Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 april 2021, 17:50   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard Overheidsingrijpen in Amerika ivm corona

Ik herinner me dat Trump de wettelijke mogelijkheid had, en ze ook aangreep, om sommige industrieën te verplichten om zuurstofpompapparaten te fabriceren.
En nu komt dit door in het nieuws (zie verder).

Ook bij ons moet in een pandemiewet ruime bevoegdheden mogelijk gemaakt worden. Maar wel met prompte parlementaire controle natuurlijk.
Mijn visie: alle inperkingen van grondrechten: uiterlijk de tweede werkdag na de beslissing van de regering, moet een goedkeuring volgen in het parlement.

Titel: VS: overheid grijpt in nadat bedrijf 15 miljoen vaccindosissen verknoeit
link: https://www.knack.be/nieuws/wereld/v...etter-RNBOCHKN

Citaat:
De Amerikaanse overheid heeft ingegrepen bij een vaccinfabrikant in Baltimore waar eerder 15 miljoen doses van het Johnson & Johnson-vaccin moesten worden weggegooid na fouten tijdens het productieproces. Farmaceut Johnson & Johnson krijgt de touwtjes in handen en in de fabriek mogen geen vaccins van AstraZeneca meer worden geproduceerd.

6Keer gedeeld

VS: overheid grijpt in nadat bedrijf 15 miljoen vaccindosissen verknoeit

Dat meldt The New York Times.

De ingreep is gedaan om toekomstige fouten te voorkomen, melden twee hoge federale gezondheidsfunctionarissen.

Johnson & Johnson bevestigde de veranderingen. De fabriek is eigendom van Emergent BioSolutions. Dat maakte daar vaccins voor zowel AstraZeneca als Johnson & Johnson.

Onlangs werd bekend dat het bedrijf de ingrediënten van de twee verschillende anti-coronamiddelen per ongeluk door elkaar haalde waardoor 15 miljoen doses moesten worden vernietigd. Federale functionarissen zijn volgens The New York Times bang dat de fout het vertrouwen van de bevolking in de vaccins zal aantasten. Reden om nu hard in te grijpen.

AstraZeneca laat in een verklaring weten dat het samen met de Amerikaanse overheid op zoek gaat naar een alternatieve productielocatie.

Als gevolg van de productiefout is de distributie van de Johnson & Johnson-vaccins in de Verenigde Staten nu aanzienlijk vertraagd. Het incident is buitengewoon pijnlijk voor de farmaceut. Gehoopt werd dat het Johnson & Johnson-vaccin, waarvan één prik volstaat, het vaccinatieprogramma in de VS aanzienlijk zou gaan versnellen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2021, 17:58   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.930
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik herinner me dat Trump de wettelijke mogelijkheid had, en ze ook aangreep, om sommige industrieën te verplichten om zuurstofpompapparaten te fabriceren.
En nu komt dit door in het nieuws (zie verder).

Ook bij ons moet in een pandemiewet ruime bevoegdheden mogelijk gemaakt worden. Maar wel met prompte parlementaire controle natuurlijk.
Mijn visie: alle inperkingen van grondrechten: uiterlijk de tweede werkdag na de beslissing van de regering, moet een goedkeuring volgen in het parlement.

Titel: VS: overheid grijpt in nadat bedrijf 15 miljoen vaccindosissen verknoeit
link: https://www.knack.be/nieuws/wereld/v...etter-RNBOCHKN
De US heeft al veel van dergelijke ingrepen gedaan: bedrijven verplichten om vaccins te produceren en grondstoffen requisitioneren. Alles via ‘militaire’ noodwetten waar weing democratie aan te pas komt.

Daarmee vergeleken zijn ‘onze’ noodmaatregelen niet veel soeps en een toonbeeld van democratie.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 4 april 2021 om 17:59.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be