Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 januari 2019, 20:09   #321
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Ik heb meer vertrouwen in taalkundigen, die bepalen wat een taal of dialect is dan in bestuurders.
Politieke en staatkundige belangen spelen bij de laatsen te veel een rol.
Ook in Limburg worden er verschillende dialecten gesproken en
de provinciale grens is niet gelijk aan de taalkundige grens.
Op basis van welke elementen kan men bepalen of het om een taal dan wel dialect gaat? Dat is nu eenmaal altijd arbitrair.

Deens en Bokmal Noors staan heel dicht bij elkaar. De schrijftaal is wederzijds bijzonder goed begrijpbaar. Toch twee onderscheiden talen.

Het dialect van de Saasvallei in Wallis (CH) is zelfs voor de meeste Duitstalige Zwitsers zo goed als onverstaanbaar. Toch beschouwen die dialectsprekers hun taalvorm als Duits. Geen onderscheiden talen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2019, 23:16   #322
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.344
Standaard

Nederlands moet de standaardtaal blijven,
en graag een klein beetje meer standaard tussen N- en Z-Nederlands,

maar voor dialecten mag er wel wetenschappelijk onderzoek gebeuren om
hun gebruik als geschiedenis, heemkundig erfgoed te bewaren

dus gèn geziever mèr doarover , gatverdjiee
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2019, 23:23   #323
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.344
Standaard

Niet-erkende streektalen die ook een andere cultuurtaal dan het Duits zouden kunnen hebben:
Nederlands, in de zogeheten beneden-Nederrijn, vanaf de grens met Nederland bij Kleef doorlopend langs de Rijn tot aan Duisburg, met plaatsen als Duisburg, Emmerik, Geldern, Kalkar, Kleef, Kevelaer, Moers, Wesel en Xanten. Het Kleverlandse dialect is een Nederfrankisch (Nederlands) dialect, zeer verwant aan het Zuid-Gelders. Het loopt door tot in de Oost-Bergische dialecten (in Mülheim an der Ruhr [Mölmsch], Velbert, Wuppertal-Elberfeld en Gummersbach).
Limburgs ten oosten van de grens met Nederlands Limburg ongeveer van Venlo tot Sittard doorlopend tot even over de rechter Rijnoever, waar het Bergisch genoemd wordt. In deze zogeheten Midden-Nederrijn liggen plaatsen als Düsseldorf, Krefeld, Mönchengladbach, Neuss en Viersen).
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2019, 23:33   #324
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
Niet-erkende streektalen die ook een andere cultuurtaal dan het Duits zouden kunnen hebben:
Nederlands, in de zogeheten beneden-Nederrijn, vanaf de grens met Nederland bij Kleef doorlopend langs de Rijn tot aan Duisburg, met plaatsen als Duisburg, Emmerik, Geldern, Kalkar, Kleef, Kevelaer, Moers, Wesel en Xanten. Het Kleverlandse dialect is een Nederfrankisch (Nederlands) dialect, zeer verwant aan het Zuid-Gelders. Het loopt door tot in de Oost-Bergische dialecten (in Mülheim an der Ruhr [Mölmsch], Velbert, Wuppertal-Elberfeld en Gummersbach).
Limburgs ten oosten van de grens met Nederlands Limburg ongeveer van Venlo tot Sittard doorlopend tot even over de rechter Rijnoever, waar het Bergisch genoemd wordt. In deze zogeheten Midden-Nederrijn liggen plaatsen als Düsseldorf, Krefeld, Mönchengladbach, Neuss en Viersen).
Je kan ook omgekeerd redeneren: de Saksische en Ripuarische dialecten in Nederland en België onder de noemer van het Duits vangen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2019, 23:52   #325
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
Niet-erkende streektalen die ook een andere cultuurtaal dan het Duits zouden kunnen hebben:
Nederlands, in de zogeheten beneden-Nederrijn, vanaf de grens met Nederland bij Kleef doorlopend langs de Rijn tot aan Duisburg, met plaatsen als Duisburg, Emmerik, Geldern, Kalkar, Kleef, Kevelaer, Moers, Wesel en Xanten. Het Kleverlandse dialect is een Nederfrankisch (Nederlands) dialect, zeer verwant aan het Zuid-Gelders. Het loopt door tot in de Oost-Bergische dialecten (in Mülheim an der Ruhr [Mölmsch], Velbert, Wuppertal-Elberfeld en Gummersbach).
Limburgs ten oosten van de grens met Nederlands Limburg ongeveer van Venlo tot Sittard doorlopend tot even over de rechter Rijnoever, waar het Bergisch genoemd wordt. In deze zogeheten Midden-Nederrijn liggen plaatsen als Düsseldorf, Krefeld, Mönchengladbach, Neuss en Viersen).
????

Mijn klasgenoten die ten oosten van de grensmaas wonen spreken identiek hetzelfde Limburgs dan ikzelf. Dat is ook normaal. Wij hebben dezelfde voorouders, .
Die taalgrenzen zijn heel subjectief;

PS Het lijkt er op dat Nederlands dezelfde weg opgaat dan mijn Limburgse moedertaal: langzaam verdwijnen. Het viel mij op dat alle borden bij de klimaatbetoging van die scholieren verleden week in het Engels opgesteld waren. En dan zijn er nog achterlijken die tegen de Franstaligen ageren. Precies of de Franstaligen nog het grote gevaar zijn voor de Nederlandse taal.

Laatst gewijzigd door pajoske : 13 januari 2019 om 23:53.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2019, 00:22   #326
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Mijn klasgenoten die ten oosten van de grensmaas wonen spreken identiek hetzelfde Limburgs dan ikzelf. Dat is ook normaal. Wij hebben dezelfde voorouders, .
Bent u dan het product van inteelt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2019, 00:27   #327
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
PS Het lijkt er op dat Nederlands dezelfde weg opgaat dan mijn Limburgse moedertaal: langzaam verdwijnen. Het viel mij op dat alle borden bij de klimaatbetoging van die scholieren verleden week in het Engels opgesteld waren. En dan zijn er nog achterlijken die tegen de Franstaligen ageren. Precies of de Franstaligen nog het grote gevaar zijn voor de Nederlandse taal.
Die scholieren zoeken dan ook internationale aandacht. Voor het overige zie ik een Nederlands dat springlevend is: in die taal tref je muziek aan, films, soapseries, literatuur, lectuur, kranten, tijdschriften, studieboeken, ambtelijke documenten, reclameblaadjes... en nog zoveel meer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2019, 08:41   #328
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.512
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
????

Mijn klasgenoten die ten oosten van de grensmaas wonen spreken identiek hetzelfde Limburgs dan ikzelf. Dat is ook normaal. Wij hebben dezelfde voorouders, .
Die taalgrenzen zijn heel subjectief;

PS Het lijkt er op dat Nederlands dezelfde weg opgaat dan mijn Limburgse moedertaal: langzaam verdwijnen. Het viel mij op dat alle borden bij de klimaatbetoging van die scholieren verleden week in het Engels opgesteld waren. En dan zijn er nog achterlijken die tegen de Franstaligen ageren. Precies of de Franstaligen nog het grote gevaar zijn voor de Nederlandse taal.
Je zou kunnen stellen dat het Nederlands in de lage landen van buitenaf bedreigd wordt door het Frans en van binnenuit door het Engels.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2019, 09:48   #329
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bent u dan het product van inteelt?
Wat hebt gij gezopen om zo een rare hersenkronkel te schrijven?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 11:26   #330
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Je kan ook omgekeerd redeneren: de Saksische en Ripuarische dialecten in Nederland en België onder de noemer van het Duits vangen.
Waar is de taal van de Bourgondiërs gebleven?

https://dewerelddraaitdoor.bnnvara.n...de-lage-landen
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 12:03   #331
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Waar is de taal van de Bourgondiërs gebleven?
???

De omgangstaal van de Bourgondische hertogen was het Frans. Wat is dan de relevantie van uw vraag?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 12:04   #332
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Wat hebt gij gezopen om zo een rare hersenkronkel te schrijven?
U beweert toch iets over "we hebben allemaal dezelfde voorouders". Heel de Maaskant stamt dus af van dezelfde voorouders. Volgens u toch. Dat moet daar nogal een ferme vorm van inteelt geweest zijn!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 13:43   #333
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
???

De omgangstaal van de Bourgondische hertogen was het Frans. Wat is dan de relevantie van uw vraag?
Dus de Bourgondiërs kwamen niet uit Denemarken ,zoals Bart van Loo beweert.

Laatst gewijzigd door cato : 19 januari 2019 om 13:44.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 13:55   #334
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Dus de Bourgondiërs kwamen niet uit Denemarken ,zoals Bart van Loo beweert.
Wat heeft de mogelijk veronderstelde afstammingslijn van die hertogen te maken met de taal die ze in de middeleeuwen spraken?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2019, 23:26   #335
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat heeft de mogelijk veronderstelde afstammingslijn van die hertogen te maken met de taal die ze in de middeleeuwen spraken?
We leerden op school dat Nederlanders/Vlamingen afstammen van Friezen ,Franken en Saksen en nog wat Vikingen.
Bourgondiërs kwamen niet in dit rijtje voor.
Daarom begrijp ik de beweringen van van Loo niet.
Misschien bedoelt hij de adel en de staatkundige machthebbers in die tijd.

Laatst gewijzigd door cato : 19 januari 2019 om 23:28.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2019, 00:03   #336
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Waar is de taal van de Bourgondiërs gebleven?

https://dewerelddraaitdoor.bnnvara.n...de-lage-landen
Wiki is toch uw grote vriend:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bourgondisch_(taal)


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
We leerden op school dat Nederlanders/Vlamingen afstammen van Friezen ,Franken en Saksen en nog wat Vikingen.
Bourgondiërs kwamen niet in dit rijtje voor.
Daarom begrijp ik de beweringen van van Loo niet.
Misschien bedoelt hij de adel en de staatkundige machthebbers in die tijd.
Van Loo beweert ook niet dat wij van de Bourgondiërs afstammen die uit Denemarken kwamen en zich uiteindelijk in Bourgondiê vestigden...

Wat ge dient te beseffen is dat Frankrijk en Frans vooral een verhaal van Ver-Fransing is. Dat is een woekerende epidemie. Toen de Bourgondiers onze vorsten werden spraken ze al lang geen Frans meer. Net zomin als de Normandiërs geen Noormans meer. En dan hebben we het nog niet over de Bretoenen, de Basken, Elzassers enz....

Dietsland hebben ze niet klein gekregen de 600-jarige oorlog van Bouvines tot Waterloo, en alle Rampjaren daartussen ten spijt. Enkel Brussel en een stuk Westhoek hebben we erbij ingeschoten. Een mirakel als ge dat goed nagaat.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 januari 2019 om 00:33.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2019, 01:38   #337
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht

Tof vind ik de gespeelde hulpeloosheid van de interviewer ten op zichte van die praatvaar Bart Van Loo:
"Ik heb enige ervaring met het interviewen van u hier aan tafel. Ik heb daar vroeger veel ambitie bij gehad, maar ik heb op een gegeven moment alle hoop laten varen. Jouw duivels enthousiasme, gekoppeld aan uw verbale akrobatiek bracht mij altijd heel snel op achterstand, inhalen kon ik je nooit meer. Je begon en ik probeerde dan wel eens tussen te komen, maar...bast gewoon maar los."

En dan barst Bart los zoals ik enkel maar Jul Deelder ken. Prachtige performance waarbij ik moet denken aan Jotie T' Hooft's versregel: "en toen zagen we de spraakwatervallen van Speed."
In de afspraak op Canvas deklameerde hij bijna identiek dezelfde, blijkbaar erg goed ingestudeerde tekst. Als het spontaan was zou ik denken dat hij iets genomen had, maar neen, Bart heeft gewoon akteertalent dat ge echter niet zoudt verwachten van de schrijver van een historisch werk!

Een boek dat ik nog niet gezien heb. Maar wie zit te wachten op het zoveelste boek over de Bourgondiërs waar reeds ganse bibliotheekrekken zijn over volgeschreven, vraag ik mij zo onwillekeurig af...
Aan de hand van de bespreking in de Morgen is het blijkbaar een tof leesboek zonder dat Van Loo nieuwe inzichten en nieuwe feiten aanbrengt. Lees ik dan niet liever ofwel een echte roman, ofwel een echt geschiedenisboek ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 januari 2019 om 02:02.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2019, 13:27   #338
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht

Tof vind ik de gespeelde hulpeloosheid van de interviewer ten op zichte van die praatvaar Bart Van Loo:
"Ik heb enige ervaring met het interviewen van u hier aan tafel. Ik heb daar vroeger veel ambitie bij gehad, maar ik heb op een gegeven moment alle hoop laten varen. Jouw duivels enthousiasme, gekoppeld aan uw verbale akrobatiek bracht mij altijd heel snel op achterstand, inhalen kon ik je nooit meer. Je begon en ik probeerde dan wel eens tussen te komen, maar...bast gewoon maar los."

En dan barst Bart los zoals ik enkel maar Jul Deelder ken. Prachtige performance waarbij ik moet denken aan Jotie T' Hooft's versregel: "en toen zagen we de spraakwatervallen van Speed."
In de afspraak op Canvas deklameerde hij bijna identiek dezelfde, blijkbaar erg goed ingestudeerde tekst. Als het spontaan was zou ik denken dat hij iets genomen had, maar neen, Bart heeft gewoon akteertalent dat ge echter niet zoudt verwachten van de schrijver van een historisch werk!

Een boek dat ik nog niet gezien heb. Maar wie zit te wachten op het zoveelste boek over de Bourgondiërs waar reeds ganse bibliotheekrekken zijn over volgeschreven, vraag ik mij zo onwillekeurig af...
Aan de hand van de bespreking in de Morgen is het blijkbaar een tof leesboek zonder dat Van Loo nieuwe inzichten en nieuwe feiten aanbrengt. Lees ik dan niet liever ofwel een echte roman, ofwel een echt geschiedenisboek ?
Als het om geschiedenisboeken gaat ,wat vind je van het werk van de historicus professor P. Geyl?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2019, 12:03   #339
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U beweert toch iets over "we hebben allemaal dezelfde voorouders". Heel de Maaskant stamt dus af van dezelfde voorouders. Volgens u toch. Dat moet daar nogal een ferme vorm van inteelt geweest zijn!
Het lijkt mij dat gij ook weinig kaas gegeten van stambomen. Als je 5 eeuwen teruggaat, heb je theoretisch al ongeveer 30.000 voorouders. De kans dat je op
die tijd minstens één gemeenschappelijke voorouder hebt met je streekgenoot buurman is al niet zo klein.
Ikzelf heb via moederskant en vaderskant al een gemeenschappelijke voorouder. een kleine 3 eeuwen geleden. Mijn kleinkind idd. (via een ander gemeenschappelijke voorouder) Noemt gij dat inteelt? Dan moet ge eens informeren bij een wetenschapper.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2019, 12:26   #340
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
We leerden op school dat Nederlanders/Vlamingen afstammen van Friezen ,Franken en Saksen en nog wat Vikingen.
Bourgondiërs kwamen niet in dit rijtje voor.
Daarom begrijp ik de beweringen van van Loo niet.
Misschien bedoelt hij de adel en de staatkundige machthebbers in die tijd.
Kijk naar de gemiddelde Vlaming en je weet dat dit niet klopt.
De meeste Vlamingen kunnen doorgaan voor Fransen of zelfs Spanjaarden of Italianen.







Allemaal autochtone Vlamingen die niet vermengd zijn met "vreemd" bloed.

De meeste autochtone Nederlanders wel, vooral in de landelijke gebieden, voldoen aan de "Germaanse" cliché's, maar zeker in Holland is er vermenging geweest met Belgen, Joden, Indonesiërs, etc. daarheen de geschiedenis.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be