Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 juni 2012, 17:39   #21
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bokkenreyder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 maart 2011
Locatie: Limburg
Berichten: 15.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Kan ik inkomen, maar lost niets op, omdat je dan na enkele jaren weer met hetzelfde probleem zit.
Het liedje van de loonconcurrentie met de omliggende landen, is daarmee structureel niet opgelost.
Zolang men niet van een procentuele index overstapt, naar centen ipv procenten, zal een meer verdienende, die het eigenlijk niet echt nodig heeft, een grotere brok wegnemen dan de minder verdienende.
Jij legt de grens bij 1200 € netto, dan vind ik persoonlijk, dat de indexering ook een nettobedrag dient te zijn in centen voor iedereen hetzelfde.
Nochtans een van de pistes die de NBB op tafel legt, maar ook daar stelt de PS bij monde van minister Magnette zijn veto. Echte links-democraten die PS! Eigenlijk zijn het gewoon Belgofiele staatfanatici.
__________________
Als Raf je nog ooit op een taalfout wijst, dan kun je genieten van zijn eigen taalblunder op:
http://forum.politics.be/showthread....175318&page=23




Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 29 juni 2012 om 17:41.
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2012, 19:08   #22
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Geen zinnig mens heeft ooit beweerd dat een aanpassing van het indexsysteem een structurele oplossing zou zijn voor de loonkosten-concurrentie tussen naburige landen.

De index-verhogingen uitdrukken in eenzelfde nettobedrag voor iedereen, is door elk zinnig mens, na enig nadenken, wel te bestempelen als het domste wat je kan doen.
Na vier of vijf index-aanpassingen zit je in een communistisch gelijkheidssysteem, en nog wat verder in de tijd sta je aan te schuiven in een rij, met een staatsbonnetje in je hand, voor een slecht brood, als er nog een over is tegen dat het aan jouw beurt is. Dan kan je onverrichterzake naar huis met je Lada (die je bekomen hebt na drie jaar wachten èn een aanschaf van een partijkaart, anders kon je zes jaar wachten).


Het moeilijke evenwichtsspel gaat tussen:
- wie economisch rendabel is, moet daarvan de vruchten plukken
- het systeem van solidariteit dat er moet zijn, mag niet anti-productief worden, vb. door misbruik of contra-productief (dit laatste: de werkloosheidsval vb.)


.
Schoof, als jij 2.000 € verdiend en ik 1.000 € verdien krijg ik in centen, bijvoorbeeld bij een vastgestelde indexverhoging van laat zeggen 25 €, en jij krijgt diezelfde 25 € op je 2.000.
Waar sta je dan na 4 indexverhogingen, jij op 2.100 en ik op 1.100.
Haal ik jou ooit in?
Nee.
Verdien jij minder?
Nee?
Het enige wat er gebeurt, is dat door bedrijven, een pak minder moet betaald worden aan de indexverhogingen.
En vooral aan de hogere lonen, omdat je de reële verhoging van de indexkorf voor iedereen gelijk laat gelden.

En de zever van wie economisch rendabel is, regel je dan maar met je baas, daar moet de index niet voor zorgen.
Want over wie economisch rendabel is en wanneer kunnen we tot in de eeuwigheid discuteren.
Zijn de parlementsleden van alle partijen, die discussies voeren en studies laten uitvoeren, over het hangen van rookmelders rendabel? Om maar iets te noemen.

Leg eens uit hoe je op die manier een Lada zou moeten gaan kopen.
Of op de bon moeten gaan kopen.
Die rantsoenbonnetjes zijn ze ons hier al aan het geven met maaltijd, diensten en eco cheques.

Laatst gewijzigd door subocaj : 29 juni 2012 om 19:10.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2012, 19:20   #23
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Schoof, als jij 2.000 € verdiend en ik 1.000 € verdien krijg ik in centen, bijvoorbeeld bij een vastgestelde indexverhoging van laat zeggen 25 €, en jij krijgt diezelfde 25 € op je 2.000.
Waar sta je dan na 4 indexverhogingen, jij op 2.100 en ik op 1.100.
Haal ik jou ooit in?
Nee.
Verdien jij minder?
Nee?
Het enige wat er gebeurt, is dat door bedrijven, een pak minder moet betaald worden aan de indexverhogingen.
En vooral aan de hogere lonen, omdat je de reële verhoging van de indexkorf voor iedereen gelijk laat gelden.

En de zever van wie economisch rendabel is, regel je dan maar met je baas, daar moet de index niet voor zorgen.
Want over wie economisch rendabel is en wanneer kunnen we tot in de eeuwigheid discuteren.
Zijn de parlementsleden van alle partijen, die discussies voeren en studies laten uitvoeren, over het hangen van rookmelders rendabel? Om maar iets te noemen.

Leg eens uit hoe je op die manier een Lada zou moeten gaan kopen.
Of op de bon moeten gaan kopen.
Die rantsoenbonnetjes zijn ze ons hier al aan het geven met maaltijd, diensten en eco cheques.
In feite is de index al redelijk uitgehold hoor. Het werkt met een voortschrijdend gemiddelde wat een vertragend effect heeft. Tal van produkten die ook een gewone mens nodig heeft zijn al uit de korf genomen.
Door dit systeem gaat in feite iedereen, en de laagste lonen nog het meest, minder verdienen ten gevolge van de index aanpassingen.
Ik ben geen voor- noch tegenstander van de index, ik kan de kritiek erop begrijpen, maar soms lijkt mij dat de problemen die ermee gepaard gaan toch wel wat overroepen worden.
Liefst van al heb ik dat er geen inflatie is, en dientengevolge geen index aanpassingen nodig zijn.

Tussen haakjes jacobus, uw redenering is enkel juist omdat je in absolute termen blijft redeneren en geen rekening houdt met de waardevermindering van het geld. Als u 1000 euro verdient en ik 2000 euro vandaag. Dat is een verschil van 1000 euro of heel uw inkomen. Als we een inflatie hebben die groot is dan blijft volgens uw systeem dat verschil 1000 euro. Maar aangezien er waardevermindering optreedt van het geld kan ik met die 1000 euro minder doen dan voorheen. in het bijna oneindige, verdienen we in feite gewoon hetzelfde want u verdient dan 100001000 en ik 100002000 begrijpt u dat die 1000 euro dan een marginaal verschil is geworden ?

Laatst gewijzigd door stuyckp : 29 juni 2012 om 19:27.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2012, 22:13   #24
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Schoof, als jij 2.000 € verdiend en ik 1.000 € verdien krijg ik in centen, bijvoorbeeld bij een vastgestelde indexverhoging van laat zeggen 25 €, en jij krijgt diezelfde 25 € op je 2.000.
Waar sta je dan na 4 indexverhogingen, jij op 2.100 en ik op 1.100.
Haal ik jou ooit in?
Nee.
Verdien jij minder?
Nee?
Het enige wat er gebeurt, is dat door bedrijven, een pak minder moet betaald worden aan de indexverhogingen.
En vooral aan de hogere lonen, omdat je de reële verhoging van de indexkorf voor iedereen gelijk laat gelden.

En de zever van wie economisch rendabel is, regel je dan maar met je baas, daar moet de index niet voor zorgen.
Want over wie economisch rendabel is en wanneer kunnen we tot in de eeuwigheid discuteren.
Zijn de parlementsleden van alle partijen, die discussies voeren en studies laten uitvoeren, over het hangen van rookmelders rendabel? Om maar iets te noemen.

Leg eens uit hoe je op die manier een Lada zou moeten gaan kopen.
Of op de bon moeten gaan kopen.
Die rantsoenbonnetjes zijn ze ons hier al aan het geven met maaltijd, diensten en eco cheques.
Ja zeg, jij neemt nogal een extreem voorbeeld:
twee mensen vergelijken: de ene met 2000 € inkomen, dat is al iets, en de andere met 1000 €, wat is dat: nog minder dan een ongeschoolde arbeider.

Bovendien: een indexsprong is 2 procent. 2 procent van 2000 is 40 €, en geen 25.

Vergelijk eens een paar mensen met gelijke diploma's, maar waarvan de werkgever vindt dat één van de twee hem merkelijk meer opbrengt, en die dus wil belonen met een opslag van 200 €, tegenover die andere slechts een opslag van 100 € ...


Bovendien werkt de verloningspolitiek in ons model, in goede economische tijden als volgt:
- basis is de index, die zorgt dat de koopkracht van alle 'normale' inkomens gegarandeerd blijft. (ook voor de "beter betaalden" die zich één keer in de maand een fles champagne, en één keer in 't jaar een buitenlandse vliegtuigreis .. enz. enz. kunnen permitteren ...)
- daar bovenop speelt de politiek, die afhankelijk van het algemeen welvaartspeil (en vooral van : ) en van de toestand van de staatsfinanciën (dus geen torenhoge staatsschuld), de minimumlonen, de leeflonen ... een bijkomende opslag kunnen geven
- en daar bovenop nog eens de welvaarstvooruitgang in rekening nemen bij de cao-onderhandelingen, dus bovenop de index.

Ik vind bovenstaande zeer ideaal, op zowel economisch als sociaal vlak.
Helaas gebeuren ongelukken bij minder economische tijdingen; en bij eigenaardigheden zoals de prijsstijgingen van een belangrijke basisstof: de olie. (blame de Arabieren ??)
In deze tijden speelt de concurrentie tussen landen een te belangrijke rol.
Je kan dat betreuren, net zoals je onze regenachtige zomers kan betreuren: het helpt je geen jota vooruit.


.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 29 juni 2012 om 22:14.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be