Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 december 2010, 06:59   #21
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
"niet weten" is eigelijk geen ekskuus. Je kan je immers vooraf informeren. Er zijn ook busbedrijven waar je enkel gepast kan betalen (en je anders gewoon niet op de bus komt) of waar op de bus zelfs geen vervoerbewijzen verkocht werden.
Dat weet ik nu ook.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2010, 10:06   #22
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.374
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Die 180igers zijn er gekomen ter vervanging van de 501, 502, 503. Die rijden niet meer door tot de Rijnkaai, waardoor al een klein beetje bespaard kan worden, en tevens vervangen ze, nu de gezamelijke bundel gewijzigd is, ook een stadslijn (21 was het zeker?)
Ben eigenlijk niet zo goed op de hoogte van Antwerpen.


Volgens dat ik gehoord heb zouden de rittijden ook mission impossibles zijn.
Rusttijden vallen mee voor De Lijn zelf. Op deze bundel rijden echter verschillende pachters, voor welke de rusttijden een ware hel zijn. Maar hoor je pachters soms klagen?
De buschauffeurs klagen ook over de neiuwe dienstregelingen. Alleen de Lijn blijft blind.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2010, 19:46   #23
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
De buschauffeurs klagen ook over de neiuwe dienstregelingen. Alleen de Lijn blijft blind.
Buiten de spits zijn de vertragingen rond de 10 minuten. In de spits 20 minuten. Dat komt goed uit, de frekwentie is eenmaal per 20 minuten. Behalve als je Aartselaar voorbij moet natuurlijk. 't is echt een klucht wat de Lijn hier weer heeft uitgestoken.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2010, 11:12   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Vandaag was ik met mijn zoontje aan het wachten op de bus. (een kwartierke). Het was niet te warm. Ik stap de bus op en de chauffeur zegt: 2 euro aub. Ik kijk in mijn portefeuille en ik heb 1euro 35 kleingeld en een briefje van 20 euro. De chauffeur kon niet teruggeven, ik moest blijkbaar gepast betalen, wat ik niet wist. Gevolg: ik mocht 40 minuten tevoet in de koude met een wenend kind naar huis. Hoe zou men dat gedaan hebben met een bompa van 80? sorry meneer, ik heb geen wisselgeld, ga maar tevoet naar huis .
Was er dan niemand op de bus die je kon helpen en je geld wisselen? Ik geef de chauffeur niet de blaam, want die doet maar wat hem is opgedragen (en ja, in deze geef ik de Lijn wel gelijk, want het kost enorm veel tijd als reizigers niet gepast betalen... en bussen zijn al zo tijdgevoelig). Alleen vind ik het verbazend dat er geen enkele medereiziger bereid was je te helpen.

Nu, moch ik chauffeur geweest zijn, dan had ik je gewoon laten meerijden. Gratis. Maar goed, als er dan controle was geweest, hadden wij beiden ongetwijfeld de gevolgen gedragen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2010, 12:05   #25
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.374
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Buiten de spits zijn de vertragingen rond de 10 minuten. In de spits 20 minuten. Dat komt goed uit, de frekwentie is eenmaal per 20 minuten. Behalve als je Aartselaar voorbij moet natuurlijk. 't is echt een klucht wat de Lijn hier weer heeft uitgestoken.
Ik heb regelmatig bussen die niet komen opdagen. Zelfs een klacht bij de lijn helpt niet.

De volgende keer bij een staking vande lijn ben ik niet meer solidair met hen maar kunnen ze mijn kloten kussen.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2010, 12:11   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Ik heb regelmatig bussen die niet komen opdagen. Zelfs een klacht bij de lijn helpt niet.

De volgende keer bij een staking vande lijn ben ik niet meer solidair met hen maar kunnen ze mijn kloten kussen.
Niet alle lijnen worden rechtstreeks uitgebaat door de Lijn, maar sommige worden ingevuld door private firma's. En daar loopt het wel eens verkeerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2010, 12:15   #27
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.374
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niet alle lijnen worden rechtstreeks uitgebaat door de Lijn, maar sommige worden ingevuld door private firma's. En daar loopt het wel eens verkeerd.
Mijn ervaring is dat de pachters vriendelijker zijn dan die van de lijn zelf. Daarbij moeten de pachters ook slechts uitvoeren wat de lijn hen vertelt. De verhalen die ik hoor over de de lijn via de pachters steunen mijn mening dat de lijn zelf een corrupte en rotte boel is geworden waarbij de pachters, de buschauffeurs vand e lijn zelf en de reizigers het dupe van zijn.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2010, 12:17   #28
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Was er dan niemand op de bus die je kon helpen en je geld wisselen? Ik geef de chauffeur niet de blaam, want die doet maar wat hem is opgedragen (en ja, in deze geef ik de Lijn wel gelijk, want het kost enorm veel tijd als reizigers niet gepast betalen... en bussen zijn al zo tijdgevoelig). Alleen vind ik het verbazend dat er geen enkele medereiziger bereid was je te helpen.

Nu, moch ik chauffeur geweest zijn, dan had ik je gewoon laten meerijden. Gratis. Maar goed, als er dan controle was geweest, hadden wij beiden ongetwijfeld de gevolgen gedragen.
Er was één vrouw die wel keek in haar portefeuille maar de rest negeerde de vraag. Ze kon mij natuurlijk die uitleg gedaan hebben van dat formulier waardoor ik binnen de 2 weken moest betalen.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2010, 12:21   #29
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.374
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Er was één vrouw die wel keek in haar portefeuille maar de rest negeerde de vraag. Ze kon mij natuurlijk die uitleg gedaan hebben van dat formulier waardoor ik binnen de 2 weken moest betalen.
Eerlijk gezegd is de mentaliteit van de Vlamingen erbarmelijk op de bussen en zeker die van de jeugd. Dit ervaar ik wel hoofdzakelijk in stedelijke gebieden en minder in de boerenbuiten.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2010, 12:26   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Er was één vrouw die wel keek in haar portefeuille maar de rest negeerde de vraag.
Dit vind ik naar mijn opvattingen erger dan een buschauffeur die slechts handelt volgens het boekje. Het wijst op een steeds grotere vorm van ik-gerichtheid bij veel mensen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2010, 12:26   #31
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Eerlijk gezegd is de mentaliteit van de Vlamingen erbarmelijk op de bussen en zeker die van de jeugd. Dit ervaar ik wel hoofdzakelijk in stedelijke gebieden en minder in de boerenbuiten.
Ik begrijp de lijn wel, maar hun chauffeurs mogen toch wel wat uitleg geven en sociaal vaardig zijn, die keek mij aan als een dode koe.
Ikzelf heb al paar keer bijgesprongen bij mensen die net tekort hadden, het komt nu ook niet op 50 cent.
Vroeger woonde ik in het boerenbuiten en als dat zou voorkomen staan er onmiddellijk een paar recht om tussen te komen.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2010, 12:29   #32
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.374
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Ik begrijp de lijn wel, maar hun chauffeurs mogen toch wel wat uitleg geven en sociaal vaardig zijn, die keek mij aan als een dode koe.
Ikzelf heb al paar keer bijgesprongen bij mensen die net tekort hadden, het komt nu ook niet op 50 cent.
Vroeger woonde ik in het boerenbuiten en als dat zou voorkomen staan er onmiddellijk een paar recht om tussen te komen.
De chauffeur zelf kan misschien beter zijn best om een oplossing te vinden maar anderzijds staan ze onder tijdsdruk en kunnen ze moeilijk de rit zelf betalen. En inderdaad, in de boerenbuiten helpen ze elkaar nog.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2010, 12:31   #33
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
De chauffeur zelf kan misschien beter zijn best om een oplossing te vinden maar anderzijds staan ze onder tijdsdruk en kunnen ze moeilijk de rit zelf betalen. En inderdaad, in de boerenbuiten helpen ze elkaar nog.
Kan wel zijn dat ze onder tijdsdruk staan, maar in Kortrijk rijden ze nog best op tijd. Als ze mij gewoon dat formulier gegeven had 30 seconden uitleg terwijl ze reed, dan lukte het ook wel .

Misschien had ik beter men zwarte muts op men kop gezet en begonnen in een andere taal.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2010, 12:36   #34
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.374
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Kan wel zijn dat ze onder tijdsdruk staan, maar in Kortrijk rijden ze nog best op tijd. Als ze mij gewoon dat formulier gegeven had 30 seconden uitleg terwijl ze reed, dan lukte het ook wel .
Ge hebt rotte gevallen.

Citaat:
Misschien had ik beter men zwarte muts op men kop gezet en begonnen in een andere taal.
Dan mag je gratis rijden.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2010, 15:30   #35
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niet alle lijnen worden rechtstreeks uitgebaat door de Lijn, maar sommige worden ingevuld door private firma's. En daar loopt het wel eens verkeerd.
Daar loopt het helemaal niet verkeerd, maar daar loopt het meestal zelf heel goed.
In de privé is men namelijk strenger voor zijn personeel. Bij De Lijn zelf maakt het eigenlijk allemaal zo veel niet uit. Klootzakken worden eigenlijk zelden ontslagen bij De Lijn.

De Lijn zelf is ook strenger voor het andere personeel dan voor hun eigen personeel.

Laatst gewijzigd door bgf324 : 16 december 2010 om 15:31.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2010, 19:18   #36
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit vind ik naar mijn opvattingen erger dan een buschauffeur die slechts handelt volgens het boekje. Het wijst op een steeds grotere vorm van ik-gerichtheid bij veel mensen.
De Franstaligen wijzen ons daar ook op.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 03:39   #37
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard

http://www.delijn.be/verkooppunten/s...eting_copy.htm

Inno, je probleem is nu ook opgelost se.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 14:10   #38
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Wel, de realiteit is dat de Lijn moest besparen. De kern van het probleem is gewoon dat het OV eigenlijk te goedkoop is. Kaartjes en abonnementen voor bus en tram zijn zo belachelijk goedkoop in Vlaanderen dat de Lijn eigenlijk nauwelijks aan zijn reizigers verdient. Wees dan ook niet verbaasd dat de reiziger ook niet zo belangrijk is.

Als De Lijn nu gewoon zijn prijzen eens zou verhogen dan hoefden er niet minder bussen te rijden.
Vandaag in DS: http://www.standaard.be/artikel/deta...B&word=de+lijn
De Lijn is slechts in staat 16% van haar kosten uit eigen inkomsten te dekken en krijgt daarnaast ongeveer 1 miljard aan subsidies. Dat laat toe te schatten dat de kosten van de Lijn ongeveer 1190 miljoen € bedragen die worden gedekt door ongeveer 190 miljoen eigen inkomsten aangevuld met ongeveer 1000 miljoen belastinggeld.

Met die verhoudingen voor ogen is het duidelijk dat een goede relatie met de overheid voor de Lijn veel belangrijker is dan een goede relatie met haar passagiers, en dat het voor de Lijn ook niet belangrijk is dat haar klanten bereid zijn te betalen voor de geleverde dienst, of er daadwerkelijk voor betalen.

Aan die wanverhouding wil de Vlaamse regering een einde stellen, en dat vind ik meer dan tijd, maar de overheid legt een doelstelling op tafel: +0.5% meer inkomsten per jaar, of dus ongeveer 1 miljoen aan eigen inkomsten meer per jaar, een doelstelling die totaal niet in verhouding staat tot het niveau aan subsidies.

Op die manier zal het een 200 jaar duren tot de Lijn een nog altijd zeer lage 50% inkomsten uit eigen middelen zal bereiken. En dat is nog zonder inflatie, die door de band hoger ligt dan 0.5% op jaarbasis, waardoor de Lijn ipv meer in werkelijkheid elk jaar in verhouding nog minder uit eigen middelen zal kunnen betalen en nog meer op kap van de belastingbetaler zal leven.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 16:06   #39
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Vandaag in DS: http://www.standaard.be/artikel/deta...B&word=de+lijn
De Lijn is slechts in staat 16% van haar kosten uit eigen inkomsten te dekken
Om even een vergelijking te trekken: Het openbaar vervoer (trein, tram en bus) in de agglomeratie Zürich heeft een kostendekkingsgraad van 65%. En een marktaandeel van zo'n 40%...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 18:46   #40
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Om even een vergelijking te trekken: Het openbaar vervoer (trein, tram en bus) in de agglomeratie Zürich heeft een kostendekkingsgraad van 65%. En een marktaandeel van zo'n 40%...
Hoe slagen ze daarin?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be