Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 december 2018, 18:34   #61
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Precies of een Belg, of iemand met slechts één nationaliteit geen eigendommen kan hebben in een land waarmee geen informatie uitgewisseld wordt.
Natuurlijk kan dit maar het gaat nu over sociale woningen, daar wonen wel veen allochtonen met eigendom in het land van hun tweede nationaliteit, autochtonen met huis en Marokko of Turkije lijken me toch niet direct voor te komen. U precies wel?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 18:56   #62
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

concreet: fout.
Maar neen, er zullen niet genoeg plaatsen vrijkomen. Er zijn te weinig sociale woningen.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 19:04   #63
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Gedurende 10 jaar na de verkoop van je woning (of ander onroerend goed) wordt daarmee rekening gehouden bij de berekening van je "recht op hulp". De inkomsten van die verkoop wordt m.a.w. verdeeld over 10 jaar als inkomen gerekend.

Er is dus wel degelijk een probleem dat mensen met een (oncontroleerbaar buitenlands) onroerend goed of (oncontroleerbare) dikke bankrekening toch aanspraak maken op sociale uitkeringen, en goedkope sociale woningen.
Probleem is dat men dat moeilijk kan controleren.
Enkel in het geval men overeenkomsten kan sluiten met de vreemde landen om die gegevens door te geven is controle mogelijk. Maar dat is een kwestie van geven en nemen. Het lijkt me moeilijk voor politici die (voor binnenlands stemmengewin) alsmaar afgeven op vreemdelingen om goede overeenkomsten te sluiten.
Ik denk, ben er zelfs bijna zeker van, dat dit gemeente afhankelijk is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
De oplossing is gans die sociale woningbouw opdoeken. Als mensen geld hebben om iedere 4 jaar een nieuwe BMW te kopen zie ik niet goed in waarom de gemeenschap een leven lang moet bijleggen bij hun huishuur.
Wat is iemand met beperkte middelen ? Hoe gaat U dat controleren ? Er is inkomen en er is vermogen. Hoe gaat U dat filteren ?? Ik zeg U in alle eerlijkheid dat ik mensen ken met weliswaar een klein pensioen maar die rond de 700.000 euro op een bankrekening hebben staan maar wonen in een sociale woonwijk aan een sociale huurprijs.
Denkt U dat een notaris als U een erfenis in ontvangst neemt dit gaat melden aan uw sociale huisvestingsmaatschappij ?? Is iemand met 1200 euro pensioen maar die 400.000 euro erft en dat op zijn rekening gaat storten iemand met beperkte middelen volgens U ?
Wel, laat dit nu juist zijn wat ze willen invoeren.
Niet alleen kijken naar het inkomen, maar ook naar al de rest.
Bankrekening(en), aandelen, eigendommen, enz... maar die wet is er nog niet door (?).
Moest dat er door kunnen komen, dan zou het geheel al een dik stuk eerlijker zijn hé.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 20:26   #64
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De sociale woningsystemen simpelweg opdoeken?

Stoere taal, maar als je even kijkt: het bestaat in alle landen. Het zou wel eens echt een noodzakelijk systeem kunnen zijn.

Alleen is het wellicht mogelijk het intelligenter (en socialer) toe te passen.
Naast 'eerlijkheid' (het moet enkel dienen voor hen die het echt nodig hebben), moet een leidraad zijn: het moet in de mate van het mogelijke leiden naar de verwerving van een eigen woning.
Een eigen woning scherpt de spaarzaamheid aan, en is net daardoor van zo'n groot belang als factor in je pensioenvermogen.
Ja, opdoeken of zeker afbouwen. En lage inkomens alleen nog helpen met huursubsidies. Gedaan met het pronken a la 'wij huren een sociale woning patatie patata'.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 3 december 2018 om 20:29.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 20:30   #65
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.597
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Ja, opdoeken. En lage inkomens alleen nog helpen met huursubsidies. Gedaan met het pronken a la 'wij huren een sociale woning patatie patata'.
Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die daar loopt met te pronken dat hij/zij een sociale woning betrekt.

Integendeel zelfs, die kleuren zelfs vrij rood als je de vraagt stelt: waar woont u?

Stille waters hebben diepe gronden?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 20:44   #66
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die daar loopt met te pronken dat hij/zij een sociale woning betrekt.

Integendeel zelfs, die kleuren zelfs vrij rood als je de vraagt stelt: waar woont u?

Stille waters hebben diepe gronden?
Rly? Die van de Hof ter Lo hebben anders wel veel air. Zo zeer traag hun wagen naar de ondergrondse parking manoeuvreren. En dan buitenkomen met hun fiets om dan de lift in te stappen. Je ziet het zo op hun gezicht wat ze denken: dat heb jij niet, he. Nooit iets van schaamte gemerkt. Misschien komen ze teveel in aanraking met lucht, zo hoog in die blokken.
Maar eigenlijk benijd ik ze echt niet. Dat is een heel dorp op een paar kubieke m.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 3 december 2018 om 20:44.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 22:02   #67
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.597
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Rly? Die van de Hof ter Lo hebben anders wel veel air. Zo zeer traag hun wagen naar de ondergrondse parking manoeuvreren. En dan buitenkomen met hun fiets om dan de lift in te stappen. Je ziet het zo op hun gezicht wat ze denken: dat heb jij niet, he. Nooit iets van schaamte gemerkt. Misschien komen ze teveel in aanraking met lucht, zo hoog in die blokken.
Maar eigenlijk benijd ik ze echt niet. Dat is een heel dorp op een paar kubieke m.
Laten we het plaatsen onder: 'ze zijn niet benijdenswaardig '
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 22:08   #68
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Laten we het plaatsen onder: 'ze zijn niet besnijdenswaardig '
Ik had eerst iets anders gelezen....
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 22:12   #69
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.597
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Ik had eerst iets anders gelezen....


__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2018, 12:37   #70
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Ja, opdoeken of zeker afbouwen. En lage inkomens alleen nog helpen met huursubsidies. Gedaan met het pronken a la 'wij huren een sociale woning patatie patata'.
Nee. Wel zorgen voor een betere mix wat inkomens betreft, origine, leeftijd, gezinnen en alleenstaanden. Want die huursubsidie komt maar al te makkelijk in de zak van huisjesmelkers terecht.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2018, 12:40   #71
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Rly? Die van de Hof ter Lo hebben anders wel veel air. Zo zeer traag hun wagen naar de ondergrondse parking manoeuvreren. En dan buitenkomen met hun fiets om dan de lift in te stappen. Je ziet het zo op hun gezicht wat ze denken: dat heb jij niet, he. Nooit iets van schaamte gemerkt. Misschien komen ze teveel in aanraking met lucht, zo hoog in die blokken.
Maar eigenlijk benijd ik ze echt niet. Dat is een heel dorp op een paar kubieke m.
Dus een voorzichtige chauffeur, die indien nodig zich met de fiets verplaatst is er " eentje" met air omdat je in een sociaal appartement woont"???
Kwenie hoor, wie deed ook alweer het beklag omwille van vooroordelen?
Waarom zouden die mensen zich in vredesnaam moeten schamen?
Kom zeg!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2018, 12:59   #72
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Nee. Wel zorgen voor een betere mix wat inkomens betreft, origine, leeftijd, gezinnen en alleenstaanden. Want die huursubsidie komt maar al te makkelijk in de zak van huisjesmelkers terecht.
Wat zijn huisjesmelkers?
Zijn dat ook sociale huisvestingsmaatschappijen die krotten verhuren?
Voldoende controle op de huurhuizen is altijd noodzakelijk.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2018, 13:11   #73
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.842
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Ik denk, ben er zelfs bijna zeker van, dat dit gemeente afhankelijk is.



Wel, laat dit nu juist zijn wat ze willen invoeren.
Niet alleen kijken naar het inkomen, maar ook naar al de rest.
Bankrekening(en), aandelen, eigendommen, enz... maar die wet is er nog niet door (?).
Moest dat er door kunnen komen, dan zou het geheel al een dik stuk eerlijker zijn hé.
Vooraleer men buitenlandse rekeningen voor dit zal kunnen controleren zal nog wel een heel tijdje duren
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2018, 15:05   #74
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Wat zijn huisjesmelkers?
Zijn dat ook sociale huisvestingsmaatschappijen die krotten verhuren?
Voldoende controle op de huurhuizen is altijd noodzakelijk.
Evengoed!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be