Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 augustus 2019, 15:57   #4421
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Tesla zorgt voor 27% van de EV-verkoop "in Europa":

https://www.autogids.be/autonieuws/m...in-europa.html

Laatst gewijzigd door Micele : 24 augustus 2019 om 15:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2019, 08:26   #4422
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Handig die Sentry mode, de dieven worden blijkbaar gepakt:

https://www.youtube.com/watch?v=JqBWt9rRx-U
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2019, 11:14   #4423
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard +5.000 km ervaring in een model 3 SR+

TESLA MODEL 3 STANDARD RANGE PLUS (2019)

Citaat:
https://www.autoweek.nl/reviews/arti...e-plus-2019-2/

1,5 MAAND LATER EN ROADTRIP BERLIJN IN MODEL 3 SR+

5.200 KM 12 AUGUSTUS 2019

De Tesla Model 3 Standard Range Plus ofwel SR+ heb ik besteld begin april 2019. Het bestellen was voor mij best apart. Je betaald 2500 euro aan en dan.. Wachten. Voor mijn model, de SR+ was toen ook nog geen levertijd bekend. Inmiddels is dit anders en als je nu besteld heb je jouw SR+ binnen een paar weken wel binnen.

Op 29 juni 2019 kwam de auto door een Tesla medewerker naar mijn huis gereden. Ik was geselecteerd voor het Tesla direct programma en hoefde mijn auto dus niet op te halen in Tilburg of Amsterdam. Waarom of wie geselecteerd worden? Niemand weet het.

Het fijne aan de SR+ is dat hij net onder de 50K inclusief BTW is. Dit scheelt volgens mij best in premie. Let wel op met verzekeren want ik heb offertes van 200 euro per maand tot mijn huidige 42,50 euro per maand voor all-risk gehad. (13 schade vrije jaren). Shoppen loont dus!

Inmiddels heb ik de nodige kilometers gemaakt (+-5300). Laten we beginnen bij het verschil tussen de Model S en model 3 naar mijn ervaring. De M3 is een stuk wendbaarder, voelt directer op de weg en is naar mijn gevoel ook wat 'sneller'. Dit heeft waarschijnlijk met het verminderde gewicht te maken. Ook vind ik de S gewoon te groot. Voor lange mensen is het achterin ook goed zitten, maar de achterbank is vrij laag, waardoor je een wat vreemde houding kan krijgen bij een lange zit. De model 3 heeft alleen geen luchtvering, iets minder goed geïsoleerd, waardoor je iets meer windgeruis hoort en heeft geen biohazard mode (geavanceerde HEPA filter). Toch zou ik echt voor de Model 3 gaan. De extra's van de S mis ik eigenlijk niet.

De standaard range plus is op dit moment de basis uitvoering. Deze uitvoering heeft wel premium interieur (vegan leather bekleding en glazen dak oa.) Mijn auto heeft ten opzichte van de Long Range en Performance wel een aantal dingen minder. Naast natuurlijk dat mijn SR+ een geadverteerd bereik heeft van 415 KM (echt bereik 360). En de Long range en P volgens mij dik 100KM meer bereik hebben.

Echter de vervelendste vermindering vind ik laadsnelheid. De SR+ is op dit moment gelimiteerd tot 100KW bij de supercharger. De longrange en performance kunnen tegenwoordig tot wel 150KW aan. De limitatie is omdat het accupakket wat kleiner is van de SR+ (50KW itt 75KW) Ik verwacht wel dat met toekomstige software-updates de snelheid van de SR+ nog verhoogd wordt, maar LR en P zullen vanwege de chemie van de accucellen altijd met een iets hoger wattage kunnen laden.

De andere zaken die de SR+ niet heeft in tegen stelling tot de LR en P mis ik eigenlijk niet. Ja, de audio is in de duurdere modellen iets beter, maar met het aanpassen van je EQ in de SR+ is audio ook erg goed. Sowieso moet je die EQ aanpassen, Bassen hoger, Trebble lager, want anders is de audio niet mooi!

Een webbrowser en realistische satelliet overzichten van moeder aarde ipv een kaart mis ik ook niet en Spotify ook niet want dat doe ik toch via mijn iPhone en bluetooth naar de Tesla. Dat je geen live verkeersinformatie kan zien is misschien wat minder leuk, maar de planner en rij-tijd-aanduiding houdt wel degelijk rekening met files en routeert je zonodig om. Waarschijnlijk kun je deze functies overigens later dit jaar met een klein abonnementje wel activeren in de SR+!

De trip naar Berlijn... Thuis katsvolladen om de volgende ochtend vol goede moed Berlijn in de boordcomputer te tikken.. Tesla gaat rekenen... Eerste stop, Supercharger Apeldoorn.. Vreemd. De routeplanner is wel heel erg conservatief hoor. We gaan gewoon rijden en zetten route naar Lauenau Supercharger. 300 kilometer precies. Mocht het niet lukken is er ook nog net voorbij Bad Bentheim een supercharger. Nouu Als je gewoon 100-110 rijdt lukt het makkelijk en met ruim 50 kilometer reserve kwamen we aan. Dikke prima! Goedkope koffie, burger King, heerlijk! Mijn vriend had zijn burger nog niet op of de Tesla App gaf al aan dat we klaar moesten maken want het laden was gedaan. (25/30 minuten).

Dit voelde niet als wachten. Dit was WC, koffie, hamburgertje en gauw weer door!

Op naar Irxleben, 170 kilometer verder. Aangekomen zien we dat dit een echt laadparking is. Alles is er, Allegro, Tesla, en.. IONITY! Een nieuwe speler met vloeistofgekoelde kabels voor nog sneller laden! Gooi je accu vol voor de flat fee van 8 euro! Dealtje hoor! Dat heb je bij F*st*N*d (ahum) niet.

Hier laden we de accu helemaal vol tot 90% in +- 20 minuten. Prima zo. Koffietje rondje lopen en weer door!

Ja toen was het nog maar 160 kilometer tot Berlin P&R Tempelhof. Auto gratis geparkeerd met +- 200 KM to go op de meter. Zorg wel dat je met voldoende sap gaat parkeren op een publieke P&R want we zetten uiteraard wel Sentry Mode aan. Deze beveiligingsmodus zorgt ervoor dat de camera's voor en aan de zijkant gaan opnemen zodra iemand +- binnen een meter van de auto komt. Hoewel een erg veilige gedachte en uiteraard een tip om te doen, kost deze modus voor nu nog best veel stroom, omdat de computer moet aanblijven. Na twee en een halve dag Berlijn hebben wij 50 kilometer bereik verloren aan deze modus. Geen probleem, op de terugweg in Beelitz (onder Potsdam) even helemaal bijgeladen. Mooie omgeving in de bossen en lekker voor een kwartiertje wandelen.

Nog nooit zo relaxed en goedkoop een round-trip Berlijn gedaan. Voor ieder een aanrader en prima te doen in de SR+.

Edit: Nav reacties toegevoegd:
Reistijd heen: 7,5 uur inclusief 30 minuten file
Reistijd terug: 9 uur inclusief 120 minuten file

Voor wat betreft rustig rijden. Elke keer als ik naar Berlijn ging kon je echt niet relaxed 130+ doorrijden. De route is druk en er is regelmatig (veel) file. Heeft mijn inziens geen enkele zin om harder te gaan rijden. De file was vervelend en koste meeste tijd. Maar met Autopilot geen stress en rustig muziekje luisteren en om je heen kijken.

Mocht je een Model 3 gaan aanschaffen, doe dit dan via onderstaande referral link. Dan krijg je 1500 kilometer gratis Superchargen van Tesla! Kun je toch gratis heen en weer naar Berlijn!
https://ts.la/daan95730
Alle mogelijke specs van SR+: https://www.evspecifications.com/en/model/bbc397

Laatst gewijzigd door Micele : 29 augustus 2019 om 11:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2019, 10:01   #4424
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard uit andere draad...

Een Tesla accupack gaat best 20 jaar mee bij normale behandeling.

.. of 1500-2000 volledige laadcyclussen of maal 200-250 miles = 300.000 tot 500.000 miles en zal dan }80% restcapaciteit hebben, met een groot accupack kan men dan nog altijd verder rijden, moest de wagen zelf niet versleten geraken.

Bewijs Jeff Dahn die er een $1 miljoen-prijs voor kreeg.

https://globalnews.ca/news/3232647/h...ry-research%2F

Uiteraard kan men zijn Tesla ook na 5 jaar verkopen als men eens een nieuw modelletje en-of ander kleurtje wil.

Uiteraard dalen de kosten/km als men verder rijdt, als basistabel kan men ADAC nemen na 5 jaar*xx.000 kms/j naar keuze.
ADAC rekent wel zeer hoge gemiddelde D-stroomkost aan en eerder relatief goedkope brandstofprijzen, stand juli 2019:

- stroom : 0,35 €/kwh
volgens http://strom-report.de/strompreise/?...ge=strompreise is dat maar ~ 0,27 €/kwh PLZ 52070 Aachen.

- diesel : 1,28 €/liter momenteel 1,269 €

- sup 95: 1,46 €/liter momenteel 1,449 €

- superplus 98: 1,54 €/liter

- Waterstof: 9,50 €/kg

https://www.adac.de/_mmm/pdf/e-autos...ich_260562.pdf TCO incl waardeverlies, verbruik op basis van WLTP.

Verwittiging:
- ADAC vergelijkt geen appelen met peren. (dus vergelijkbaar qua vermogen en standaardopties, sowieso DSG of automatik)
- als vb op seite 10 wordt de E-Golf met vergelijkbare ICE Golfs vergeleken.
- waardeverlies of occasieprijs op basis van alfabetische DAT lijst:
https://www.adac.de/_mmm/pdf/gebrauc...eise_53800.pdf
Tesla vanaf seite 140 van 165

Laatst gewijzigd door Micele : 1 september 2019 om 10:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2019, 21:46   #4425
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.097
Standaard

ik vraag mij dat effe af

als je zo een occasie koopt via een handelaar, hoe kan die dan garantie geven ? komt dat via Tesla, of hoe werkt dat ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2019, 22:02   #4426
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ik vraag mij dat effe af

als je zo een occasie koopt via een handelaar, hoe kan die dan garantie geven ? komt dat via Tesla, of hoe werkt dat ?
Het is altijd de constructeur die garantie geeft. Wat een tussendealer? extra geeft moet hij weten.

Maar Tesla zelf biedt ook tweedehands aan, want ze gaven ooit een buy back garantie als men dat wou (in 2016 afgeschaft: https://www.reuters.com/article/us-t...-idUSKCN0ZT1HH)

Tesla geeft 4 jaar algemene garantie en specifieke 8 jaar op de drivetrain incl batterijpack, details zie:
https://www.tesla.com/nl_BE/support/vehicle-warranty

Voor levenslang free supercharger moet je wel opletten, als je tweedehands koopt bij Tesla zelf is die sinds kort afgeschaft:
https://electrek.co/2019/07/22/tesla...ing-used-cars/

Koop je bij andere of privaat heb je dikwijks free supercharging (want overdraagbaar) naargelang **bouwjaar, wel enkel S en X en 3P

** https://cleantechnica.com/2019/04/04...s-unicorn-car/


Laatst gewijzigd door Micele : 1 september 2019 om 22:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 19:47   #4427
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

"Mission: Impossible" een goede nieuwe naam voor Tesla omdat ze zichzelf vernietigen na x aantal tijd ?
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 14:10   #4428
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Ook het stuur bij Tesla mod 3 wordt "kunstleder"

Tesla wordt dus 100% leather-free, ook retrofit wordt aangeboden voor $600.

Citaat:
https://electrek.co/2019/09/03/tesla...el-first-look/

Model S and Model X buyers have been able to special order the vehicles with a non-leather steering wheel, but it hasn’t been an option for Model 3, which has a different steering wheel than Model S and X.

After some pressure from PETA at Tesla’s last shareholder’s meeting, Tesla CEO Elon Musk promised to make Model 3’s interior vegan by next year.

Last weekend, Tesla announced that the Model 3 interior is now 100% leather-free.

It’s not only for new Model 3 vehicles being built. Tesla is now also apparently offering retrofits to the new vegan Model 3 steering wheel to existing owners .
Leilani Münter, a pro race car driver and EV advocate who happens to be vegan, said that Tesla switched the wheel on her Model 3 for $600.

At first, it might be unclear why someone would switch since the damage has already been done, but Münter explained her thought process:

I understand the cow does not come back to life, however, eight years ago when I went vegan, I donated all leather items (shoes, etc). I don’t want anything made from animals. I don’t expect everyone to make this change, but for me it was important ethically. I love my Tesla & love animals.

As for the steering wheel itself, it looks the same as the leather steering wheel, but Münter claims that it has a “softer” feel to the touch.
Tesla heeft stuurverwarming dus het zal niet zomaar een kunstvelletje zijn, ze waren er al een tijdje mee bezig:
Citaat:
https://interestingengineering.com/t...n-by-next-year

Musk says they are working on eliminating the use of animal leather in the cars.

By Jessica Miley. June 13th, 2019

According to Musk, the company does have a design ready for a non-heated synthetic leather steering wheel, but are still working on how to make a vegan heated steering wheel.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 september 2019 om 14:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 15:38   #4429
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard past hier beter

US Luxury car segment, Tesla model 3 klimt van 6e naar 1e plaats.

Citaat:


https://www.teslarati.com/tesla-mode...watch-results/

Posted on August 28, 2019

The results of the Q2 2019 Kelley Blue Book Brand Watch have revealed that the United States’ luxury vehicle segment is being dominated by Tesla, particularly its most disruptive vehicle to date, the Model 3 midsize sedan.

As per the results of KBB’s recent report, the Tesla Model 3 was the most-considered luxury model in Q2 2019, up from No.6 in the first quarter. Even the Model S, a vehicle that has seen a decline in sales amidst the ongoing ramp of the Model 3, ranked well in KBB’s study, holding the No.8 spot on the most-shopped luxury vehicle list.

Tesla was the sixth overall most-shopped luxury brand in the United States, with 14% of luxury vehicle shoppers considering one of the company’s existing offerings when purchasing a premium vehicle. This is a notable improvement from Tesla’s first-quarter results, which saw the company ranking 10th with 8% of luxury car shoppers considering a Model 3, Model S, or Model X.
Tot spijt van wie het benijdt...

Volgens de KBB analyse staat het model3 bij 7 van de 12 criteria op de 1e plaats, en nog twee 2e plaatsen:

Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2019, 17:25   #4430
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Tesla is hot in China.

Trial-productie model 3 wslk al einde september in GF3 Shanghai:

Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-mode...ictures-video/
...

Apart from these updates, a number of new pictures from the factory’s interior have also emerged. Among these are floors filled with red and yellow production robots, as well as a massive machine that appears to be a stamping press for Model 3 body panels. An exterior shot of Gigafactory 3 also depicts the surrounding areas of the massive electric car production facility being cleaned up in preparation for operations.

The images and videos from local Chinese media highlight the incredible speed that is currently being showcased by Tesla and its Chinese partner in the buildout of the Shanghai-based electric car production facility. Gigafactory 3 already had an incredibly aggressive timeframe from Elon Musk to begin with, but the facility seems to be on track to come to life even earlier than the Tesla CEO’s already-optimistic estimates.

The Gigafactory 3 complex was recently visited by Musk during his trip to China, which saw the Tesla CEO meet with numerous government officials about further projects in the country. Among these was Xiao Yaqing, director of the State Administration of Markets Supervision, Transport Minister Li Xiaopeng, and Vice Minister of Industry and Informatization Xin Guobin. Reports from the meetings noted that Musk’s projects, including that of The Boring Company, were even presented as potential mass transportation ideas for the country.

With Gigafactory 3’s Phase 1 construction almost complete, the activation of the massive electric car production facility could very well be determined by the completion of the southwest substation, which is expected to be finished within this month. This means that barring any unexpected delays, Tesla could very well activate Gigafactory 3 and start trial Model 3 production runs as early as the end of September.
Dat zou <9 maanden na bouwbegin zijn. Musk-time is nu wel achterhaald, lol

Laatst gewijzigd door Micele : 5 september 2019 om 17:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2019, 17:42   #4431
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard Tesla = Other in UK

Tesla model 3 van nul naar plaats 3 als best verkochte automodel in UK in augustus. Achter Fiesta en Golf en voor de rest...

Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-mode...-selling-cars/

Tesla Model 3 stuns the UK by ranking 3rd in Top 10 best-selling cars list

The UK’s new car registrations rankings from the Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) in August 2019 proved quite surprising, thanks in no small part to the arrival and apparent success of the Tesla Model 3.

Prior to the Model 3’s arrival, Tesla had only been registering around a few hundred cars a month in Britain, to the point where the company did not even warrant its own separate brand in the SMMT’s monthly rankings. Tesla’s Model S sedan and Model X SUV were well-loved by consumers, but both were simply listed as part of the “Other” category.

As it turned out, the Model 3 would make a big splash in the region with its arrival. The electric sedan was launched in the UK back in June, but deliveries of the vehicle only started to hit their stride last month. In August, the Model 3 pushed an 847% increase in the numbers of the SMMT list’s “Other” category. The Model 3 also raised the UK’s overall electric car deliveries for August 2019 by 377%.

Grappig van die SMMT-website is dat ze al jaren eigenlijk vertikken Tesla als puur EV-merk te noemen in hun tabellen. BEV kende een stijging van 377%... YoY augustus, of van 0,7% naar 3,4% marktaandeel.

Directe link:
Citaat:
https://www.smmt.co.uk/2019/09/uk-el...-be-addressed/

05 SEPTEMBER 2019 #CARS #REGISTRATIONS #SMMT NEWS

UK new car market falls -1.6% in August, to 92,573 registrations.

Good news for zero emission vehicle uptake, with registrations up nearly fivefold to take record 3.4% market share as hybrids also register growth.
Industry calls for policies and measures to boost uptake of latest, lowest emission vehicles, a vital step on the road to zero.

tabel Bestsellers bij de modellen, of Other (= Tesla model 3) helemaal onderaan.

Bestsellers UK: and the overall third place go to model Other.

Die SMMT ranking heeft blijkbaar een raar principe een merk moet minstens een bepaald aantal wagens verkocht hebben in de UK om überhaupt met merknaam genoemd te worden.

Citaat:
John Alison • 2 hours ago
I suppose if you bought a second Tesla this side of the pond, you could say you'd got an other.

blackbean • an hour ago
Watch out. 'Other' is eating your lunch.

Azam Orrtan • an hour ago
No actual mention of Tesla Model 3, only "other", really? WTF???

futureisbright Azam Orrtan • an hour ago
Funny, what are they going to do when "Other" is #1???
LOL

Concerned Citizen • an hour ago
“Society of Motor Manufacturers and Traders” sounds like the very people who dislike Tesla the most. No surprise that they’re still using ‘others’ to represent Tesla’s victory on their chart.

Ol Dirty • 40 minutes ago
Plenty of conspiracy theories, but the article clearly explains why it is listed as other.

Tesla has previously not registered enough cars in Britain to be listed as a separate brand in the rankings. The immediate success of the Model 3 suggests this may soon change.
In de rangschikking Augustus per merk is Tesla onder de naam Other Imports te vinden:
https://www.smmt.co.uk/vehicle-data/car-registrations/

Laatst gewijzigd door Micele : 5 september 2019 om 18:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2019, 20:04   #4432
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

vermits men een link naar website niet leest .....het belangrijkste eruit:


In augustus zijn er wereldwijd 128.000 elektrische auto’s verkocht. Dat waren er 14 procent minder dan een jaar eerder.
Het is meteen de eerste keer dat de wereldwijde verkoop van elektrische auto’s is gedaald op jaarbasis. En dat heeft volgens onderzoeksbureau Sanford C. Bernstein alles te maken met China. Dat land halveerde de subsidies bij de aankoop van een elektrische auto met een bereik vanaf 400 kilometer en schrapte de subsidies op wagens met een lagere autonomie volledig. Daardoor is de verkoop er zo goed als ingestort.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2019, 20:17   #4433
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
vermits men een link naar website niet leest .....het belangrijkste eruit:


In augustus zijn er wereldwijd 128.000 elektrische auto’s verkocht. Dat waren er 14 procent minder dan een jaar eerder.
Het is meteen de eerste keer dat de wereldwijde verkoop van elektrische auto’s is gedaald op jaarbasis. En dat heeft volgens onderzoeksbureau Sanford C. Bernstein alles te maken met China. Dat land halveerde de subsidies bij de aankoop van een elektrische auto met een bereik vanaf 400 kilometer en schrapte de subsidies op wagens met een lagere autonomie volledig. Daardoor is de verkoop er zo goed als ingestort.
In Nederland houden ze ook hun EV maximum 5 jaar.
Doorverkopen lukt daar niet en dus gaan ze allen op export.

Eenmaal de belasting afrek er af is mag ie opzouten.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 5 september 2019 om 20:19.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2019, 01:38   #4434
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
vermits men een link naar website niet leest .....het belangrijkste eruit:


In augustus zijn er wereldwijd 128.000 elektrische auto’s verkocht. Dat waren er 14 procent minder dan een jaar eerder.
Het is meteen de eerste keer dat de wereldwijde verkoop van elektrische auto’s is gedaald op jaarbasis. En dat heeft volgens onderzoeksbureau Sanford C. Bernstein alles te maken met China. Dat land halveerde de subsidies bij de aankoop van een elektrische auto met een bereik vanaf 400 kilometer en schrapte de subsidies op wagens met een lagere autonomie volledig. Daardoor is de verkoop er zo goed als ingestort.
Jij gelooft snel wat zonder het na te checken niet?

En waar haalt die die wereldwijde cijfers van augustus vandaan? Van Nederland hebben ze die wel van augustus, maar wereldwijd augustus kan alleen maar een fabel zijn.

1. Ten eerste is het fout want het is wereldwijd juli en niet augustus, volgens de volkskrant.nl:

2. Ten tweede is het wslk enkel China en niet wereldwijd, denk ik voorlopig... zie tabel onderaan, het is enkel China:

3 Ten derde punt 2 is gemakkelijk na te checken.

4 Ten 4e ook de volkskrant.nl kan mis zijn.

5. ten 5e veel tam tam voor niets, want de ICE markt blijkt dan nog meer gedaald, bovendien als het klopt zal het tijdelijk zijn en enkel door plotse maatregelen, zie volkskrant.nl

Citaat:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-ach....google.com%2F

Is het feestje nu ook voorbij voor de elektrische auto? Verkoop wereldwijd voor het eerst gedaald

Dat de auto-industrie in de problemen zit, is geen nieuws: handelsoorlogen, Brexitdreiging en economische tegenwind hebben een eind gemaakt aan een feest dat twee decennia heeft geduurd. Bijna overal zijn de autoverkopen ingestort. Zelfs de verkopen van elektrische auto’s zijn in juli plotseling gedaald, waar de groeicijfers tot nu toe geregeld boven de 50 procent lagen.

Bard van de Weijer 3 september 2019, 20:38

In juli reden 14 procent minder e-auto's de showroom uit, blijkt uit een rapport van marktonderzoeker Bernstein. Voornaamste reden: China. Het land met ’s werelds grootste markt voor die auto’s zag de verkopen instorten nadat de regering het mes had gezet in subsidieregelingen voor zogenoemde new energy vehicles, waartoe trouwens ook waterstofauto’s en plug-inhybrides behoren.

De kentering komt niet helemaal onverwacht, de signalen dat de verkoop van e-auto's in China afvlakt, kwamen al eerder. Relatief gezien doen e-auto's het in China nog steeds goed. De totale automarkt verkeert er al ruim een jaar in mineur, iets wat sinds de eeuwwisseling niet is voorgekomen. Schrale troost: ondanks de dip zal de totale toename van het aantal e-auto’s in heel 2019 hoger liggen dan het jaar ervoor, verwachten de marktvorsers van Bernstein.

Niettemin is de afname zorgwekkend voor de grote concerns als Volkswagen en Tesla. In China wordt ongeveer de helft van alle e-auto’s verkocht en het land is een belangrijke afzetmarkt. De daling moet VW, dat in Europa is begonnen aan een grootschalige ombouw van fabrieken van fossiele naar elektrische aandrijving, flink schrik hebben aangejaagd. Ook Tesla, dat momenteel een fabriek bouwt in China, zal de kentering met lede ogen bezien.

Bernstein verwacht dat de neergang tijdelijk is. De vraag naar e-auto’s zal uiteindelijk ook in China aantrekken, alleen al omdat het land steeds strengere eisen stelt aan de uitstoot van auto’s. Hetzelfde geldt voor Europa, waar de verkopen van e-auto's ook nu nog groeien. Ook in Nederland verkopen e-auto's nog altijd goed, hoewel ook hier de belastingvoordelen minder groot worden. Zeker vergeleken met de totale automarkt, die afgelopen augustus met maar liefst 16 procent kromp.
Ff checken met tabellen uit EV sales, die zijn betrouwbaar.

Wereldwijd Juli 2018 en YTD juli 2018:

http://ev-sales.blogspot.com/2018/08...july-2018.html

Wereldwijd Juli 2019 en YTD juli 2019:

http://ev-sales.blogspot.com/2019/08...july-2019.html

China Juli 2018 en YTD juli 2018:
Citaat:
http://ev-sales.blogspot.com/2018/08...july-2018.html
Pl China July 2018 %
TOTAL 75134 451323 100
China Juli 2019 en YTD juli 2019:

China daalde van 75134 naar 69970 enkel specifiek juli, ocharme toch.

Laatst gewijzigd door Micele : 6 september 2019 om 02:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2019, 02:17   #4435
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

vervolg voor chrisje het belangrijkste wat hij weggelaten had want het past niet in zijn kraam.

Citaat:
Desondanks rekent het onderzoeksbureau voor heel 2019 op een totale verkoop van 2,4 tot 2,9 miljoen elektrische auto’s, een groei van 23 tot 48 procent tegenover 2018.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190903_04590007


In 2018 werd namelijk de 2 miljoen nipt overschreden:



Citaat:
En dat heeft volgens onderzoeksbureau Sanford C. Bernstein alles te maken met China. Dat land halveerde de subsidies bij de aankoop van een elektrische auto met een bereik vanaf 400 kilometer en schrapte de subsidies op wagens met een lagere autonomie volledig. Daardoor is de verkoop er zo goed als ingestort.
Ook in China maken nog veel constructeurs modellen met een normrijbereik onder de 400 km. Geen probleem voor Tesla want die hebben allemaal + 400 km rijbereik.

Laatst gewijzigd door Micele : 6 september 2019 om 02:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2019, 05:44   #4436
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

In China is de EV over zijn top.

https://www.auto55.be/nieuws/31259-c...laagt-het-zich
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2019, 06:46   #4437
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Citaat:
Het lijken vooral de elektrische auto’s te zijn met een klein rijbereik (en daardoor een lagere kostprijs) die het vaakst met problemen te kampen hebben. De overheid kondigt daarom aan dat de aankoopsubsidies voor goedkope EV’s naar alle waarschijnlijkheid teruggeschroefd of volledig afgeschaft zullen worden
En het zijn dan ook die speelgoed auto´s die men gebruikt om de cijfers van EV´s op te smukken.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2019, 08:21   #4438
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
En het zijn dan ook die speelgoed auto´s die men gebruikt om de cijfers van EV´s op te smukken.
De matchboxen moeten er uit.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2019, 09:44   #4439
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De matchboxen moeten er uit.
En de talrijke sjoemelhybrides, vele landen hebben het China al voorgedaan.
Ook Nederland.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2019, 09:45   #4440
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
En het zijn dan ook die speelgoed auto´s die men gebruikt om de cijfers van EV´s op te smukken.
De pure EV maken daar wslk nu -na augustus- 75% van uit en in enkele jaren zal dat 85% zijn.

Laatst gewijzigd door Micele : 6 september 2019 om 09:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be