Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 april 2018, 11:26   #101
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Snap het lekker niet en inderdaad mijn mening is daarom geen absoluut gegeven, onderhuids frustreerd het me dat je blijft hangen in het lijden (sverhaal), heel veel leren is in mijn idee niet 'niet luisteren' naar het innerlijke waar veel mensen volledig de mist ingaan, welke motivering heb ik er aan dat als ik sterf mijn familie en/of vrienden lijden ?
Ik ken geen lijden in de zin van hel en hemel, hel is enkel een gedachte en daar maakt de mens zelf zijn/haar keuze mee, samen met het ego is dat een zeer gevaarlijke mix.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2018, 18:57   #102
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Had er al iemand gepost dat het Vaticaan boos was op de journalist en dat de paus helemaal niet gezegd heeft dat de hel niet bestaat omdat die er gewoon hartstikke wel is, aldus de paus? Hierbij dan.
Ik denk niet dat de paus gezegd heeft dat de hel wel bestaat, alleen zou hij niet gezegd hebben dat hij niet bestaat.

Maar we weten natuurlijk niet wat hij wel of niet gezegd heeft want de journalist neemt zijn gesprekken niet op. Misschien heeft hij, dit wetende, wel gezegd om te zien hoe de publieke opinie en de omgeving op de bewering zou reageren. Als het negatief is kan hij het ontkennen als het meevalt kunnen er stappen gezet worden richting afschaffing, een beetje zoals het voorgeborchte.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2018, 21:04   #103
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Laat ons eens even eerlijk zijn.

Veronderstel dat er een hel is en dat de ziel daar voor eeuwig brand en pijn lijdt.

Dit zou betekenen dat ik, als niet gelovige, gestraft zou worden omdat ik in iets niet geloof dat totaal onlogisch is en in conflict is met onze waarnemingen. De duurtijd van ons leven is een fractie, nul eigenlijk vergeleken met de eeuwigheid.

Is dit geen extreme vorm van sadisme en alzo compleet in tegenstelling tot een liefhebbend opperwezen?

Als men in staat is tot een dergelijke vorm van sadisme, wat kan een dergelijk opperwezen dan nog niet in petto hebben en maakt het dan eigenlijk wel uit wat we wel of niet doen?
Dat is nu net het probleem bij u. Je bent ongehoorzaam aan God, blasfemisch en arrogant, daarom zul je worden gestraft. Ik bedoel, hoe durf je zelfs maar te uiten dat Allah onlogisch is? Wie denk je wel dat je bent? En natuurlijk zijn je waarnemingen beperkt... je bent niet almachtig ofzo.

En nee, we leven geen fractie maar eeuwig... in het paradijs of de hel. Er is dus helemaal geen sprake van sadisme. Het is Allah die ons in dit leven test hoe we reageren in bepaalde omstandigheden, waarmee je zelf de uitkomst van je eeuwigheid bepaalt. You get what you wish for/deserve, eh.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 25 april 2018 om 21:05.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2018, 21:14   #104
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Ik vind mensen die Allah 100% proberen te begrijpen met hun (beperkt) verstand best grappig. Alez, stel je voor... Ik maak morgen een robot en ipv koffie te serveren, te doen waarvoor ik hem heb gemaakt, gaat die me proberen te begrijpen en begrijpen en begrijpen... en er niet in slagen, dan zal ik toch ook wel even lachen hahaha. Ja, zo dom en slecht ben ik wel... Terwijl Allah nog openbaart om ons bestaan draaglijk te maken.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 09:39   #105
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.524
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
En nee, we leven geen fractie maar eeuwig... in het paradijs of de hel. Er is dus helemaal geen sprake van sadisme. Het is Allah die ons in dit leven test hoe we reageren in bepaalde omstandigheden, waarmee je zelf de uitkomst van je eeuwigheid bepaalt. You get what you wish for/deserve, eh.
Jij beweert hier dat mensen zelf bepalen of ze naar de hemel of de hel gaan. Om iets te kunnen bepalen in deze zin moet men kennis hebben en macht. Of niet? Dat wil zeggen dat zij vrij zijn om te kiezen tussen hemel en hel en dat ze weten (kennis) of ze naar de hel of hemel gaan en macht om dat te realiseren. Je gelooft dus niet dat Allah dat bepaalt en dat hij kennis en macht heeft om het lot van de mens te beslissen. Is dat Islamitisch?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 09:44   #106
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.361
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Jij beweert hier dat mensen zelf bepalen of ze naar de hemel of de hel gaan. Om iets te kunnen bepalen in deze zin moet men kennis hebben en macht. Of niet? Dat wil zeggen dat zij vrij zijn om te kiezen tussen hemel en hel en dat ze weten (kennis) of ze naar de hel of hemel gaan en macht om dat te realiseren. Je gelooft dus niet dat Allah dat bepaalt en dat hij kennis en macht heeft om het lot van de mens te beslissen. Is dat Islamitisch?
Bijzondere post van haar, inderdaad. Er is concensus binnen de islam (en eigenlijk ook in het christendom, jodendom) dat het uiteindelijk God is die beslist.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 10:12   #107
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Dat is nu net het probleem bij u. Je bent ongehoorzaam aan God, blasfemisch en arrogant, daarom zul je worden gestraft. Ik bedoel, hoe durf je zelfs maar te uiten dat Allah onlogisch is? Wie denk je wel dat je bent? En natuurlijk zijn je waarnemingen beperkt... je bent niet almachtig ofzo.

En nee, we leven geen fractie maar eeuwig... in het paradijs of de hel. Er is dus helemaal geen sprake van sadisme. Het is Allah die ons in dit leven test hoe we reageren in bepaalde omstandigheden, waarmee je zelf de uitkomst van je eeuwigheid bepaalt. You get what you wish for/deserve, eh.
Weet u wat arrogant is?

Geloven in een opperwezen dat zich bezighoudt met het doen en laten van een willekeurige mens.

Wat voor een gigantische eigendunk moet je eigenlijk wel niet hebben dat je denkt dat een opperwezen zich daar zorgen over zou maken of zich ook maar enigszins iets aantrekt van wat jij met je miezerig leven doet?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 10:35   #108
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.361
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Weet u wat arrogant is?

Geloven in een opperwezen dat zich bezighoudt met het doen en laten van een willekeurige mens.

Wat voor een gigantische eigendunk moet je eigenlijk wel niet hebben dat je denkt dat een opperwezen zich daar zorgen over zou maken of zich ook maar enigszins iets aantrekt van wat jij met je miezerig leven doet?
Wat een antitheistisch gebrabbel. Anders ga je nog even heel hard 'Dawkins!!' schreeuwen
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 12:00   #109
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.524
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Weet u wat arrogant is?

Geloven in een opperwezen dat zich bezighoudt met het doen en laten van een willekeurige mens.

Wat voor een gigantische eigendunk moet je eigenlijk wel niet hebben dat je denkt dat een opperwezen zich daar zorgen over zou maken of zich ook maar enigszins iets aantrekt van wat jij met je miezerig leven doet?
Zo moet u dat niet zien. U bekijkt dit vanuit het perspectief van een individualist en ja, dan is geloof in een God die de mens centraal stelt en dient arrogant. Zodra er nomadenvolken en stadstaten ontstonden was er behoefte aan een ordenend principe en een opperste autoriteit. Vorsten werden door de adel gekozen en die keuze moest ceremonieel bevestigd worden door een opperste autoriteit. God is daar het symbool van en wegens zijn afwezigheid treden priesters en profeten op als Zijn vertegenwoordigers. Zij dienen het volk in naam van God, een fictief wezen, de hoogste autoriteit over alles. Geloof in een mensdienende God mag arrogant lijken, maar de mens als deel van een volk had daar behoefte aan.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 12:40   #110
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Dat is nu net het probleem bij u. Je bent ongehoorzaam aan God, blasfemisch en arrogant, daarom zul je worden gestraft. Ik bedoel, hoe durf je zelfs maar te uiten dat Allah onlogisch is? Wie denk je wel dat je bent? En natuurlijk zijn je waarnemingen beperkt... je bent niet almachtig ofzo.

En nee, we leven geen fractie maar eeuwig... in het paradijs of de hel. Er is dus helemaal geen sprake van sadisme. Het is Allah die ons in dit leven test hoe we reageren in bepaalde omstandigheden, waarmee je zelf de uitkomst van je eeuwigheid bepaalt. You get what you wish for/deserve, eh.
Dit is allemaal wat jij zegt, maar voor mij is het totaal onlogisch. Als jij daar een vorm van logica in ziet is dit jouw zaak.

Ik geef je een voorbeeld. Waarom openbaart uw god zich zo weinig? Waarom slechts aan een aantal enkelingen en dan nog met conflicterende boodschappen? Waarom toont hij zich niet ondubbelzinnig aan de mensheid en laat hij ons niet ondubbelzinnig weten wat hij van ons verlangt?

Of doet hij dit met opzet? Speelt hij een spelletje met ons? Worden sommigen dan gestraft omdat ze een bepaalde positie innemen in het spel?

Neen, alle logica ontbreekt voor mij.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 12:43   #111
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Wat een antitheistisch gebrabbel. Anders ga je nog even heel hard 'Dawkins!!' schreeuwen
Uiteindelijk is het wel juist. Indien een god almachtig is, waarom zouden hij zich bezig houden met een nietig object als de mens?

Ik heb veel mieren in de tuin maar ik hou me niet bezig met deze of gene mier.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 12:44   #112
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Uiteindelijk is het wel juist. Indien een god almachtig is, waarom zouden hij zich bezig houden met een nietig object als de mens?

Ik heb veel mieren in de tuin maar ik hou me niet bezig met deze of gene mier.
al kan je je inbeelden dat wie eeuwig is, wel voldoende hobby's moet zoeken.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 12:55   #113
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.361
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Uiteindelijk is het wel juist. Indien een god almachtig is, waarom zouden hij zich bezig houden met een nietig object als de mens?

Ik heb veel mieren in de tuin maar ik hou me niet bezig met deze of gene mier.
Indien God almachtig is, dan kunnen wij mensen helemaal niet over hem spreken.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 13:09   #114
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.773
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Indien God almachtig is, dan kunnen wij mensen helemaal niet over hem spreken.
God heeft de mens de macht gegeven over Hem te spreken, en aldus delen wij in Zijn macht, en dat is de heilige geest als eenheid van God en Mens.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 16:17   #115
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.524
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Indien God almachtig is, dan kunnen wij mensen helemaal niet over hem spreken.
Hoezo niet? Wij zijn Zijn kinderen en gemaakt naar zijn beeld en gelijkenis en door Zijn wil en intellect - niet van nature.
Aquinas redeneert over de relatie tussen God en Zijn Zonen. Heb je zin in diens dialectiek? https://dhspriory.org/thomas/QDdePotentia2.htm

Zie ook:
http://vsbattles.wikia.com/wiki/User..._of_Philosophy

Hier ben je wel een heke dag zoet mee.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 19:46   #116
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.797
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Hoezo niet? Wij zijn Zijn kinderen en gemaakt naar zijn beeld en gelijkenis en door Zijn wil en intellect - niet van nature.
Aquinas redeneert over de relatie tussen God en Zijn Zonen. Heb je zin in diens dialectiek? https://dhspriory.org/thomas/QDdePotentia2.htm

Zie ook:
http://vsbattles.wikia.com/wiki/User..._of_Philosophy

Hier ben je wel een heke dag zoet mee.
Beseft u wel wat u nu poneert? Moest dit waar zijn, dan is God behoorlijk boosaardig en wreed. Mij goed, maar dan zie ik geen enkeler reden om zo’n God te eren.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 20:28   #117
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.524
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Beseft u wel wat u nu poneert? Moest dit waar zijn, dan is God behoorlijk boosaardig en wreed. Mij goed, maar dan zie ik geen enkeler reden om zo’n God te eren.
Dat schreef ik als aanvulling op Nietzsches tekst: "Als God almachtig is dan ...." De kerk / bijbel / (koran) leert (niet ik) dat God almachtig is en dat de mens geschapen is naar Zijn beeld en gelijkenis. De schrijvers van de bijbel en de koran spreken over die God en Zijn attributen - hetgeen Nietzsche voor onmogelijk houdt.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2018, 12:02   #118
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Indien God almachtig is, dan kunnen wij mensen helemaal niet over hem spreken.
Je hebt waarschijnlijk gelijk en ik heb niet onmiddelijk de behoefte. Ik reageer vooral op wat anderen erover beweren.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2018, 12:53   #119
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Je hebt waarschijnlijk gelijk en ik heb niet onmiddelijk de behoefte. Ik reageer vooral op wat anderen erover beweren.
Ja, wat fundamentalisten in hun hemd zetten in een discussie is niet zo moeilijk. "Alles wat in de bijbel staat is waar en moet letterlijk gevolgd worden." De andere varianten van God concepten zijn allemaal veel moeilijker te ontkrachten.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2018, 14:10   #120
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Ja, wat fundamentalisten in hun hemd zetten in een discussie is niet zo moeilijk. "Alles wat in de bijbel staat is waar en moet letterlijk gevolgd worden." De andere varianten van God concepten zijn allemaal veel moeilijker te ontkrachten.
Dit zou kunnen maar ze zijn allemaal te ontkrachten. Alleen als er geen uitspraken over gedaan worden zijn ze niet te ontkrachten.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be