussies;
  • Hollands leger in het Warandapark 1830(?!?).
  • Orange was een Prinsbisdom(?!?).
  • Voeren heeft geen binding met Limburg.
  • Amsterdam is een vuile stad, komt dan met een bron uit 2007!, plus foto's van een staking uit 2010(!!!).
  • Alles boven de Moerdijk is Calvinistisch.
  • Alles beneden de Moerdijk is Katholiek.

Neen van jou kan ik niks maar dan ook niks leren, ga lekker buiten spelen met je billenmaatje Henrike uit Luik.

Jeff
Een keurige schets van het system/Het Oosten syndroom.

2
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2012, 19:56   #21577
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Edwin...
Niet ik, maar onze "forum vriend" systemke uit het oosten heeft een lesje in geschiedenis nodig.

Grappig zeg je?,... wel ik ben het "Flater theater" system het oosten & henrike nu wel een beetje zat..

Jeff
wie is die niet zat

Laatst gewijzigd door Shadowke : 9 mei 2012 om 19:56.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2012, 19:58   #21578
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Edwin...
Niet ik, maar onze "forum vriend" systemke uit het oosten heeft een lesje in geschiedenis nodig.

Grappig zeg je?,... wel ik ben het "Flater theater" system het oosten & henrike nu wel een beetje zat..

Jeff
Met grappig bedoel ik dat voormalige katholieke priesters met hun huishoudsters huwden.

Voor wat betreft het "flater theater", je hebt hierover volkomen gelijk!.....

Het lijkt wel een soort van "tunnel visie".
Het doel heiligt de middelen...
En dan in circeltjes blijven ronddraaien.....
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 9 mei 2012 om 20:25.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2012, 20:11   #21579
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
Godzijdank was Nederland een calvinistische republiek. Ik mag er niet aan denken wat er gebeurt zou zijn moest het katholicisme in Nederland dominant geweest zijn....
Carnaval in héél het land!..

Jeff
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2012, 20:13   #21580
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Een keurige schets van het system/Het Oosten syndroom.

2

Maar ondertussen hebben 'jullie 'weer voor de zoveelste keer 'goed' ongelijk gekregen. En het ergste voor 'jullie' is dat ik daarvoor de Nederlandse historicus Veldman moest bijhalen. Een totale afgang voor Pinda, Quercus en Co. En niet de laatste natuurlijk. Want ezels stoten zich steeds weer aan dezelfde steen.

Overigens heb ik nooit beweerd dat 'alles boven de Moerdijk' calvinistisch is. Dat maakt u ervan. M?*?*r... er zijn veel calvinisten boven de Moerdijk, dat wel. Zéér veel.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 mei 2012 om 20:27.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be