Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

 
 
Discussietools
Oud 25 mei 2002, 12:40   #41
Anonymous
Partijlid
 
Geregistreerd: 24 maart 2002
Berichten: 276
Standaard

De vraag die aan mevrouw Nabholz werd gesteld, op aandringen van de vlamingenhater Clerfayt (FDF), was of de Franstaligen een minderheid vormen in Vlaanderen. Maar wat is een minderheid? Het minderhedenverdrag is gemaakt met het oog op de bescherming van historische minderheden. Zo zijn de grenzen van veel Centraal- en Oost-Europese landen vrij arbitrair getrokken, zonder veel rekening te houden met de bevolking. Zo zijn er minderheden ontstaan van bijvoorbeeld Hongaren in Slovenië of Turken in Bulgarije.

De situatie in dit koninkrijk is compleet anders. De taalgrens werd 40 jaar geleden bepaald nadat via talentellingen was vastgelegd tot welke taalgroep een gemeente behoorde. Maar wat zien we? Gedurende 4 decennia zijn gegoede Franstaligen, met de steun van Franstalig politiek België, zich komen vestigen in Vlaamse gemeenten. Dat zijn mensen die PERTINENT WEIGEREN Nederlands te leren. Nu is het zo ver gekomen dat zij zichzelf als onderdrukte minderheid uitroepen. Het strafste is nog dat madame Nabholz dit zomaar slikt en steunt.

Als "randbewoner" kan ik u niet zeggen hoe erg het is te moeten leven tussen mensen die je vaak zonder gene uitmaken voor racist als je tegen hen geen Frans spreekt. Als ik iemand op straat aanspreek weet ik nooit aan wat ik mij moet verwachten: is het een Franstalige of niet? Dat probleem heb je natuurlijk niet als je ergens in "de Vlaanders" woont, waar alle andere migranten wél de moeite doen om Nederlands te leren. Dan kun je van ons wel denken "Allee, ge moet die Franstaligen zo niet pesten met rondzendbrieven". Da's de wereld op zijn kop he.

Franstaligen een minderheid in Vlaanderen? Zever in pakskes! Het zijn kolonisten, net zoals de Israëli's in Palestina.
Anonymous is offline  
Oud 25 mei 2002, 12:40   #42
Anonymous
Partijlid
 
Geregistreerd: 24 maart 2002
Berichten: 276
Standaard

De vraag die aan mevrouw Nabholz werd gesteld, op aandringen van de vlamingenhater Clerfayt (FDF), was of de Franstaligen een minderheid vormen in Vlaanderen. Maar wat is een minderheid? Het minderhedenverdrag is gemaakt met het oog op de bescherming van historische minderheden. Zo zijn de grenzen van veel Centraal- en Oost-Europese landen vrij arbitrair getrokken, zonder veel rekening te houden met de bevolking. Zo zijn er minderheden ontstaan van bijvoorbeeld Hongaren in Slovenië of Turken in Bulgarije.

De situatie in dit koninkrijk is compleet anders. De taalgrens werd 40 jaar geleden bepaald nadat via talentellingen was vastgelegd tot welke taalgroep een gemeente behoorde. Maar wat zien we? Gedurende 4 decennia zijn gegoede Franstaligen, met de steun van Franstalig politiek België, zich komen vestigen in Vlaamse gemeenten. Dat zijn mensen die PERTINENT WEIGEREN Nederlands te leren. Nu is het zo ver gekomen dat zij zichzelf als onderdrukte minderheid uitroepen. Het strafste is nog dat madame Nabholz dit zomaar slikt en steunt.

Als "randbewoner" kan ik u niet zeggen hoe erg het is te moeten leven tussen mensen die je vaak zonder gene uitmaken voor racist als je tegen hen geen Frans spreekt. Als ik iemand op straat aanspreek weet ik nooit aan wat ik mij moet verwachten: is het een Franstalige of niet? Dat probleem heb je natuurlijk niet als je ergens in "de Vlaanders" woont, waar alle andere migranten wél de moeite doen om Nederlands te leren. Dan kun je van ons wel denken "Allee, ge moet die Franstaligen zo niet pesten met rondzendbrieven". Da's de wereld op zijn kop he.

Franstaligen een minderheid in Vlaanderen? Zever in pakskes! Het zijn kolonisten, net zoals de Israëli's in Palestina.
Anonymous is offline  
Oud 27 mei 2002, 09:23   #43
Anonymous
Partijlid
 
Geregistreerd: 24 maart 2002
Berichten: 276
Standaard

Ik ben ook een wereldburger, maar dit wil nog niet zeggen dat wij geen afkomst hebben.
Zichzelf verloochenen is het slechste wat je kunt hebben, want iedereen ongeacht ras, kleur en dergelijke heeft roots.

Ik voel me geenszins Belg! Waarom ? Omdat dit land een artificieel land is!
Men heeft bij het ontstaan van Belgique geen rekenschap willen geven voor de Nederlandse cultuur nog van de taal.

Je hebt nu éénmaal in het noorden een germaans volk en in het zuiden een latijns volk.

Dag in dag uit worden de tegenstellingen groter op elk vlak ( NMBS, Sport, ziekteverzekering, verkeersveiligheid, tijdskrediet etc..)

Diegenen die dit durven te negeren leven op een andere planeet!

Ik ben Vlaming en geen Belg! Belg zijn bestaat niet enkel en alleen als er een prins/prinses of voetbal is leven de Belgische emoties hoog op.

Het rapport van Nabholz is totaal nefast en dit niet enkel voor Vlaanderen, maar voor elk loand in Europa.
Als er een minderheid is in dit apenland dat id dat de Duitse Gemeenschap! Zij zijn volledig opgeslorpt door de Franse gemeenschap en hebben desondanks het Lambertmont akkoord niets in de pap te brokken.

Vlaams zijn is geen synoniem van onverdraagzaam, maar is juist een gemeenschapsgevoel.
Anonymous is offline  
Oud 27 mei 2002, 09:23   #44
Anonymous
Partijlid
 
Geregistreerd: 24 maart 2002
Berichten: 276
Standaard

Ik ben ook een wereldburger, maar dit wil nog niet zeggen dat wij geen afkomst hebben.
Zichzelf verloochenen is het slechste wat je kunt hebben, want iedereen ongeacht ras, kleur en dergelijke heeft roots.

Ik voel me geenszins Belg! Waarom ? Omdat dit land een artificieel land is!
Men heeft bij het ontstaan van Belgique geen rekenschap willen geven voor de Nederlandse cultuur nog van de taal.

Je hebt nu éénmaal in het noorden een germaans volk en in het zuiden een latijns volk.

Dag in dag uit worden de tegenstellingen groter op elk vlak ( NMBS, Sport, ziekteverzekering, verkeersveiligheid, tijdskrediet etc..)

Diegenen die dit durven te negeren leven op een andere planeet!

Ik ben Vlaming en geen Belg! Belg zijn bestaat niet enkel en alleen als er een prins/prinses of voetbal is leven de Belgische emoties hoog op.

Het rapport van Nabholz is totaal nefast en dit niet enkel voor Vlaanderen, maar voor elk loand in Europa.
Als er een minderheid is in dit apenland dat id dat de Duitse Gemeenschap! Zij zijn volledig opgeslorpt door de Franse gemeenschap en hebben desondanks het Lambertmont akkoord niets in de pap te brokken.

Vlaams zijn is geen synoniem van onverdraagzaam, maar is juist een gemeenschapsgevoel.
Anonymous is offline  
Oud 29 mei 2002, 08:08   #45
Anonymous
Partijlid
 
Geregistreerd: 24 maart 2002
Berichten: 276
Standaard

Integendeel tot hetgeen R-win beweert zijn de meeste Franstaligen in Vlaanderen geen gegoede Brusselaars of Walen die zich in Vlaanderen zijn komen vestigen. Deze franstalige minderheid heeft altijd bestaan en vandaag nog als je in Antwerpen of Gent rondloopt (om mij te beperken tot de twee grootste steden) hoor je regelmatig frans spreken. Niet moeilijk als je weet dat er in het Gentse alleen al franstaligen wonen.

Als inwoner van de Brusselse rand weet ik heel goed dat er inwijkelingen zijn en niet alleen uit Brussel. Probleem is wel dat veel buitenlanders slechts korte tijd verblijven in België en weinig zin hebben om een grondige studie te starten van het Nederlands, te meer dat je met "schoolnederlands" niet ver komt in de rand; de meeste mensen spreken er een soort dialect waarmee ik als Gentanaar het soms heel moeilijk heb. Eerlijk toegeven dat ik soms Frans spreek met vlamingen in de rand omdat hun taal niets meer te maken heeft met Nederlands!
Anonymous is offline  
Oud 29 mei 2002, 08:10   #46
Anonymous
Partijlid
 
Geregistreerd: 24 maart 2002
Berichten: 276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anonymous
Integendeel tot hetgeen R-win beweert zijn de meeste Franstaligen in Vlaanderen geen gegoede Brusselaars of Walen die zich in Vlaanderen zijn komen vestigen. Deze franstalige minderheid heeft altijd bestaan en vandaag nog als je in Antwerpen of Gent rondloopt (om mij te beperken tot de twee grootste steden) hoor je regelmatig frans spreken. Niet moeilijk als je weet dat er in het Gentse alleen al franstaligen wonen.

Als inwoner van de Brusselse rand weet ik heel goed dat er inwijkelingen zijn en niet alleen uit Brussel. Probleem is wel dat veel buitenlanders slechts korte tijd verblijven in België en weinig zin hebben om een grondige studie te starten van het Nederlands, te meer dat je met "schoolnederlands" niet ver komt in de rand; de meeste mensen spreken er een soort dialect waarmee ik als Gentanaar het soms heel moeilijk heb. Eerlijk toegeven dat ik soms Frans spreek met vlamingen in de rand omdat hun taal niets meer te maken heeft met Nederlands!
Anonymous is offline  
Oud 29 mei 2002, 08:11   #47
Anonymous
Partijlid
 
Geregistreerd: 24 maart 2002
Berichten: 276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anonymous
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anonymous
Integendeel tot hetgeen R-win beweert zijn de meeste Franstaligen in Vlaanderen geen gegoede Brusselaars of Walen die zich in Vlaanderen zijn komen vestigen. Deze franstalige minderheid heeft altijd bestaan en vandaag nog als je in Antwerpen of Gent rondloopt (om mij te beperken tot de twee grootste steden) hoor je regelmatig frans spreken. Niet moeilijk als je weet dat er in het Gentse alleen al 40.000 franstaligen wonen.

Als inwoner van de Brusselse rand weet ik heel goed dat er inwijkelingen zijn en niet alleen uit Brussel. Probleem is wel dat veel buitenlanders slechts korte tijd verblijven in België en weinig zin hebben om een grondige studie te starten van het Nederlands, te meer dat je met "schoolnederlands" niet ver komt in de rand; de meeste mensen spreken er een soort dialect waarmee ik als Gentanaar het soms heel moeilijk heb. Eerlijk toegeven dat ik soms Frans spreek met vlamingen in de rand omdat hun taal niets meer te maken heeft met Nederlands!
Anonymous is offline  
Oud 29 mei 2002, 10:40   #48
R-win
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 25 mei 2002
Locatie: Hoeilaart
Berichten: 6
Standaard

Beste Stropken, u mist de kern van mijn betoog: indien die Franstalige minderheid "altijd al bestaan heeft" dan zou de taalgrens niet vastgelegd zijn zoals ze vastgelegd is. Vraagt u maar eens aan de oudere mensen in de rand of er voor de oorlog ook zo veel Frans werd gesproken. Nee dus. Ergo, de Franstaligen in de zgn Rand van vandaag zijn inwijkelingen of kinderen van die oudere generatie die zich nog steeds weigeren te integreren.

Twee: de belediging die de Franstaligen elke dag naar de Vlamingen sturen is dat zij geen Nederlands willen spreken. Van die Euro-ambtenaren is dat ergens wel begrijpelijk, die blijven hier inderdaad maar erg kort, hebben geen nood aan het uitbouwen van veel sociale contacten.

Dat er in de Vlaamse steden veel franskiljonse families zijn weet ik ook wel, dat is een sociaal verschijnsel dat uit de 19de eeuw stamt. Ik ben zelfs bevriend met zo'n familie uit Dendermonde, u moet ze mij niet leren kennen. Die zijn trouwens wél geïntegreerd in de samenleving + ze zijn niet zo arrogant om faciliteiten of ik weet niet wat te eisen.

Het erge is dat de Franstaligen uit de zgn Rand hun arrogantie institutioneel willen verzilveren, namelijk volledige tweetaligheid (de facto eentalig Franstalig). En dat mensen zoals u en mevrouw Nabholz dat maar goed vinden is volstrekt absurd.
R-win is offline  
Oud 21 juni 2002, 20:19   #49
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.049
Standaard

Geen reacties meer?

Hahaha! Leuk gevonden Luke! Origineel, grappig en...raak.
Knuppel is offline  
Oud 21 juni 2002, 20:28   #50
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.049
Standaard

Mijn reactie was voor jou bedoeld Luke. Nog even wennen aan dit forum. Sorry.
Nogmaals, raak gezegd!
Knuppel is offline  
Oud 27 juni 2002, 11:29   #51
Moi
Provinciaal Gedeputeerde
 
Moi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2002
Berichten: 827
Standaard

Citaat:
dan zou de taalgrens niet vastgelegd zijn zoals ze vastgelegd is
Mensen kunnen zich vergissen, maar zware vergissingen dienen altijd uitgewist te worden!

Vlaanderen is het gebied ten westen van de Schelde.
Moi is offline  
Oud 27 juni 2002, 12:45   #52
Sibi
Vreemdeling
 
Sibi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 mei 2002
Locatie: W-Vl
Berichten: 78
Stuur een bericht via MSN naar Sibi
Standaard

In Vlaandere spreekt ge vlaams
in wallonië waals
in Brussel (zouden) beide (mogelijk moete zijn)

zo simpel zou 't moete zijn nie?

Greetz,
Sibi
__________________
<marquee> Revolution, change now!!! </marquee>
Sibi is offline  
Oud 29 juni 2002, 12:45   #53
R-win
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 25 mei 2002
Locatie: Hoeilaart
Berichten: 6
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Vlaanderen is het gebied ten westen van de Schelde.
U bent ongetwijfeld de oudste mens op aarde. De tijd dat Vlaanderen enkel ten westen van de Schelde lag ligt al zeker 800 jaar achter ons. Later omvatte het graafschap ook nog een deel ruwweg tussen Schelde en Dender, het zgn Rijks-Vlaanderen.

Vandaag, anno 2002, strekt Vlaanderen zich uit tot achter de Maas, en de discussie gaat hier over d�*t Vlaanderen, niet over dat van Boudewijn met den IJzeren Arm en consoorten.
R-win is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be