Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 november 2014, 09:47   #121
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het probleem is dat dat niet werkt, tenzij in een puur communistisch systeem waar alle prijzen gedicteerd zijn, en mensen dus geen keuze hebben om te beslissen van te kopen of niet te kopen, tenzij je het equivalent aan "index waarde" ergens opslaat, maw, dat je brood, energie en weet ik veel wat er in je mandje zit, opslaat, om het inruilbaar te maken tegen uw munt (op dezelfde wijze als een "goudbewijs" inruilbaar is tegen fysisch goud en dus de equivalente stock in fysisch goud moet bijgehouden worden).

Er bestaat geen enkele manier om "prijsstabiliteit" te bekomen, want dat gaat tegen de natuur in van de markt zelve, en van de vrije keuze.

De dag dat iedereen brood wil, en geen enkele bakker nog brood wil bakken, hoe ga je dat doen, om die "indexmunt" inruilbaar te maken tegen een gegeven hoeveelheid brood ? Hoe ga je beletten dat sommige mensen die echt brood willen, 7 keer meer gaan bieden voor de zeldzame broden ?
Patrick, voor zover ik de details ken, maar de ECB werkt ongeveer op die manier, zij kijkt dus naar die korf producten en monitort de waarde van de munt. Er is daar weinig manipuleren aan. ze kan manipuleren uiteraard, maar in feite probeert ze gewoon de munt relatief waardevast te houden, en met succes vind ik. Ik voel mij comfortabeler in de euro dan in de Belgische frank...

Ze is bvb verplicht om geld in de markt te pompen, als zoals je schrijft de snelheid van het geld daalt, en iedereen bvb 100.000euro in een kluis wil stoppen. Zie wat er gebeurd is na 2008, de banken leenden niet meer aan elkaar, ze vertrouwden elkaar niet meer

Dan zakt de rotatie van het geld naar nul als het ware. Als mensen geld in dollars investeren moet ze geld volume verminderen. Als ze dat vergeet te doen, dan zakt de waarde van de euro versus de dollar; Ik heb de indruk dat de munten aan elkaar gekoppeld zijn geworden, ze klikken als het ware euro-dollar vast, en laten daar weinig marge toe. Wat ik mij afvraag daarbij is als ameriak een QE doet, en wij stijgen niet tov de dollar, dan doen wij ook een QE....
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2014, 10:22   #122
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.044
Standaard

Dus dat wil zeggen dat der QE van amerika, weldegelijk berust op een stilvallen van kredieten en geldstromen in de markt

Nu waar ik mij vooral zorgen maak is het type 'hedges' die investeerders type Soros doen..
Die mensen makenhefboomfondsen om bvb de euro onder druk te zetten, zitten dan communcaties te verspreiden dat griekenland uit de euro moet etc.
Maar hoe werkt hun truuk nu precies; Ik denk dat we precies moeten analyseren waar en wanneer die mensen opportuniteiten vinden om zo'n hefbomen te maken. Die hefbomen ontstaan door trading opportunities. Hier in casu was het spelletje: Griekenland heeft slechte balans, bank drijft kunstmatig interest omhoog naar 25% wat een waanzinnig en onredelijk getal is... vind ik toch. en die kunstmatige hoge interest wordt dan ondersteund door duizenden belegers in Cyprus die een graantje meepikken en 10% krijgen op een lopende rekening. EN vandaaruit nog een hefboompje naar zwitserland die er nog een multiplicator aan toevoegt.

Wat het doel moet zijn in zo'n geval is een wetgeving die in feite bepaalde 'onheuse interesten' voorkomt.
Ik geef een concreet voorbeeld:
Eletrawinds zit vers in mijn geest en die is duidelijk. De firma doet slechte investeringen, zit met verlies etc; Je kunt wel verlies maken, maar je maakt nooit 100% verlies... Het gaat vooral verkeerd als banken interesten beginnen te rekenen van 20%. Dat is een eerste punt die ik zou aanpakkan als rechtbank en met nieuwe wetgeving zou je moeten maken waar bvb Een typisch geval va nSHORT SQUEEZE...
Winst wordt weggezogen op de balans, iedereen gaat 'short op de beurs' aandeel keldert, firma kan geen kapitaal meer ophalen op de beurs, boekhoudign bloedt dood, faillissement moet aangevraagd worden, shorts inkasseren de winst, en bank heeft zoveel mogelijk zijn geld terug...

Maar stel dat je daar een nieuwe wetgeving rond bedenkt... Om de short squeeze te voorkomen...

1° aandeelhouder evenveel rendement krijgt als de bank interest
aangezien dit de boekhouding negatief trekt, krijgt de bank maar 1-2% interest
2° de obligatiehouder evenveel rendement krijgt als de rest, aangezien de boekhouding ook negatief wordt als de obligatie 6% krijgt, krijgt die ook 2%
3° de bank evenveel rendement krijgt als de rest, iedereen zit samen in hetzelfde bad en krijgt dus evenveel
4° de domme investeringen die onrendabel blijken te zijn , of aan excessieve prijzen verkocht zijn, moeten of kunnen teruggedraaid worden. Concreet als er iets gekocht is het laatste jaar gaat die verkoper ook mee in het bad. En krijgt die maar 2% rendement op zijn geld zoals derest

Dus als de 4 aktoren in het geheel samen in het bad gaan, kom je zo tot de conclusie dat al die contracten die tegengestelde krachtvelden hebben, nu op gelijke voet komen te staan: iederee nwordt aandeelhouder en iedereen krijgt de winst arato van zijn ingebracht kapitaal en het werkelijk rendement van de firma... Het bedrijf saneert de onrendabele operaties, houdt winst over, en kan iedereen uitkeren of aangezien ze aandelen zijn, zonder interest te betalen investeren tot ze rendabel wordt...

Daar zou de wetgever, hier in casu revolutionair maar zo'n problemen kunnen oplossen.

Nu wat doet de ECB in casu van griekenland, in feite speelt zij daar financier aan de laagste interestvoet d
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2014, 10:36   #123
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Dus als de 4 aktoren in het geheel samen in het bad gaan, kom je zo tot de conclusie dat al die contracten die tegengestelde krachtvelden hebben, nu op gelijke voet komen te staan: iederee nwordt aandeelhouder en iedereen krijgt de winst arato van zijn ingebracht kapitaal en het werkelijk rendement van de firma... Het bedrijf saneert de onrendabele operaties, houdt winst over, en kan iedereen uitkeren of aangezien ze aandelen zijn, zonder interest te betalen investeren tot ze rendabel wordt... Daar zou de wetgever, hier in casu revolutionair maar zo'n problemen kunnen oplossen. Nu wat doet de ECB in casu van griekenland, in feite speelt zij daar financier aan de laagste interestvoet d
Ik vrees een beetje dat dit alles praat voor de vaak zal blijken, ondertussen zijn de Chinezen en de Russen heel wat anders van plan. Time to wake up en even prioritieten stellen?

Citaat:
Fysiek goud van West naar Oost

Een ander punt waarom de dollar in zijn laatste levensfase is belandt, is de afwezigheid van goud in de Amerikaanse kluizen. Na het Bretton Woods akkoord is goud voor de “buitenwereld” niet meer belangrijk, alleen de dollar. Maar goud is geld, niet papier. Juist dat feit lijken de Russen en Chinezen wel te begrijpen. China haalt elk jaar ontzettend veel goud binnen, net als Rusland, maar liefst 6 ton goud per dag, precies de hoeveelheid wat geproduceerd wordt ex de productie van Rusland en China zelf. Zij kopen alles op. Kort gezegd is het fysieke goud en zilver de afgelopen decennia verplaatst van het Westen naar het Oosten.

https://biflatie.nl/artikelen/econom...druk-te-staan/
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2014, 11:12   #124
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Ik vrees een beetje dat dit alles praat voor de vaak zal blijken, ondertussen zijn de Chinezen en de Russen heel wat anders van plan. Time to wake up en even prioritieten stellen?

Kijk laten we een wereld inbeelden zonder goud. Denk je nu echt dat de euro dan geen waarde zou hebben? We kopen zoals ik zeg hele baskets goederen, materialen, metalen, grondstoffen, afgewerkte produkten, diensten, voegen zelf diensten toe en dat is allemaal een 'economische waarde'. En goud is gewoone en fraktie van dat geheel.
Er is niets of niemand die een kilogram goud nodig heeft om handel te doen met een munteenheid. het mooiste bewijs is de bitcoin. Die heeft geen enkele waarde, en toch zitten mensen die eenheid te gebruiken om handel te drijven met elkaar. Dus ja een munt is een eenheid die gewoon afspraken vastlegt, en wat je wilt hebben is dat die munt ook uw kapitaal kan teleporteren naar de toekomst.

Ik ga nog een ander voorbeeld geven:
Wat gebeurt er met geld sinds de banken elektronische rekeningen ingevoerd hebben,en dat geld zo alaminute kan overgeschrevenworden van één rekening naar de andere ?

Het antwoord is simpel: de geldhoeveelheid of de snelheid van het gebruik van het geld in omloop kan verdubbelen over één nacht tijd, zonder dat de nationale bank daar vat op heeft.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2014, 11:32   #125
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Kijk laten we een wereld inbeelden zonder goud. Denk je nu echt dat de euro dan geen waarde zou hebben? We kopen zoals ik zeg hele baskets goederen, materialen, metalen, grondstoffen, afgewerkte produkten, diensten, voegen zelf diensten toe en dat is allemaal een 'economische waarde'. En goud is gewoone en fraktie van dat geheel.
Er is niets of niemand die een kilogram goud nodig heeft om handel te doen met een munteenheid. het mooiste bewijs is de bitcoin. Die heeft geen enkele waarde, en toch zitten mensen die eenheid te gebruiken om handel te drijven met elkaar. Dus ja een munt is een eenheid die gewoon afspraken vastlegt, en wat je wilt hebben is dat die munt ook uw kapitaal kan teleporteren naar de toekomst. Ik ga nog een ander voorbeeld geven: Wat gebeurt er met geld sinds de banken elektronische rekeningen ingevoerd hebben,en dat geld zo alaminute kan overgeschrevenworden van één rekening naar de andere? Het antwoord is simpel: de geldhoeveelheid of de snelheid van het gebruik van het geld in omloop kan verdubbelen over één nacht tijd, zonder dat de nationale bank daar vat op heeft.
Omwille van de neutraliteit van geld kan je doen wat je wil met geld, hoe het werkt is afhankelijk van een deugdzaam monetair beleid. Inmiddels weten we dat het systeem dermate corrupt is aan de bron dat we ons in allerhande bochten dienen te wringen om er niet het slachtoffer van te worden.

We hebben dus (1) de neutraliteit van geld en (2) de waardering, dit laatste is niet anders dan een psychologische kwestie, er is geen enkele economische wet dit stelt dat bv een banaan niet 3 miljard zou kunnen kosten. Enkel apen die niets van economie kennen, solferen je allerhande economisch nonsens op.

Inderdaad Brother, in een volledig elektronisch monetair systeem kan je doen wat je wilt, het is gewoon een kwestie van financiële ethiek en co-creatieve samenwerking, een kwestie van politieke besluitvorming, een menselijke keuze die getuigt van gezond verstand. En wat doet politiek? Jawel, net andersom en de bevolking blijven belasten tot de bom ontploft. Zelfs die bitcoin verhaaltjes vinden ze leuk, op die manier blijven we weg van de essentie van het verhaal.

Laatst gewijzigd door tandem : 21 november 2014 om 11:35.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2014, 11:41   #126
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ik ga nog een ander voorbeeld geven: Wat gebeurt er met geld sinds de banken elektronische rekeningen ingevoerd hebben,en dat geld zo alaminute kan overgeschrevenworden van één rekening naar de andere? Het antwoord is simpel: de geldhoeveelheid of de snelheid van het gebruik van het geld in omloop kan verdubbelen over één nacht tijd, zonder dat de nationale bank daar vat op heeft.
Uiteraard is dat zo, er zijn uiteindelijk zoveel opties te bedenken dat het een luxeprobleem wordt. De hedendaagse crisis lijkt bijna op een derderangsfilm, een soort van horrorverhaal dat we voor waar nemen maar uiteindelijk niets met economie te maken heeft. Straks worden we wakker, het wordt tijd om niet nog meer horror te creêren. Het scenario wordt geschreven voor het vervolg, te bekijken in zaal II, gratis inkom. We hebben de Nationale Bank inderdaad niet nodig, ter getuigenis:

Citaat:

Laatst gewijzigd door tandem : 21 november 2014 om 11:45.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2014, 14:11   #127
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Patrick, voor zover ik de details ken, maar de ECB werkt ongeveer op die manier, zij kijkt dus naar die korf producten en monitort de waarde van de munt. Er is daar weinig manipuleren aan. ze kan manipuleren uiteraard, maar in feite probeert ze gewoon de munt relatief waardevast te houden, en met succes vind ik. Ik voel mij comfortabeler in de euro dan in de Belgische frank...
Nee, met 2% waardeverlies per jaar. Maar je hebt gelijk dat dat al stukken beter is dan de Belgische frank. De Euro is een grote vooruitgang op de nationale munten, vanwege minder gemakkelijk door dorpspolitiekers naar hun hand te zetten, omdat het verschillende bendes dorpspolitiekers zijn die misschien niet met elkaar akkoord gaan (Merkel en Hollande bvb).

Het probleem zit hem in dat waardeverlies. 2% van de GANSE Europese economie wordt per jaar in de zakken van de financiële wereld gepompt gratisch ende voor niks, zonder tegenprestatie, omdat de banken van eerste lijn het privilege hebben van geld te mogen drukken (ttz, van papier mogen te drukken dat ze tegen versgedrukt geld van de ECB mogen ruilen).

Het tweede probleem zit hem in de interesten daarop. Daar zijn twee tegengestelde problemen mee. Als die interesten hoog zijn, dan betekent dat dat diezelfde geprivilegieerde bende interesten krijgt gewoon om geld in circulatie te brengen. Het is alsof men een paar mensen zou aanduiden die interest mogen krijgen op het goud dat jij hebt en gebruikt om dingen mee te kopen, want zij hebben dat goud zogezegd uitgeleend. Dat is een vetspijzen van diezelfde mensen met een uitzonderlijk monopolistisch privilege.
De keerzijde maken we nu mee: als die interesten laag zijn, wil dat zeggen dat men de markt niet vrij laat om de spanning tussen sparen en consumeren laten te regelen. Banken hebben geen enkele interesse in spaargeld, omdat ze het bijna voor niks van de ECB kunnen lenen. Maw, er is geen constante hoeveelheid geld meer, maar er is een constante (lage) kostprijs opgelegd in de markt sparen/consumeren. Dat trekt de allocatie van middelen tussen consumptiegoederen en investeringsgoederen totaal scheef.

Citaat:
Ze is bvb verplicht om geld in de markt te pompen, als zoals je schrijft de snelheid van het geld daalt, en iedereen bvb 100.000euro in een kluis wil stoppen. Zie wat er gebeurd is na 2008, de banken leenden niet meer aan elkaar, ze vertrouwden elkaar niet meer
Inderdaad. Echter is de normale marktwerking dat als iedereen geld in zijn kluis legt, de waarde van geld stijgt, en de verleiding groot wordt om daarmee dan goederen en diensten gaan te kopen. Als je de markt scheef trekt door de interesten laag te houden (geld uit te delen), dan ga je hebben dat mensen hopen en hopen geld zouden opstapelen, zonder dat dat een marktsignaal geeft om dat niet meer op te stapelen.

Citaat:
Dan zakt de rotatie van het geld naar nul als het ware. Als mensen geld in dollars investeren moet ze geld volume verminderen. Als ze dat vergeet te doen, dan zakt de waarde van de euro versus de dollar; Ik heb de indruk dat de munten aan elkaar gekoppeld zijn geworden, ze klikken als het ware euro-dollar vast, en laten daar weinig marge toe. Wat ik mij afvraag daarbij is als ameriak een QE doet, en wij stijgen niet tov de dollar, dan doen wij ook een QE....
Nee, die QE wordt bijna direct in kluizen opgeslagen. Het enige effect van QE is dat de FED meer interest kan binnenhalen op al die sommen geld die niks liggen te doen... tot een paar zotten daarmee heel dwaze investeringen gaan doen.

Het probleem is immers dat als je de marktsignalen van de geldmarkt doodt (dat is wat een centrale bank doet met haar "regelen") dat die signalen niet meer dienen om verkeerde allocatie van middelen af te straffen. Je kan dus tegen de sterren op domme dingen doen en dat ontploft niet direct in uw gezicht. Tot je een too big to fail bank hebt die zoveel domme dingen gedaan heeft dat ze de wereldeconomie mee naar beneden trekt. Had men geld niet zitten bijdrukken, dan was die bank veel veel vroeger in de problemen gekomen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2014, 21:30   #128
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het probleem is immers dat als je de marktsignalen van de geldmarkt doodt (dat is wat een centrale bank doet met haar "regelen") dat die signalen niet meer dienen om verkeerde allocatie van middelen af te straffen. Je kan dus tegen de sterren op domme dingen doen en dat ontploft niet direct in uw gezicht. Tot je een too big to fail bank hebt die zoveel domme dingen gedaan heeft dat ze de wereldeconomie mee naar beneden trekt. Had men geld niet zitten bijdrukken, dan was die bank veel veel vroeger in de problemen gekomen.
Ja Patrick, dat komt uiteindelijk niet door dat geld bijdrukken maar door het automatisch stijgen van de prijzen, die andere natuurwet, je weet wel. We hebben al een briefje geschreven naar God om die natuurwet aan te passen, het is nu even wachten op een antwoord. Laat ons hopen dat hij ons genegen is, anders zal er nooit genoeg geld zijn, telkens opnieuw verdampt het op mysterieuze wijze.

Laatst gewijzigd door tandem : 21 november 2014 om 21:31.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2014, 20:08   #129
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Ja Patrick, dat komt uiteindelijk niet door dat geld bijdrukken maar door het automatisch stijgen van de prijzen, die andere natuurwet, je weet wel.
Dat "automatisch stijgen van de prijzen" is maar een fenomeen vanaf ergens in de 20ste eeuw hoor. Daarvoor stegen de prijzen soms, en zakten ze dan weer. Je ziet dat de groene uitwijkingen (deflatie) verdwijnen ergens tussen de twee wereldoorlogen in. Rarara.



Laatst gewijzigd door patrickve : 23 november 2014 om 20:09.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2014, 21:10   #130
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Maar hoe werkt hun truuk nu precies; Ik denk dat we precies moeten analyseren waar en wanneer die mensen opportuniteiten vinden om zo'n hefbomen te maken. Die hefbomen ontstaan door trading opportunities. Hier in casu was het spelletje: Griekenland heeft slechte balans, bank drijft kunstmatig interest omhoog naar 25% wat een waanzinnig en onredelijk getal is... vind ik toch. en die kunstmatige hoge interest wordt dan ondersteund door duizenden belegers in Cyprus die een graantje meepikken en 10% krijgen op een lopende rekening. EN vandaaruit nog een hefboompje naar zwitserland die er nog een multiplicator aan toevoegt.
Uw "slechte balans" is eigenlijk een door de jaren heen geaccumuleerde som van niet-betaalde rekeningen, in die mate dat zelfs een (door de banken) kunstmatig lager gehouden rentevoet niet meer volstaat.
"Beleggers" zien graag hun geld, en meer, terug.
In het geval van Griekenland was die toestand zover gevorderd dat wat u "waanzinnig" en "onredelijk" noemt, niks meer is dan een patsboem in-1-keer correctie van X jaren potverteren.
Die dan weer werd tegengehouden door de vrindjes andere regeringen.
Een hefboom is een graad van risico-blootstelling. Risico op grotere winst en risico op groter verlies.
Hedging is de facto een neutrale positie innemen, zijnde streven naar winst noch verlies. Een hedge-positie compenseert voor verliezen maar geeft ook eventuele winsten weg, iets wat velen graag te lijken doodzwijgen.
Het grote voordeel dat de centrale planning zich middels dwang heeft toegeeigend is marktinformatie. Daar hun nodes / institutionelen zich op cruciale punten in het marktproces bevinden, en vrijgesteld zijn van rapportage ("exempted from reporting duties" in centraal bank jargon), zijn ze quasi altijd "voor" op de echte speculanten, die geen vrindjesrelatie hebben met de bazen van de zogenaamde "goktent", en dus de winstkansen in hun nadeel zien veranderen.
Dat is geen "spelletje" maar gewoon instellen van uitkomsten. Een spel verdeelt winstkansen, een planeconomie concentreert ze.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2014, 21:23   #131
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, met 2% waardeverlies per jaar. Maar je hebt gelijk dat dat al stukken beter is dan de Belgische frank. De Euro is een grote vooruitgang op de nationale munten, vanwege minder gemakkelijk door dorpspolitiekers naar hun hand te zetten, omdat het verschillende bendes dorpspolitiekers zijn die misschien niet met elkaar akkoord gaan (Merkel en Hollande bvb).
Een grotere markt is altijd stukken beter.
Een munteenheid die wordt aanvaard in een groter gebied is altijd stukken beter.
De vraag is of de Euro een grotere monopoliepositie van centrale planning mogelijk maakte.
Het antwoord lijkt me een duidelijke "ja".
Wat uw "dorpspolitiekers" uitvraten is vervangen door een nog groter stelend geheel, groter omdat de diefstal nu efficienter kan gebeuren dan almaar aan wisselkoersen te moeten prutsen om de waarden van de afzonderlijke munten te "harmoniseren" door ze te dwingen binnen bepaalde bereiken (Snake in the Tunnel https://en.wikipedia.org/wiki/Snake_in_the_tunnel ).
Het motief achter de euro was van in den beginne tegen wat mensen op markten willen in te kunnen gaan. Speculatie te reduceren / uit te schakelen. Productie zelf te regelen, en de vruchten ervan legaal in te pikken en te verdelen onder de vrindjes.
Een tekenende illustratie hiervan is het na elke verkiezing "hoppen" van politici doorheen alle niveaus, lokaal, gewestelijk, federaal en europees. Dat zegt toch al genoeg dat de zogenaamd verschillende niveaus eigenlijk nep zijn en enkel dienen ter obfuscatie?
De Euro en de zogenaamde "Single Market" doctrine stond en staat niet ten dienste van vrije markt, maar ten dienste van dezelfde centraal geplande diefstal als in de planeconomie van de communisten en fascisten indertijd. Alleen wat meer gewiekst want meer verdoken.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 08:24   #132
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat "automatisch stijgen van de prijzen" is maar een fenomeen vanaf ergens in de 20ste eeuw hoor. Daarvoor stegen de prijzen soms, en zakten ze dan weer. Je ziet dat de groene uitwijkingen (deflatie) verdwijnen ergens tussen de twee wereldoorlogen in. Rarara.
Zijt ge uwe kazak aan het draaien Patrick? Helemaal geen 'rarara', tenzij je er nog nooit over nagedacht hebt natuurlijk, dat is evident.
Citaat:
Veel economen zijn tegen deflatie, met als argument dat consumenten bij dalende prijzen aankopen uitstellen. Hierdoor wordt – volgens deze economen – de economische groei afgeremd. De praktijk wijst uit dat dit in efficiënte product*markten niet gebeurt. De markt voor consumentenelektronica en computers werd de laatste decennia bijvoorbeeld structureel gekenmerkt door zodanige productiviteits*stijgingen dat er sprake was van almaar dalende prijzen. Deze prijsdalingen traden op ondanks een algemene inflatoire omgevingsdruk. Desondanks was in deze markten geen uitstel van aankopen waarneembaar.

Deflatie binnen dit systeem markeert definitief het einde van de schuldgedreven geldcreatie door banken. Zelfs een ultralage rentestand en liquiditeitverschaffing via centrale banken bieden dan geen duurzame oplossing. Dit wordt ook wel een liquidity trap genoemd. In zo'n situatie blijkt dat een finaal solvabiliteitsprobleem niet met liquiditeit is op te lossen. Het schuldniveau zelf is dan de boosdoener geworden. Binnen het vigerende geldsysteem is deflatie dus een soort magere Hein die het einde aankondigt van het schuldgedreven monetaire systeem. Daarom reageren de monetaire autoriteiten als door een wesp gestoken bij de kleinste aanwijzing dat deflatie in aantocht is.

http://www.economie-macht-maatschapp.../deflatie.html

Laatst gewijzigd door tandem : 24 november 2014 om 08:25.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 08:35   #133
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Zijt ge uwe kazak aan het draaien Patrick? Helemaal geen 'rarara', tenzij je er nog nooit over nagedacht hebt natuurlijk, dat is evident.
Natuurlijk geen rarara. Het is omdat de goudstandaard toen effectief losgelaten werd, en staten tegen de sterren op zijn gaan bijdrukken zonder grenzen. Dat is in stappen gebeurd natuurlijk.

Het nationaal valsmunten is toen serieus op dreef gekomen.

Deflatie is toen afgeslacht, terwijl het een goeie zaak is, behalve voor monetaire dieven die geld met hopen bijdrukken.

Ik toonde dat maar, om aan te geven dat "stijgende prijzen" geen natuurwet zijn. Wij denken dat, omdat we nooit iets anders gekend hebben, want we hebben altijd geleefd in een periode van nationale of supranationale valsmunterij.

Maar gedurende de eeuwen was het helemaal geen evidentie dat "prijzen stijgen". Dat komt enkel maar sinds de drukpersen op hol geslagen zijn (serieus begonnen ergens tussen de twee wereldoorlogen, en nadien pas deftig in de jaren 70 - nadien is men subtielere trukken gaan gebruiken).

De enige reden waarom gij denkt dat prijzen stijgen een natuurwet is, is omdat prijzen MOETEN stijgen in een Keynesiaanse visie, waar de staat op de poef van de toekomst leeft. De enige manier om die poef draagbaar te maken, is een continue "monetaire reset in kleine stapjes", ttz, inflatie. Uw geld waarin uw schuld werd uitgedrukt, zo waardeloos maken door bijdrukken, dat ge de schuldeiser goed in 't zak hebt gezet. Bij staatsleningen is de schuldeiser, de bevolking, of een producerende natie.

Natuurlijk is deflatie voor die mannen de grootste nachtmerrie ! Plots zouden ze echt hun schuld moeten afbetalen ! Dat is nooit of te nimmer de bedoeling geweest !

Laatst gewijzigd door patrickve : 24 november 2014 om 08:42.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 18:53   #134
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Natuurlijk geen rarara. Het is omdat de goudstandaard toen effectief losgelaten werd, en staten tegen de sterren op zijn gaan bijdrukken zonder grenzen. Dat is in stappen gebeurd natuurlijk. Het nationaal valsmunten is toen serieus op dreef gekomen. Deflatie is toen afgeslacht, terwijl het een goeie zaak is, behalve voor monetaire dieven die geld met hopen bijdrukken. Ik toonde dat maar, om aan te geven dat "stijgende prijzen" geen natuurwet zijn. Wij denken dat, omdat we nooit iets anders gekend hebben, want we hebben altijd geleefd in een periode van nationale of supranationale valsmunterij. Maar gedurende de eeuwen was het helemaal geen evidentie dat "prijzen stijgen". Dat komt enkel maar sinds de drukpersen op hol geslagen zijn (serieus begonnen ergens tussen de twee wereldoorlogen, en nadien pas deftig in de jaren 70 - nadien is men subtielere trukken gaan gebruiken). De enige reden waarom gij denkt dat prijzen stijgen een natuurwet is, is omdat prijzen MOETEN stijgen in een Keynesiaanse visie, waar de staat op de poef van de toekomst leeft. De enige manier om die poef draagbaar te maken, is een continue "monetaire reset in kleine stapjes", ttz, inflatie. Uw geld waarin uw schuld werd uitgedrukt, zo waardeloos maken door bijdrukken, dat ge de schuldeiser goed in 't zak hebt gezet. Bij staatsleningen is de schuldeiser, de bevolking, of een producerende natie. Natuurlijk is deflatie voor die mannen de grootste nachtmerrie ! Plots zouden ze echt hun schuld moeten afbetalen ! Dat is nooit of te nimmer de bedoeling geweest !
Het probleem is nog veel erger Patrick, nochtans verbluffend eenvoudig allemaal.

(1) we kunnen geld bijdrukken omdat geld neutraal is
(2) we kunnen neutraal geld genereren uit de bestaande geldhoeveelheid

Ergo, in werkelijkheid kan er nooit een geldtekort zijn, noch een schuldenprobleem. Dan even je verbeeldingskracht gebruiken, de elementen van Foucault - die hiervoor bruikbaar zijn - kunnen simultaan gezien worden.

(1) element van utopische gespletenheid
(2) element van systeemovermacht
(3) element van omgekeerde effectiviteit
(4) element van samenhangende kennis

Ter reflectie, vrije impressie

(3) element van omgekeerde effectiviteit

Iemand in de wereld is op het idee gekomen om een monopoly op geldcreatie te nemen, hierdoor ontstaat een schuldeconomie met samengestelde intresten. Misschien is dat met goede reden gebeurt maar als we vandaag naar de wereld kijken, een nachtmerrie. De wereld loopt gebukt onder de schulden en mensen zijn daar de dupe van, dit mist duidelijk z'n doel. Dit is het element van de omgekeerde effectiviteit.

(2) element van systeemovermacht

Het systeem is (wettelijk) geconfigureerd zoals hierboven aangegeven maar we laten het systeem zoals het is. We proberen vanalles binnen deze systeemconfiguratie maar het lukt maar niet om tot een doorbraak te komen, de ene beslissing staat in conflict met een andere beslissing en/of wekt altijd een of andere onvrede naargelang de positie van betrokken partijen. Het systeem heeft ahw de mensheid overgenomen en we lijken onmachtig om er iets aan te doen, de bevolking de dupe. Dit is het element van systeemovermacht.

(1) element van utopische gespletenheid

Mensen hebben een doel in het leven, ze willen het leven aangenaam en in welzijn ervaren, een soort van ideaal dat we allen - op een of andere manier - nastreven. Echter, een enkeling - wellicht vanuit dezelfde drijfveer - heeft het systeem gemanipuleerd waardoor onze gemeenschappelijke dromen aan diggelen worden geslagen. Het systeem maakt dat we allemaal tegen elkaar strijden, als ratten in de val waardoor ieder op zich een strategie bedenkt om zich te bevrijden, het gevolg veel slachtoffers en individualisme ten top. Onze collectieve droom ontgaat ons, net zoals co-creatieve samenwerking tot utopie verheven wordt. Dit is het element van utopische gespletenheid, iedereen wil hetzelfde maar dat is onmogelijk, zeggen we.

(4) element van samenhangende kennis

En dan komt het, er is kennis en informatie genoeg om ons te bevrijden uit deze hachelijke positie. Door het gemis aan kennis en de alternatieven die beschikbaar zijn, blijven we onwetend over onze mogelijkheden. In de eerste plaats hebben we dan aandacht en ontvankelijkheid nodig om al het bovenstaande beter te begrijpen, in het andere geval blijven we de nachtmerrie cultiveren. Kennisdeling, onderwijs en volwassen dialoog is dan het antwoord om tot een doorbraak te komen, dat is het element van samengestelde kennis.

Het ware beter om onderwijs af te schaffen en wat wijzer te worden.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 19:01   #135
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Deflatie is toen afgeslacht, terwijl het een goeie zaak is, behalve voor monetaire dieven die geld met hopen bijdrukken. Ik toonde dat maar, om aan te geven dat "stijgende prijzen" geen natuurwet zijn. Wij denken dat, omdat we nooit iets anders gekend hebben, want we hebben altijd geleefd in een periode van nationale of supranationale valsmunterij.
Verheugende doorbraak in je betoog, het is nooit te laat. Die 'ceteris paribus' oefening hebben we eerder al eens gehad, dacht ik. Het werkt in alle richtingen:

2.Mutatie prijs

Om verschillende redenen kunnen prijzen dalen of stijgen, wanneer we de ceteris paribus conditie toepassen dan verandert er niets aan de reële economie. Anders gezegd, de omloopsnelheid en het handelsvolume blijven stabiel waardoor de traditionele economie niet verstoord wordt.

2.1. Verhoging P



2.2. Verlaging P



De simulaties spreken voor zich, bij verhoging van de prijs ontstaat er een geldtekort, logischerwijs een teveel aan geld wanneer de prijzen dalen. Als bewustwording mag alvast gelden dat er principieel nooit sprake kan zijn van een tekort aan geld, het eenvoudig laten dalen van de prijzen genereert immers neutraal geld vanuit de reeds bestaande geldhoeveelheid. Met neutraal geld bedoelen we hier het geld dat beschikbaar is maar niet tot het economische circuit behoort, hier te zien wanneer we de Fishervergelijking strikt hanteren. We kunnen ons de voorstelling maken dat we dit geld bewaren voor wanneer de prijzen weer zouden stijgen.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 19:08   #136
Troubadour
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 1.567
Standaard

Patrick, het moet ondertussen toch duidelijk zijn dan tandem van hetzelfde genre is als Harrie 'Christus' Weggelaar? Hoe meer ge daar op blijft ingaan, hoe groter hij de constructie maakt rond zijn morosofie van het 'neutraal geld' met nietszeggende grafieken en tabellen die hij overal op 't internet rondstrooit (oa op blogs buiten Politics).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
(1) we kunnen geld bijdrukken omdat geld neutraal is
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2014, 19:51   #137
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
Patrick, het moet ondertussen toch duidelijk zijn dan tandem van hetzelfde genre is als Harrie 'Christus' Weggelaar? Hoe meer ge daar op blijft ingaan, hoe groter hij de constructie maakt rond zijn morosofie van het 'neutraal geld' met nietszeggende grafieken en tabellen die hij overal op 't internet rondstrooit (oa op blogs buiten Politics).
Mensen die hun verstand niet gebruiken wordt werkelijk lachwekkend, gebruik je muis eens om te klikken. Dan vind je dit:
Citaat:
Neutraliteit van geld houdt in dat "geld een sluier" is en dat geld- en goederensfeer volledig van elkaar zijn gescheiden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Neutraliteit_van_geld
Je cognitieve beperking is zieltogend, ook gestudeerd wellicht? Waarschijnlijk in slaap gevallen achter die sluier? Slaap zacht.

Laatst gewijzigd door tandem : 24 november 2014 om 19:54.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2014, 14:29   #138
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
Patrick, het moet ondertussen toch duidelijk zijn dan tandem van hetzelfde genre is als Harrie 'Christus' Weggelaar?
Juist ja
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2014, 08:17   #139
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Juist ja
Eerlijk gezegd Patrick, ik vind het oprecht mooi dat je door deze fijne dialoog alvast één dogma hebt losgelaten. De magie van het verdampende geld mag nu geen obstakel meer zijn, dit laat toe om ook andere economische misvattingen sneller te doorzien. Dit is normaal bij dergelijke doorbraken, het zal je misschien een beetje onzeker (zelfs een schuldgevoel kan zich manifesteren) maken aangezien je veel meningen zal moeten herzien. Vroeger zat je hierin nog vastgeroest, vandaag ben je hiervan bevrijd. De dynamiek en doelstelling wordt nu veel duidelijker en de essentie is makkelijk te vangen in een beeld:



In reflectie tot je visie die ik nogmaal herhaal aangezien het zo bruikbaar is:

Citaat:
(1) mensen zijn beesten die anderen willen mismeesteren
(2) er is de vrijheid om niet mismeesterd te worden
(3) je mag anderen helpen, geen verplichting
In relatie tot de bitcoin kan je nu makkelijk zien waar dat om gaat en waarom dat inmiddels totaal is misgelopen. Het oorspronkelijk idee komt vanuit de intentie om een sociaal duurzame economie te installeren (rechtsboven in het beeld). Het nobele idee is inmiddels gekaapt door een aantal autisten (zie andere topic) waardoor men het systeem tot een karikatuur gepromoveerd heeft. Anders gezegd, de bitcoin zal nooit tot leven komen zonder transformatie naar een sociaal duurzame modus operandi.

Laatst gewijzigd door tandem : 26 november 2014 om 08:19.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be