Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 augustus 2010, 22:16   #1661
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
De christenvervolging gebeurde bij mijn weten vooral omdat de christenen het goddelijk gezag des keizers niet erkenden en omdat ze actief hun geloof verspreiden over het hele Rijk en zelfs in Rome, in tegenstelling tot de Joden.
Dat is juist. De Joden doen niet aan evangelisatie. Ook de hindoe's doen dat niet. Het is geen universeel kenmerk van elke religie.

Weet u dat christenen, om aan de dood te ontsnappen, de kans kregen om wat wierook te branden aan een borstbeeld van de Keizer? Sommige christenen deden dat ook en ontsnapten aan de dood op deze manier.

Uit de geschriften van de kerkvaders lezen we dat er een tweedracht ontstond bij de christenen om deze kwestie. Sommigen zeiden dat als je wierook offerde aan de keizer, men onmogelijk een echte christen kon zijn.

Anderen zeiden dan weer dat een onoprecht offer of gebed, geen waarde had in Gods ogen en om je leven te redden best wel wat wierook mocht geofferd worden...

Deze laatsten verloren de pleit en werden uit de toenmalige kerkgemeenschap verbannen.


Citaat:
Ik vind het opmerkelijk dat Jezus gekruisigd wordt in 30NC en dat rond 65NC er blijkbaar al zo'n grote gemeenschap van christenen bestaat te Rome, dat Nero hen de schuld kan geven voor de brand. Het zegt enerzijds iets over de grote mobiliteit in het Romeinse rijk (waarvan de christenen enorm geprofiteerd hebben), maar ook over de kracht van de overtuiging bij deze kleine geloofsgroep.
Wel,...

Zoals altijd, had één en ander ook met geld te maken.

De eerste christenen bezaten alles gemeenschappelijk. Dat betekent dat de rijken gaven en de armen kregen. Zoiets lokt natuurlijk altijd veel volk. Vaak kon men zijn welvaart en welzijn verbeteren door christen te worden.

We weten ook dat christelijke gemeenschappen elkaar steunden. Paulus van Tarsus bijvoorbeeld, collecteerde geld voor de gelovigen in Jerusalem, waar op dat ogenblijk een grote hongersnood heerste.

Ook deze dingen hebben onmiskenbaar een grote rol gespeeld. Plus het feit dat men dacht dat Jezus elk ogenblik terug kon komen om de wereld te oordelen, ten,minste als de gehele wereld het evengelie had gehoord. De toenmalige wereld was niet zo heel groot in hun ogen.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 8 augustus 2010 om 22:25.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 22:17   #1662
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.081
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Wel,... volgens het overgeleverde, zou Pilatus helemaal niet veroordeeld hebben. Tenzij tot een geseling. Hij waste zijn handen letterlijk in de onschuld, en legde de verantwoordelijkheid voor de kruisdood van Jezus bij het volk. Het was hun keuze boven Barnabas en hun wil. Naar verluidt schreeuwden ze: "Kruisig Hem, kruisig Hem" terwijl Pilatus zei dat hij geen schuld in de man zag.

Het opschrift 'Koning der Joden' was eerder een pesterij ten aanzien van het Sanhedrin, dan wel een beschuldiging van Pilatus uit. Jezus' Koninkrijk was immers niet eens van deze wereld.

We kunnen het natuurlijk niet meer nagaan.

Paulus.
Dat werd waarschijnlijk aangepast, zodat de romeinen (toch wel voor paulus (die zelf romeins staatsburger was) de belangrijkste groep voor volgelingen te lokken en veel later ook uiteraard Constantijn) niet in zo'n slecht daglicht te voorschijn zouden komen. Het is echter zeer waarschijnlijk dat Joshua Ben Josef gekruisigd werd, om de enige reden waarom men iemand aan het kruis zou nagelen, namelijk mensen die de stabiliteit (en die was in Judea constant onzeker) en het Romeinse gezag ondermijnden.
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.

Laatst gewijzigd door Schelfie : 8 augustus 2010 om 22:18.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 22:40   #1663
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Dat werd waarschijnlijk aangepast, zodat de romeinen (toch wel voor paulus (die zelf romeins staatsburger was) de belangrijkste groep voor volgelingen te lokken en veel later ook uiteraard Constantijn) niet in zo'n slecht daglicht te voorschijn zouden komen. Het is echter zeer waarschijnlijk dat Joshua Ben Josef gekruisigd werd, om de enige reden waarom men iemand aan het kruis zou nagelen, namelijk mensen die de stabiliteit (en die was in Judea constant onzeker) en het Romeinse gezag ondermijnden.
Het zou kunnen dat het aangepast werd, ik kan dat onmogelijk zeker weten. Wat ik wel weet is dat Constantijn absoluut geen boter had gegeten van het toenmalige christendom. Die kerel wist gewoon niet waarover het in sé ging. Zijn motivatie om christen te worden was oorlogen winnen.....

Je bent wel verkeerd als je zegt dat de kruisdood alleen werd toegapast bij mensen die het Romeins gezag op de één of andere manier wilden ondermijnen. De manier waarop men ter dood veroordeeld werd hangde af van je stand, van je status zeg maar. Niet van de aard van je misdaad. Zo werden Romeinse burgers nooit gekruisigd, maar wel onthoofd.

De kruisdood was vooral voor slaven en niet-Romeinen. De moordenaars die met Christus gekruisigd werden bijvoorbeeld, waren moordenaars. Geen politieke tegenstanders van het Romeinse rijk of zo. Gewoon misdadigers met een niet-Romeinse status.

Trouwens het opschrift van Jezus' kruisiging: "Koning der Joden" stuitte op protest bij het Sanhedrin. Zij wilden dat er stond dat Jezus beweerde de Koning der Joden te zijn. Niet dat Hij het was. Dat bewijst dat een opschrift met je misdaad ook moest kunnen ipv enige met ironie "Koning der Joden" te plaatsen.

Zo is het gebeurd, tenminste, als we het overgeleverde mogen geloven.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 8 augustus 2010 om 22:44.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 23:30   #1664
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Paulus was toch een Romeins burger en werd toch gekruisigd? Blijkbaar konden Romeinse burgers dus toch gekruisigd worden?
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 23:56   #1665
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Paulus was toch een Romeins burger en werd toch gekruisigd? Blijkbaar konden Romeinse burgers dus toch gekruisigd worden?
Neen. Paulus werd onthoofd onder Nero.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Paulus_(apostel)

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 9 augustus 2010 om 00:01.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 08:04   #1666
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Mij lijkt het logischer om aan te nemen dat Christus weldegelijk bestaan had, daar tal van ooggetuigen van bestonden en dat men vanuit het leven en werk van die Christus, een goddelijkheid concludeerde.
Beweert u hier dat Jezus' discipelen concludeerden dat Jezus goddelijk was? We hebben al geconcludeerd dat zij dat niet geloofden op grond van verhalen over een maagdelijke geboorte. Ook de wonderen die Jezus volgens de evangeliën verrichtte konden dat niet bewijzen, want Jezus zond zeventig discipelen uit om zijn leer te verspreiden en daarbij wonderen te verrichten tot en met het opwekken van doden. Verder verwachtten zij dat hij het koninkrijk van David zou herstellen. Ziet u in dat het geloof in de goddelijkheid van Jezus pas aan de orde kwam in de prediking van Paulus?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Maar niet omgekeerd, zoals ik van u meen te lezen. Waarom zou men? Niemand had er voordeel bij om het christendom in stand te houden. Christenen waren immers ten dode opgeschreven.
Dit argument is onredelijk. Joden die christen werden zagen daar een bepaald voordeel in. Niemand wordt iets als dat in gaat tegen zijn eigen belangen.

Hun motivatie om christen te worden was dat zij door bekering van hun zonden hoopten om gered te worden in de naderende oordeelsdag. Zowel Johannes de doper als Jezus predikte de oordeelsdag. Angst was dus hun motivatie. Bovendien werden de joden in de eerste eeuw door de romeinen vervolgd omdat zij herhaaldelijk probeerden het romeinse bestuur omver te werpen. Joodse christenen deden niet mee aan de opstanden en konden zo wellicht aan vervolging ontsnappen. Het was veiliger om christen te zijn.

Over de specifieke christenvervolging waarvan u spreekt wordt niets gemeld in het N.T.. Zij ondervonden alleen tegenstand van Joden. U zal uw visie over het ontstaan van het christendom moeten bijstellen.

Laatst gewijzigd door Piero : 9 augustus 2010 om 08:07.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 08:07   #1667
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.081
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Het zou kunnen dat het aangepast werd, ik kan dat onmogelijk zeker weten. Wat ik wel weet is dat Constantijn absoluut geen boter had gegeten van het toenmalige christendom. Die kerel wist gewoon niet waarover het in sé ging. Zijn motivatie om christen te worden was oorlogen winnen.....

Je bent wel verkeerd als je zegt dat de kruisdood alleen werd toegapast bij mensen die het Romeins gezag op de één of andere manier wilden ondermijnen. De manier waarop men ter dood veroordeeld werd hangde af van je stand, van je status zeg maar. Niet van de aard van je misdaad. Zo werden Romeinse burgers nooit gekruisigd, maar wel onthoofd.

De kruisdood was vooral voor slaven en niet-Romeinen. De moordenaars die met Christus gekruisigd werden bijvoorbeeld, waren moordenaars. Geen politieke tegenstanders van het Romeinse rijk of zo. Gewoon misdadigers met een niet-Romeinse status.

Trouwens het opschrift van Jezus' kruisiging: "Koning der Joden" stuitte op protest bij het Sanhedrin. Zij wilden dat er stond dat Jezus beweerde de Koning der Joden te zijn. Niet dat Hij het was. Dat bewijst dat een opschrift met je misdaad ook moest kunnen ipv enige met ironie "Koning der Joden" te plaatsen.

Zo is het gebeurd, tenminste, als we het overgeleverde mogen geloven.

Paulus.
Kruisigingen waren (zelfs in de Romeinen hun ogen) zo verschrikkelijk en gruwelijk dat ze echt amper werden gebruikt, en enkel en alleen de zwaarste misdadigers kregen die dood. Meestal werd het dan gedaan met enkel touwen, zonder nagels, maar enkel voor mensen die staatsgevaarlijk (spionnen en oproerkraaiers) waren werden echt met nagels gekruisigd. De bijbel is geen geschiedenisboek, Paulus. Daar moet je je niet op baseren om de situatie in die tijd te begrijpen.


@ respublica: Inderdaad. Paulus werd onthoofd. Het was Petrus die gekruisigd werd. Hij weigerde echter om op dezelfde manier dood te gaan als Jeshua, en werd dan maar ondersteboven gekruisigd.
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 08:24   #1668
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Beweert u hier dat Jezus' discipelen concludeerden dat Jezus goddelijk was?
Ja. Sommigen toch.

Citaat:
We hebben al geconcludeerd dat zij dat niet geloofden op grond van verhalen over een maagdelijke geboorte. Ook de wonderen die Jezus volgens de evangeliën verrichtte konden dat niet bewijzen, want Jezus zond zeventig discipelen uit om zijn leer te verspreiden en daarbij wonderen te verrichten tot en met het opwekken van doden.
Als iemand u de kracht geeft om won,deren te verichten tot en met het opwekken van doden, zou het mij niet verwonderen dat u deze persoon een goddelijke status toekent. Zeker, omdat dit niet het enige was dat Jezus deed.

Citaat:
Verder verwachtten zij dat hij het koninkrijk van David zou herstellen. Ziet u in dat het geloof in de goddelijkheid van Jezus pas aan de orde kwam in de prediking van Paulus?
Neen dat was al eerder. Petrus bijvoorbeeld noemt Jezus de Zoon van de levende God (Mat 16:16). Ook Thomas noemt Christus "mijn Heer en mijn God" (Joh 20:28)


Citaat:
Dit argument is onredelijk. Joden die christen werden zagen daar een bepaald voordeel in. Niemand wordt iets als dat in gaat tegen zijn eigen belangen.
Vertel dat aan de christenen die verbrand, gestenigd, opgegeten, gekruisigd, onthoofd enz... werden.

Citaat:
Hun motivatie om christen te worden was dat zij door bekering van hun zonden hoopten om gered te worden in de naderende oordeelsdag. Zowel Johannes de doper als Jezus predikte de oordeelsdag. Angst was dus hun motivatie.
Dat is maar deels juist. Er was ook reden om bang te zijn als christen. Feit is wel dat zij blijkbaar steevast geloofden in iets en iemand en dat in een periode, waarin nog tal van ooggetuigen aanwezig waren.

Citaat:
Bovendien werden de joden in de eerste eeuw door de romeinen vervolgd omdat zij herhaaldelijk probeerden het romeinse bestuur omver te werpen. Joodse christenen deden niet mee aan de opstanden en konden zo wellicht aan vervolging ontsnappen. Het was veiliger om christen te zijn.
Onzin. Het was veiliger Jood te zijn, zeker weten.

Citaat:
Over de specifieke christenvervolging waarvan u spreekt wordt niets gemeld in het N.T.. Zij ondervonden alleen tegenstand van Joden. U zal uw visie over het ontstaan van het christendom moeten bijstellen.
Ook dat klopt niet. Denk maar aan Felix en Festus.

Bovendien beschrijft het nieuwe testament maar het allereerste begin van het christendom in de handelingen der apostelen. De geschiedenis van het christendom gaat natuurlijk veel verder dan dat.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 9 augustus 2010 om 08:25.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 08:39   #1669
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Kruisigingen waren (zelfs in de Romeinen hun ogen) zo verschrikkelijk en gruwelijk dat ze echt amper werden gebruikt, en enkel en alleen de zwaarste misdadigers kregen die dood. Meestal werd het dan gedaan met enkel touwen, zonder nagels, maar enkel voor mensen die staatsgevaarlijk (spionnen en oproerkraaiers) waren werden echt met nagels gekruisigd. De bijbel is geen geschiedenisboek, Paulus. Daar moet je je niet op baseren om de situatie in die tijd te begrijpen.


@ respublica: Inderdaad. Paulus werd onthoofd. Het was Petrus die gekruisigd werd. Hij weigerde echter om op dezelfde manier dood te gaan als Jeshua, en werd dan maar ondersteboven gekruisigd.
Zo hoort u het ook eens van een ander zou ik zeggen....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruisiging

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 10:41   #1670
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Hiervoor heb ik uw oordeelsvermogen in twijfel getrokken. Nu trek ik uw oprechtheid in twijfel. U hoeft voor mij niet fier uw dromen te verdedigen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Ja. Sommigen toch.

Als iemand u de kracht geeft om won,deren te verichten tot en met het opwekken van doden, zou het mij niet verwonderen dat u deze persoon een goddelijke status toekent. Zeker, omdat dit niet het enige was dat Jezus deed.
Sommigen geloofden toch in de goddelijkheid van Jezus? Uw argument is dat het u niet zou verwonderen. Ja, daar kan ik niets tegen inbrengen natuurlijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Neen dat was al eerder. Petrus bijvoorbeeld noemt Jezus de Zoon van de levende God (Mat 16:16). Ook Thomas noemt Christus "mijn Heer en mijn God" (Joh 20:28)
In de synoptische evangeliën vindt u geen directe verklaringen over de goddelijkheid van Jezus. De verklaring van Petrus in Mat. 16:6 is een interpretatie in een vertaling. Letterlijk staat er niet U bent de Zoon, maar "u bent zoon van levende god." Alle joden zagen zich als zonen van God en zij noemden God hun Vader.

Wat betreft teksten hierover in het evangelie van Johannes zal het u bekend zijn dat dit niet eerder dan ca 100 jaar na de geboorte van Jezus is ontstaan. Het lijkt vooral te zijn geschreven om de goddelijkheid van Jezus te onderwijzen. Daaruit volgt dat het geloof in de goddelijkheid van Jezus is ontstaan in een christelijke secte van latere datum.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Vertel dat aan de christenen die verbrand, gestenigd, opgegeten, gekruisigd, onthoofd enz... werden.

Dat is maar deels juist. Er was ook reden om bang te zijn als christen. Feit is wel dat zij blijkbaar steevast geloofden in iets en iemand en dat in een periode, waarin nog tal van ooggetuigen aanwezig waren.

Onzin. Het was veiliger Jood te zijn, zeker weten.

Ook dat klopt niet. Denk maar aan Felix en Festus.
U weerspreekt niet mijn argument dat NT geen melding maakt van christenen die door de romeinen werden vervolgd 'verbrand, gestenigd, opgegeten, gekruisigd, onthoofd'. U doet hier dus alleen maar loze beweringen. Goed, u noemt wat ik zeg 'deels juist'. Maar daarmee ben ik niet tevreden, want u stelt daar toch weer een ongefundeerd 'zeker weten' tegenover.

U heeft niet door dat de kwestie Felix en Festus geen vervolging door de romeinen betrof, maar vervolging door de hoge priesters? Dat had ik u toch al gezegd, nietwaar. De eerste christenen werden vervolgd door de joden. En moeten we het nog hebben over de luxe behandeling die Paulus ontving toen hij tenslotte per schip naar Rome werd gezonden omdat hij een beroep had gedaan op Caesar? Dat zegt u toch wel iets hoop ik?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Bovendien beschrijft het nieuwe testament maar het allereerste begin van het christendom in de handelingen der apostelen. De geschiedenis van het christendom gaat natuurlijk veel verder dan dat.
Paulus.
Als u het niet wilt hebben over de eerste veertig jaar van het christendom, dan kunt u beter maar ophouden iets te zeggen over het ontstaan van het christendom. Uw oprechtheid trek ik intussen in twijfel.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 11:06   #1671
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Hiervoor heb ik uw oordeelsvermogen in twijfel getrokken. Nu trek ik uw oprechtheid in twijfel. U hoeft voor mij niet fier uw dromen te verdedigen.
Einde discussie voor mij.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 11:25   #1672
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Dat laatste zou mij zeer verwonderen. Er was helemaal niks aantrekkelijks aan om tot het christendom te behoren, laat staan het bestaan ervan te willen rechtvaardigen. En dit gedurende de eerste driehonderd jaar. Christenen werden heel heel streng vervolgd. Dat vertellen ons de niet-christelijke bronnen uit de geschiedenis.Mij lijkt het logischer om aan te nemen dat Christus weldegelijk bestaan had, daar tal van ooggetuigen van bestonden en dat men vanuit het leven en werk van die Christus, een goddelijkheid concludeerde.

Maar niet omgekeerd, zoals ik van u meen te lezen. Waarom zou men? Niemand had er voordeel bij om het christendom in stand te houden. Christenen waren immers ten dode opgeschreven.

En driehonderd jaar lang dan nog?!

Ter vergelijking: wie zou nu jood willen worden onder Hitler?






Het zou me toch wel sterk verwonderen dat mensen hun leven, in ruil voor een vreselijke publieke folterdood opgaven én dat van hun famillie, om toch maar enkele leugens vol te houden. Waarom zouden ze dat toch doen? Ik zie geen enkel aanvaardbaar motief daarvoor.
Paulus.
Fundamentalistische gelovigen stellen hun leven én dood in het teken van hun god...zo waren er ook egyptenaren die Ra aanbaden en hun geloof tot in de dood verdedigden..niemand spreekt nu van Ra omdat hij ooit duizenden trouwe gelovigen had..maw dat iemand wil sterven voor een overtuiging betekend nog niet dat zijn overtuiging de ware is..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 11:54   #1673
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.190
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Fundamentalistische gelovigen stellen hun leven én dood in het teken van hun god...zo waren er ook egyptenaren die Ra aanbaden en hun geloof tot in de dood verdedigden..niemand spreekt nu van Ra omdat hij ooit duizenden trouwe gelovigen had..maw dat iemand wil sterven voor een overtuiging betekend nog niet dat zijn overtuiging de ware is..
Ik ben overigens een interessant boekje aan het lezen, waaruit volgens de theorie aldaar de bijbel ook vol verwijzingen naar sterren en planeten staat,

De wereld zou geschapen zijn door verschillende goden (het woord oorspronkelijk gebruikt om god aan te duiden tijdens de schepping staat in het meervoud... )

Om een heel lang verhaal kort te maken, komt het erop neer dat de Griekse godenwereld , althans deels op die van de Egyptenaren gebaseerd is of toch grote gelijkenissen vertoond, en dat de Bijbel daar op zijn beurt ook weer op gebaseerd is, ... Ook andere godsdiensten bevatten elementen die ze gemeenschappelijk hebben met de onze, of die andere oer godsdiensten...

De Egyptische Ra zou dus wel eens veel dichter bij ons eigen "geloof" staan dan we in de eerste plaats denken.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 12:09   #1674
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ik ben overigens een interessant boekje aan het lezen, waaruit volgens de theorie aldaar de bijbel ook vol verwijzingen naar sterren en planeten staat,

De wereld zou geschapen zijn door verschillende goden (het woord oorspronkelijk gebruikt om god aan te duiden tijdens de schepping staat in het meervoud... )

Om een heel lang verhaal kort te maken, komt het erop neer dat de Griekse godenwereld , althans deels op die van de Egyptenaren gebaseerd is of toch grote gelijkenissen vertoond, en dat de Bijbel daar op zijn beurt ook weer op gebaseerd is, ... Ook andere godsdiensten bevatten elementen die ze gemeenschappelijk hebben met de onze, of die andere oer godsdiensten...

De Egyptische Ra zou dus wel eens veel dichter bij ons eigen "geloof" staan dan we in de eerste plaats denken.
Evolutie van het denken ==> evolutie van het geloof.
Logisch toch?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 12:47   #1675
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Einde discussie voor mij.
Paulus.
Dat begrijp ik natuurlijk best.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 12:55   #1676
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Fundamentalistische gelovigen stellen hun leven én dood in het teken van hun god...zo waren er ook egyptenaren die Ra aanbaden en hun geloof tot in de dood verdedigden..niemand spreekt nu van Ra omdat hij ooit duizenden trouwe gelovigen had..maw dat iemand wil sterven voor een overtuiging betekend nog niet dat zijn overtuiging de ware is..
Nee maar het omgekeerde is daarmee nog niet bewezen. Er zijn daarom mensen die hun geloof bouwen op de stellige overtuiging van anderen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 13:03   #1677
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
U weet weet toch dat dit met de toenmalige comminicatiemiddelen zeer zeer vroeg was? Er waren nog mensen in leven die de betrouwbaarheid van wat de de evangelisten schreven konden nagaan. De evangelisten konden zich ook geen leugen permiteren, niet alleen omwille van die ooggetuigen, maar vooral omdat zij een nieuwe moraal publiceerden, waarbij ondermeer 'liegen' uit den boze was.

Zij hadden er trouwen ook geen baat bij om te liegen. Waarom zouden ze? Dat wilden ze steevast niet doen. En dat heeft vele christenen het leven gekost. Ze werden voor de leeuwen gegooid, gekruisigd, langzaam opgebrand enz... omdat ze maar niet wilden zeggen dat het een sprookje was.

Weet u dat de geschiedenis van Alexander De Grote pas opgeschreven werd 400 jaar na zijn dood? Nochtans is er geen mens die het bestaan noch de mans prestaties in twijfel wil trekken. De evangeliën en de brieven van Paulus zijn daar een nieuwsflach tegenover

Maar o wee als het over Jezus Christus gaat. Zou u en uw famillie zich publikelijk willen laten doodmartelen om dingen vol te houden terwijl ze nooit habben plaatsgehad? En niet alleen jouw famillie, maar vele duizenden met hen, gedurende een periode van ongeveer driehonderd jaar?

Neen.

Er is daar weldegelijk iets gebeurd.

Paulus.
Toch we l bizar dat toenmalieg schrijvers als zijnde Tacitus nooit een woord hebben gerept over jullie heilige Jezus Christus.
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 13:04   #1678
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.190
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Evolutie van het denken ==> evolutie van het geloof.
Logisch toch?
Inderdaad logisch,

Maar ik ben nog maar in het begin, ... ben eens benieuwd waar het gaat eindigen,...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 14:00   #1679
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Inderdaad logisch,

Maar ik ben nog maar in het begin, ... ben eens benieuwd waar het gaat eindigen,...
ik denk zo ergens tegen het achterste kartonneke aan
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 14:08   #1680
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Toch we l bizar dat toenmalieg schrijvers als zijnde Tacitus nooit een woord hebben gerept over jullie heilige Jezus Christus.
‘Om het gerucht de kop in te drukken, beschuldigde Nero een groep mensen, verafschuwd wegens hun boosaardigheden, die de menigte als christenen aanduidde, en strafte hen op de meest wrede manier.
Christus, de grondlegger van de groepering, had de doodstraf gekregen tijdens de regering van Tiberius, en was veroordeeld door Pontius Pilatus, waardoor het verderfelijke bijgeloof voor even tot staan werd gebracht, waarna het echter opnieuw tot bloei kwam, niet alleen in Judea, waar die ziekte ontstaan was, maar ook in de hoofdstad zelf, waar alle verschrikkelijke en schandelijke dingen die in de wereld voorkomen, samenkomen en aanhangers vinden.’
Annales, 15, 44

Tacitus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be