Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 mei 2008, 12:32   #1
Alvas
Schepen
 
Alvas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2008
Locatie: AARS-SCHOT
Berichten: 435
Standaard Geschiedenis op school

Ik word daar dus zot van hé, ik vind dat iedereen een vrije keuzen moet hebben over wat zei als geschiedenis beschouwen het is makkelijk om de moeie kanten van de geschiedenis te zien jah maar niet zo makkelijk om de slechte kanten te laten zien.
Alvas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 14:10   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik snap het helemaal niet wat je wil vertellen Alvas.
Hoe kan je nu vrije keuze hebben met geschiedenis? Dat is gebeurt, punt uit.

Helaas is wat men in de scholen opdringt aan geschiedenis hetgeen de politici willen dat je opgedrongen krijgt. De overwinnaar schrijft de geschiedenis.

Zelf onderzoek doen is aangewezen, dan krijg je een beter en vollediger totaalbeeld.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 14:28   #3
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Ik vond eigenlijk dat we bij geschiedenis in het laatste jaar teveel tijd spendeerden aan hoe ons politieke systeem in elkaar zit. Tijd die we beter hadden kunnen spenderen aan de recente geschiedenis van België, Europa en de wereld. Dat is natuurlijk niet de fout van de leerkrachten, als hun gevraagd wordt het over het politieke systeem te hebben dan hebben zij het over het politieke systeem uiteraard, maar ik vind dat dat eigenlijk eerder in een vak "maatschappijleer" zou thuishoren.
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 08:45   #4
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Hoe kan je nu vrije keuze hebben met geschiedenis? Dat is gebeurt, punt uit.
Wat gebeurd is, is gebeurd. Maar er zijn zoveel dingen gebeurd, het gaat er om de belangrijkste zaken eruit te pikken.

Citaat:
Helaas is wat men in de scholen opdringt aan geschiedenis hetgeen de politici willen dat je opgedrongen krijgt. De overwinnaar schrijft de geschiedenis.
Dat klopt. Nu de democratie aan de winnende hand lijkt te zijn, zou meer aandacht moeten worden besteed aan de geschiedenis van de democratie, vind ik. Vanaf het antieke Griekenland, via de Romeinse Senaat, en zo verder naar de EU. De ontstaansgeschiedenis van de Verenigde Staten van Amerika is daarbij bijvoorbeeld een interessant onderwerp (dat ik helaas heel summier heb gekregen).

En daarbij vanzelfsprekend ook de nadelen en de moeilijkheden (ijzeren wet van de oligarchie; referenda).
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 09:41   #5
Johan217
Minister
 
Johan217's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Gent
Berichten: 3.327
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Dat klopt. Nu de democratie aan de winnende hand lijkt te zijn, zou meer aandacht moeten worden besteed aan de geschiedenis van de democratie, vind ik. Vanaf het antieke Griekenland, via de Romeinse Senaat, en zo verder naar de EU. De ontstaansgeschiedenis van de Verenigde Staten van Amerika is daarbij bijvoorbeeld een interessant onderwerp (dat ik helaas heel summier heb gekregen).
Gebeurt dat nu niet? Het is ondertussen voor mij wel al een kleine 20 jaar geleden, maar in de geschiedenislessen ging er heel wat aandacht naar het Oude Griekenland en Rome, en niet alleen in de Latijnse richtingen. Ik vond eerder dat er te weinig tijd werd besteed aan de twintigste eeuw (leerkracht was ietsje te lang blijven hangen bij Bismarck ).
__________________
Rock 'n' roll is the only religion that will never let you down.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 10:41   #6
L. J. Brutus
Minister-President
 
L. J. Brutus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Technocratische wereldrepubliek
Berichten: 4.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat is gebeurt, punt uit.
Geschiedenis is veel meer dan wat feitelijk is gebeurd. Feiten zijn onderhevig aan perceptie, en perceptie corrumpeert. Geschiedenis is nooit objectief en is geen exacte wetenschap.

Dat is natuurlijk een punt van discussie binnen de historische wetenschap.
__________________
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 10:43   #7
L. J. Brutus
Minister-President
 
L. J. Brutus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Technocratische wereldrepubliek
Berichten: 4.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Wat gebeurd is, is gebeurd. Maar er zijn zoveel dingen gebeurd, het gaat er om de belangrijkste zaken eruit te pikken.

Dat klopt. Nu de democratie aan de winnende hand lijkt te zijn, zou meer aandacht moeten worden besteed aan de geschiedenis van de democratie, vind ik. Vanaf het antieke Griekenland, via de Romeinse Senaat, en zo verder naar de EU. De ontstaansgeschiedenis van de Verenigde Staten van Amerika is daarbij bijvoorbeeld een interessant onderwerp (dat ik helaas heel summier heb gekregen).

En daarbij vanzelfsprekend ook de nadelen en de moeilijkheden (ijzeren wet van de oligarchie; referenda).
De vraag is of de Atheense democratie (laat staan die van de Romeinse volksvergadering) wel zo relevant is voor de huidige democratie.
__________________
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2008, 21:12   #8
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

In het algemeen wordt in geschiedenis veel te veel aandacht besteed aan dingen die je toch vergeet.
We moesten lijstjes studeren zoals "gelijkenissen en verschil Hitler en Stalin" maar pas jaren later kwam ik te weten dat bijvoorbeeld Moldavië en de Baltische geannexeerd zijn na WOII.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2008, 21:25   #9
Jeronimo
Minister-President
 
Jeronimo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2007
Locatie: Brabant-Dietsland-Avondland
Berichten: 4.254
Standaard

De geschiedenis die ik krijg is héél degelijk moet ik zeggen.

Mijn leraar legt de lat lekker hoog, geeft duidelijk les en blijft bijna altijd neutraal. Nu kan ik me wel voorstellen dat de meeste geschiedenisleerkrachten zo niet zijn.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2008, 22:25   #10
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.709
Standaard

Veel hangt inderdaad af van de leraar, en ook van de periode waarover hij of zij les geeft.

Een leraar die op spannende manier over de bloederige plundertochten van de vikingen kan vertellen, zal op véél meer aandacht kunnen rekenen dan een een saaie prof die de zetelverdeling bespreekt van de Belgische verkiezingen in 1974.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2008, 22:27   #11
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
De vraag is of de Atheense democratie (laat staan die van de Romeinse volksvergadering) wel zo relevant is voor de huidige democratie.
Niet helemaal, neen. Een beetje. Zo mochten de vrouwen niet stemmen, de barbaroi mochten niet stemmen, ook al woonden ze al heel hun leven in Athene. Meer dan de helft mocht dus niet gaan stemmen. Bovendien ging lang niet iedereen stemmen. Alles te samen was het maar een kleine minderheid die zijn stem uitbracht. Voor bepaalde bestuursorganen werd er niet gekozen, maar bestond er een lotingssysteem. Maar goed, er was toch wel een begin gemaakt van democratische besluitvorming. Dit in tegenstelling met Sparta bijvoorbeeld.

Laatst gewijzigd door system : 24 mei 2008 om 22:34.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2008, 22:28   #12
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door system : 24 mei 2008 om 22:28.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 07:47   #13
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.258
Standaard

Wat in geschiedenislessen in elk geval aan bod moet komen is 'kritisch bronnenonderzoek', het liefst aan de hand van voorbeelden van vervalsing en bedrog.


Ik moet zeggen dat het wat dat betreft in mijn humaniora-jaren een ramp was!
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 07:52   #14
hurricane
Europees Commissaris
 
hurricane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2006
Berichten: 6.624
Standaard

Geschiedenis beperkt zich bij mijn zonen in het SISA in de Cadixstraat te Antwerpen enkel tot de holocaust en het ferfoeilijke van het rechtse gedachtengoed.
Blijkbaar is dat in alle stadsscholen momenteel de tendens.
Scholen zijn momenteel propagandamachines geworden die de jeugd kost wat kost voor de linkse kant wil winnen.
Deze éénzijdige lessen hebben blijkbaar het 'verkeerde' effect.
Het komt de jongeren de strot uit en ze stemmen later waarschijnlijk rechts.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 12:59   #15
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Geschiedenis beperkt zich bij mijn zonen in het SISA in de Cadixstraat te Antwerpen enkel tot de holocaust en het ferfoeilijke van het rechtse gedachtengoed.
Blijkbaar is dat in alle stadsscholen momenteel de tendens.
Scholen zijn momenteel propagandamachines geworden die de jeugd kost wat kost voor de linkse kant wil winnen.
Deze éénzijdige lessen hebben blijkbaar het 'verkeerde' effect.
Het komt de jongeren de strot uit en ze stemmen later waarschijnlijk rechts.
Dan moet je de inspectie waarschuwen, want dat komt niet overeen met de eindtermen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 14:03   #16
Pantoffeldiertje
Gouverneur
 
Pantoffeldiertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 november 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.419
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Wat in geschiedenislessen in elk geval aan bod moet komen is 'kritisch bronnenonderzoek', het liefst aan de hand van voorbeelden van vervalsing en bedrog.


Ik moet zeggen dat het wat dat betreft in mijn humaniora-jaren een ramp was!
Mijn geschiedenisleraar is daar zot van. Gelijk welke bron in ons handboek (Historia 4) analyseren we als volgt : referentiekader zoeken, welk soort bron, neutraliteit, in welk kamp is de schrijver van de bron, etc.
Pantoffeldiertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 14:08   #17
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
In het algemeen wordt in geschiedenis veel te veel aandacht besteed aan dingen die je toch vergeet.
We moesten lijstjes studeren zoals "gelijkenissen en verschil Hitler en Stalin" maar pas jaren later kwam ik te weten dat bijvoorbeeld Moldavië en de Baltische geannexeerd zijn na WOII.
De baltische staten zijn geannexeerd tijdens de verdeling van Polen tussen Stalin en Hitler in het kader van het niet-aanvalsverdrag tussen hun landen (het was het geheime gedeelte van dat protokol).

Veel minder bekend is de Fins-Russische oorlog (maar dat is een andere geschiedenis)
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 14:12   #18
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Het zou alleszins nuttig zijn te leren dat zowel Jezus als Mohammed geen historische figuren in de zin dat het bewezen is dat ze werkelijk bestaan hebben, zijn.
Of hoe explosief is wetenschappelijk onderbouwde geschiedenis ?
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 14:35   #19
L. J. Brutus
Minister-President
 
L. J. Brutus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Technocratische wereldrepubliek
Berichten: 4.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Niet helemaal, neen. Een beetje. Zo mochten de vrouwen niet stemmen, de barbaroi mochten niet stemmen, ook al woonden ze al heel hun leven in Athene. Meer dan de helft mocht dus niet gaan stemmen. Bovendien ging lang niet iedereen stemmen. Alles te samen was het maar een kleine minderheid die zijn stem uitbracht. Voor bepaalde bestuursorganen werd er niet gekozen, maar bestond er een lotingssysteem. Maar goed, er was toch wel een begin gemaakt van democratische besluitvorming. Dit in tegenstelling met Sparta bijvoorbeeld.
Democratie (zoals alle 'cratieën') is meer dan alleen een staatsvorm. Het is voornamelijk een mentaliteit, en in dat opzicht alleen al was Athene verre van democratisch.
__________________
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 14:38   #20
L. J. Brutus
Minister-President
 
L. J. Brutus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: Technocratische wereldrepubliek
Berichten: 4.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Wat in geschiedenislessen in elk geval aan bod moet komen is 'kritisch bronnenonderzoek', het liefst aan de hand van voorbeelden van vervalsing en bedrog.


Ik moet zeggen dat het wat dat betreft in mijn humaniora-jaren een ramp was!
Geschiedenislessen zouden inderdaad veel nuttiger zijn als men gewoon een aantal principes en methodologieën aanleert waarmee men later zelf aan de slag kan om dingen op een betrouwbare manier uit te pluizen. Die subjectief gekozen korf van onderwerpen die wordt besproken geeft uiteindelijk toch alleen maar een verkeerd beeld, zoals 'de grootheid en het belang van de Romeinen voor onze samenleving'. Onzin natuurlijk.
__________________
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be