Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 januari 2018, 22:09   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
55 miljoen euro per jaar extra, voor statiegeld in Vlaanderen op PET en blik (studie OVAM)...

Je spaart 5 miljoen kosten van Fostplus uit, door deze afvalstromen uit de PMD te halen...

Dus netto kost het ieder huishouden 20 euro/jaar extra...
Die twintig euro wil ik gerust betalen. Het zal ook zorgen dat die vele storende blikjes niet langer op onze velden en weiden terechtkomen. De kostprijs daarvan is gigantisch.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2018, 22:44   #142
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Minder verbruiken. Zuiniger zijn. Veel beter. En de gouden raad is daar bij: begin bij jezelf. Neem zelf beslissingen die de economie in die richting duwen
.Absoluut. De ene levensstijl valt ook niet met de andere te vergelijken.
Citaat:
U laat ervan uit te gaan dat het weer eens anderen moeten zijn die het moeten doen.


Mijn voetafdruk is al decennia absoluut minimaal. I'm the minimal emission man...
Laat eerst eens jouw voetafdruk berekenen, dan zien we hoe groot jouw voeten zijn, hoe geloofwaardig en hoe belerend je kan doen tegen anderen.


De reden dat ik de factor overbevolking aanpakken niet als een oplossing zie en er ook nooit op inga noch erover discussieer, is : dat is tijdverlies. Er valt weinig of niets tegen te doen in democratieën. Het is veel beter doenbare en haalbare dingen te plannen .
Maar het directe verband ontkennen zoals jij doet omdat je toevallig een kroostrijk gezin verwekte, dat is de zon ontkennen.

Ik vernoemde het alleen omdat je belerend begon te doen
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2018, 22:50   #143
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Overigens moet er over het hele spectrum, individuen, instituties, wetenschap, religie, economie, regeringen aan gewerkt worden of we komen toch helemaal nergens.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2018, 22:52   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Mijn voetafdruk is al decennia absoluut minimaal. I'm the minimal emission man...
Laat eerst eens jouw voetafdruk berekenen, dan zien we hoe groot jouw voeten zijn, hoe geloofwaardig en hoe belerend je kan doen tegen anderen.
Met welk instrument wilt u de berekening uitvoeren? Laten we dan eventjes vergelijken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2018, 22:54   #145
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Die twintig euro wil ik gerust betalen. Het zal ook zorgen dat die vele storende blikjes niet langer op onze velden en weiden terechtkomen. De kostprijs daarvan is gigantisch.
Ik gebruik zo goed als niets in blik.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2018, 22:56   #146
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik gebruik zo goed als niets in blik.
Wij ook niet. Heel wat groeten haalt mijn vrouw op de boerenmarkt. Frisdrank komt er alleen in bij feesten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2018, 23:12   #147
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Met welk instrument wilt u de berekening uitvoeren? Laten we dan eventjes vergelijken.


Ik heb het uit nieuwsgierigheid een paar weken geleden gedaan met WWF footprint calculator, die in in earths rekenen. Dat was 0.6 earths. Ter vergelijking: EU gemiddeld 3.5, US 4.5. (uit het geheugen). En een andere calculator die berekende hoeveel jaar je kan bezig zijn tot je niet meer duurzaam bent. Bij mij was dat anderhalf jaar. Maar zoek er zelf maar een naar eigen keus, Dan doe ik die ook wel. Als je de WWF wil gebruiken ook goed. Ik plaats de link hier later, ik moet hem terug op weten te vissen uit een andere discussie online.

Nu is footprint enkel een CO2 uitstoot calculatie.... Dus ecologisch gesproken maar een onderdeel van duurzaamheid en vooral van vervuiling.

A lot of human impact factors are mentioned here. https://www.fewresources.org/ecologi...t-factors.html

it also says:

Citaat:
Equally important is the assessment of the numbers of people the resources of the Earth or some specific locale can sustain.
I saw it only at a glance, but it has a chapter on numbers of people. That's unescapable...








.

Laatst gewijzigd door eno2 : 25 januari 2018 om 23:24.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2018, 23:21   #148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik heb het uit nieuwsgierigheid een paar weken geleden gedaan met WWF footprint calculator, die in in earths rekenen. Dat was 0.6 earths. Ter vergelijking: EU gemiddeld 3.5, US 4.5. (uit het geheugen). En een andere calculator die berekende hoeveel jaar je kan bezig zijn tot je niet meer duurzaam bent. Bij mij was dat anderhalf jaar. Maar zoek er zelf maar een naar eigen keus, Dan doe ik die ook wel. Als je de WWF wil gebruiken ook goed. Ik plaats de link hier later, ik moet hem terug op weten te vissen uit een andere discussie online.

Nu is footprint enkel een CO2 uitstoot calculatie.... Dus ecologisch gesproken maar een onderdeel van duurzaamheid en vooral van vervuiling.

.
Bij WWF kom ik uit op "YOUR CARBON FOOTPRINT 51% OF YOUR SHARE".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2018, 23:24   #149
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij WWF kom ik uit op "YOUR CARBON FOOTPRINT 51% OF YOUR SHARE".
Niet slecht, als je het eerlijk deed. Jij bent dan misschien wel the minimal footprint man. Heb je soms alles door het aantal gezinsleden gedeeld? Het zou interessant zijn de details te bespreken.

Link? Dan doe ik die ook.
Het lijkt me niet dezelfde, die van mij was in 'earths' uitgedrukt .

Laatst gewijzigd door eno2 : 25 januari 2018 om 23:29.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2018, 23:28   #150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Niet slecht, als je het eerlijk deed. Jij bent dan misschien wel the minimal footprint man. Het zou interessant zijn de details te bespreken.
Geef maar de details die u wilt bespreken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2018, 23:30   #151
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geef maar de details die u wilt bespreken.

Welke details? Je geeft de link niet naar de calculator die je gebruikt hebt....Zo valt er niets te bespreken.

Laatst gewijzigd door eno2 : 25 januari 2018 om 23:30.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2018, 23:30   #152
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Link? Dan doe ik die ook.
Het lijkt me niet dezelfde, die van mij was in 'earths' uitgedrukt .
http://footprint.wwf.org.uk/
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2018, 23:31   #153
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
OK

Ik maak hem over een uur.

Laatst gewijzigd door eno2 : 25 januari 2018 om 23:33.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2018, 00:48   #154
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

51%


Citaat:
While calculators of this sort provide only a very rough approximation, they are nonetheless indicative of the fact that consensus estimates of typical US and EU levels of resource consumption show that 5-6 planet equivalents would be needed to sustain all of us at the median level of consumption for persons in the more affluent societies.
Ik heb 0.7 earths nodig volgens deze calculator:http://www.footprintcalculator.org/

Laatst gewijzigd door eno2 : 26 januari 2018 om 01:16.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2018, 01:22   #155
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geef maar de details die u wilt bespreken.


Ik geef 8400€ per jaar uit , waarvan bijna de helft huur. en leef bijna volledig duurzaam. Mijn impact kan dus enkel minimaal zijn.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 16:29   #156
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.603
Standaard

https://weekend.knack.be/lifestyle/m...l-1377975.html

Om te weten welke bedrijven dat zijn liet de organisatie de bijna 200.000 stukken plastic onderzoeken die bij 239 schoonmaakacties in 42 landen over de hele wereld werden verzameld. Telkens werd onderzocht of het plastic getraceerd kon worden tot een bepaalde producent. Het resultaat: een rangschikking met Coca-Cola, PepsiCo, Nestlé en Danone aan het hoofd. Ze worden gevolgd door bedrijven als Mondelez International, Procter & Gamble, Unilever, Mars en Colgate-Palmolive.

Het antwoord van Coca Cola België:

Wist je dat elke Belg gemiddeld 1 van onze drankjes per dag consumeert? Dit zijn dagelijks 10,5 consumpties en ruim evenveel verpakkingen. Onze verpakkingen spelen dan ook een belangrijke rol! Ze zorgen ervoor dat we onze drankjes in de beste kwaliteit bij onze consumenten krijgen. En daarom gaan we ook heel verantwoord met onze verpakking om. Met ons straf actieplan This is Forward, zullen we ervoor zorgen dat we al onze verpakkingen terug zullen inzamelen voor recyclage. Zodat geen van onze verpakkingen eindigt als zwerfvuil of in de oceaan.

Daar zijn wij bij Coca-Cola in België en Luxemburg ook enorm mee bezig, en hier ontdek je in een kort filmpje waarom we verpakking gebruiken en hoe we er concreet mee om gaan.


In België is kraantjeswater een beter alternatief dan frisdrank:

https://www.bruzzket.be/klik/juistfo...ond-2018-02-19
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 18:57   #157
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Wist je dat elke Belg gemiddeld 1 van onze drankjes per dag consumeert? Dit zijn dagelijks 10,5 consumpties en ruim evenveel verpakkingen. Onze verpakkingen spelen dan ook een belangrijke rol! Ze zorgen ervoor dat we onze drankjes in de beste kwaliteit bij onze consumenten krijgen. En daarom gaan we ook heel verantwoord met onze verpakking om. Met ons straf actieplan This is Forward, zullen we ervoor zorgen dat we al onze verpakkingen terug zullen inzamelen voor recyclage. Zodat geen van onze verpakkingen eindigt als zwerfvuil of in de oceaan.

Daar zijn wij bij Coca-Cola in België en Luxemburg ook enorm mee bezig, en hier ontdek je in een kort filmpje waarom we verpakking gebruiken en hoe we er concreet mee om gaan.
Praat voor de vaak. Als machtige multinational zou CCC probleemloos een eigen inzamelnetwerk kunnen uitbouwen. Met statiegeld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2018, 22:26   #158
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

The EU takes the lead.
Citaat:
The European parliament has overwhelmingly backed a wide-ranging ban on single-use plastics in an effort to tackle pollution in seas, fields and waterways.

Under the proposed directive, items such as plastic straws, cotton swabs, disposable plastic plates and cutlery would be banned by 2021, and 90% of plastic bottle recycled by 2025.

Described by the European commission as a clampdown on “the top 10 plastic products that most often end up in the ocean”, the proposed legislation passed 571 votes to 53.
https://www.theguardian.com/environm...s-uk-eu-brexit
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2018, 13:07   #159
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.463
Standaard Vergeet het maar. Het is al te laat.

Dode potvis aangespoeld bij Sulawesi,
Indonesië,
met 6 kilo plastic in zijn maag,
waaronder 115 plastic bekertjes,
en plastic slippers.
Natuurbeschermers maken zich grote zorgen over de enorme hoeveelheden plastic in de wereldzeeën, die ook erg schadelijk zijn voor zeedieren. Indonesië, met een bevolking van 260 miljoen mensen, is na China de grootste plasticvervuiler ter wereld. Jaarlijks belandt rond de archipel 1,29 miljoen ton plastic in zee. https://nos.nl/artikel/2260048-gestr...c-in-maag.html
De mens vernietigt nu het leven in zee
en dan op het land
en daarme zichzelf.
Piero is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2018, 18:14   #160
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik nodig iedereen uit om eens een dagje mee te stappen met de mooimakers langs bepaalde invalswegen. Ik maak er zelf van uit en weet hoeveel blikken ik (en mijn mede-mooimakers ophalen). Het is ronduit schrikwekkend.

De inventarisatie van OVAM is grotendeels gebaseerd op steekproeven en extrapolaties. Niet op doorgedreven en systematische registratie.
Je komt langs Vlaamse wegen inderdaad veel blikjes en flesjes en lege pakjes sigaretten ed tegen.

Aan de overkant van de straat waar we wonen is er een gracht. De zandbodem bij ons is zo waterdoorlatend dat die gracht altijd leeg staat. Regelmatig kijk ik na of er wat in de gracht ligt en dat is meestal het geval. Meest voorkomend zijn lege blikjes bier en lege pakjes sigaretten. Ik haal die eruit en gooi ze in de blauwe zak of bij het papier.

Onze straat ligt op een schoolroute en volgens mijn kinderen worden die spullen weggegooid door scholieren die na schooltijd met de fiets op weg zijn naar huis.
Die kunnen niet thuiskomen met lege bierblikjes of lege pakjes sigaretten en dus dumpen ze die onderweg.

Statiegeld zal daar niets aan veranderen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be