Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 13 juni 2004
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 13 juni 2004 In dit forum kun je debatteren over de verkiezingsuitslagen.

 
 
Discussietools
Oud 2 juli 2004, 17:13   #21
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Met dank aan superstaaf om me konkordanz te leren.

Ik had altijd al een hoge pet van Zwitserland, met die gouden bergen en zo.

Wanneer wij ooit zo onafhankelijk raken (economisch), zullen we ons ook een de-luxe democratie kunnen permitteren, veel directer door het volk,
inplaats van een schijnvertoning van verre invloeden en belangen en economische chantages allerhande, die we niet kunnen weigeren.

Het Zwitsers systeem klinkt wel zo goed als een alpenhoorn.

eno2
eno2 is offline  
Oud 2 juli 2004, 20:40   #22
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
Met dank aan superstaaf om me konkordanz te leren.
Nu nog onze politici.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline  
Oud 2 juli 2004, 21:49   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Dit kan door zoals in Zwitserland een Konkordanz regering met geheime stemming in het parlement.
Dit lijkt me inderdaad veel rechtvaardiger, alleen frons ik toch even de wenkbrauwen bij die geheime stemming. Hoe kan een burger dan weten hoe de volksvertegenwoordiger heeft gestemd waaraan hij diens vertrouwen heeft gegeven?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 4 juli 2004, 23:22   #24
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Dit kan door zoals in Zwitserland een Konkordanz regering met geheime stemming in het parlement.
Dit lijkt me inderdaad veel rechtvaardiger, alleen frons ik toch even de wenkbrauwen bij die geheime stemming. Hoe kan een burger dan weten hoe de volksvertegenwoordiger heeft gestemd waaraan hij diens vertrouwen heeft gegeven?
Hoe kan een burger bij het vertegenwoordigend systeem weten of de hele partij conform gaat stemmen op de wijze die ze het voor de verkiezingen beloofden?
Evenmin.

In ons systeem stemt de burger in eer en geweten vaak zelfs voor minder gewetensvolle personen, die vooraf reeds niet van plan zijn hun verleende mandaat op te nemen, of zo ze dit toch doen, een vroeger mandaat voortijdig neerleggen.
Dit is echter een andere discussie.


Uiteraard, dient als bijkomend democratisch controlemiddel, de burger te beschikkenover het BROV.
Als de vertegenwoordigers als geheel blijken in te gaan tegen wat een meerderheid der burgers wenst, dan moeten deze laatsten via een bindend referendum hun uiteindelijke souvereiniteit over de vertegenwoordigers kunnen laten gelden.

De geheime stemming laat een vertegenwoordiger toe om in eer en geweten voorstellen goed of af te keuren: dat is het echte mandaat dat we hem (zouden) geven. Niet het slaafs volgen van een partijlijn, uitgestippeld naar de persoonlijke noden van het moment der partijbonzen.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be