Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 november 2009, 13:28   #1
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard Europa moet Zwitserland hard aanpakken

Europa heeft een grondwet met de rechten van de mens daarin opgenomen,zoals de vrijheid van godsdienst en de scheiding tussen Kerk en Staat.
Zwitserland erkent ,net als veel Aziatische landen ,deze rechten niet en is dus voor Europese normen geen beschaafd land.
De EU moet maatregelen nemen om Zwitserland te isoleren en tot andere wetgeving aanzetten.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 13:33   #2
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Europa heeft een grondwet met de rechten van de mens daarin opgenomen,zoals de vrijheid van godsdienst en de scheiding tussen Kerk en Staat.
Zwitserland erkent ,net als veel Aziatische landen ,deze rechten niet en is dus voor Europese normen geen beschaafd land.
De EU moet maatregelen nemen om Zwitserland te isoleren en tot andere wetgeving aanzetten.
1. De EU heeft niets over Zwitserland te zeggen.
2. Zwiterland erkent de vrijheid van godsdienst. Met hun verbod op minaretten doen ze net hetzelfde als het verbod op hoofddoeken in openbare functies. Alleen hebben de Zwitsers nog de ballen aan hun lijf om hun eigen culturele achtergrond te laten primeren en niet te aanvaarden dat die wordt overschreven door een ingeweken godsdienst die, als je ze niet intoomt, zich geen bal zou aantrekken van onze Westerse cultuur en Joods-Christelijke fundamenten en haar eigen levensfilosofie zou opdringen.
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 13:42   #3
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Europa heeft een grondwet met de rechten van de mens daarin opgenomen,zoals de vrijheid van godsdienst en de scheiding tussen Kerk en Staat.
Zwitserland erkent ,net als veel Aziatische landen ,deze rechten niet en is dus voor Europese normen geen beschaafd land.
De EU moet maatregelen nemen om Zwitserland te isoleren en tot andere wetgeving aanzetten.
De EU heeft over deze zaak in Zwitserland niets te zeggen. Ze kan hoogstens een protest indienen. Het is, denk ik, vooral een zaak van islamitische landen om gepaste maatregelen te nemen. Een olieboycot bvb.

Laatst gewijzigd door Sjaax : 30 november 2009 om 13:42.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 13:46   #4
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
De EU heeft over deze zaak in Zwitserland niets te zeggen. Ze kan hoogstens een protest indienen. Het is, denk ik, vooral een zaak van islamitische landen om gepaste maatregelen te nemen. Een olieboycot bvb.
Of een bomaanslag, een rituele moord in het midden de straat, ...
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 13:51   #5
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
De EU heeft over deze zaak in Zwitserland niets te zeggen. Ze kan hoogstens een protest indienen. Het is, denk ik, vooral een zaak van islamitische landen om gepaste maatregelen te nemen. Een olieboycot bvb.
Ze kan protesteren en boycotten
Toegang tot bepaalde organen ontzeggen en misschien nog wel meer.
je kunt zoiets niet ongestraft laten gebeuren.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 13:51   #6
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
De EU heeft over deze zaak in Zwitserland niets te zeggen. Ze kan hoogstens een protest indienen. Het is, denk ik, vooral een zaak van islamitische landen om gepaste maatregelen te nemen. Een olieboycot bvb.
Mmm, maar dan moeten we toch eens nadenken in hoeveel islamitische landen het geen probleem vormt om bijvoorbeeld nieuwe kerken met een klokketoren, of zeg maar een Joodse tempel met een gigantische 7-takkige kandelaar te bouwen in 't stad. Ik vraag me af of je een kerktoren mag bouwen met uitzicht op de Ka'aba.

Trouwens, voor wanneer de eerste minaret in Vatikaanstad ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 november 2009 om 13:52.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 13:52   #7
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Mmm, maar dan moeten we toch eens nadenken in hoeveel islamitische landen het geen probleem vormt om bijvoorbeeld nieuwe kerken met een klokketoren, of zeg maar een Joodse tempel te bouwen in 't stad. Ik vraag me af of je een kerktoren mag bouwen met uitzicht op de Ka'aba.
dat is nu echt een argument dat ik totaal niet snap.

als die moslims in de schelde springen, springen wij er dan ook maar achter???
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 13:54   #8
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Mmm, maar dan moeten we toch eens nadenken in hoeveel islamitische landen het geen probleem vormt om bijvoorbeeld nieuwe kerken met een klokketoren, of zeg maar een Joodse tempel te bouwen in 't stad. Ik vraag me af of je een kerktoren mag bouwen met uitzicht op de Ka'aba.
Azie en Afrika hebben geen Westerse beschaving en je kunt ze dus niet met het Westen vergelijken.
Europa kan niet afzakken tot een tijdperk van voor de verlichting.
Dat sommige landen dit wel doen ,is zeer dubieus en Europa moet ook harder optreden tegen deze landen.Ook tegen landen zoals Belgie met een hoofdoeken- verbod op scholen.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 30 november 2009 om 13:56.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 13:55   #9
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat is nu echt een argument dat ik totaal niet snap.
Ik had het over het argument dat islamitische landen nu maar eens Zwitserland moeten aanpakken. Dat degene die dat willen doen zich eerst afvragen of ze wel zelf de regels die ze aan een andere willen opleggen ook reciprook toepassen.

Persoonlijk vind ik dat hoe minder religieuze opzichtige symbolen (behalve de historische dan) te zien zijn, hoe beter, maar goed...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 13:57   #10
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Ook tegen landen zoals Blegie met een hoofdoeken verbod
Ik ben volledig voor dat hoofddoeken verbod, tenminste in elk openbaar gebouw, of in elke openbare school of dienstverlening. Thuis of op straat of in 't bos is wat anders. Daar doe je wat je wil.

Ok, ik wil wel een uitzondering toelaten: voor zulke mottigaards dat het in het algemeen belang is om zo een zak over hun kop te trekken Die moeten dan wel een certificaat van storende mottigheid bijhebben...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 13:58   #11
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
1. De EU heeft niets over Zwitserland te zeggen.
2. Zwiterland erkent de vrijheid van godsdienst. Met hun verbod op minaretten doen ze net hetzelfde als het verbod op hoofddoeken in openbare functies. Alleen hebben de Zwitsers nog de ballen aan hun lijf om hun eigen culturele achtergrond te laten primeren en niet te aanvaarden dat die wordt overschreven door een ingeweken godsdienst die, als je ze niet intoomt, zich geen bal zou aantrekken van onze Westerse cultuur en Joods-Christelijke fundamenten en haar eigen levensfilosofie zou opdringen.
Zwitserland erkent kennelijk dus niet meer de vrijheid van godsdienst en de scheiding tussen Godsdienst en Staat.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 13:59   #12
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Azie en Afrika hebben geen Westerse beschaving en je kunt ze dus niet met het Westen vergelijken.
Europa kan niet afzakken tot een tijdperk van voor de verlichting.
Eh, maar we moeten dus, in onze grote verlichting, wel de schreeuwerige symbolen van die onverlichtheid onverbreideld toelaten ??
Of erger, van zij die dat niet willen toelaten af te straffen ??
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 14:00   #13
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik ben volledig voor dat hoofddoeken verbod, tenminste in elk openbaar gebouw, of in elke openbare school of dienstverlening. Thuis of op straat of in 't bos is wat anders. Daar doe je wat je wil.

Ok, ik wil wel een uitzondering toelaten: voor zulke mottigaards dat het in het algemeen belang is om zo een zak over hun kop te trekken Die moeten dan wel een certificaat van storende mottigheid bijhebben...
In openbare dienstverlening vind ik het een ander geval.Op scholen vind ik het te ver gaan.
Belgie is ook een land die mensenrechten niet zo serieus neemt.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 14:02   #14
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Zwitserland erkent kennelijk dus niet meer de vrijheid van godsdienst en de scheiding tussen Godsdienst en Staat.
Je wordt in Zwitserland nog steeds niet vervolgd omdat je aanhanger bent van een of andere religie - of beter, omdat je je NIET gedraagt volgens een of andere specifieke godsdienst. DAT is wat "vrijheid van godsdienst" wil zeggen - en ik ben daar dan ook voorstander van.

De scheiding tussen godsdienst en staat wil zeggen dat de staat net GEEN symbolen of voorschriften van een of andere godsdienst overneemt, en dat alles wat staatsfuncties zijn, godsdienst-neutraal moeten zijn.
Dus geen kruisbeelden in openbare gebouwen, scholen en zo, geen bijbels toegelaten, geen opzichtige kruisbeelden of religieus-symbolische kledij toegelaten en zo voor alles wat met de Staat te maken heeft.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 14:02   #15
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Eh, maar we moeten dus, in onze grote verlichting, wel de schreeuwerige symbolen van die onverlichtheid onverbreideld toelaten ??
Of erger, van zij die dat niet willen toelaten af te straffen ??
We moeten gewoon bij onze eigen principes en rechtstaat blijven en ons niet verlagen tot de wetten van een fundamentalistisch moslimland zoals u zou willen.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 14:04   #16
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Je wordt in Zwitserland nog steeds niet vervolgd omdat je aanhanger bent van een of andere religie - of beter, omdat je je NIET gedraagt volgens een of andere specifieke godsdienst. DAT is wat "vrijheid van godsdienst" wil zeggen - en ik ben daar dan ook voorstander van.

De scheiding tussen godsdienst en staat wil zeggen dat de staat net GEEN symbolen of voorschriften van een of andere godsdienst overneemt, en dat alles wat staatsfuncties zijn, godsdienst-neutraal moeten zijn.
Dus geen kruisbeelden in openbare gebouwen, scholen en zo, geen bijbels toegelaten, geen opzichtige kruisbeelden of religieus-symbolische kledij toegelaten en zo voor alles wat met de Staat te maken heeft.
Wat is dat voor vrijheid van godsdienst?
U wilt zeker de inquisitie weer terug van de RK kerk?
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 14:04   #17
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
In openbare dienstverlening vind ik het een ander geval.Op scholen vind ik het te ver gaan.
Openbare scholen zijn een openbare dienstverlening in openbare gebouwen. Leerlingen die dus naar een openbare school gaan kunnen verwachten van niet geconfronteerd moeten te worden met religieuze symbolen, noch van het leraren korps, noch van hun medeleerlingen. De leerlingen die zich religieus willen laten opmerken kunnen beter naar een priveschool van hun religie gaan.

edit: let wel, leerlingen moeten niet "vrijzinnig" zijn. Alleen, ze moeten hun religie thuis laten als ze de poort van een openbare instelling zoals een school binnenkomen. Dus, potseke af, groot kruisbeeld opbergen, tulband in de zak, hare-krishna verf van hun gezicht enzovoort. Thuis doen ze wat ze willen, maar niet in een openbare school.
(tenzij ze algemeen erkend zijn van zo mottig te zijn, dat ze wel een Burka mogen/moeten dragen )

In prive scholen doe je natuurlijk wat je wil (hoewel we eens over de subsidies zouden moeten nadenken...)

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 november 2009 om 14:11.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 14:08   #18
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Wat is dat voor vrijheid van godsdienst?
U wilt zeker de inquisitie weer terug van de RK kerk?
In tegendeel. Ik wil een Staat vrij van religieus gedoe. Ik wil wel een staat die de *prive-aangelegenheid* die religieus gedoe is, respecteert, in de privesfeer.

Maw, ik wil niet dat iemand door de staat anders behandeld wordt omdat hij zus of zo een religieuze overtuiging heeft, zolang hij die overtuiging voor zijn eigen houdt. Ik wil niet dat de staat mij een baan weigert (of net aanbiedt) omdat ik Rooms, of Joods, of weet ik veel welke religie, in mijn prive-sfeer zou beleiden. Maar ik moet die gekkigheid wel thuis laten als ik interageer met de Staat, als ambtenaar, of als burger.

Als ik een groot domein wil kopen, en daar in een bos, een of andere tempel wil bouwen om gelijk welke godheid te eren, dat is mijn zaak en de staat moet zich daar niet mee moeien.

Maar opzichtig rond lopen met mijn religieuze overtuiging is incompatiebel met een Staat die gescheiden is van godsdienst.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 14:11   #19
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Zwitserland erkent kennelijk dus niet meer de vrijheid van godsdienst en de scheiding tussen Godsdienst en Staat.
De Islam erkent de scheiding tussen godsdienst en staat ook niet. Laat staan de vrijheid van godsdienst.
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 14:14   #20
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
De Islam erkent de scheiding tussen godsdienst en staat ook niet. Laat staan de vrijheid van godsdienst.
Europa is geen Arabisch land en geen Afrikaans land.
Wij hebben hier andere wetten en verwachten van moslims dat ze zich aan onze wetten houden.Dan moeten we dat zelf ook doen.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be