Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 september 2006, 16:30   #1
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard Regine Beer : "Het VB vertelt dezelfde onzin als diegenen die mij oppakten"

In de aanloop naar de nakende verkiezingen, waar het schuimbekkende VB, de "design fascisten" onder ons, in enkele gemeenten bestuursmandaten wil binnenhalen, laat ik even één vd weinigen aan het woord die met veel geluk het fascisme en nazisme heeft overleefd : Regine Beer.

Regine Beer werd in 1944, als 22-jarig meisje, met het voorlaatste transport vanuit de Dossin-kazerne in Mechelen naar het uitroeiingkamp Auswitch-Birkenau gedeporteerd. Haar misdaad: haar vader was een Jood. In de Dossin-kazerne maakt ze voor het eerst kennis met de gruwel van het nazi-systeem. Vlaamse SS'ers maakten er de dienst uit. Omdat ze halfjoods is moest een commissie van Duitse studenten die "rassenkunde" studeerden na een voor haar vernederd onderzoek uitmaken of ze wel écht joods was. Op basis van schedelmetingen, kleur van de ogen, grote van de neus werd het definitieve oordeel geveld. Ze bleek voldoende joods en werd op transport gezet naar Auschwitz.
Na een verschrikkelijke reis kwam ze aan in het KZ van Auschwitz waar ze het nummer A 5148 in de arm werd getatoeëerd. Regine Beer werd een nummer. In het kamp zou ze verschillende malen op het nippertje aan de dood ontsnappen. In de rij voor de gaskamer werd ze er toevallig uitgepikt. Later werd ze ook geselecteerd, door het monster Dr. Mengele, berucht om zijn medische experimenten.

Regine Beer is 86 jaar nu, en heeft haar boek "Mijn leven als KZA 5148" opnieuw uitgegeven. Haar eerste boek, verschenen in 1992, was uitgeput. Vandaag werd het bewerkt door Paul De Keulenaar. Het is een document humaine, een waarachtige getuigenis én waarschuwing. Het toont het ware gelaat van elke extreemrechtse ideologie. In de jaren ‘70 stelde zij al "dat Were Di en de VMO groepen waren waartegen we moesten vechten". Voor haar was het klaar en duidelijk: "dit waren de afstammelingen van de mensen die haar in het contractiekamp hadden gestopt."

Regine Beer stelt:

"Het zijn vandaag weliswaar chique heren in maatpak, maar politiek en ideologisch komen zij daar vandaan." En met ‘daar vandaan', bedoelt ze klaar en duidelijk het extreemrechtse nazisme. "Vandaag, meer dan ooit, moet ik vaststellen dat ons werk (het blijven waarschuwen tegen extreemrechts en het VB) meer dan noodzakelijk is."

"De Joden waren de zondebokken gisteren, vandaag zijn dat de gastarbeiders, allochtonen, de politieke vluchtelingen. Kortom: het discours van het VB."

"Het fascisme is wel met wapens overwonnen, maar in de geest van vele mensen woekert het als een kanker verder. Hedendaagse politiek-economische en maatschappelijke problemen geven deze rechts-radicalen nog meer kans om hun ideeën, wensen en verzuchtingen kracht en vorm te geven."

Stof genoeg om eens over na te denken in de aanloop naar "8 october".
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2006, 17:56   #2
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Boadicea's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 10.422
Standaard

Een 86 jarige van onder het stof halen met oude koeien om een onbewezen point tegen het VB te voeren. Hoe laag gaat het nog vallen?
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2006, 18:08   #3
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.930
Standaard

Lager dan het VB kan niet.
Het is overduidelijk dat ze een nazi-verleden hebben, of ze het nu volgens de regeltjes van het spel nu hebben of niet. Al bestond het VB tegenwoordig voor de helft uit negers, dat wil niks zeggen...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2006, 18:13   #4
Brecht Laitem
Burger
 
Geregistreerd: 21 februari 2005
Berichten: 130
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Lager dan het VB kan niet.
Het is overduidelijk dat ze een nazi-verleden hebben, of ze het nu volgens de regeltjes van het spel nu hebben of niet. Al bestond het VB tegenwoordig voor de helft uit negers, dat wil niks zeggen...
En de SPa heeft overduidelijk AMADA en andere communistische verledens die openlijk uitkwamen voor hun steun aan Moskou. Een regime dat vele miljoenen doden op hun geweten heeft. Zo is er van iedere partij wel iets te zeggen. Mensen kunnen veranderen en verstandiger worden in de loop der jaren. Misschien iets om te onthouden
Brecht Laitem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2006, 18:13   #5
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Een 86 jarige van onder het stof halen met oude koeien om een onbewezen point tegen het VB te voeren. Hoe laag gaat het nog vallen?
"Those who fail to learn the lessons of history are doomed to repeat them." - George Santayana
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2006, 18:21   #6
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Boadicea's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 10.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
"Those who fail to learn the lessons of history are doomed to repeat them." - George Santayana
Ik ken mijn geschiedenis beter dan je zou denken. Alleen slik ik geen onbewezen koek. Ik ben Vlaams nationalist en heb geen nazi voorouders. Dus: bullshit te beweren dat het VB nazaten zijn van nazi's.
__________________
Opgepast voor geiteneukende honden:
http://www.youtube.com/watch?v=ZLyyrLC3cQc
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2006, 18:22   #7
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.930
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brecht Laitem Bekijk bericht
En de SPa heeft overduidelijk AMADA en andere communistische verledens die openlijk uitkwamen voor hun steun aan Moskou. Een regime dat vele miljoenen doden op hun geweten heeft. Zo is er van iedere partij wel iets te zeggen. Mensen kunnen veranderen en verstandiger worden in de loop der jaren. Misschien iets om te onthouden
Dus ge geeft toe?

Het is trouwens ook duidelijk da de SPA niet zo'n intenties heeft als het VB.
En ik moet er natuurlijk weeral bijzeggen dat ik geen SPA-er ben, anders ben ik automatisch ne rooien...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2006, 18:24   #8
Brecht Laitem
Burger
 
Geregistreerd: 21 februari 2005
Berichten: 130
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Dus ge geeft toe?

Het is trouwens ook duidelijk da de SPA niet zo'n intenties heeft als het VB.
En ik moet er natuurlijk weeral bijzeggen dat ik geen SPA-er ben, anders ben ik automatisch ne rooien...
Tgoh, waarom zou ik het ontkennen. Kan ik er wat aan doen dat zij die ideeen hadden. Zolang ze deze nu maar niet meer hebben is er voor mij geen probleem.
Brecht Laitem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2006, 18:47   #9
pinbag
Parlementsvoorzitter
 
pinbag's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2006
Berichten: 2.098
Standaard

Het probleem met vb is hun ideologisch concept.

1 hoofdnoot is de wij/zij verhouding....

Infeite is die partij zo conservatief dat het geen verandering dult,en dat maakt ze 20 keer erger dan de andere partijen.
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2006, 19:02   #10
Mamaloe
Schepen
 
Mamaloe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 augustus 2006
Berichten: 443
Standaard

Ik vind dat die vrouw groot gelijk heeft.

Systematisch zie je hoe bijna alle vroegere clichés over joden nu op moslims worden toegepast.

Eerst was de jood de eeuwige leugenaar, nu is het de moslim die zogezegd altijd liegt tegen "ongelovigen". Eerst was de jood de grote samenzweerder achter de schermen die achter zowat elke mistoestand in de wereld zit, nu zijn dat de moslims. Eerst was het de jood (of "de comunist") die terroristische aanslagen pleegde, nu is het de moslim. Eerst was het de jood die in vermeende onmetelijke rijkdom terwijl de Duitse bevolking geen nagel had om aan zijn gat te krabben, nu is de plaatselijke Marokkaan die een dure auto heeft gekocht en merkkledij koopt. Enzovoort enzoverder.

Ook zijn er nieuwe clichés bijgekomen. Het klassieke verhaaltje over de jood was dat hij kinderen vermoorddde en hun bloed dronk. Ik vergelijk dat vaak met het hedendaagse fabeltje over dat de moslim geiten neukt, of nog erger, in navolging van Mohammed er geen probleem in ziet om met meisjes van 9 jaar te neuken. En dat terwijl moslims in de zaak Loubna Benaïssa net zo geschokt waren als de Belgen in de zaak-Dutroux. Maar ja, racisten die zien dat niet hé. Die WILLEN dat niet zien.

Erg instructief daarbij is dat extreem-rechts tegenwoordig haar verleden glashard ontkent en het in plaats daarvan projecteert op de tegenstander. De vele uiteenzettingen over de grootmoefti van Jeruzalem zijn niet te tellen, en uitgerekend George W. Bush heeft het tegenwoordig over "islamofascism", en dat terwijl zijn familie nota bene zelf zaken deed met de nazi's. (EN met de zgn. moslimfascisten trouwens.)

Kijk, ik weet best dat er ook gematigde mensen bij het VB zitten, die evengoed zouden kunnen opkomen bij VLD, CD&V of NVA. Met die mensen heb ik geen problemen. De vraag is alleen wie er aan de TOP van de partij staat, en wat voor gedachtengoed DIE mensen representeren. En aangezien het VB niet democratisch werkt, kan er dus nooit een machtswissel komen binnen die partij zonder dat de top het daar zelf mee eens is. Dus komt er geen machtswissel, en blijven de topmensen (en met name mensen zoals Filip Dewinter) volgens mij zeer dubieuze politieke figuren die ik liever niet aan de macht wil zien.
__________________
"Nee, onze wetenschap is geen illusie. Een illusie zou het zijn te geloven dat wij uit andere bron zouden kunnen krijgen wat zij ons niet geven kan" - Sigmund Freud

Laatst gewijzigd door Mamaloe : 27 september 2006 om 19:05.
Mamaloe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2006, 19:06   #11
Riksken
Parlementslid
 
Riksken's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 1.910
Standaard

Het ene oudje is blijkbaar het andere niet. Niet, Pietje?
Riksken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2006, 19:12   #12
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riksken Bekijk bericht
Het ene oudje is blijkbaar het andere niet. Niet, Pietje?
Nice try maar haar leeftijd is in deze bijzaak. Zij vertelt juist haar wedervaren tijdens WOII, en toetst dat aan de hedendaagse situatie.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2006, 19:17   #13
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Een 86 jarige van onder het stof halen met oude koeien om een onbewezen point tegen het VB te voeren. Hoe laag gaat het nog vallen?
Alleszins niet lager dan jouw, op de nazi-ideologie gestoelde partij.En het verwondert mij allerminst, dat een overtuigde VB-er als jij, de Holocaust een "oude koe" noemt.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2006, 22:36   #14
benarty
Burger
 
Geregistreerd: 16 september 2006
Berichten: 177
Standaard

negotiatie omtrent de holocaust is strafbaar in dit land.
benarty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2006, 22:38   #15
Pever
Burger
 
Pever's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2006
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Lager dan het VB kan niet.
Het is overduidelijk dat ze een nazi-verleden hebben, of ze het nu volgens de regeltjes van het spel nu hebben of niet. Al bestond het VB tegenwoordig voor de helft uit negers, dat wil niks zeggen...
Jaja, en als je afkomstig bent van de apen, ben je dan nu nog steeds een aap?
__________________
Pever

"Eer de burger over één nacht ijs gaat, danst de idioot op het water."
Pever is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2006, 22:42   #16
Marlboro
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 september 2006
Berichten: 4.544
Standaard

Er stemmen heel veel mensen op het vb die de 2de oorlog nog hebben meegemaakt.Deze mensen zeggen zelf dat het vb helemaal al niet te vergelijken valt met hitler of wie dan ook.
Trouwens;we leven in 2006,de tijden zijn veranderd,de wetten zijn veranderd enz......
En hoe zouden wij hetzelfde kunnen doen als hitler?lol.
Ronduit belachelijk.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2006, 22:49   #17
Pever
Burger
 
Pever's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2006
Berichten: 191
Standaard

Een historisch feit:

22.09.1994 - Eind september 1994 verschenen in Antwerpen en Sint-Niklaas affiches aan de muren met als grote vedette… Adolf Hitler. De affiche werd gebracht in twee uitvoeringen. Een ervan portretteerde Adolf Hitler geflankeerd door Rudolf Hess en had als slogan: “De vorige kuisploeg had ook van die mooie beloften”. De tweede uitvoering toonde Hitler tijdens een toespraak en had als ondertitel: “De ideeën van deze meneer zagen ze toen ook wel zitten”.

Het opzet van deze campagne was duidelijk. Aangezien het establishment niet over politieke argumenten beschikt(e) om het Vlaams Blok te bestrijden, werd elke kritiek op het wanbeleid inzake immigratie, onveiligheid, enz. systematisch gelijkgesteld met Hitler, de NSDAP en de concentratiekampen.

Opmerkelijk was deze campagne ook vanuit juridisch oogpunt. Het was (en is) politieke partijen immers verboden om bij gemeenteraadsverkiezingen gebruik te maken van commerciële affichage. Strikt genomen gingen de ‘Hitler-affiches’ weliswaar niet uit van een lijst, maar er werd wel één bepaalde partij geviseerd, namelijk het Vlaams Blok. Het Vlaams Blok spande dan ook een kortgeding in tegen het initiatief, waarna de affiches verwijderd werden.

Daarop kwam plots ene Noël Slangen op de proppen die fier aankondigde dat zijn reclamebureau de affiches op eigen kosten zou laten ophangen in Hasselt, Genk en Beringen. Het ging toen om precies dezelfde Slangen die het enkele jaren later zou schoppen tot feitelijk minister van ‘Volksvoorlichting en Propaganda’ in de regering-Verhofstadt, waar hij ondermeer zou meewerken aan een ‘oorlogsplan’ tegen het Vlaams Blok.

De hele campagne werd overigens een grandioze slag in het water. Uitgerekend in die steden waar de affiches werden opgehangen, behaalde het Vlaams Blok de beste resultaten…
Pever is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2006, 22:49   #18
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Er stemmen heel veel mensen op het vb die de 2de oorlog nog hebben meegemaakt.Deze mensen zeggen zelf dat het vb helemaal al niet te vergelijken valt met hitler of wie dan ook.
Waarom spiegelt Dewinter zich dan maar al te graag aan het VNV en diens leider Staf De Clercq ?? Trouwens bij de deportatie vanuit de Dossin-Kazerne van 25.000 JOden te Mechelen, waar ook Mevr. R.Beer bij was , was er een heel actieve medewerking met de Duitsers vh VNV.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Trouwens;we leven in 2006,de tijden zijn veranderd
Extreemrechts alleszins niet
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
En hoe zouden wij hetzelfde kunnen doen als hitler?
Eens een absolute meerderheid is niks uit te sluiten. Waarom zouden jullie dan nog met iemand rekening houden ?

Laatst gewijzigd door Pietje : 27 september 2006 om 22:50.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2006, 22:55   #19
Pever
Burger
 
Pever's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2006
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Daarop kwam plots ene Noël Slangen op de proppen die fier aankondigde dat zijn reclamebureau de affiches op eigen kosten zou laten ophangen in Hasselt, Genk en Beringen. Het ging toen om precies dezelfde Slangen die het enkele jaren later zou schoppen tot feitelijk minister van ‘Volksvoorlichting en Propaganda’ in de regering-Verhofstadt, waar hij ondermeer zou meewerken aan een ‘oorlogsplan’ tegen het Vlaams Blok.
En de VLD?
__________________
Pever

"Eer de burger over één nacht ijs gaat, danst de idioot op het water."
Pever is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2006, 23:01   #20
Mamaloe
Schepen
 
Mamaloe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 augustus 2006
Berichten: 443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Waarom spiegelt Dewinter zich dan maar al te graag aan het VNV en diens leider Staf De Clercq ?? Trouwens bij de deportatie vanuit de Dossin-Kazerne van 25.000 JOden te Mechelen, waar ook Mevr. R.Beer bij was , was er een heel actieve medewerking met de Duitsers vh VNV.
Inderdaad ja, zoals ik al zei, ik vind de top van het VB in dit opzicht absoluut niet te vertrouwen. Wat mevrouw Jannsens, op de lijst van het VB in Over-Zweve-Zedelgem-aan-de-Leie daar ook van mag denken.

Citaat:
Eens een absolute meerderheid is niks uit te sluiten. Waarom zouden jullie dan nog met iemand rekening houden ?
Dat verzwijgen ze inderdaad ook altijd. Jarenlang is de retoriek van het VB letterlijk geweest "vreemdelingen BUITEN". Nu is de retoriek zogezegd een beetje opgekuist. Maar eenmaal een verkiezingsoverwinning binnen, dan zal je die retoriek ook wel weer snel genoeg zien veranderen.

(Dat is bij eender welke politieke partij zo, trouwens. En je merkt ook wel aan de soms ronduit racistische en xenofobe reacties op dit forum wat je zal mogen verwachten.)
__________________
"Nee, onze wetenschap is geen illusie. Een illusie zou het zijn te geloven dat wij uit andere bron zouden kunnen krijgen wat zij ons niet geven kan" - Sigmund Freud
Mamaloe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be