Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet er een confederatie Nederland-Vlaanderen komen?
Ja, ik wil een confederatie Nederland-Vlaanderen 46 52,87%
Nee, Vlaanderen moet een deel worden van het unitaire Nederland 14 16,09%
Nee, Vlaanderen blijft bij België 16 18,39%
Nee, Vlaanderen moet na zijn onafhankelijkheid geen staatkundige toenadering zoeken tot Nederland 11 12,64%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 september 2018, 13:03   #541
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
België is een mislukte staat ,waarin eeuwen lang de Franstaligen de Nederlandstaligen hebben onderdrukt en als minderwaardig hebben behandeld.
De Vlamingen zitten nu nog opgescheepte met de mentaliteit van Calimero.
Bart de Wever heeft gelijk dat splitsing de enige mogelijkheid is om Vlaanderen de trots van een leeuw te geven.
En confederatie met Nederland zie ik er niet van komen en intensief samenwerken in Europa is al genoeg.
Mijnheer, ik heb eventjes moeten lachen toen ik uw bericht las. De Franstaligen hebben de Nederlandstaligen onderdrukt? Neen, hoor! Dat hebben ze nooit gedaan! Het was wel zo dat ge, als ge de Franse taal machtig waart, ge hoger kondt opklimmen in de maatschappelijke rangorde. Dat was normaal want tot diep in de 20ste eeuw was het intellectueel niveau van de Franstaligen in België (of ze nu Walen waren of tot de overwegend Franstalige bourgeoisie van Vlaanderen behoorden speelt geen rol) hoger dan dat van de Vlaamstaligen. Ge moet ook in acht nemen dat tijdens de opkomst van het protestantisme in de Nederlanden onder invloed van de hertog van Alva onze toenmalige intelligentsia allemaal naar Nederland gevlucht waren. Aldus was het enige "verstand" dat we toen nog in huis hadden Franstalig en katholiek.
Bart De Wever mag tegen mij balken zoveel hij wil: Vlaanderen heeft, de dag van vandaag, geen "Vlaamse Leeuwen" meer nodig en hun trots ook niet. O.k., we zijn terug "Vlamingen" geworden en ons intellectueel gehalte is fors gestegen, maar waar we echt behoefte aan hebben is aan geld, vrede, voorspoed en geluk. We hebben al genoeg miserie gekend in onze geschiedenis. Stel dat we met de perikelen, die we hedendaags meemaken met de Amerikaanse president Trump, meer handelsvoordelen halen uit Peking dan uit de V.S. dan acht ik het goed mogelijk dat overmorgen in Brussel geen Frans en ook geen Nederlands meer gesproken wordt maar wel Chinees. En desnoods schakelen we de dag nadien over naar het Russisch of een andere taal moest dat nog meer opbrengen. Vergeet niet dat de Vlamingen vaak veeltalig zijn. Op een taaltje min of meer erbij komt het er hem niet op aan.
Hou toch op met uw flamingantisme. Welk belang heeft dat nu nog in een meer mondiaal gerichte maatschappij? De hedendaagse ontwikkelingen staan niet stil. In Vlaanderen niet maar elders in de wereld ook niet.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 15:09   #542
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.415
Standaard

Brussel was toen nog een Brusselende stad. Ik hoor ook vaak dat Brussel morgen Engelstalig zal worden. Het is de enige stad die werelds is en die als een kameleon verandert van taal. Ik vind dat toch straf.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 15:46   #543
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Brussel was toen nog een Brusselende stad. Ik hoor ook vaak dat Brussel morgen Engelstalig zal worden. Het is de enige stad die werelds is en die als een kameleon verandert van taal. Ik vind dat toch straf.
Ik vind dat helemaal niet straf, mr Weyland. Ik vind dat normaal. De wereld verandert ook als een kameleon. Dat heb ik al ervaren in de jaren '70, toen ik als zeeman het hele noordelijk halfrond geteisterd heb. Als ik thuiskwam vertelde ik zaken aan mijn familieleden die ze nauwelijks konden geloven, bijvoorbeeld dat ze in Japanse steden al voorzieningen hadden in het verkeer om doven en blinden veilig langs kruispunten met verkeerslichten te leiden. Zulke dingen moesten hier in België nog uitgevonden worden!! Denkt gij nu echt dat Vlaanderen, c.q. België, het meest moderne land van de wereld is? Ik denk dat gij u dan wel dik vergist. Ge moet mee met uwen tijd, mijnheer, of ge dat nu zelf wilt of niet. Een andere keuze hebt gij niet! Ik heb de indruk dat ze dit in Brussel al lang begrepen hebben!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 18:33   #544
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ik vind dat helemaal niet straf, mr Weyland. Ik vind dat normaal. De wereld verandert ook als een kameleon. Dat heb ik al ervaren in de jaren '70, toen ik als zeeman het hele noordelijk halfrond geteisterd heb. Als ik thuiskwam vertelde ik zaken aan mijn familieleden die ze nauwelijks konden geloven, bijvoorbeeld dat ze in Japanse steden al voorzieningen hadden in het verkeer om doven en blinden veilig langs kruispunten met verkeerslichten te leiden. Zulke dingen moesten hier in België nog uitgevonden worden!! Denkt gij nu echt dat Vlaanderen, c.q. België, het meest moderne land van de wereld is? Ik denk dat gij u dan wel dik vergist. Ge moet mee met uwen tijd, mijnheer, of ge dat nu zelf wilt of niet. Een andere keuze hebt gij niet! Ik heb de indruk dat ze dit in Brussel al lang begrepen hebben!

Norbert
Ik snap niet wat dat met opgeven van je taal en identiteit te maken heeft. Dat heeft toch niets met wel of niet werelds zijn van zien? Ik spreek toch ook vreemde talen en heb toch ook contacten met buitenlanders?

Met beide voeten aan de grond kan je enkel zeggen dat Brussel veelal een verfranste Belgische stad en niet echt internationaler dan enig andere stad in Europa. Vaak op handen gedragen als 'enige metropool van de Lage Landen' door mensen als Tom Lanoye, die ook een verstokte Belgicist is die je niet ernstig kan nemen omdat hij spreekt vanuit buikgevoel. Den Haag en Amsterdam niet dan? Laat me niet lachen. Brussel wereldser dan Praag of Parijs? Onzin.

Brussel is wel al eeuwenlang de hoofdstad van de Zuidelijke Lage Landen/België, dan dan weer wel. Maar je hoeft echt niet je eigen geschiedenis en taal te verloochenen om 'werelds' te zijn. Dat cultiveren heeft echt niets met 'geslotenheid' te maken, naar mijn mening. Sterker, als Chinees vaker geleerd zou worden in de toekomst, dan zou dat veelal als tweede taal zijn.

Laatst gewijzigd door Weyland : 18 september 2018 om 18:50.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 19:06   #545
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik snap niet wat dat met opgeven van je taal en identiteit te maken heeft. Dat heeft toch niets met wel of niet werelds zijn van zien? Ik spreek toch ook vreemde talen en heb toch ook contacten met buitenlanders?

Met beide voeten aan de grond kan je enkel zeggen dat Brussel veelal een verfranste Belgische stad en niet echt internationaler dan enig andere stad in Europa. Vaak op handen gedragen als 'enige metropool van de Lage Landen' door mensen als Tom Lanoye, die ook een verstokte Belgicist is die je niet ernstig kan nemen omdat hij spreekt vanuit buikgevoel. Den Haag en Amsterdam niet dan? Laat me niet lachen. Brussel wereldser dan Praag of Parijs? Onzin.

Brussel is wel al eeuwenlang de hoofdstad van de Zuidelijke Lage Landen/België, dan dan weer wel. Maar je hoeft echt niet je eigen geschiedenis en taal te verloochenen om 'werelds' te zijn. Dat cultiveren heeft echt niets met 'geslotenheid' te maken, naar mijn mening. Sterker, als Chinees vaker geleerd zou worden in de toekomst, dan zou dat veelal als tweede taal zijn.
Beste mr Weyland, het opgeven van uw eigen taal en identiteit, dat doet ge pas als ge er geld mee kunt verdienen, nietwaar? Welnu, dat is het wat er in Brussel gebeurd is. En Brussel is daarop geen uitzondering, nietwaar? Er zijn tegenwoordig zoveel volkeren en steden die dat gedaan hebben. En dat waren in den beginne heus geen "wereldse" steden. Zijt gij een Nederlander? Awel, indien wel dan vermoed ik dat Den Haag en Amsterdam, zoals gij die daar opnoemt, over afzienbare tijd in het spoor van Brussel zullen lopen. Misschien ben ik nu wel aan 't vloeken bij klaarlichte dag maar ik bedenk dan wel dat gij er misschien wel wakker van wordt.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 19:14   #546
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Beste mr Weyland, het opgeven van uw eigen taal en identiteit, dat doet ge pas als ge er geld mee kunt verdienen, nietwaar? Welnu, dat is het wat er in Brussel gebeurd is. En Brussel is daarop geen uitzondering, nietwaar? Er zijn tegenwoordig zoveel volkeren en steden die dat gedaan hebben. En dat waren in den beginne heus geen "wereldse" steden. Zijt gij een Nederlander? Awel, indien wel dan vermoed ik dat Den Haag en Amsterdam, zoals gij die daar opnoemt, over afzienbare tijd in het spoor van Brussel zullen lopen. Misschien ben ik nu wel aan 't vloeken bij klaarlichte dag maar ik bedenk dan wel dat gij er misschien wel wakker van wordt.

Norbert
Ik ben Antwerpenaar (niet echt de stad, maar deelgemeente 15 km van Nederland) en ik betwijfel dat de wereld zo Belgofiel is als jij denkt. Sterker, veel buitenlanders hebben geen hoge pet op met België om de dingen die jij bewondert. Denken die Belgen zelf ook jammere punten vinden van hun eigen land, het gebrek aan eigenheid en kopieergedrag van andere relevantere culturen. De meerderheid in de wereld verdient geld en heeft een sterke cultuur van zichzelf en leert daarnaast van andere culturen.
Brussel is inderdaad een stad met een goede tewerkstelling, jammer dat het zo verloederd is op het oosten na en jammer dat velen daarom verkiezen twee uur te pendelen in plaats van er te wonen omdat ze niet bestuurd wensen te worden door de PS. Nu, mij geen zorg. Chemische industrie is groot genoeg in Antwerp (maar dat is ze ook in Brussel).

Brussel is echter niet aan het verengelsen. Men spreekt er grotendeels Frans en ik zie dat echt niet veranderen hoor (en dat Frans werd nogal aggressief opgelegd in het verleden al is het pas door een witte vlucht na wanbestuur nog minder geworden).
Aan Vlaamse instellingen in Brussel (zoals de VUB) spreekt men er nog vollop Nederlands en zal men het ook blijven doen. De vroegere glorie van het Nederlands zie ik er helaas niet meer terugkomen; al ware dat niet onmogelijk met een andere mentaliteit).

Laatst gewijzigd door Weyland : 18 september 2018 om 19:29.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 19:59   #547
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik ben Antwerpenaar (niet echt de stad, maar deelgemeente 15 km van Nederland) en ik betwijfel dat de wereld zo Belgofiel is als jij denkt. Sterker, veel buitenlanders hebben geen hoge pet op met België om de dingen die jij bewondert. Denken die Belgen zelf ook jammere punten vinden van hun eigen land, het gebrek aan eigenheid en kopieergedrag van andere relevantere culturen. De meerderheid in de wereld verdient geld en heeft een sterke cultuur van zichzelf en leert daarnaast van andere culturen.
Brussel is inderdaad een stad met een goede tewerkstelling, jammer dat het zo verloederd is op het oosten na en jammer dat velen daarom verkiezen twee uur te pendelen in plaats van er te wonen omdat ze niet bestuurd wensen te worden door de PS. Nu, mij geen zorg. Chemische industrie is groot genoeg in Antwerp (maar dat is ze ook in Brussel).

Brussel is echter niet aan het verengelsen. Men spreekt er grotendeels Frans en ik zie dat echt niet veranderen hoor (en dat Frans werd nogal aggressief opgelegd in het verleden als is het pas door een witte vlucht na wanbestuur nog minder geworden).
Aan Vlaamse instellingen in Brussel (zoals de VUB) spreekt men er nog vollop Nederlands en zal men het ook blijven doen. De vroegere glorie van het Nederlands zie ik er helaas niet meer terugkomen; al ware dat niet onmogelijk met een andere mentaliteit).
Mijnheer Weyland, dat hopen Vlamingen in Brussel werken en daarvoor graag 2 uur pendelen voor over hebben en er niet willen wonen is niet gelegen aan het gegeven dat Brussel eventueel door de P.S. geregeerd wordt! Neen, dat is gewoon omdat die Vlamingen daar hun job hebben, daarmee geld kunnen verdienen en een huis daar te duur is geworden. De glorie van het Nederlands zie ik nooit meer terug te keren. Zelfs in Nederland niet. Het is geleden van in de 19de, begin 20ste eeuw dat er internationaal nog belangstelling was voor het Nederlands toen Johannes Diderik van der Waals belangrijke natuurkundige wetten formuleerde over gassen en vloeistoffen. Daarna: niets meer!
Zoals ge zelf zegt: de vroegere glorie van het Nederlands komt niet meer terug! En, waar gaat gij die "andere mentaliteit" vandaan halen? Als ge ziet dat tegenwoordig hele cursussen aan zowel de Nederlandse als de Vlaams universiteiten in het Engels gegeven worden (of dat er druk bestaat om die inderdaad in het Engels te geven). Nu, kom zeg!! Zelfs onze eigen Waalse landgenoten hebben het nu opgegeven om nog langer Nederlands te leren. Dat was 10 jaar geleden nog anders. Daar heeft de N-VA van Bart De Wever zelf voor gezorgd. Als ge stampij moet gaan verkopen om uw eigen taal te beschermen dan is dat een teken dat die taal verloren is.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 20:31   #548
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Mijnheer Weyland, dat hopen Vlamingen in Brussel werken en daarvoor graag 2 uur pendelen voor over hebben en er niet willen wonen is niet gelegen aan het gegeven dat Brussel eventueel door de P.S. geregeerd wordt! Neen, dat is gewoon omdat die Vlamingen daar hun job hebben, daarmee geld kunnen verdienen en een huis daar te duur is geworden. De glorie van het Nederlands zie ik nooit meer terug te keren. Zelfs in Nederland niet. Het is geleden van in de 19de, begin 20ste eeuw dat er internationaal nog belangstelling was voor het Nederlands toen Johannes Diderik van der Waals belangrijke natuurkundige wetten formuleerde over gassen en vloeistoffen. Daarna: niets meer!
Zoals ge zelf zegt: de vroegere glorie van het Nederlands komt niet meer terug! En, waar gaat gij die "andere mentaliteit" vandaan halen? Als ge ziet dat tegenwoordig hele cursussen aan zowel de Nederlandse als de Vlaams universiteiten in het Engels gegeven worden (of dat er druk bestaat om die inderdaad in het Engels te geven). Nu, kom zeg!! Zelfs onze eigen Waalse landgenoten hebben het nu opgegeven om nog langer Nederlands te leren. Dat was 10 jaar geleden nog anders. Daar heeft de N-VA van Bart De Wever zelf voor gezorgd. Als ge stampij moet gaan verkopen om uw eigen taal te beschermen dan is dat een teken dat die taal verloren is.

Norbert
De glorie van het Nederlands wordt inderdaad kapot gemaakt door les te geven in het Engels. Ik volg dit alles met een naar gevoel en verafschuw dit. Dit is dus het geval zowel in Vlaanderen als Nederland? Vreselijk. Ik snap echt niet dat niet wij in opstand komen hiertegen!
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 20:50   #549
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De glorie van het Nederlands wordt inderdaad kapot gemaakt door les te geven in het Engels. Ik volg dit alles met een naar gevoel en verafschuw dit. Dit is dus het geval zowel in Vlaanderen als Nederland? Vreselijk. Ik snap echt niet dat niet wij in opstand komen hiertegen!
Ik begrijp u volkomen, Edwin! Ik zie het ook niet graag gebeuren! Ik heb tijdens mijn beroepsleven ook tegen dergelijke toestanden gevochten maar ik heb nu de indruk dat het alles verloren moeite was. Waarom weet ik niet maar ik vermoed dat wij (BE, NL, Europa en de V.S) niet langer alleen staan in de wereld wat betreft de ontwikkeling van de wetenschap. Wij moeten er dringend leren rekening mee houden dat tegenwoordig de hele wereld daaraan bijdraagt, de zogenaamde ontwikkelingslanden niet uitgezonderd, en dat er behoefte is aan een universele, gemeenschappelijke taal. Het is duidelijk dat daarvoor het Engels de eerste keuze is. Hoe kan het ook anders? Ik denk dat zelfs in het Europees Parlement Engels nog de algemene voertaal zal blijven, zelfs nadat de Britten uit de E.U. vertrokken zullen zijn (als het ooit zover komt, tenminste).

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 21:12   #550
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.415
Standaard

Aan jouw gebruik van de taal te zien laat het Nederlands je zeker niet koud. Het aardt zelfs naar het oude Nederduits van weleer met de formele gij-vervoeging (zoals die ook officieel was in Nederland, tot de gewone Hollandse bevolking geletterd werd en hun informele 'jij'-vorm heeft weten door te drukken tot onze schrijftaal toe; maar niet zozeer de spreektaal).

Sowieso, wat ook de toekomst van de cultuur, het is goed dat er standaarden blijven bestaan waarnaar personen zich richten.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 21:23   #551
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Mijnheer, ik heb eventjes moeten lachen toen ik uw bericht las. De Franstaligen hebben de Nederlandstaligen onderdrukt? Neen, hoor! Dat hebben ze nooit gedaan! Het was wel zo dat ge, als ge de Franse taal machtig waart, ge hoger kondt opklimmen in de maatschappelijke rangorde. Dat was normaal want tot diep in de 20ste eeuw was het intellectueel niveau van de Franstaligen in België (of ze nu Walen waren of tot de overwegend Franstalige bourgeoisie van Vlaanderen behoorden speelt geen rol) hoger dan dat van de Vlaamstaligen. Ge moet ook in acht nemen dat tijdens de opkomst van het protestantisme in de Nederlanden onder invloed van de hertog van Alva onze toenmalige intelligentsia allemaal naar Nederland gevlucht waren. Aldus was het enige "verstand" dat we toen nog in huis hadden Franstalig en katholiek.
Ook hier: een fout van jewelste. Ook heel wat Franstalige protestanten uit wat nu Wallonië zijn gevlucht richting Noord-Nederland.

Ooit gehoord over de Waalse kerk in Amsterdam? Of de Waalse kerk in Breda of Middelburg? Allemaal sporen van de eens belangrijke groep "Walen" die hun toevlucht in het Noorden hadden gezocht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 22:34   #552
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Aan jouw gebruik van de taal te zien laat het Nederlands je zeker niet koud. Het aardt zelfs naar het oude Nederduits van weleer met de formele gij-vervoeging (zoals die ook officieel was in Nederland, tot de gewone Hollandse bevolking geletterd werd en hun informele 'jij'-vorm heeft weten door te drukken tot onze schrijftaal toe; maar niet zozeer de spreektaal).

Sowieso, wat ook de toekomst van de cultuur, het is goed dat er standaarden blijven bestaan waarnaar personen zich richten.
Inderdaad, mr Weyland, het Nederlands laat me absoluut niet koud! Ik vind het Nederlands één van de bijzonderste talen van de Germaanse taalgroep. Omdat ze al zo oud is en een zeer uitgebreide woordenschat kent. Elk wetenschappelijk begrip of elke menselijke emotie kunnen we perfect in het Nederlands omschrijven. Daar hebben we woorden genoeg voor. Maar het is jammer dat we tegenwoordig daarin lui geworden zijn. We gebruiken nu liever het Engels. Dat is heel, heel spijtig, maar we kunnen niet anders omdat het onze communicatie met buitenlandse wetenschappers vereenvoudigt. Onze zustertaal, het Afrikaans, is ook bezig met daarin de strijd te verliezen en die heeft zelfs nog harder gevochten voor haar zelfbehoud in de 20ste eeuw dan dat wij dat gedaan hebben. Nederland, zelfs met Vlaanderen erbij, is te klein geworden voor deze wereld. Dat ondervond ik 40 jaar geleden al, toen ik nog een zeeman was: het Engels is werkelijk de enige taal waarmee ge overal in de wereld kunt communiceren, zelfs tot in landen waarin de standaardtaal geen verwantschap heeft met het Engels. We doen zelfs gewoon geen moeite meer om vreemde begrippen nog om te zetten naar het Nederlands. Zo spreken we elke dag over LED's (light emitting diodes) terwijl we toch eenvoudig "lichtgevende diodes" zouden kunnen zeggen! Maar niemand doet het! Ik heb er zelf de pest aan want als ge goed Nederlands kent kunt ge wetenschappelijke theorieën en begrippen zelfs beter uitleggen in het Nederlands dan in het Engels. Maar maakt dat aan de wereld eens wijs, hé? Ook het Frans heeft die eigenschap. Mij is het al opgevallen dat Franstalige technische boeken beter verstaanbaar zijn dan Engelse, die over hetzelfde onderwerp schrijven. Het lijkt er sterk op dat de Fransen en de Nederlanders of Vlamingen veel dieper nadenken over de juiste woordkeuze voor de omschrijving van een begrip dan de Engelstaligen.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 23:14   #553
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.092
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Mijnheer Weyland, dat hopen Vlamingen in Brussel werken en daarvoor graag 2 uur pendelen voor over hebben en er niet willen wonen is niet gelegen aan het gegeven dat Brussel eventueel door de P.S. geregeerd wordt! Neen, dat is gewoon omdat die Vlamingen daar hun job hebben, daarmee geld kunnen verdienen en een huis daar te duur is geworden. De glorie van het Nederlands zie ik nooit meer terug te keren. Zelfs in Nederland niet. Het is geleden van in de 19de, begin 20ste eeuw dat er internationaal nog belangstelling was voor het Nederlands toen Johannes Diderik van der Waals belangrijke natuurkundige wetten formuleerde over gassen en vloeistoffen. Daarna: niets meer!
Zoals ge zelf zegt: de vroegere glorie van het Nederlands komt niet meer terug! En, waar gaat gij die "andere mentaliteit" vandaan halen? Als ge ziet dat tegenwoordig hele cursussen aan zowel de Nederlandse als de Vlaams universiteiten in het Engels gegeven worden (of dat er druk bestaat om die inderdaad in het Engels te geven). Nu, kom zeg!! Zelfs onze eigen Waalse landgenoten hebben het nu opgegeven om nog langer Nederlands te leren. Dat was 10 jaar geleden nog anders. Daar heeft de N-VA van Bart De Wever zelf voor gezorgd. Als ge stampij moet gaan verkopen om uw eigen taal te beschermen dan is dat een teken dat die taal verloren is.

Norbert
Wanneer gaan de Vlamingen het opgeven om nog Frans te leren?

Laatst gewijzigd door cato : 18 september 2018 om 23:15.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 23:59   #554
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Inderdaad, mr Weyland, het Nederlands laat me absoluut niet koud! Ik vind het Nederlands één van de bijzonderste talen van de Germaanse taalgroep. Omdat ze al zo oud is en een zeer uitgebreide woordenschat kent. Elk wetenschappelijk begrip of elke menselijke emotie kunnen we perfect in het Nederlands omschrijven. Daar hebben we woorden genoeg voor. Maar het is jammer dat we tegenwoordig daarin lui geworden zijn. We gebruiken nu liever het Engels. Dat is heel, heel spijtig, maar we kunnen niet anders omdat het onze communicatie met buitenlandse wetenschappers vereenvoudigt. Onze zustertaal, het Afrikaans, is ook bezig met daarin de strijd te verliezen en die heeft zelfs nog harder gevochten voor haar zelfbehoud in de 20ste eeuw dan dat wij dat gedaan hebben. Nederland, zelfs met Vlaanderen erbij, is te klein geworden voor deze wereld. Dat ondervond ik 40 jaar geleden al, toen ik nog een zeeman was: het Engels is werkelijk de enige taal waarmee ge overal in de wereld kunt communiceren, zelfs tot in landen waarin de standaardtaal geen verwantschap heeft met het Engels. We doen zelfs gewoon geen moeite meer om vreemde begrippen nog om te zetten naar het Nederlands. Zo spreken we elke dag over LED's (light emitting diodes) terwijl we toch eenvoudig "lichtgevende diodes" zouden kunnen zeggen! Maar niemand doet het! Ik heb er zelf de pest aan want als ge goed Nederlands kent kunt ge wetenschappelijke theorieën en begrippen zelfs beter uitleggen in het Nederlands dan in het Engels. Maar maakt dat aan de wereld eens wijs, hé? Ook het Frans heeft die eigenschap. Mij is het al opgevallen dat Franstalige technische boeken beter verstaanbaar zijn dan Engelse, die over hetzelfde onderwerp schrijven. Het lijkt er sterk op dat de Fransen en de Nederlanders of Vlamingen veel dieper nadenken over de juiste woordkeuze voor de omschrijving van een begrip dan de Engelstaligen.
Wat een defaitistische houding. Talen worden al altijd beïnvloed door andere talen. Als er nu een hoop woorden uit het Engels onze taal binnensijpelen, betekent dat heus nog niet het einde van het Nederlands. Er is een tijd geweest dat er veel meer Franse woorden in onze taal werden opgenomen dan Engelse.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2018, 07:17   #555
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
België is een mislukte staat ,waarin eeuwen lang de Franstaligen de Nederlandstaligen hebben onderdrukt en als minderwaardig hebben behandeld.
De Vlamingen zitten nu nog opgescheepte met de mentaliteit van Calimero.
Bart de Wever heeft gelijk dat splitsing de enige mogelijkheid is om Vlaanderen de trots van een leeuw te geven.
En confederatie met Nederland zie ik er niet van komen en intensief samenwerken in Europa is al genoeg.
Pff uw liedje is wat afgezaagd. België is een bruisende staat waar het goed is te leven. Waar de geneeskundige zorgen goed zijn, het onderwijs goed scoort, de sociale voorzieningen degelijk zijn, waar het goed eten en drinken is , waar meer dan 70% een eigen woonst heeft, en ga zo maar door.

En de Nederlanders weten dit, want ze maken meer dan eens gebruik van deze Belgische weldaden.

Moest Belgie bij Holland gebleven zijn, wees maar zeker dat de mensen uit het protestantse Noorden hier de plak hadden gezwaaid. En nog niet een beetje. Willem I was er al goed mee bezig. En de Vlamingen hadden zich goed laten ringeloren. Net zoals ze zich hebben laten ringeloren door de Franstaligen. Maar die tijd is voorbij. Het zijn de Vlamingen, gezien ook hun meerderheid en hun economische sterkte, die het nu voor het zeggen hebben in België.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 september 2018 om 07:32.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2018, 07:59   #556
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.761
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Pff uw liedje is wat afgezaagd. België is een bruisende staat waar het goed is te leven. Waar de geneeskundige zorgen goed zijn, het onderwijs goed scoort, de sociale voorzieningen degelijk zijn, waar het goed eten en drinken is , waar meer dan 70% een eigen woonst heeft, en ga zo maar door.

En de Nederlanders weten dit, want ze maken meer dan eens gebruik van deze Belgische weldaden.

Moest Belgie bij Holland gebleven zijn, wees maar zeker dat de mensen uit het protestantse Noorden hier de plak hadden gezwaaid. En nog niet een beetje. Willem I was er al goed mee bezig. En de Vlamingen hadden zich goed laten ringeloren. Net zoals ze zich hebben laten ringeloren door de Franstaligen. Maar die tijd is voorbij. Het zijn de Vlamingen, gezien ook hun meerderheid en hun economische sterkte, die het nu voor het zeggen hebben in België.
Liever Willem I die de plak zwaaide dan de Franstalige bourgeoisie.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2018, 08:07   #557
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Pff uw liedje is wat afgezaagd. België is een bruisende staat waar het goed is te leven. Waar de geneeskundige zorgen goed zijn, het onderwijs goed scoort, de sociale voorzieningen degelijk zijn, waar het goed eten en drinken is , waar meer dan 70% een eigen woonst heeft, en ga zo maar door.

En de Nederlanders weten dit, want ze maken meer dan eens gebruik van deze Belgische weldaden.

Moest Belgie bij Holland gebleven zijn, wees maar zeker dat de mensen uit het protestantse Noorden hier de plak hadden gezwaaid. En nog niet een beetje. Willem I was er al goed mee bezig. En de Vlamingen hadden zich goed laten ringeloren. Net zoals ze zich hebben laten ringeloren door de Franstaligen. Maar die tijd is voorbij. Het zijn de Vlamingen, gezien ook hun meerderheid en hun economische sterkte, die het nu voor het zeggen hebben in België.
Gelukkig kunnen we uw voorspellingen prima op waarde schatten:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Niets te 64% .De Nederlandse staatsschuld bedroeg in 2013 zowat 73.5%. In 2016 en volgend jaren kruipt die stilletjes naar de 80%. Het zou echter kunnen dat ze dit jaar een meevaller hebben.

De Nederlandse staatsschuld ging de laatste j?*?*ren trouwens maar in één richting: stijgen!
echter:

Citaat:
De overheidsschuld daalt volgend jaar met € 6 miljard en komt uit op 49,6% van het bbp
https://www.rijksoverheid.nl/actueel...-van-nederland


Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2018, 09:31   #558
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Pff uw liedje is wat afgezaagd. België is een bruisende staat waar het goed is te leven. Waar de geneeskundige zorgen goed zijn, het onderwijs goed scoort, de sociale voorzieningen degelijk zijn, waar het goed eten en drinken is , waar meer dan 70% een eigen woonst heeft, en ga zo maar door.

En de Nederlanders weten dit, want ze maken meer dan eens gebruik van deze Belgische weldaden.

Moest Belgie bij Holland gebleven zijn, wees maar zeker dat de mensen uit het protestantse Noorden hier de plak hadden gezwaaid. En nog niet een beetje. Willem I was er al goed mee bezig. En de Vlamingen hadden zich goed laten ringeloren. Net zoals ze zich hebben laten ringeloren door de Franstaligen. Maar die tijd is voorbij. Het zijn de Vlamingen, gezien ook hun meerderheid en hun economische sterkte, die het nu voor het zeggen hebben in België.
Dat de Vlamingen het eigenlijk helemaal voor het zeggen in België zou ik toch betwijfelen, mijnheer van het Oosten. Inderdaad wordt vaak gezegd dat de Vlaamse economie sterker is dan die van Wallonië. Maar, is die economie van ons wel helemaal van ons? Ik durf daar sterk aan te twijfelen. Zo herinner ik me nog cijfers van rond het jaar 2011 waarbij gezegd werd dat 72% van het kapitaal dat belegd was in de BEL20 in Franstalige handen was. Het aandeel van de Vlamingen daarin was groeiende, werd er aan toegevoegd, maar het was nog steeds niet het grootst. Dat Franstalig kapitaal kwam natuurlijk niet enkel uit Wallonië maar ook van rijke -eveneens Franstalige- Vlamingen, uit Frankrijk, Zwitserland en Luxemburg. Ik herinner me ook nog de tijd dat in de Gentse industriezone nog uitsluitend fabrieken stonden met Franstalige namen. Dat is maar beginnen veranderen in de jaren '90.
Ik zou de Vlamingen toch maar aanraden om de poort naar het zuiden niet te snel dicht te doen

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2018, 09:35   #559
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Liever Willem I die de plak zwaaide dan de Franstalige bourgeoisie.
Hoe kunt u dat zeggen? U heeft hem nooit gekend!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2018, 09:36   #560
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Gelukkig kunnen we uw voorspellingen prima op waarde schatten:



echter:


https://www.rijksoverheid.nl/actueel...-van-nederland


Ik voorspelde niets. De staatsschuldmeter.nl deed dat. En dit postte ik toen in 2015 omdat het toen ook die kant opging.

Hogere Nederlandse staatsschuld. 22 jul 2013

Het afgelopen jaar is de Nederlandse staatsschuld fors toegenomen. In het eerste kwartaal groeide de staatsschuld naar 72 procent van het bruto binnenlands product (bbp). Vorig jaar was dit nog 67,7 procent.


Zie ook :


http://www.destaatsschuldmeter.nl (zie grafiek)



Het is dus anders en beter uitgevallen voor Nederland. Zoveel te beter voor dit land.
Maar ik zou er toch niet willen leven.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 september 2018 om 09:45.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be