Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 februari 2019, 00:54   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard Duaal leren.

Duaal leren is een combinatie van leren op school en leren op de reële werkplek. De term is relatief nieuw in het Vlaamse onderwijs, ...

Ze zijn er wreed van onder de indruk.

Vroeger was dat "werken met een leercontract".

Hetzelfde maar daar was men niet van onder de indruk.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 13 februari 2019 om 00:55.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2019, 00:59   #2
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Duaal leren is een combinatie van leren op school en leren op de reële werkplek. De term is relatief nieuw in het Vlaamse onderwijs, ...

Ze zijn er wreed van onder de indruk.

Vroeger was dat "werken met een leercontract".

Hetzelfde maar daar was men niet van onder de indruk.
Juist,en die sukkelaars die daaronder hebben gewerkt mogen die jaren nog geeneens mee tellen wat hun loopbaan uiteindelijk betreft...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2019, 01:04   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Juist,en die sukkelaars die daaronder hebben gewerkt mogen die jaren nog geeneens mee tellen wat hun loopbaan uiteindelijk betreft...
Uitgebuit gelijk kinderen in Bangladesh.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2019, 02:46   #4
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.705
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Uitgebuit gelijk kinderen in Bangladesh.
Ik heb ook nog met leercontract gewerkt.
En inderdaad, de eerste 5 maanden was het uitbuiten. Die garagehouder was een nieuwe garage aan het bouwen 500 meter van zijn oude en ik en een andere nieuwe leerjongen hebben die 5 maanden niets anders gedaan dan werken in die nieuwe garage maar niet aan auto's, die kwamen nog in de oude garage. Schuren en schilderen, achter beleven rommel van de bouwaannemer opruimen, al het onkruid rond die nieuwe garage verwijderen …… etc.

Na 5 maanden ben ik dan in een andere garage begonnen, ook op leercontract en daar heb ik wel de stiel geleerd. Ben daar ongeveer een 30 jaar gebleven.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2019, 15:32   #5
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Juist,en die sukkelaars die daaronder hebben gewerkt mogen die jaren nog geeneens mee tellen wat hun loopbaan uiteindelijk betreft...
Ook als ge gewoon hard studeert als scholier/student, word je niet betaald ! Ik klopte meer uren als universiteitsstudent dan nu het geval is. That's life.

Goede handenarbeiders mogen blij zijn dat ze al geld op hun 18de beginnen te verdienen, studenten beginnen maar te verdienen als ze halverwege de twintig zijn.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2019, 15:35   #6
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Uitgebuit gelijk kinderen in Bangladesh.
Wat een idiote en misplaatste vergelijking. De meeste van die 'leercontracters' hebben al vakantie- en weekendjobkes en verdienen op die manier al aardig meer dan wat deze kinderen op een heel jaar bij elkaar moeten zwoegen in penibele omstandigheden.

Een goede stielman wordt in België vet betaald als hij dat wil, mijn kennis die elektricien is moet mij trakteren als we uitgaan en helaas niet andersom.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2019, 15:59   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Wat een idiote en misplaatste vergelijking. De meeste van die 'leercontracters' hebben al vakantie- en weekendjobkes en verdienen op die manier al aardig meer dan wat deze kinderen op een heel jaar bij elkaar moeten zwoegen in penibele omstandigheden.

Een goede stielman wordt in België vet betaald als hij dat wil, mijn kennis die elektricien is moet mij trakteren als we uitgaan en helaas niet andersom.
Je mag op iedere leeftijd duaal leren.
Leer electriek met leercontract en kom nadien nog eens hetzelfde zeggen en gebruik het vooral op sollicitaties.

Je zal wel anders piepen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2019, 17:51   #8
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Uitgebuit gelijk kinderen in Bangladesh.
Zijn er dan leerlingen geweest die daartoe werden verplicht?
Ik meen me verhaaltjes te herinneren destijds dat sommigen dat gedeelte "werken" vlug weer verwisselden voor in de gewone lessen, dat was minder lastig...
Enfin, het algemeen idee is eigenlijk goed! Zijn er al resultaten?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2019, 21:15   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Zijn er dan leerlingen geweest die daartoe werden verplicht?
Ik meen me verhaaltjes te herinneren destijds dat sommigen dat gedeelte "werken" vlug weer verwisselden voor in de gewone lessen, dat was minder lastig...
Enfin, het algemeen idee is eigenlijk goed! Zijn er al resultaten?
Leercontract was goed in den oude tijd. Het waren meestal kinderen van middenstanders zoals beenhouwer kinderen of garagisten en dergelijke.
Dat was niet omdat ze niet konden leren, dat was hun klazrbrengen om de zaak op te volgen. Op geen enkele school kon dat toen en nu ook nog niet.
Diploma's waren in die tijd weinig van belang.

Achteraf zijn de tijden snel anders geworden. Diploma primeert en kennis of kunde niet meer.
Je kan nu veel verder geraken in eender wat men een master indische dans dan met een bak werkgerief en een diploma gans onderaan de ladder. Enkel nog goed voor vetvod of klusjes te doen tegen een gesubsidieerde loontje uit compassie.

Schakel ofwel de diploma's van ieder evenwaardig, of schaf dat destructief parcour van duaal af.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2019, 22:44   #10
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Leercontract was goed in den oude tijd. Het waren meestal kinderen van middenstanders zoals beenhouwer kinderen of garagisten en dergelijke.
Dat was niet omdat ze niet konden leren, dat was hun klazrbrengen om de zaak op te volgen. Op geen enkele school kon dat toen en nu ook nog niet.
Diploma's waren in die tijd weinig van belang.

Achteraf zijn de tijden snel anders geworden. Diploma primeert en kennis of kunde niet meer.
Je kan nu veel verder geraken in eender wat men een master indische dans dan met een bak werkgerief en een diploma gans onderaan de ladder. Enkel nog goed voor vetvod of klusjes te doen tegen een gesubsidieerde loontje uit compassie.

Schakel ofwel de diploma's van ieder evenwaardig, of schaf dat destructief parcour van duaal af.
Nu heb je meestal een diploma en nuttige ervaring nodig. Enkel met een diploma kom je er vaak ook niet meer, dat is verleden tijd.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be