Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 november 2010, 20:28   #441
Alfred
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 26 september 2010
Berichten: 91
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, ik kan u de straat bezorgen. Wel eventjes aan mijn vrouw vragen want een vriendin van haar woont in zo'n straat.
Al kunnen vragen Jan?
Alfred is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 21:15   #442
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alfred Bekijk bericht
Al kunnen vragen Jan?
Ja, de Mui.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 21:28   #443
Alfred
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 26 september 2010
Berichten: 91
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, de Mui.
Dus, "Mui" in "Katwijk aan Zee", in Nederland?
Dan is het zoals ik verwacht had, een doodlopende woonwijk waar je niets te zoeken hebt tenzij je er woont/op bezoek gaat. Waar ik over spreek zijn N-wegen, tamelijk drukke, doorgaande wegen. Mui zelf kan ik met een wagen op het eerste zicht niet eens in, zijn voetgangers zone's. Ik zie ook geen asverschuivingen, enkel smalle wegen, zone 30 en woonerven die m.i. terecht zijn. Compleet doodlopend..
Alfred is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 21:31   #444
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alfred Bekijk bericht
Dus, "Mui" in "Katwijk aan Zee", in Nederland?
Dan is het zoals ik verwacht had, een doodlopende woonwijk waar je niets te zoeken hebt tenzij je er woont/op bezoek gaat. Waar ik over spreek zijn N-wegen, tamelijk drukke, doorgaande wegen. Mui zelf kan ik met een wagen op het eerste zicht niet eens in, zijn voetgangers zone's. Ik zie ook geen asverschuivingen, enkel smalle wegen, zone 30 en woonerven die m.i. terecht zijn. Compleet doodlopend..
Ja, dat zei ik toch van in het begin. Waar mijn vrouws vriendin woont, is een woonwijk in Katwijk aan Zee. En die straat verschuift de hele tijd. Ook de rest van de woonwijk heeft trouwens een heel merkwaardig patroon dat de auto naar het achterplan duwt. Van een dergelijke structuur kunnen ze bij ons nog iets leren bij de aanleg van nieuwe woonwijken. Heel geschikt om de trage weggebruikers een veel prominentere plaats te geven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 21:35   #445
Alfred
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 26 september 2010
Berichten: 91
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, dat zei ik toch van in het begin. Waar mijn vrouws vriendin woont, is een woonwijk in Katwijk aan Zee. En die straat verschuift de hele tijd. Ook de rest van de woonwijk heeft trouwens een heel merkwaardig patroon dat de auto naar het achterplan duwt. Van een dergelijke structuur kunnen ze bij ons nog iets leren bij de aanleg van nieuwe woonwijken. Heel geschikt om de trage weggebruikers een veel prominentere plaats te geven.
Nu bon, ik begrijp al niet meer hoe je er bij kwam om een woonwijk te vergelijken met een N-weg, maar dat even terzijde gelaten. Het feit dat ik de asverschuivingen niet kan zien op streetview noch bird eye zegt dat deze niet 'fameus', maar redelijk is. Je beseft toch dat een asverschuiving van 3 meter (die ik vernoem dus) een ganse rijstrook is?
Alfred is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 21:36   #446
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, dat zei ik toch van in het begin. Waar mijn vrouws vriendin woont, is een woonwijk in Katwijk aan Zee. En die straat verschuift de hele tijd. Ook de rest van de woonwijk heeft trouwens een heel merkwaardig patroon dat de auto naar het achterplan duwt. Van een dergelijke structuur kunnen ze bij ons nog iets leren bij de aanleg van nieuwe woonwijken. Heel geschikt om de trage weggebruikers een veel prominentere plaats te geven.
Alfred heeft het over doorgaande N-wegen, Jan.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 21:58   #447
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
kijk ik heb ook wel principes in mijn achterhoofd: volgens mij betalen we record belastingen, dus moeten we gewoon lasten anders verdelen, maar daarom niet meer betalen.

Dus als je lasten op auto's verhoogt zorg dan dat het bvb volledig CO2 gerelateerd gebeurt, en effectief in fucntie van de verbruikte brandstof. Dus liever een jaarlijke belasting op de getankte brandstof van 1 euro per liter, en een evenredige vermindering van de belasting voor alle burgers.

Een belasting moet ook niet op het BEZIT belasten maar het GEBRUIK. Wat voor zin heeft het om mijn symbolische ferrari in de garage te balasten als ik hem maar een keer per jaar wil uithalen. Hij vervuilt niet, hij gebruikt geen wegdek, hij staat niet in de file, hij bezorgt de politie geen extra werk, etc
Dus belast alles zo variabel mogelijk en waarom niet inclusief verzekering zodat als ik hem uithaal en 16liter/100km verbruik, betaal ik gewoon voldoende verzekering, rijtaks door bvb 1euro per liter te betalen.

Zorg ook dat de VARIABELE kostprijs voor een rit GROTER is dan de variabele kostprijs voor een extra TREINRIT+busrit. Dus het is zinloos van te hameren op de gebruiker zijn gedrag als de marginale kostprijs voor een extra rit naar brussel altijd goedkoper is met de auto dan met de trein. Mensen denken economisch enhandelen ernaar. Dus ofwel inderdaad duw je de kostprijs per kilometer omhoog

Nu het probleem is in Belgie dat alles teveel als een VASTE kost komt, dus je belast het voertuig met een inschrijvingstaks, een BTW, een sociale last op arbeid, een jaarlijkse taks, een jaarlijkse verzekering en finaal met een variabele verbruiksbelasting. Door die hoge vaste kosten, kom je dus marginaal gerekend goedkoop uit om met de auto te rijden, omdat je toch al al die vaste kosten betaald hebt. Maar inderdaad stel dat we als een wit eiland 2 euro per liter taks zouden heffen in Europa, dan zie je alle transport gezellig voor de grens tanken. Dus dat kost een dikke duit. De oplossing om dit te omzeilen is weldegelijk de taks variabel heffen , maar bvb op basis van de tankbeurten en via een aanslag naar uw auto Dus uw jaarlijke taks + verzekering + inschrijvingstaks, komt bvb als een maandelijkse heffing op uw getankte brandstof als aanslag in de brievenbus (uiteraard werkt maar als iedereen electronisch tankt bvb) Sowieso wordt uw mobiliteitsvraagstuk, in een equitaxerende context, volledig anders bekeken...

En zo zie je dat je niet altijd moet redeneren in meer, maar vooral in de juiste evenwichten scheppen zodat dingen verschuiven.
Daar kan ik mij best in vinden. Men zou ook als bijkomende maatregel een verplichte variabele verzekering kunnen opleggen: hoe minder kilometers, hoe goedkoper; hoe meer kilometers, hoe duurder de verzekering. Gedaan dus met de forfaitaire autoverzekering.

Wat het tanken betreft, denk ik dat dit heel moeilijk wordt. In de eerste plaats omdat er vrijheid van goederen is binnen de EU (en zelfs buiten de EU mag je legaal je tank vol gaan gooien). Als iemand dicht bij Luxemburg woont, dan gaat die toch netjes over de grens tanken. En zo spaart hij die bijkomende belasting uit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 09:25   #448
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, dat zei ik toch van in het begin. Waar mijn vrouws vriendin woont, is een woonwijk in Katwijk aan Zee. En die straat verschuift de hele tijd. Ook de rest van de woonwijk heeft trouwens een heel merkwaardig patroon dat de auto naar het achterplan duwt. Van een dergelijke structuur kunnen ze bij ons nog iets leren bij de aanleg van nieuwe woonwijken. Heel geschikt om de trage weggebruikers een veel prominentere plaats te geven.
jan, er staat hier nu een snelheidscontrole (eenbord die zie toont hoe snel je rijdt met radar en batterijtjes) in de straat

je zegt zelf dat je geen statistieken hebt. Kijkmet dat bord te zetten weet je automatisch hoe snel iedereen rijdt, gemiddeld en modaal op die plaats. toegegeven dat bord doet vertragen, dus het beinvloedt het gedrag, maar kom afstand doen daarvan, je hebt een beeld

Wel ik ben zeker als op die plaats zou blijken dat iedereen te snel rijdt, gaan ze gewoonweg daar een controle zetten, nu zal blijken dat daar niemand te snel rijdt, je kunt zelfs meestal niet omdat er gewoon links en rechts auto's geparkeerd staan ende straat is daardoor iets te smal geworden om nog snel door te krossen, betrap je de gemiddelde chauffeur rond de 40, terwijl stel je voor je 50 per uur mag... De realiteit is majeur lager dan wat het bord toont. Dus daar snelheidscontrole doen loont niet.

Maar kom. Het kan toch echt niet moeilijk zijn om aan te tonen dat de snelheid gewoon functie is van de breedte van de weg en niets te maken heeft met 'drang naar onveilig gedrag' van de mens.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 09:30   #449
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Maar kom. Het kan toch echt niet moeilijk zijn om aan te tonen dat de snelheid gewoon functie is van de breedte van de weg en niets te maken heeft met 'drang naar onveilig gedrag' van de mens.
Natuurlijk is er geen drang naar onveilig gedrag.
Dat zegt ook niemand.
Een drang naar adrenaline en een liefde voor snelheid eventueel wel, maar slechts weinigen zullen daarin een drang naar onveiligheid zijn, terwijl die onveiligheid er wel degelijk is.

Langs de andere kan, en zoals al een paar keer gezegd, is de breedte van een weg enkel een indicatie van het benodigde debiet en niet van de gewenste snelheid.
Die snelheid is afhankelijk van andere dingen zoals zijwegen, aanwezigheid van andere weggebruikers en ligging van de weg.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 09:33   #450
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daar kan ik mij best in vinden. Men zou ook als bijkomende maatregel een verplichte variabele verzekering kunnen opleggen: hoe minder kilometers, hoe goedkoper; hoe meer kilometers, hoe duurder de verzekering. Gedaan dus met de forfaitaire autoverzekering.

Wat het tanken betreft, denk ik dat dit heel moeilijk wordt. In de eerste plaats omdat er vrijheid van goederen is binnen de EU (en zelfs buiten de EU mag je legaal je tank vol gaan gooien). Als iemand dicht bij Luxemburg woont, dan gaat die toch netjes over de grens tanken. En zo spaart hij die bijkomende belasting uit.
het gaat gewoon over een taks die je moet betalen voor uw mobiliteit in Belgie. De grensbewoners gaan inderdaad kunnen volgooien over de grens, maar hoeveel procent is dat ?

Stel dat je voor die mensen een 'GPS matching' invoert, en als die inderdaad altijd naar Duitsland zit te rijden, so what, hij vervuilt hier duidelijk de weg niet..

Het grotere probleem is de vele buitenlanders die in Belgie tanken die niet betalen. Stuur je die ook een aanslag, op basis van het principe, dat belgen ook op de autostrade moeten betalen...

Het andere grotere probleem is ten laste van de privé of het bedrijf bij leasing, normaal ten laste, gezien het hier over de conversie van de vaste kost naar een variabele kost gaat ?

Het nog andere probleem, doe je bedrijven dit aftrekken of niet , gezien taks en verzekering aftrekbaar zijn ja uiteraard?

etc.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 00:29   #451
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
het gaat gewoon over een taks die je moet betalen voor uw mobiliteit in Belgie. De grensbewoners gaan inderdaad kunnen volgooien over de grens, maar hoeveel procent is dat ?
Toch een flink aantal, we hebben toch flink met kilometers grens met Nederland bijvoorbeeld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 00:31   #452
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Het andere grotere probleem is ten laste van de privé of het bedrijf bij leasing, normaal ten laste, gezien het hier over de conversie van de vaste kost naar een variabele kost gaat ?

Het nog andere probleem, doe je bedrijven dit aftrekken of niet , gezien taks en verzekering aftrekbaar zijn ja uiteraard?

etc.
Daarom is het veel eenvoudiger op basis van de gereden kilometers de heffing te verbinden aan de verzekeringspremie. Je belast aldus het aantal gereden kilometer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 01:00   #453
Maximus Aurelius
Staatssecretaris
 
Maximus Aurelius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 december 2008
Locatie: in een absurde realiteit van alcohol, sigaretten & werk
Berichten: 2.694
Standaard

bro paul, je ferrari die je maar 1 x per jaar uithaalt is wel zeer vervuilend, nl. om hem te fabriceren.


verder vind ik de extra belastingsideeën op autogebruik gewoon ridicuul. we hebben al de hoogste accijnzen ter wereld op het verbruik van auto's. nog een beetje en we kunnen weer per paard en kar zoals in de middeleeuwen.
__________________
"Shove those taxes up your ass, you f*en politicians!" - Maximus Aurelius met menig promille in het bloed, lente 2011.
Maximus Aurelius is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be