Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 september 2018, 09:46   #21
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.813
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Combineren met zonnepanelen
Dus wil je een dure stoomketel/generator combineren met even dure zonnepanelen?

Dan lijkt me een oplossing met accu's wel handiger.
Er is een reden waarom er bitter weinig fabrieken nog een stoommachine hebben die de machines direct aandrijft .


Ik hoop dat je de lotto wint en een technicus bij de hand hebt om je stoomketel/generator aan de gang te houden. (da's een stukje van mijn huidige job, en die stoom wordt gebruikt voor sterilisatie doeleinden, niet voor enige vorm van mechanisch werk)
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2018, 08:06   #22
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Stoom wordt ook gebruikt in CSP centrales. Dus zo uitgerangeerd is het ook weer niet.

http://www.wiegertjes.nl/wp-content/...derlands-5.pdf
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2018, 08:15   #23
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

de stoommaaltijden van AH

Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2018, 10:08   #24
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.813
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Stoom wordt ook gebruikt in CSP centrales. Dus zo uitgerangeerd is het ook weer niet.

http://www.wiegertjes.nl/wp-content/...derlands-5.pdf
Zeker, en de eerste moderne toepassing van zonne-energie heeft zelfs een Robert en Bertrand album gekregen. "De dochters van de zon", waarbij een CSP gebruikt wordt voor een drukpers.


Maar, Satiper probeert uit te vinden dat stoom maken met restwarmte van een hout/pelletkachel een optie is voor kleinschalig gebruik als elektriciteitsgenerator.

Om hier nog een paar m² aan spiegel bij te betrekken om een inefficiënte methode iets efficiënter te maken, gaat het helemaal niet vooruithelpen. Dan zijn de fotovoltaïsche panelen de beter optie. Rendabeler, gemakkelijker, onderhoudsvriendelijker, kortom veel interessanter en zelfs goedkoper.

Ik heb het al geschreven, en herhaal het. Wil men restwarmte gebruiken om elektriciteit mee te maken, dan is een Stirling motor of zelfs een bundel thermokoppels de betere optie.
Stoom met voldoende druk/temperatuur voor een bruikbare huis/tuin/keuken stoom-elektriciteitsgenerator is gewoon teveel gezeik.


Hier voorbeelden van "nuttig gebruikte oude school stoom-techniek".
https://www.youtube.com/watch?v=odlXYhKomx0
https://www.youtube.com/watch?v=d5EarSBpLn0
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2018, 18:33   #25
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Hallo allemaal, ik heb niet altijd even veel tijd, ik ga dus niet elke post apart beantwoorden.

Nog even samenvatten wat ik tot dusver meen te moeten onthouden (niet enkel afkomstig uit deze thread).

Bij het maken van elektriciteit op de klassieke manier gaat een goeie 60 procent van de brandstof verloren (onder vorm van warmteverlies).
Dit verlies dat eigen is aan de grote centrales kan mits het ontwikkelen van een micro- of nano-centrales (gemaakt voor gewone woningen) nuttig gemaakt worden.
Elke woning heeft immers naast elektriciteit ook warmte nodig in de wintermaanden.
Zelfs meer warmte dan elektriciteit (dus qua verhoudingen zit dat in de goeie richting).
Men mag dus gerust een micro-centrale ontwikkelen die een heel slecht elektrisch rendement heeft. Elke kwu (uit de brandstof) die immers niet aangewend wordt om elektriciteit te maken kan in dit geval (in tegenstelling met de klassieke centrale) wel nuttig aangewend worden, nml om de woning te verwarmen.

Deze toestellen/machines bestaan reeds, alleen is de variant die gebruik maakt van hout/stoom nog niet ontwikkeld/onderzocht (bij mijn weten).

Al klopt dit niet helemaal, ik ben al wat verder gaan kijken (oa op het net) en er zijn hier en daar al wel sporen te vinden van een begin van onderzoek en ontwikkeling op dit vlak.

Al bij al is dit een wereld in volle evolutie/ontwikkeling.

Soms gepland, soms niet gepland (zie ook laatste perikelen -is vandaag in de journaals- met onze kerncentrales, binnenkort slechts één centrale -als deze tenminste ook niet uitvalt- meer in werking -tijdens winterperiode dan nog wel-).

Het lijkt me dus zeker geen kwaad te kunnen, om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn of kunnen ontwikkeld worden om deze overgangsperiode (van grotendeels kernenergie naar een meer gevarieerd aanbod) zonder al te veel problemen door te komen.

Laatst gewijzigd door satiper : 21 september 2018 om 18:39.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2018, 20:56   #26
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

even uppen met een linkje naar wat speelgoed erbij, waarbij ik me dan afvraag: 'zou het nu echt zo moeilijk zijn om dit op te schalen naar wat groter'?
Bijkomende vraag, is dit niet heel wat eenvoudiger qua bouw dan stirling en dergelijke?


https://www.banggood.com/Mini-Engine...r_warehouse=CN
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2018, 06:02   #27
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
de stoommaaltijden van AH

Pfffft.... Wat ge zelf stoomt stoomt ge beter!


__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2018, 07:42   #28
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Voortbouwend op deze onlangs geopende draad.
https://forum.politics.be/showthread.php?t=245041

Wat is er zoal mogelijk met stoom.

Ik heb niet echt veel kennis over het onderwerp en dus hoop ik hier wat meer te weten te komen in gewone mensentaal (zonder dat het al te technisch wordt).

Zoals ik het begrijp zou je het gebruik van stoom als enigszins vergelijkbaar kunnen zien met windenergie.
Drukverschillen maken dat het medium (lucht of stoom) in beweging gebracht wordt en deze beweging kan dan weer omgezet worden in een andere beweging (ronddraaiende van de molen of schoepenrad of turbine)
Waar wind niet echt stuurbaar is (soms is er wind, soms niet) is stoom wel redelijk stuurbaar.
Water en (voldoende)warmte geeft stoom.
Stoom opgesloten in een vat geeft drukopbouw (cfr snelkookpan).
Uit het gebruik vd snelkooppan weten we ook dat je vrij snel (hoeveelheid benodigde warmte lijkt redelijk mee te vallen) stoom kan genereren.
Eens je de stoom beheerst laat ontsnappen ontstaat de stoomstroom die kan aangewend worden om een turbine aan te drijven en die op zijn beurt een generator kan aandrijven om elektriciteit te maken.
Dat lijkt allemaal redelijk eenvoudig.

Tot nu toe lijkt men dit echter (bij mijn weten) bijna uitsluitend toe te passen in grote installaties.

Het lijkt me nochtans in deze nieuwe tijden waar men in eerste instantie zal moeten werken aan een grote variatie in de energiemix (het waait niet altijd, de zon schijnt niet altijd) een welgekomen aanvulling van het pallet.

Ik lees hier in een commercieel foldertje dat pellets bvb per kg 5,3kWu energie bezitten (wat me behoorlijk lijkt).
Brandhout zal waarschijnlijk orde van grootte gelijkaardig scoren.

Nu kan niet iedereen met brandhout of pellets zijn woning gaan verwarmen, maar voor diegenen die dit wel kunnen lijkt er me hier wel een opportuniteit te liggen.

Hier liggen een pak voordelen voor het oprapen zo lijkt het.

In de winter is er minder zon maar is de vraag naar energie waarschijnlijk net iets groter dan in de zomer.
Een uitgewerkt systeem waarbij men pellets of bandhout verbrand of vergast om via deze weg stoom te maken en hiermee dan zowel elektriciteit te maken als warmte lijkt me dan ook zeer welkom te zijn en bijna voor de hand te liggen.

Hout is hernieuwbaar.
Hout is in tegenstelling tot gas of olie dus duurzaam.
Mits een goed ontwerp is waarschijnlijk ook heel wat mogelijk op vlak van een veel zuiverder verbranding van hout ten opzichte van sommige van de huidige verkochte modellen van hout of pellet-kachels.
Men kan (ja zelfs moet) stoken naar vrij hoge temperaturen (stoomvorming) hetgeen al een eerste stap is naar zuiverder verbranding (dus qua milieuwinst zou dit ook een voordeel kunnen opleveren).

Gelet dat de productie van elektriciteit in dit geval ook veel korter bij de gebruiker ligt, zijn ook de klassieke (elektriciteit)verliezen over het net stukken kleiner, dus ook daar voordeel.

Zijn er reeds systemen op de markt die het voorgaande reeds in betrouwbare productvorm gegoten hebben?
Indien niet, wat zouden de bezwaren tegen de ontwikkeling kunnen zijn?
De systemen bestaan.
Gasketels die restenergie omzetten in Elektriciteit.
Ik geloof niet dat ze echt doorgebroken zijn, daar ik er niets meer van hoor.

Maar de restwarmte van stoomproductie wordt veel te weinig gebruikt. Een stroomcentrale zou bijvoorbeeld, met de restwarmte, een hele wijk kunnen verwarmen (er zijn plaatsen waar dit gedaan wordt). Pas nadat de retourleiding terug in de centrale is, wordt de stoom (of wat er rest) in de koeltorens gelaten, zodat er terug zuurstof in het water komt. De restwarmte die dan overblijft, kan gebruikt worden om vis te kweken.

Wij komen in grote bedrijven, waar stoom gebruikt wordt voor verwarming en voor warm water.
Door het gebruik van warmtewisselaars is dit een relatief goedkope manier om vanuit één centrale, een ganse fabriek te verwarmen en van warm water te voorzien.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2018, 10:39   #29
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.813
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De systemen bestaan.
Gasketels die restenergie omzetten in Elektriciteit.
Ik geloof niet dat ze echt doorgebroken zijn, daar ik er niets meer van hoor.
Zonder een grote accu zijn die systemen zeer beperkt voor huishoudelijk gebruik. En zonder behoefte aan verwarming is er ook geen stroomproductie.

Citaat:
Maar de restwarmte van stoomproductie wordt veel te weinig gebruikt. Een stroomcentrale zou bijvoorbeeld, met de restwarmte, een hele wijk kunnen verwarmen (er zijn plaatsen waar dit gedaan wordt). Pas nadat de retourleiding terug in de centrale is, wordt de stoom (of wat er rest) in de koeltorens gelaten, zodat er terug zuurstof in het water komt. De restwarmte die dan overblijft, kan gebruikt worden om vis te kweken.
Afstand is een probleem.
Maar in Russische steden is dat een minder groot punt, daar staan (kleinere) electriciteitscentrales gewoon in't midden van't stad.

Citaat:
Wij komen in grote bedrijven, waar stoom gebruikt wordt voor verwarming en voor warm water. Door het gebruik van warmtewisselaars is dit een relatief goedkope manier om vanuit één centrale, een ganse fabriek te verwarmen en van warm water te voorzien.
Zonder dat er een andere behoefte aan stoom is?
Ik kan me voorstellen dat een fabriek waar stoom voor de productie nodig is, ook aan recuperatie gaat doen.
Maar een stoomketel plaatsen voor alleen warm water en verwarming, da's wel overkill.
Er is een reden waarom men tegenwoordig zoveel mogelijk vloer/muur verwarming wil inzetten. Het veel grotere oppervlak zorgt voor een veel lagere werkingstemperatuur, 35°C ipv 65°C , wat een efficiëntere verwarming oplevert. (ook nuttig voor warmtepompen, die op lagere temperaturen efficiënter zijn)
Om dan een stoomketel met werktemperaturen van boven de 120°C te gebruiken, en warmtewisselaars....

De enige plaats waar ik nog weet heb van stoomketels voor niet industriële verwarming, is in oude flatgebouwen, waar de kleine gietijzeren radiatoren hoge temperatuur nodig hebben om de boel warm te krijgen. (kom je in Moskou nog regelmatig tegen ten andere)
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 29 december 2018 om 10:40.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2018, 13:32   #30
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De systemen bestaan.
Gasketels die restenergie omzetten in Elektriciteit.
Ik geloof niet dat ze echt doorgebroken zijn, daar ik er niets meer van hoor.

Maar de restwarmte van stoomproductie wordt veel te weinig gebruikt. Een stroomcentrale zou bijvoorbeeld, met de restwarmte, een hele wijk kunnen verwarmen (er zijn plaatsen waar dit gedaan wordt). Pas nadat de retourleiding terug in de centrale is, wordt de stoom (of wat er rest) in de koeltorens gelaten, zodat er terug zuurstof in het water komt. De restwarmte die dan overblijft, kan gebruikt worden om vis te kweken.

Wij komen in grote bedrijven, waar stoom gebruikt wordt voor verwarming en voor warm water.
Door het gebruik van warmtewisselaars is dit een relatief goedkope manier om vanuit één centrale, een ganse fabriek te verwarmen en van warm water te voorzien.


Ik zie dat ik wat vergeten ben in mijn inleiding.
Bedoeling is niet om in eerste instantie elektriciteit op te wekken.
Het is de bedoeling om naast het verwarmen van de woning met hout, pellets, gas, ... ook een bijproduct te krijgen nml: elektriciteit.
Vooral gericht op woningen die moeilijk isoleerbaar zijn volgens de nieuwste normen.
Verwarmen moet hier sowieso gebeuren.
Mits een goeie installatie kan men uit de brandstof naast de gewonnen warmte ook nog elektriciteit bekomen.
Goed doorstoken (met bvb hout) heeft een gunstig milieu-effect (minder vervuiling).
Dit goed doorstoken zou in dergelijke installatie goed mogelijk zijn omdat een deel van de energie naar elektriciteitsproductie gaat.
bvb 1 kg hout levert (potentieel 3kwh) 1kwh electriciteit en 2 kwh warmte.
Gevolg: beter rendement (dan klassieke centrale). Het elektrisch rendement hoeft niet eens hoog te liggen, hetgeen zogezegd verloren gaat, wordt in dit scenario teruggewonnen onder vorm van warmte die sowieso nodig is.

Hieronder nog eens de link naar een stukje speelgoed dat aangeeft dat het in principe wel mogelijk moet zijn om naar heel kleine eenheden te gaan (qua stoomturbines)

https://www.banggood.com/Mini-Engine...r_warehouse=CN

Laatst gewijzigd door satiper : 29 december 2018 om 13:34.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2018, 15:32   #31
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Zonder een grote accu zijn die systemen zeer beperkt voor huishoudelijk gebruik. En zonder behoefte aan verwarming is er ook geen stroomproductie.


Afstand is een probleem.
Maar in Russische steden is dat een minder groot punt, daar staan (kleinere) electriciteitscentrales gewoon in't midden van't stad.


Zonder dat er een andere behoefte aan stoom is?
Ik kan me voorstellen dat een fabriek waar stoom voor de productie nodig is, ook aan recuperatie gaat doen.
Maar een stoomketel plaatsen voor alleen warm water en verwarming, da's wel overkill.
Er is een reden waarom men tegenwoordig zoveel mogelijk vloer/muur verwarming wil inzetten. Het veel grotere oppervlak zorgt voor een veel lagere werkingstemperatuur, 35°C ipv 65°C , wat een efficiëntere verwarming oplevert. (ook nuttig voor warmtepompen, die op lagere temperaturen efficiënter zijn)
Om dan een stoomketel met werktemperaturen van boven de 120°C te gebruiken, en warmtewisselaars....

De enige plaats waar ik nog weet heb van stoomketels voor niet industriële verwarming, is in oude flatgebouwen, waar de kleine gietijzeren radiatoren hoge temperatuur nodig hebben om de boel warm te krijgen. (kom je in Moskou nog regelmatig tegen ten andere)
Tja, ik weet natuurlijk niet of ze stoom nodig hebben voor hun productie.

Ford Genk had alvast geen stoom nodig voor productie, ze gebruikten die stoom wel voor de verwarming van hun baden en voor het maken van warme lucht.

Stoom heeft natuurlijk minder grote diameters van buizen nodig.
Hetzelfde deden ze daar met perslucht, perslucht werd onder hoge druk naar de verdeelpunten gebracht +16 bar, terwijl de aftappunten maar op 4 tot 6 bar afgesteld werden. Dit had alles te maken met snel over heel veel lucht beschikken.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2018, 18:24   #32
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Hier een vb van wat het ongeveer zou kunnen zijn:
https://www.enertwin.com/home-nl

Alleen wordt er gebruik gemaakt van gas ipv hout, wel op basis van stoomturbine, dus als het met gas kan dan moet dit in principe ook met hout of pellets mogelijk zijn.
Deze heb ik echter nog niet gevonden, weet iemand af van hun bestaan, of zijn ze tot op heden nog niet ontwikkeld?
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2018, 18:59   #33
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Hier ééntje in ontwikkeling blijkbaar, komt heel dicht tegen waar ik zelf aan dacht, nog niet in de handel denk ik, zijn zij de enigen met dit concept?
https://www.greengen.be/concept/
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2018, 08:05   #34
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Hier een vb van wat het ongeveer zou kunnen zijn:
https://www.enertwin.com/home-nl

Alleen wordt er gebruik gemaakt van gas ipv hout, wel op basis van stoomturbine, dus als het met gas kan dan moet dit in principe ook met hout of pellets mogelijk zijn.
Deze heb ik echter nog niet gevonden, weet iemand af van hun bestaan, of zijn ze tot op heden nog niet ontwikkeld?
Daar had ik het dus over.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2018, 10:26   #35
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De systemen bestaan.
Gasketels die restenergie omzetten in Elektriciteit.
Ik geloof niet dat ze echt doorgebroken zijn, daar ik er niets meer van hoor.


Maar de restwarmte van stoomproductie wordt veel te weinig gebruikt. Een stroomcentrale zou bijvoorbeeld, met de restwarmte, een hele wijk kunnen verwarmen (er zijn plaatsen waar dit gedaan wordt). Pas nadat de retourleiding terug in de centrale is, wordt de stoom (of wat er rest) in de koeltorens gelaten, zodat er terug zuurstof in het water komt. De restwarmte die dan overblijft, kan gebruikt worden om vis te kweken.

Wij komen in grote bedrijven, waar stoom gebruikt wordt voor verwarming en voor warm water.
Door het gebruik van warmtewisselaars is dit een relatief goedkope manier om vanuit één centrale, een ganse fabriek te verwarmen en van warm water te voorzien
.
De meeste waar je over leest zijn met stirlingmotor dacht ik.
Vandaar mijn initiële vraag over de mogelijkheden met stoom (zoals in een klassieke centrale).
Oa maddox leek nogal sceptisch te staan tegenover stoom toegepast op kleinere schaal.
Gelet op zijn kennis over de materie dacht ik dat stoom nog nergens stond.
Je moet al redelijk goed zoeken om het terug te vinden.
Zie mijn eerste link (ging over een speelgoedmodel in feite, kostprijs ongeveer 20 dollar).
Na wat zoeken toch iets dat reeds ontwikkeld is (gas/stoom).
Tevens iets gevonden dat in ontwikkeling is (pellets/stoom).
Hetgeen dat al vrij dicht komt naar (hout/stoom)
Helemaal mooi zou zijn om een combinatie (hout/pellets/stoom) ontwikkeld te zien.
Hout voor als het kan/Pellets voor als het moet (als de zaken meer automatisch moeten verlopen - opstart, automatisatie rekening houdend met binnen/buitentemperatuur, enz...)

Laatst gewijzigd door satiper : 30 december 2018 om 10:44.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2018, 10:33   #36
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Dit is niet het alfa en omega, dat weet ik ook wel.
Maar het zou wel een mooi stukje in de puzzel kunnen zijn die we aan het leggen zijn.
Zonnepanelen en windenergie prima natuurlijk (vooral als er zon en wind zijn ).
Maar de winter is in onze streken wel een probleem op dat vlak.
In de winter moet nog een overgrote meerderheid de woning verwarmen (passief huizen vooralsnog grote minderheid).
Als een deel van die woningen tijdens de winter ook nog wat elektriciteit gaan produceren (los van wind en zon-energie, maar in combinatie met hun verwarming, liefst dan hout of pellets, groeit aan, is duurzaam) lijkt me dat een heel welgekomen aanvulling aan het pallet.

Zie in dat verband ook het recente kunst en vliegwerk om het licht niet te laten uitgaan (oa energieschepen - derde wereld maatregelen).

Laatst gewijzigd door satiper : 30 december 2018 om 10:47.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2018, 11:14   #37
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Even het potentieel in getallen:
12 miljoen burgers in België,
één wooneenheid per 3 personen geeft 4 miljoen wooneenheden,
indien één procent uitgerust met beschreven systeem geeft dit bij een gebruik van 3000 kg hout per woning en per winter een elektriciteitsopbrengst van 3000kwh per wooneenheid of 120 miljoen kwh voor België.
Niet onaardig!

Laatst gewijzigd door satiper : 30 december 2018 om 11:15.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2018, 11:20   #38
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Als deze woningen ook nog eens uitgerust zijn om 3000kwh aan energie via zon (panelen) te produceren, kom ja aan 6000 kwh voor zulk een woning (geeft doorgaans een overschot aan energie - en in dit geval niet enkel in de zomer).
Mensen met zonnepanelen hoeven dan geen elektrische vuurtjes meer aan te zetten in de winter om hun overschot op te gebruiken.
Mooier en beter uitgebalanceerd systeem dus!
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2018, 11:39   #39
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.813
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik ben helemaal niet sceptisch tegenover stoom, maar ik ken de beperkingen.

Die Greengen bijvoorbeeld. Tof en leuk idee an sich, het is een micro-micro WKK.

Maar, ik heb al eerder geschreven, stoom is geen gemakkelijke materie om goed te doen.

Indien er teveel mineralen in het water zitten, laad de spiraal aan , en na een paar jaar is die niet meer bruikbaar (doe het met gewoon kraanwater en het duurt geen 3 jaar).

Zitten er te weinig mineralen in, dan gaat die stoom zeer agressief mineralen opnemen uit de omgeving, en werkt het als een zuur dat alles opvreet.
Daar bestaan toevoegingen voor om dat effect teniet te doen.

Zit er teveel zuurstof in, heb je weer het agressieve effect, vandaar dat er bijvoorbeeld natriumbisulfiet in gedaan wordt om de vrije zuurstof eruit te vangen.

En dan hebben we gevoeligheid van de turbine voor alles wat geen droge stoom is.
En dat wordt bepaald door de werkdruk/temperatuur. Een mechanische (centrifugaal) separator, wat een slijtageonderdeel is, is de belangrijkste bescherming als er toch vloeistof of vaste deeltjes met de stoom meekomen.

Ook de snelheid van de turbine en de werkdruk zijn belangrijk. Indien die niet in balans zijn krijg je cavitatie, en dan kan je turbine vrij snel in de vuilbak gooien.

Neen, zoals ik schreef, dan lijkt me een systeem met Stirling motoren veel gemakkelijker. Die hebben alleen een warmteverschil nodig om te werken, en zijn bij de meest eenvoudige motoren die we kunnen bouwen. Het enige ze nodig hebben is smering en op regelmatige tijdstippen een bijvulling/vervanging van het medium binnen de Stirling zelf. Helium en waterstof zijn de beste opties, maar die zijn duur, en hebben zeer dikwijls bijvulling nodig daar die atomen gemakkelijk door alles heen komen. Stikstof is de gemakkelijkste optie.

Het enige nadeel is dat ze vrij groot zijn in verhouding tot de opgewekte vermogens.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2018, 12:04   #40
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik ben helemaal niet sceptisch tegenover stoom, maar ik ken de beperkingen.

Die Greengen bijvoorbeeld. Tof en leuk idee an sich, het is een micro-micro WKK.

Maar, ik heb al eerder geschreven, stoom is geen gemakkelijke materie om goed te doen.

Indien er teveel mineralen in het water zitten, laad de spiraal aan , en na een paar jaar is die niet meer bruikbaar (doe het met gewoon kraanwater en het duurt geen 3 jaar).

Zitten er te weinig mineralen in, dan gaat die stoom zeer agressief mineralen opnemen uit de omgeving, en werkt het als een zuur dat alles opvreet.
Daar bestaan toevoegingen voor om dat effect teniet te doen.

Zit er teveel zuurstof in, heb je weer het agressieve effect, vandaar dat er bijvoorbeeld natriumbisulfiet in gedaan wordt om de vrije zuurstof eruit te vangen.

En dan hebben we gevoeligheid van de turbine voor alles wat geen droge stoom is.
En dat wordt bepaald door de werkdruk/temperatuur. Een mechanische (centrifugaal) separator, wat een slijtageonderdeel is, is de belangrijkste bescherming als er toch vloeistof of vaste deeltjes met de stoom meekomen.

Ook de snelheid van de turbine en de werkdruk zijn belangrijk. Indien die niet in balans zijn krijg je cavitatie, en dan kan je turbine vrij snel in de vuilbak gooien.

Neen, zoals ik schreef, dan lijkt me een systeem met Stirling motoren veel gemakkelijker. Die hebben alleen een warmteverschil nodig om te werken, en zijn bij de meest eenvoudige motoren die we kunnen bouwen. Het enige ze nodig hebben is smering en op regelmatige tijdstippen een bijvulling/vervanging van het medium binnen de Stirling zelf. Helium en waterstof zijn de beste opties, maar die zijn duur, en hebben zeer dikwijls bijvulling nodig daar die atomen gemakkelijk door alles heen komen. Stikstof is de gemakkelijkste optie.

Het enige nadeel is dat ze vrij groot zijn in verhouding tot de opgewekte vermogens.


Alles heeft voor en nadelen maddox.
De bezwaren die je uit ten opzichte van stoom lijken me niet onoverkomelijk.
De grootte van een installatie hoeft ook niet altijd onoverkomelijk te zijn, maar soms is het dat wel.
Het is een beetje wikken en wegen lijkt me.
Het lijkt me alleszins positief dat stoom een piste is die onderzocht wordt en niet bij voorbaat aan de kant geschoven wordt.

Misschien zie ik het verkeerd, maar als ik zo'n Stirling zie dan lijkt me dat allemaal redelijk complex in vergelijking met de constructie van een schoepenwiel dat begint te draaien eens je er stoom tegenaan gooit.

Qua regeling naar optimale druk/temperatuur zie ik ook wel wat mogelijkheden.
De grote hitte (grootste deel) komt van het hout (brandstof) dat verbrand wordt.
De bijsturing naar optimaal resultaat kan geschieden met een deel van de geproduceerde stroom te gebruiken om eventueel iets bij te verwarmen om net aan die druk/temperatuur te komen die optimaal is (bijsturing maw).

Laatst gewijzigd door satiper : 30 december 2018 om 12:05.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be