Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 november 2019, 17:33   #41941
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Ik vind de naam Nederland(en) gewoon veel beter. Die naam past bij ons. Maar je doet maar. Het gaat me om marketingskracht.

Laatst gewijzigd door Weyland : 11 november 2019 om 17:36.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2019, 18:08   #41942
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik vind de naam Nederland(en) gewoon veel beter. Die naam past bij ons.
Waarom zou Diets niet passen ? Herinner u het Wilhelmus....
En waarom zou Dietsland niet passen, een kultuurhistorische benaming van het Nederlands taalgebied in de Nederlanden, ontstaan in het midden van de 19 e eeuw ?
Citaat:
Maar je doet maar.
Ai... dat hoor ik niet zo graag want dat is een diplomatische manier om te zeggen: loop naar de kl...eurpotloden.
Citaat:
Het gaat me om marketingskracht.
Mij gaat het om historische korrektheid waarbij men natuurlijk moet weten wat men wil in de markt zetten: Groot-Nederland of Heel-Nederland. Ik ga voor een model dat beide verenigt: een konfederalisering, niet van België, maar van de Nederlanden, en daarvan is Dietsland 1 vd. 3 of 4 komponenten.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 november 2019 om 18:10.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2019, 18:45   #41943
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat was alleszins niet de mening van die leden van het Voorlopig Bewind die een tijdje later inzagen dat die geschiedenis toch niet zo juist uitdraaide....
Op mijn leeslijstje staat nu het boek "Het verloren koninkrijk" van Witte. Een aanrader schijnt het.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2019, 12:42   #41944
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Waarom zou Diets niet passen ? Herinner u het Wilhelmus....
Van Duytschen bloed en Duits is ingenomen door onze oosterburen omdat Pruisen een beperkende naam was zoals Vlaanderen dat is. Ze hadden die naam nodig in 1870. Het moet alleen gewennen. Ik zie vooral aanhang bij ons in het Vlaamse Gewest van de naam Dietsland, maar niet zozeer in het noorden.
Ik kan er niet aan doen dat het me 'oubollig' overkomt. Ik denk gewoon dat het een tijdje zou duren vooraleer de geesten warm gemaakt zouden kunnen worden voor een dergelijke naam. Al bij al is het mij eender. 'Nederlander' komt ook uit het Frans, voor 'pays d'en bas' tijdens de Bourgondische tijden.


Citaat:
En waarom zou Dietsland niet passen, een kultuurhistorische benaming van het Nederlands taalgebied in de Nederlanden, ontstaan in het midden van de 19 e eeuw ?
Ik dacht dat het ontstaan was in de vroege 20ste eeuw. En je hoefde me dat niet diets te maken dat het geen monopolie van fascisten was, want dat wist ik al.

Laatst gewijzigd door Weyland : 12 november 2019 om 12:48.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2019, 00:39   #41945
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Wilhelmus

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Van Duytschen bloed en Duits is ingenomen door onze oosterburen omdat Pruisen een beperkende naam was zoals Vlaanderen dat is. Ze hadden die naam nodig in 1870.
1. Goed, maar het woord Duitsland in de huidige betekenis bestond al wel eeuwen voor 1870.

2. Het is niet omdat de schrijver van het lied het had over "van duitsen bloede" dat hij daarmee bedoelde hetgeen wij daaronder nu verstaan, wel integendeel. Hij bedoelde dat Willem in tegenstelling tot de koning van Spanje, één van de onzen was, geen vreemdeling zoals Philips, maar iemand van ons eigen vaderland, een Dietser. En dat moet hij wel benadrukken omdat Willem nu eenmaal niet in Nederland geboren is.

Maar toch kan men argumenteren dat hij van dietsen bloede is:
- het feit dat de Nassaus al generaties lang in de Nederlanden vertegenwoordigd waren. Oranjes eigen voorouders woonden in Breda. Oranje stamde uit een zijtak van die familie Nassau-Breda. Maar in 1544 stierf de hoofdtak uit en werd Oranje op elfjarige leeftijd de erfgenaam van de Nederlandse Nassau-bezittingen.
- sinds zijn elfde was hij in de Nederlanden opgegroeid en opgeleid. De Nederlanden waren zijn vaderland, dat hij trouw was tot in de dood, zo zegt de dichter.

Alleen als men "van dietsen bloede" zou zingen, zou de betekenis thans aansluiten bij wat de schrijver destijds bedoelde:
https://forum.politics.be/showpost.p...4&postcount=10

Citaat:
Het moet alleen gewennen. Ik zie vooral aanhang bij ons in het Vlaamse Gewest van de naam Dietsland, maar niet zozeer in het noorden.
Ik kan er niet aan doen dat het me 'oubollig' overkomt. Ik denk gewoon dat het een tijdje zou duren vooraleer de geesten warm gemaakt zouden kunnen worden voor een dergelijke naam.
Ach, mits een goede promotiekampagne.....
Citaat:
Al bij al is het mij eender. 'Nederlander' komt ook uit het Frans, voor 'pays d'en bas' tijdens de Bourgondische tijden.
Ooo...! hebt ge een bron om aan te tonen dat het Franse woord authentieker is, en het Nederlandse slechts een vertaling daarvan is.

Citaat:
Ik dacht dat het woord Dietsland ontstaan was in de vroege 20ste eeuw.
De promotor van dat woord was de Deense Vlaming Constant Hansen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 november 2019 om 01:08.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2019, 22:17   #41946
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Van Duytschen bloed en Duits is ingenomen door onze oosterburen omdat Pruisen een beperkende naam was zoals Vlaanderen dat is. Ze hadden die naam nodig in 1870.


WASSENAER, C.[=N.J. VAN]. Historisch Verhael alder ghedenck-weerdichste geschiedenisse[n], die hier en daer in Europa, als in Duijtsch-lant, Vranckrijck, Enghelant, Spaengien, Hungarijen, Polen, Seven-berghen, Wallachien, Moldavien, Turckijen, en Neder-lant, van den beginne des jaers 1621: tot den Herfst toe, voorgevallen sijn [..]. [Vol. I-III]. t’Amstelredam, Bij Jan Evertss. Cloppenburgh [..], 1622-1623.

Om maar aan te tonen dat het woord "Duitsland" alleszins reeds bestond in 1622, ondanks dat er nog geen Duitse eenheid was.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 november 2019 om 22:17.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2019, 10:32   #41947
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.806
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Van Duytschen bloed en Duits is ingenomen door onze oosterburen omdat Pruisen een beperkende naam was zoals Vlaanderen dat is. Ze hadden die naam nodig in 1870. Het moet alleen gewennen. Ik zie vooral aanhang bij ons in het Vlaamse Gewest van de naam Dietsland, maar niet zozeer in het noorden.
Ik kan er niet aan doen dat het me 'oubollig' overkomt. Ik denk gewoon dat het een tijdje zou duren vooraleer de geesten warm gemaakt zouden kunnen worden voor een dergelijke naam. Al bij al is het mij eender. 'Nederlander' komt ook uit het Frans, voor 'pays d'en bas' tijdens de Bourgondische tijden.



Ik dacht dat het ontstaan was in de vroege 20ste eeuw. En je hoefde me dat niet diets te maken dat het geen monopolie van fascisten was, want dat wist ik al.
Ik vind “De Nederlanden” veel beter. Hoewel die notie historisch bekeken ook Wallonië omvatte moeten we er ons toch van bewust zijn dat er bij onze francofonen niet de minste belangstelling hiervoor bestaat. Integendeel, eerder afkeer. Die zijn exclusief op “la France” geörienteerd. Laten we de term “De Nederlanden” dan maar best reserveren voor het geheel van Nederland en het hedendaagse Vlaanderen. De term “Diets” ligt te dicht bij “Duits”.

Laatst gewijzigd door quercus : 15 november 2019 om 10:34.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2019, 16:32   #41948
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik vind “De Nederlanden” veel beter. Hoewel die notie historisch bekeken ook Wallonië omvatte moeten we er ons toch van bewust zijn dat er bij onze francofonen niet de minste belangstelling hiervoor bestaat. Integendeel, eerder afkeer. Die zijn exclusief op “la France” geörienteerd. Laten we de term “De Nederlanden” dan maar best reserveren voor het geheel van Nederland en het hedendaagse Vlaanderen. De term “Diets” ligt te dicht bij “Duits”.
Mee eens, bovendien heeft "Diets" een negatieve connotatie van wegen wo 2.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2019, 17:01   #41949
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ooo...! hebt ge een bron om aan te tonen dat het Franse woord authentieker is, en het Nederlandse slechts een vertaling daarvan is.
Oh, ik heb geen idee. Ik neem maar aan dat het uit de Bourgondische periode stamt met ons het Nederland en hen het Overland. Geen bewijzen van. System heeft dat ooit eens geschreven hier en ik heb geen idee of het klopt.

Laatst gewijzigd door Weyland : 17 november 2019 om 17:02.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2019, 23:56   #41950
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Mee eens, bovendien heeft "Diets" een negatieve connotatie van wegen wo 2.
Diets is de aanduiding van onze taal in de middeleeuwen en betekent volks.
De volkstaal lijkt nu te veel op Duits en is inderdaad door WOII in diskrediet.
Nederlands ,is daarom en veel betere naam, omdat het om onze geografische ligging gaat ,onderscheiden van Duitsland.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2019, 00:42   #41951
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Oh, ik heb geen idee. Ik neem maar aan dat het uit de Bourgondische periode stamt met ons het Nederland en hen het Overland. Geen bewijzen van. System heeft dat ooit eens geschreven hier en ik heb geen idee of het klopt.
De Bourgondische hertogen gebruikten de omschrijving "pays de par-deç?*" voor onze gewesten. Hun eigen stamlanden als "pays de par-del?*". Of in het Nederlands: her- en derwaarts.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2019, 02:56   #41952
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Mee eens, bovendien heeft "Diets" een negatieve connotatie van wegen wo 2.
Ik sluit mij daar volkomen bij aan.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2019, 19:25   #41953
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Op mijn leeslijstje staat nu het boek "Het verloren koninkrijk" van Witte. Een aanrader schijnt het.
Las dit boek twee jaar geleden of zoiets. Heb het recent nog eens doorbladerd toen ik uw post zag. Goed boek.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 november 2019 om 19:27.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2019, 21:32   #41954
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Dat principe MOET geschonden worden omdat het Koningshuis een personificatie van een set normen en waarden is. En we willen niet dat dat elke vier jaar verandert als de volgende schreeuwlelijk aan de macht komt.

Daarnaast is de macht van een Koning in die genoemde democratieën dermate ingeperkt dat dat geen bedreiging vormt voor de democratie. Maar inderdaad, het is wel degelijk in strijd met de FILOSOFISCHE grond. Maar in het geheel niet met de praktische invulling ervan.
Bij overweging vind ik uw bericht heel vreemd: als de monarch slechts symbool staat voor de natie en voor "een set normen en waarden" (welke?), dan zullen we toch wel om de vier jaar een wisseling van de macht hebben. De macht berust immers niet bij de monarch. Wel bij het parlement, de regering, de democratische instellingen... En die wisselen weldegelijk om zoveel tijd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2019, 09:59   #41955
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij overweging vind ik uw bericht heel vreemd:
dat mag uiteraard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
als de monarch slechts symbool staat voor de natie en voor "een set normen en waarden" (welke?),
dat is niet wat ik schreef.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
dan zullen we toch wel om de vier jaar een wisseling van de macht hebben. De macht berust immers niet bij de monarch. Wel bij het parlement, de regering, de democratische instellingen... En die wisselen weldegelijk om zoveel tijd.
Dat is inderdaad wat ik schreef. Omdat de macht niet berust bij de monarch is het hebben van een monarch in de praktijk ook geen bezwaar voor een democratie.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2019, 13:17   #41956
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
dat is niet wat ik schreef.
Neen? Had u het dan niet over "waarden en normen" waarvoor de Nederlandse monarch zou staan?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2019, 13:18   #41957
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Dat is inderdaad wat ik schreef. Omdat de macht niet berust bij de monarch is het hebben van een monarch in de praktijk ook geen bezwaar voor een democratie.
Dan is het beter die nutteloze instelling af te schaffen. De staat kan gerust symbolisch vertegenwoordigd worden door een beurtrol van de regeringsleden (zoals de Zwitsers dat doen).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2019, 14:07   #41958
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Op mijn leeslijstje staat nu het boek "Het verloren koninkrijk" van Witte. Een aanrader schijnt het.
Terecht dat het op uw leeslijst staat.

Een omvangrijk maar goed boek.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2019, 16:01   #41959
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen? Had u het dan niet over "waarden en normen" waarvoor de Nederlandse monarch zou staan?
Jawel, maar u schreef "als de monarch slechts symbool staat voor de natie en voor ....." dan implicieert u kennelijk dat ik daarover iets heb gezegd en dat is niet juist.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2019, 16:05   #41960
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Jawel, maar u schreef "als de monarch slechts symbool staat voor de natie en voor ....." dan implicieert u kennelijk dat ik daarover iets heb gezegd en dat is niet juist.
Nogmaals:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen? Had u het dan niet over "waarden en normen" waarvoor de Nederlandse monarch zou staan?
Nu, goed om te weten dat de Nederlandse monarch volgens u alvast niet symbool staat voor de Nederlandse natie...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be