Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 mei 2016, 19:36   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard Wetgeving omtrent hygiëne bij verkoop sommige levensmiddelen

Ik lees net in De Standaard Avondeditie dat er nu een hygiënische kassa bestaat.
Ze wordt geïnstalleerd bij vb. de bakker. Om te vermijden dat het bakkersmeisje besmette handen krijgt door geld te hanteren; en daarna een pistoleetje pakt voor jou.

Aan de uitleg en aan de foto te zien, is het een bak waar jij eerst jouw te betalen bedrag ziet, dan er jouw papieren of metalen geld in steekt, om af te sluiten met de afgifte van het juiste wisselgeld dat jou toekomt.
Het bakkersmeisje raakt geen geld meer aan.
Er kan ook niet meer verkeerd (teveel of te weinig) teruggegeven worden.

De kassa is wel erg duur, en traag.

Ik ben daar tegen.
Men zou in dergelijke winkels simpelweg kunnen overgaan tot alles betalen met de bancontact of kredietkaart.
Niet in het minst omdat je al prepaid kredietkaarten kunt kopen. (in het buitenland al langer in zwang ...)

En om concurrentievervalsing tegen te gaan: de wettelijke verplichting. Bakkersmeisjes mogen geen vuile zaken aanraken, zonder daarna de pinken te ontsmetten. ('t is al erg genoeg dat onze schoonmoeders bij het klaar zetten van het eten.... sorry, flauw grapje).

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2016, 19:46   #2
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

(kan dit naar K&K of samenleving aub?)

Dat heeft mijn beenhouwer al lang. Werkt prima. Nog geen vertraging gemerkt.

Die contracten bij Visa, Mastercard, etc. kosten de winkeliers ook handenvol geld. En veel mensen gebruiken gewoon nog het liefst cash.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2016, 20:23   #3
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik lees net in De Standaard Avondeditie dat er nu een hygiënische kassa bestaat.
Ze wordt geïnstalleerd bij vb. de bakker. Om te vermijden dat het bakkersmeisje besmette handen krijgt door geld te hanteren; en daarna een pistoleetje pakt voor jou.

Aan de uitleg en aan de foto te zien, is het een bak waar jij eerst jouw te betalen bedrag ziet, dan er jouw papieren of metalen geld in steekt, om af te sluiten met de afgifte van het juiste wisselgeld dat jou toekomt.
Het bakkersmeisje raakt geen geld meer aan.
Er kan ook niet meer verkeerd (teveel of te weinig) teruggegeven worden.

De kassa is wel erg duur, en traag.

Ik ben daar tegen.
Men zou in dergelijke winkels simpelweg kunnen overgaan tot alles betalen met de bancontact of kredietkaart.
Niet in het minst omdat je al prepaid kredietkaarten kunt kopen. (in het buitenland al langer in zwang ...)

En om concurrentievervalsing tegen te gaan: de wettelijke verplichting. Bakkersmeisjes mogen geen vuile zaken aanraken, zonder daarna de pinken te ontsmetten. ('t is al erg genoeg dat onze schoonmoeders bij het klaar zetten van het eten.... sorry, flauw grapje).

.
En camera's @schoofje, heel veel camera's.

Sorry, flauw grapje.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2016, 05:45   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
En camera's @schoofje, heel veel camera's.

Sorry, flauw grapje.
Wel, ik zou daar toch graag verder op ingaan.

Een beveiliging van bancontact- en kredietkaarten kan er in bestaan dat de scan van het gezicht van de geldafhaler moet kloppen met het gezicht dat op de chip beveiligd is ingebracht.
Zodat een gestolen kaart op zich, zonder verdere intelligente handeling, niets waard is.

Een scan .... dat is een camera niewaar ?

(nu moet ik eerlijk toegeven: ik zou mijn eigen smartphone kunnen beveiligen met mijn vingerafdruk. Maar dat vind ik voorlopig niet nodig. Die vier cijfers zijn wel genoeg ...)

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2016, 16:58   #5
Clicquot
Lokaal Raadslid
 
Clicquot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2011
Berichten: 382
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik lees net in De Standaard Avondeditie dat er nu een hygiënische kassa bestaat.
Ze wordt geïnstalleerd bij vb. de bakker. Om te vermijden dat het bakkersmeisje besmette handen krijgt door geld te hanteren; en daarna een pistoleetje pakt voor jou..

Aan de uitleg en aan de foto te zien, is het een bak waar jij eerst jouw te betalen bedrag ziet, dan er jouw papieren of metalen geld in steekt, om af te sluiten met de afgifte van het juiste wisselgeld dat jou toekomt.
Het bakkersmeisje raakt geen geld meer aan.
Er kan ook niet meer verkeerd (teveel of te weinig) teruggegeven worden.

De kassa is wel erg duur, en traag.

Ik ben daar tegen.
Men zou in dergelijke winkels simpelweg kunnen overgaan tot alles betalen met de bancontact of kredietkaart.
Niet in het minst omdat je al prepaid kredietkaarten kunt kopen. (in het buitenland al langer in zwang ...)

En om concurrentievervalsing tegen te gaan: de wettelijke verplichting. Bakkersmeisjes mogen geen vuile zaken aanraken, zonder daarna de pinken te ontsmetten. ('t is al erg genoeg dat onze schoonmoeders bij het klaar zetten van het eten.... sorry, flauw grapje).

.
Dat is weer geldklopperij natuurlijk - dat soort kasregisters kost een fortuin (ondanks het feit dat het veredelde pc's zijn). En dat is met het oog op het invoeren van de witte kassa in ALLE sectoren ook weer een stap dichterbij. Je zou kunnen zeggen, het dient om het dagontvangstenboek te doen kloppen (100%), alsof kassiersters het niet mogen uitleggen als er teveel/te weinig in de kassa zit op het einde van de dag...

Als wij xxx verkopen, zijn we verplicht van de voedselinspectie om per klant een nieuwe handschoen aan te trekken om dat in een doosje te kunnen stoppen.
Maw, daar komt nooit of te nimmer een vuile hand aan dat product. Als medewerkers geen nieuwe handschoen nemen, dan wordt het wel vuil natuurlijk.
Het moet gezegd; ik vraag me af waarom we die handschoen verplichting in de praktijk niet uitgevoerd zie bij die bakker, die slager, de friturist, de groentenhandelaar... noem maar op. Maw, daar wel en ginds niet, n'importe quoi weer!

Dat veel mensen het liefst cash gebruiken klopt niet. Het grote deel van de mens heeft amper cash op zak (begrijpe wie kan, maar da's een andere discussie). Nu da's niet erg, zolang diegene die gebruik wil maken van de dienst er voor betaalt (wat weer niet het geval is). Aan de andere kant, is het een kost voor de handelaar. (hangt er maar vanaf hoeveel transacties je precies doet per dag uiteraard, kleine vs grote bedragen etc).
Feit is dat mensen die met plastic betalen dikwijls iets meer kunnen opdoen als ze willen - cash geld daar zeg je sneller 'oei, het is op' en dan is't gedaan met kopen, terwijl er op die kaart meestal wat meer "marge" zit.

Binnenkort betalen door gewoon de kaart tegen het toestel te houden, meer is er niet nodig.
Clicquot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2016, 06:45   #6
XenApp
Parlementslid
 
XenApp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2016
Berichten: 1.741
Standaard

Z'on kassa is momenteel ook al een tijdje aanwezig bij mijn bakker. Naar mijn gevoel lijdt dit niet tot vertragingen.
Het argument van hygiëne lijkt me dan weer een beetje uit de lucht gegrepen. Ik heb nog nooit van een geval gehoord waarbij de geldoverdracht tussen handelaar en klanten voor een voedselvergiftiging zorgt. Wanneer er toch sprake is van een voedselvergiftiging ligt dit meestal aan de gebrekkige hygiëne in de installatie of van de handelaar zelf.
Dit systeem heeft wel als voordeel dat er geen 'telfouten' kunnen gemaakt worden voor medewerkers. Een echt diefstalvrij systeem is het natuurlijk niet.
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2016, 07:13   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XenApp Bekijk bericht
Z'on kassa is momenteel ook al een tijdje aanwezig bij mijn bakker. Naar mijn gevoel lijdt dit niet tot vertragingen.
Het argument van hygiëne lijkt me dan weer een beetje uit de lucht gegrepen. Ik heb nog nooit van een geval gehoord waarbij de geldoverdracht tussen handelaar en klanten voor een voedselvergiftiging zorgt. Wanneer er toch sprake is van een voedselvergiftiging ligt dit meestal aan de gebrekkige hygiëne in de installatie of van de handelaar zelf.
Dit systeem heeft wel als voordeel dat er geen 'telfouten' kunnen gemaakt worden voor medewerkers. Een echt diefstalvrij systeem is het natuurlijk niet.
Wat betreft hygiëne luister ik liever naar de biologische experts ter zake, dan naar hetgeen gij gehoord hebt.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2016, 07:20   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clicquot Bekijk bericht
...
, zolang diegene die gebruik wil maken van de dienst er voor betaalt (wat weer niet het geval is). Aan de andere kant, is het een kost voor de handelaar. ...
...
Cash geld kost veel
a) aan de staat voor de aanmaak en de vervanging;

b) aan de staat en aan de handelaar voor transport en controle op echtheid; voorkomen of nadeel door diefstal/hold up/... , belastingscontrole;

c) kost veel (tijd vooral) aan de handelaar voor het tellen van zijn kas en het voorzien van wisselgeld.


De overheid zou veel meer het gebruik van overschrijvingen en plastic money moeten bevorderen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2016, 16:19   #9
Clicquot
Lokaal Raadslid
 
Clicquot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2011
Berichten: 382
Standaard

Het zal nog even duren voor het cash geld verdwijnt.

Daarnaast moet het systeem achter het elektronisch betalen gewoon stukken vlotter. Als alles 'goed gaat' (en het dus werkt), zeer leuk! Maar als je een probleem hebt en je moet bv Atos Worldline contacteren -> de hel op aarde!
Om fouten te vermijden in het betalingsverkeer zou heel die flow automatisch moeten kunnen verlopen (pokkeduur) - zo lang de mens in die schakel tussenkomt (omdat de kost wat te drukken?) , is er kans op fouten. Het rechtzetten van die fouten kost ook weer tijd en geld. Dat moet dus absoluut beter. Ik hoor het ze graag zeggen, de digitale wereld, maar vergeet het dat alles van een leien dakje loopt.

Zodra er geen cash meer is, hoor ik de big brother is watching you/privacy freaks al van ver roepen...
Clicquot is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be