Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 februari 2021, 09:28   #41
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
En dan lees ik dit:
https://batteryuniversity.com/learn/...ric_vehicle_ev

Na 1000 cycles zit het meeste er blijkbaar wel op.

Neemt nog steeds niet weg dat je 25 ct betaalt om ze te laden en 2 ct krijgt om je elek aan het net te geven.
Men heeft nu al problemen door de zonnepanelen op de dakken met het netwerk.
Beeld je eens in dat er zo'n 1 000 000 wagens tegelijk ook nog eens stroom op het net zetten.
En die mogen dan voor ze aan hun rit beginnen allemaal opnieuw gaan opladen, want het net heeft hun accu's leeggetrokken en ze geraken geen 50km verder met de overschot.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2021, 09:52   #42
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.859
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
En dan lees ik dit:
https://batteryuniversity.com/learn/...ric_vehicle_ev

Na 1000 cycles zit het meeste er blijkbaar wel op.

Neemt nog steeds niet weg dat je 25 ct betaalt om ze te laden en 2 ct krijgt om je elek aan het net te geven.
Na een paar duizend DIEPE cycles is een batterij wel verregaand versleten (de electrochemie werkt slecht).

In het geciteerde stukje krijgen we een inzicht hoe dat probleem "uitgemiddeld" wordt.

De uitdaging: hoe werk je met de beperkingen van een gegeven technologie.


Zoals het bij de ICE-technologie ook een constant schipperen en aanpassen
geweest is totdat uiteindelijk,nu,na meer dan 100 jaar,een zekere "perfectie" bereikt is....


Kortom....werk zoveel mogelijk met "ondiepe" cycles en maak enthousiast gebruik van het statistische FEIT dat de meeste mensen amper 50 km PER DAG rijden......


Dergelijke nuancering staat ook in dat stukje op Battery University,een site die ik overigens hogelijk respecteer...

Laatst gewijzigd door kelt : 21 februari 2021 om 09:54.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2021, 12:44   #43
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Ik ben ben afgestuurd in de elektromechanica en als ik sommige van jouw antwoorden hier al gelezen heb dan heb ik toch wel wat twijfels over jouw kennis inzake elektrotechnieken.
ik heb ook altijd de indruk dat hij geen flauw benul heeft waar hij over spreekt, maar dat hij gewoon wat van de groene propaganda napraat.

ofwel wordt hij betaald om overal reclame voor batterijen te komen maken. dat zou meteen verklaren waarom hij de hele tijd eigenlijk enkel tegen zichzelf zit te praten.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2021, 13:08   #44
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
En dan lees ik dit:
https://batteryuniversity.com/learn/...ric_vehicle_ev

Na 1000 cycles zit het meeste er blijkbaar wel op.
Van bepaalde huidige batterijcellen.

Jeff Dahn weet het heus wel beter, maak je maar geen zorgen.

https://www.teslarati.com/tesla-jeff...battery-video/
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2021, 13:09   #45
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
ik heb ook altijd de indruk dat hij geen flauw benul heeft waar hij over spreekt, maar dat hij gewoon wat van de groene propaganda napraat.

ofwel wordt hij betaald om overal reclame voor batterijen te komen maken. dat zou meteen verklaren waarom hij de hele tijd eigenlijk enkel tegen zichzelf zit te praten.
Heb je inhoudelijk ook iets?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2021, 13:15   #46
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
ik heb ook altijd de indruk dat hij geen flauw benul heeft waar hij over spreekt, maar dat hij gewoon wat van de groene propaganda napraat.

ofwel wordt hij betaald om overal reclame voor batterijen te komen maken. dat zou meteen verklaren waarom hij de hele tijd eigenlijk enkel tegen zichzelf zit te praten.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2021, 13:22   #47
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Na een paar duizend DIEPE cycles is een batterij wel verregaand versleten (de electrochemie werkt slecht).

In het geciteerde stukje krijgen we een inzicht hoe dat probleem "uitgemiddeld" wordt.

De uitdaging: hoe werk je met de beperkingen van een gegeven technologie.


Zoals het bij de ICE-technologie ook een constant schipperen en aanpassen
geweest is totdat uiteindelijk,nu,na meer dan 100 jaar,een zekere "perfectie" bereikt is....


Kortom....werk zoveel mogelijk met "ondiepe" cycles en maak enthousiast gebruik van het statistische FEIT dat de meeste mensen amper 50 km PER DAG rijden......


Dergelijke nuancering staat ook in dat stukje op Battery University,een site die ik overigens hogelijk respecteer...
Als je niet snapt dat zoiets een totaal onzinnig idee is dan heeft deze discussie geen zin. Groene idealisten valt éénvoudigweg niet mee te discussiëren.

Steek gerust je stroom aan 2 ct in het net, ik ga je daarvoor ten zijne tijd wel dankbaar zijn, maar ik ga er geen zak meer voor gaan betalen.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2021, 13:26   #48
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Heb je inhoudelijk ook iets?
Ja, ik wacht immers nog steeds op een oplossing voor het technische probleem rond de bevoorrading en de infrastructuur om meer dan 4 000 000 voertuigen van de nodige stroom te voorzien.
Let wel, je mag geen fossiele brandstofcentrales gebruiken en de kerncentrales moeten tegen 2025 dicht.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2021, 14:11   #49
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ja, ik wacht immers nog steeds op een oplossing voor het technische probleem rond de bevoorrading en de infrastructuur om meer dan 4 000 000 voertuigen van de nodige stroom te voorzien.
Let wel, je mag geen fossiele brandstofcentrales gebruiken en de kerncentrales moeten tegen 2025 dicht.
Die oplossing in België ga je dus niet meer meemaken.

Dit heb je toch gelezen?

Heeft vehicle-to-grid potentieel in België?

In 2040 zullen er alleen al in België 900 000 tot 2,5 miljoen elektrische voertuigen rondrijden. Dit blijkt uit een studie van Elia, de beheerder van het transmissienet voor elektriciteit.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 februari 2021 om 14:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2021, 14:29   #50
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Die oplossing in België ga je dus niet meer meemaken.
Inderdaad, de keuze is,
of verder gaan in het EV-verhaal en binnen 10 jaar terug in de middeleeuwen zitten.
of stoppen met die onzin en de huidige levensstandaard behouden.
Of het bevolkingsaantal terug op dat van 100 jaar geleden brengen
En dat zijn de drie enige mogelijkheden dat Europa heeft.
Nu ja, gaat men verder in het EV-verhaal, dan word het bevolkingsaantal automatisch herleid tot dat van 100 jaar geleden, want een deel verlaten Europa en de rest leeft in armoede.
Om te overleven gaan die elkaar gewoon uitmoorden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2021, 14:37   #51
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Die oplossing in België ga je dus niet meer meemaken.

Dit heb je toch gelezen?

Heeft vehicle-to-grid potentieel in België?

In 2040 zullen er alleen al in België 900 000 tot 2,5 miljoen elektrische voertuigen rondrijden. Dit blijkt uit een studie van Elia, de beheerder van het transmissienet voor elektriciteit.
Aan schattingen is er in de wereld geen gebrek. Aan concrete cijfers daarentegen. De hoeveelheid elektrische wagens is op dit moment belachelijk laag. Daarbovenop komt dat men gelijk een communistische dictator e.e.a. verplicht. Dat is dus in het geheel niet representatief.
Is zoiets als iedereen verbieden te eten en dan victorie kraaien als er meer doden zijn.

Bovendien vind ik je commentaren redelijk belachelijk als je zelf met een 'plofmotor' rijdt....
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."

Laatst gewijzigd door non-conformist : 21 februari 2021 om 14:39.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2021, 14:53   #52
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Die oplossing in België ga je dus niet meer meemaken.

Dit heb je toch gelezen?

Heeft vehicle-to-grid potentieel in België?

In 2040 zullen er alleen al in België 900 000 tot 2,5 miljoen elektrische voertuigen rondrijden. Dit blijkt uit een studie van Elia, de beheerder van het transmissienet voor elektriciteit.
Men is nu al bang dat men na 2025 regelmatig het afsluitingsplan in werking zal moeten stellen, eens de kerncentrales dicht zijn met het huidige stroomverbruik.

Tel daar dan nog eens 1 000 000 EV bij.

Je beseft toch dat Elia die studie juist maakt om aan de politici duidelijk te kunnen maken dat het EV-verhaal geen haalbare kaart is.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2021, 14:55   #53
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Inderdaad, de keuze is,
of verder gaan in het EV-verhaal en binnen 10 jaar terug in de middeleeuwen zitten.
Zit Noorwegen, Californië, Nederland, Ijsland, andere nu in de middeleeuwen?

Citaat:
of stoppen met die onzin en de huidige levensstandaard behouden.
Waar haal je het toch uit?

Rijden we nu echt met electrische treinen, metro en trams? Waar hebben we die electriciteit vandaan gehaald?

Citaat:
Of het bevolkingsaantal terug op dat van 100 jaar geleden brengen
En dat zijn de drie enige mogelijkheden dat Europa heeft.
Nu ja, gaat men verder in het EV-verhaal, dan word het bevolkingsaantal automatisch herleid tot dat van 100 jaar geleden, want een deel verlaten Europa en de rest leeft in armoede.
Om te overleven gaan die elkaar gewoon uitmoorden.
Amai, wat een tragedie.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 februari 2021 om 14:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2021, 15:09   #54
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Aan schattingen is er in de wereld geen gebrek. Aan concrete cijfers daarentegen. De hoeveelheid elektrische wagens is op dit moment belachelijk laag. Daarbovenop komt dat men gelijk een communistische dictator e.e.a. verplicht. Dat is dus in het geheel niet representatief.
In anti-EV België ja, 35.611 totaal om precies te zijn per 1.1.2021.

- waarvan 33.703 BEV-personenwagens (M1), de rest zwaardere BEV commercieel N1 (1.816), dan nog 72 BEV-bussen en 20 BEV vrachtwagens.

Bron: https://www.eafo.eu/countries/belgiu...cles-and-fleet

Enkel 2020 kwamen er wel 14.453 BEV M1 bij en ging het aandeel op het totale wagenpark van 0,32% naar 0,56% (ondanks afgeschafte milieubonus voor particulieren)

Citaat:
Bovendien vind ik je commentaren redelijk belachelijk als je zelf met een 'plofmotor' rijdt....
Uw rare mening. Moest ik het geld heel losjes hebben had ik verleden jaar een EV gekocht.

Is dus helemaal niet belachelijk omdat ik weldra een goede EV wil kopen.

Ja we hebben nog twee plofwagens thuis. Dat gaat dan alvast eentje minder worden. Ik ga nog wachten op dat 4680-batterijpack.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 februari 2021 om 15:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2021, 15:20   #55
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Men is nu al bang dat men na 2025 regelmatig het afsluitingsplan in werking zal moeten stellen, eens de kerncentrales dicht zijn met het huidige stroomverbruik.
Men ken ik niet, en is sowieso onzin. Moest er een paar weken een tekort zijn dan wordt die stroom ingevoerd zoals we al deden toen nog maar 1 kerncentrale stroom leverde.

Citaat:
De uitval van onze kernreactoren: een chronologisch overzicht

Onze zeven kernreactoren vielen dus één na één uit. Vier door slijtage in het niet-nucleaire gedeelte: aantasting van het beton in de bunkergebouwen. Twee door slijtage in het nucleaire gedeelte: een lek in een noodkoelsysteem vlak tegen de kernreactor. En ééntje moest sowieso gepland worden stilgelegd omdat zijn brandstof op was en moest aangevuld worden.

Hieronder een chronologisch overzicht van de problemen. Klikken op de reactor en u krijgt het hele verhaal.


Doel 3: uit door betonprobleem :"Hele stukken beton waren van het plafond van het bunkergebouw gevallen


Doel 1: uit door lek: "De radioactiviteit bij het lek is zo hoog dat de arbeiders er maximaal een kwartier kunnen werken


Doel 2: uit door mogelijk lek: "Zelfs al raakt Doel 2 tijdig hersteld, dan is het nog niet zeker of hij mag heropstarten


Doel 4: uit door betonprobleem: "De kans is groot dat Doel 4 midden december opnieuw opstart


Tihange 3: uit door betonprobleem: "Het dak van de bunker bleek minder sterk dan aangegeven op de originele bouwplannen


Tihange 2: uit door betonproblemen: "Of het dak van het bunkergebouw ooit bestand is geweest tegen vliegtuiginslagen, is nog niet duidelijk


Tihange 1: uit door een brandstoftekort: "De kernreactor moest gepland stilgelegd worden omdat zijn brandstof op was
Citaat:
Tel daar dan nog eens 1 000 000 EV bij.
Geen probleem.

Citaat:
Je beseft toch dat Elia die studie juist maakt om aan de politici duidelijk te kunnen maken dat het EV-verhaal geen haalbare kaart is.
Zelfs die studie begrijp je niet.

Heb je de oliecrisis in 1973 wel meegemaakt?

Laatst gewijzigd door Micele : 21 februari 2021 om 15:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2021, 15:22   #56
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zit Noorwegen, Californië, Nederland, Ijsland, andere nu in de middeleeuwen?

Waar haal je het toch uit?

Rijden we nu echt met electrische treinen, metro en trams? Waar hebben we die electriciteit vandaan gehaald?


Amai, wat een tragedie.
Nederland heeft zijn export van gas gestopt, juist omdat ze in de problemen komen.
Noorwegen gebruikt enkel EV is steden.
Ijsland heeft een groot energiepotenteel dankzij de aanwezige vulkaan.
En vraag in Californië maar eens hoe blij ze waren met hun EV's in februari 2021.
Vooral omdat meer dan 80 000 000 Amerikanen zonder stroom zaten.

De elektriciteit komt van kerncentrales, die gaan in 2025 allemaal dicht.
Je moet dus bovenop het huidige verbruik, waar dat van treinen, trams en metro's dus al bij zit, ook nog eens het extra verbruik van de EV zien op te wekken zonder fossiele brandstof te gebruiken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2021, 15:26   #57
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Heb je de oliecrisis in 1973 wel meegemaakt?
Ja, ik heb die meegemaakt.
En toen is men niet eens gaan denken aan EV's, terwijl die al ouder zijn dan de ICE's.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2021, 15:27   #58
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nederland heeft zijn export van gas gestopt, juist omdat ze in de problemen komen.
Noorwegen gebruikt enkel EV is steden.
Ijsland heeft een groot energiepotenteel dankzij de aanwezige vulkaan.
En vraag in Californië maar eens hoe blij ze waren met hun EV's in februari 2021.
Vooral omdat meer dan 80 000 000 Amerikanen zonder stroom zaten.
Dan heb je het meeste aan EV's want die kunnen dagenlang stroom leveren aan huis. Slecht geprobeerd.

Citaat:
De elektriciteit komt van kerncentrales, die gaan in 2025 allemaal dicht.
Dat is nog lang niet definitief beslist, je bent niet op de hoogte. Als er een dreigend stroomtekort tegen 2025 is gaan ze NIET dicht.

Citaat:
Je moet dus bovenop het huidige verbruik, waar dat van treinen, trams en metro's dus al bij zit, ook nog eens het extra verbruik van de EV zien op te wekken zonder fossiele brandstof te gebruiken.
Dat van de EVs in Belgie is echt verwaarloosbaar.

Hoeveel EVs heeft België denk je? Volgens mij heb je een serieus rekenprobleem.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 februari 2021 om 15:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2021, 15:31   #59
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ja, ik heb die meegemaakt.
En toen is men niet eens gaan denken aan EV's, terwijl die al ouder zijn dan de ICE's.
Voila je bent al totaal mis. Want dat was het startsein van de ontwikkeling van moderne EVs.

Was plezant toen niet? Afhankelijk te zijn van de grillen van olieleveranciers.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 februari 2021 om 15:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2021, 15:45   #60
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Voila je bent al totaal mis. Want dat was het startsein van de ontwikkeling van moderne EVs.

Was plezant toen niet? Afhankelijk te zijn van de grillen van olieleveranciers.
Nee, dat was niet het startsein van de ontwikkeling van de moderne EV.
De EV bestond voor de ICE.

De moderne EV is een nevenontwikkeling van de draagbare computer.
Men heeft voor de draagbare computer immers lichte accu's nodig die lang meegaan.
Daardoor is men de accu's gaan heruitvinden.

En het is pas nadat de accu's voor de draagbare computers ontwikkeld waren, dat men heeft gezien dat die ook bruikbaar waren voor EV's.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be