Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 augustus 2004, 17:51   #321
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
er zijn uiteraard altijd redenen
aan de andere kant moet je ook vermelden dat die NEderlanders er wonen omdat er geen belasting is op kapitaal-meeropbrengsten in Belgie (ik gebruik wellicht niet de juiste term, maar think Nina Brink)
in Nederland heb je die wel, wat uiteraard bijdraagt aan het BNP
Bedoel je inkomstenbelasting of vermogensbelasting?

Er zijn inderdaad altijd redenen. Economische conjunctuur bijvoorbeeld: in Nederland ging het economisch slechter dan in België vorig jaar. Vandaar dat het Nederlandse BNP per hoofd gedaald is t.o.v. 2002 en het Belgische BNP ineens hoger is.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2004, 17:56   #322
gm10
Eur. Commissievoorzitter
 
gm10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2004
Locatie: London
Berichten: 8.988
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Bedoel je inkomstenbelasting of vermogensbelasting?

Er zijn inderdaad altijd redenen. Economische conjunctuur bijvoorbeeld: in Nederland ging het economisch slechter dan in België vorig jaar. Vandaar dat het Nederlandse BNP per hoofd gedaald is t.o.v. 2002 en het Belgische BNP ineens hoger is.
ik bedoel: als je aandelen verkoopt met winst, betaal je daarop geen belasting (itt het VK bv)
idem als je je aandeel in een prive-bedrijf verkoopt: dat is 100% kassa kassa

vandaar dat Nina Brink enkele maanden voor de beursgang van WOL in Belgie kwam wonen, dacht ik? aandelenwinst werd niet belast itt NEderland?
__________________
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2004, 17:58   #323
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
In Frans-Vlaanderen maken de mensen een onderscheid tussen "Fraanschmans" en "Belzjiekenaors", maar aan beide zijden van de grens zijn het Vlamingen.
Hoever strekt dat gevoel Vlaming te zijn nog? Beperkt het zich tot het arrondissement Duinkerken (Frans-Vlaanderen) of voelen mensen in alle delen van Frankrijk die ooit tot de Nederlanden behoorden (de 'Franse Nederlanden') nog verwantschap met Vlaanderen?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2004, 18:09   #324
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
ik bedoel: als je aandelen verkoopt met winst, betaal je daarop geen belasting (itt het VK bv)
idem als je je aandeel in een prive-bedrijf verkoopt: dat is 100% kassa kassa

vandaar dat Nina Brink enkele maanden voor de beursgang van WOL in Belgie kwam wonen, dacht ik? aandelenwinst werd niet belast itt NEderland?
Gewoon inkomstenbelasting neem ik aan. Waarom zou je inkomen uit aandelenwinst niet belasten en inkomen uit andere bronnen wel?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2004, 18:36   #325
gm10
Eur. Commissievoorzitter
 
gm10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2004
Locatie: London
Berichten: 8.988
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Gewoon inkomstenbelasting neem ik aan. Waarom zou je inkomen uit aandelenwinst niet belasten en inkomen uit andere bronnen wel?
neeneen
inkomensbelasting wordt in belgie geheven op je dagelijkse acitviteiten
als je als prive persoon aandelen verkoopt betaal je daar in Belgie 0.0 winstbelasting op
ook als je je aandeel in een prive-bedrijf verkoopt, is dit volledig onbelast
en dat is volgens mij zowel in Duitsland, Frankrijk als Nederland anders
__________________
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door gm10 : 12 augustus 2004 om 18:39.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2004, 18:52   #326
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Hoever strekt dat gevoel Vlaming te zijn nog? Beperkt het zich tot het arrondissement Duinkerken (Frans-Vlaanderen) of voelen mensen in alle delen van Frankrijk die ooit tot de Nederlanden behoorden (de 'Franse Nederlanden') nog verwantschap met Vlaanderen?
Het merkwaardige is nu juist dat er in het departement "Le Nord" een soort gevoel is ontstaan dat men in "les Flandres" woont (in Frankrijk gebruikt men niet zelden het meervoud dan in het enkelvoud (la Flandre) en eigenlijk is dat juist ook, daar het woord "Vlaanderen" in het Nederlands eigenlijk meervoud is), tot dus zelfs in Frans-Henegouwen toe. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de geografische begrenzing van dat departement en het feit dat het toonaangevend centrum van dat departement in het historische Vlaanderen ligt (Rijsel). Komt daar nog bij dat de gendarmie in heel het departement de Vlaamse Leeuw op hun mouw dragen, terwijl het departementsbestuur op allerlei invalswegen de borden "Vous êtes en Flandre" heeft laten plaatsen.



Natuurlijk heeft die geografische benaming niet onmiddellijk een weerslag op de identiteit als dusdanig. Ik denk dat men in het zuiden van "Le Nord" zich niet als Vlaming identificeert, laat staan affirmeert. In ieder geval kan ik daar geen echt oordeel over vellen, daar ik zelden of nooit in dat deel vertoef.

Over de rest van het departement ben ik beter op de hoogte. Mijn ervaring met bijvoorbeeld Rijselnaars is dat ze zich weldegelijk als Fransen identificeren, maar dan wel met de reserve "autre que les Français" zoals een Rijselnaar me zelf zei. Over het algemeen zijn ze fier zich "les nordists" (de noorderlingen) te noemen en zeggen graag dat in "les Flandres" wonen. Niet alleen heb ik dat in Rijsel zelf ondervonden, maar ook in de Bourgogne waar ik op een terrasje in gesprek kwam met drie Fransen die uit Rijsel afkomstig bleken te zijn.

Meer noordelijker heb ik gemerkt dat vooral de Vlaamssprekenden zich gewoon als "Vlamingen" identificeren, maar dan er heel vlug bijzeggen dat ze wel "Fraanschmans" zijn. Ongetwijfeld bestaan in dat identiteitsbesef allerlei gradaties. Ook onder Franssprekenden heb ik dat aangetroffen en al vele malen heb ik in Frans-Vlaanderen de volgende uitspraak mogen horen: "Ben oui, nous sommes des Flamands, mais malheureusement on ne parle plus le flamand." Voor de Frans-Vlamingen bestaat er echter geen tegenstelling tussen hun Vlaams-zijn en anderzijds hun Frans staatsburgerschap. Daar willen ze zeker niet aan tornen, en alwie als Belgisch-Vlaming durft spreken over hun gebieden aanhechten zal onmiddellijk op afkeuring kunnen rekenen. De repressie na WO II heeft immers in Frans-Vlaanderen lelijk huisgehouden en sedertdien koestert niemand meer dergelijke plannen.

Er wordt op dit ogenblik trouwens gedacht op de regio - Frankrijk is naast departementen ook in regio's verdeeld - Le Nord-Pas-de-Calais een nieuwe naam te geven. Men denkt hierbij aan de dubbele naam "Flandres-Artois". Andere opperen "Flandres-Hainaut".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2004, 20:31   #327
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Interessant om te weten. Dus naast Frans-Vlaanderen identificeren ook de Rijsselaars zich als Vlamingen. Ik heb inderdaad gehoord dat er wel tekenen van in het straatbeeld te zien zijn (ben er zelf nog nooit geweest) en het oude hoofdstation van de stad heet ook Lille-Flandres, maar ik dacht dat men Vlaanderen vooral zag als iets van de geschiedenis en als buurland. Hoe zit dat eigenlijk in het gebied ten westen van Frans-Vlaanderen, het gebied rond Calais (Kales)? Ook dat was ooit onderdeel van het graafschap Vlaanderen volgens mij.

Die naamsverandering zou een logisch gevolg zijn van de regionalisering. Andere regio's kregen immers ook weer hun oorspronkelijke geografische naam terug (Elzas, Bretagne, Lotharingen, Picardië, Bourgondië, Normandië, enz.). De naam Nord-Pas-de-Calais klinkt ook niet erg goed. Hoe groot zijn de kansen dat deze wijziging doorgaat?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2004, 20:55   #328
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Interessant om te weten. Dus naast Frans-Vlaanderen identificeren ook de Rijsselaars zich als Vlamingen. Ik heb inderdaad gehoord dat er wel tekenen van in het straatbeeld te zien zijn (ben er zelf nog nooit geweest) en het oude hoofdstation van de stad heet ook Lille-Flandres, maar ik dacht dat men Vlaanderen vooral zag als iets van de geschiedenis en als buurland.
O ja, in het centrum van Rijsel hoef je echt niet te zoeken naar iets dat naar Vlaanderen verwijst. Opschriften op restaurants, kroegen, winkels en winkeltjes... er staat wel altijd iets op van Flandre dit of Flandre dat en flamand dit en flamand dat.

In Rijsel is het meer het besef: "Kijk, we wonen hier in een streek die ooit deel was het graafschap Vlaanderen. Gewoon Vlaanderen dus."
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2004, 21:05   #329
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Hoe zit dat eigenlijk in het gebied ten westen van Frans-Vlaanderen, het gebied rond Calais (Kales)? Ook dat was ooit onderdeel van het graafschap Vlaanderen volgens mij.
Ja, maar daar moet je wel heel ver in de tijd teruggaan. Al vlug werd dat dan het graafschap Artezië.

De grens ligt eigenlijk aan de A(a). Ten oosten begint Vlaanderen. Ten westen Artezië.

http://aascalys.free.fr/aa.html


Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2004, 21:06   #330
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Die naamsverandering zou een logisch gevolg zijn van de regionalisering. Andere regio's kregen immers ook weer hun oorspronkelijke geografische naam terug (Elzas, Bretagne, Lotharingen, Picardië, Bourgondië, Normandië, enz.). De naam Nord-Pas-de-Calais klinkt ook niet erg goed. Hoe groot zijn de kansen dat deze wijziging doorgaat?
Geen idee. De discussie blijft maar duren...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2004, 21:29   #331
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ja, maar daar moet je wel heel ver in de tijd teruggaan. Al vlug werd dat dan het graafschap Artezië.

De grens ligt eigenlijk aan de A(a). Ten oosten begint Vlaanderen. Ten westen Artezië.

http://aascalys.free.fr/aa.html
Dan zou de nieuwe naam voor Nord-Pas-de-Calais eigenlijk Flandres-Artois-Hainaut moeten zijn, maar echt een verbetering is dat niet. Aangezien Artesië (het hele departement Pas-de-Calais) groter is dan Frans-Henegouwen (het zuidoosten van departement Nord), zou Flandres-Artois de beste keus zijn denk ik. Maar Franse Nederlanden (Pays-Bas) is ook een optie natuurlijk.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2004, 21:49   #332
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Dan zou de nieuwe naam voor Nord-Pas-de-Calais eigenlijk Flandres-Artois-Hainaut moeten zijn, maar echt een verbetering is dat niet. Aangezien Artesië (het hele departement Pas-de-Calais) groter is dan Frans-Henegouwen (het zuidoosten van departement Nord), zou Flandres-Artois de beste keus zijn denk ik. Maar Franse Nederlanden (Pays-Bas) is ook een optie natuurlijk.
Inderdaad, me dunkt dat "Flandre-Artois" de beste keuze is. Maar ja, er wordt toch al lang over gebakelijd. En de Franze gezagsdragers kennende...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2004, 22:13   #333
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Inderdaad, me dunkt dat "Flandre-Artois" de beste keuze is. Maar ja, er wordt toch al lang over gebakelijd. En de Franze gezagsdragers kennende...
Er is overigens ook een groepering die ijvert voor het aannemen van de naam Pays-Bas, het 'Streekverbond Vlaanderen-Artesië-Henegouwen'.

www.alliance-regionale.org (Frans)
www.streek-verbond.org (Nederlands!)

Men heeft al een wapenschild in gedachte:



De vereniging pleit overigens ook voor regionalisering en tweetalig onderwijs.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2004, 08:04   #334
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Bedankt, Dimitri, voor de verwijzing naar deze drukkingsgroep (?) waar ik het bestaan niet van afwist.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2004, 11:44   #335
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door johan
3de IJZERWAKE:
“Vlaanderen in Europa, Vrij en onafhankelijk!

  • Eucharistieviering voorgegaan door pater Aernouts
  • Muzikale inleiding door Piston
  • Vlaggenparade
  • Toespraak voorzitter Johan Vanslambrouck
  • Vlaanderen gedenkt: dodenherdenking met bloemenhulde
  • Groet Zuid-Vlaming
  • Visuele uitbeelding Vlaanderen in Europa
  • Optreden Hexa
  • VNJ-kapel
  • Jeugdspreker Fré Pas
  • Eed van trouw
  • Nationale liederen
Met medewerking van Erik Verstraete (bindteksten), het Scheldekoor, Emiel Hullebroeckkoor, Gust Teugels (samenzang), Hans Schoofs en Elke Heylen (voordracht bindteksten)

De vzw IJzerwake nodigt alle organisaties uit die zich scharen achter het fronterstestament ‘Nooit meer oorlog, Zelfbestuur en Godsvrede’ op de 3de IJzerwake en om deel te nemen aan de bloemenhulde en vlaggenparade. De IJzerwake wordt traditioneel voorafgegaan door een eucharistieviering.


Alle oprechte Vlaamsnationalisten op post !
8) Hoeveel bent u betaald om de clown te maken? 8)
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2004, 12:12   #336
johan
Provinciaal Gedeputeerde
 
johan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2002
Berichten: 886
Stuur een bericht via Instant Messenger naar johan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
8) Hoeveel bent u betaald om de clown te maken? 8)
??? Spreek nederlands a.u.b..
johan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2004, 13:11   #337
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.883
Standaard

Johan is blind en kan dus niet lezen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2004, 14:03   #338
johan
Provinciaal Gedeputeerde
 
johan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2002
Berichten: 886
Stuur een bericht via Instant Messenger naar johan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Johan is blind en kan dus niet lezen.
Nee,
U bent een analfabeet.
Wat bedoelt u met onderstaande zin ? Is "de clown" stuk ? Bent U "de" clown misschien? Ga dan naar een dokter ! (of een psychiater)

Oorspronkelijk bericht door Everytime
8) Hoeveel bent u betaald om de clown te maken? 8)
johan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2004, 00:15   #339
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Er is overigens ook een groepering die ijvert voor het aannemen van de naam Pays-Bas, het 'Streekverbond Vlaanderen-Artesië-Henegouwen'.

www.alliance-regionale.org (Frans)
www.streek-verbond.org (Nederlands!)

Men heeft al een wapenschild in gedachte:



De vereniging pleit overigens ook voor regionalisering en tweetalig onderwijs.
dat van Henegouwen, gaat maar over moeskroen, en komen hé. Ik zit in een economisch overleg comitié van de metropool Rijsel
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2004, 15:51   #340
johan
Provinciaal Gedeputeerde
 
johan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2002
Berichten: 886
Stuur een bericht via Instant Messenger naar johan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
dat van Henegouwen, gaat maar over moeskroen, en komen hé. Ik zit in een economisch overleg comitié van de metropool Rijsel
Zeg giserke,
In uw banner lees ik "Brussel Vlaams gekleurd" met daarbij een foto van een blanke man met een negerin.
Wat bedoelt u met "Vlaams gekleurd" en wie is de man op de foto (met baard), wie is de negerin ? Wat is de boodschap?
johan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be