Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 januari 2017, 09:48   #39841
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Oeps

https://youtu.be/erliKvci1EI
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2017, 16:01   #39842
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Grappig filmpje. De Belgen hebben mogelijk toch een voordeel, geen geld om langer dan een paar dagen oorlog te voeren.
Plus, na een dag vrijwel door de munitie heen. De meeste van onze F-16's tevens aan de grond bij gebrek aan onderdelen,
als wel geen voldoende onderdelen voor de Marine schepen
Ergo, de kans is groot dat Nederland binnen een paar dagen veroverd wordt door de Belgen.
Hoewel, ook mogelijk na een dag verzet, capitulatie

Tip, aanvallen tijdens een Elfstedentocht, dan hebben we geen tijd om te vechten
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2017, 08:16   #39843
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Grappig filmpje. De Belgen hebben mogelijk toch een voordeel, geen geld om langer dan een paar dagen oorlog te voeren.
Plus, na een dag vrijwel door de munitie heen. De meeste van onze F-16's tevens aan de grond bij gebrek aan onderdelen,
als wel geen voldoende onderdelen voor de Marine schepen
Ergo, de kans is groot dat Nederland binnen een paar dagen veroverd wordt door de Belgen.
Hoewel, ook mogelijk na een dag verzet, capitulatie

Tip, aanvallen tijdens een Elfstedentocht, dan hebben we geen tijd om te vechten
De Nederlanders hebben zelfs geen geld om kogels te kopen voor militaire oefeningen.
Ze moeten dan "PANG" roepen.



http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/kogel...schiettraining

Is dat dan de norm in Nederland ?

Laatst gewijzigd door Henri1 : 28 maart 2017 om 08:17.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2017, 20:15   #39844
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De Nederlanders hebben zelfs geen geld om kogels te kopen voor militaire oefeningen.
Ze moeten dan "PANG" roepen.



http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/kogel...schiettraining

Is dat dan de norm in Nederland ?
Quote artikel : "In de begroting van 2015 is aangegeven dat zodra er extra geld beschikbaar is, de munitievoorraden worden aangevuld."

Er kwam meer geld beschikbaar, volgens de huidige berichten zouden deze opgelost zijn. Orders hebben daarnaast een lange levertijd.
Wat een probleem vormde en wellicht nog vormt is dat grote voorraden munitie apart gehouden moeten worden welke niet gebruikt mogen worden
De benodigde hoeveelheden zijn veel groter dan voorheen en kost miljoenen
Ze zijn bestemd voor de eenheden die ingezet worden in o.a. Litouwen, oorlogsvoorraad

Laatst gewijzigd door Adrian M : 28 maart 2017 om 20:17.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2017, 20:33   #39845
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Weblog van de Commandant der Strijdkrachten
Werken aan herstel
Weblogbericht | 15-03-2017 | Generaal Tom Middendorp

Quote: “Munitie: In de media werd wat lacherig gedaan over militairen die pang-pang moesten roepen omdat er geen munitie zou zijn.
Vervelend in de beeldvorming en ja er was ook een tekort. Maar mensen die werden ingezet waren voldoende getraind en geoefend.
Inmiddels zijn de voorraden op peil en kan iedere militair zijn schietoefeningen doen. Zowel individueel als met de eenheid.”

https://www.defensie.nl/organisatie/...en-aan-herstel
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2017, 12:21   #39846
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Uit onverdachte hoek. Een wijze Nederlander die hier woont, beaamt wat sommigen al lang beweren op dit forum: Nederland en Vlaanderen gaan niet samen.
Inderdaad, Nederland en Vlaanderen gaan niet samen!! Dat weet ik, als grensbewoner in het noorden van Oost-Vlaanderen, al heel mijn leven. Nederlanders hebben géén respect voor Vlamingen. Zij zien ons niet als "gelijken." Dat leert ge goed beseffen als ge, gelijk ik, al enige tientallen "Ollanders" aan uw deur staan gehad hebt met allerlei koopwaar die ze u tegen woekerprijzen trachten aan te smeren. Of ze komen bij u thuis om oud ijzer op te halen. Ze laden dan de beste stukken op, laten de rest liggen en zeggen dan tegen u dat hun camion vol ligt en ze beloven u dan dat ze gaan terugkomen nadat hun camion leeggemaakt is. Ge ziet ze niet meer weer!! Wij hebben er in onze contreien al genoeg mee tegengekomen, met de Ollanders. Ze hebben in mijn streek (het Meetjesland) een hele slechte reputatie.
We moeten ons ook realiseren dat we sinds 1830 eigenlijk helemaal uit mekaar gegroeid zijn, zowel wat sociaal beleid, pensioenen, belastingen als staatsinrichting betreft. Terug samensmelten met Nederland zou onoverkomelijke moeilijkheden en misnoegdheid teweegbrengen onder de Vlamingen. En, geloof maar niet dat de Nederlanders daarover gaan dialogeren met ons, Vlamingen. Want, eens terug gefusioneerd met Nederland zullen we Nederlanders worden en zullen ze met ons geen rekening meer houden. En ik ben er vrij zeker van: ze zullen de Vlaamse economie gewoon kapotmaken, te beginnen met Antwerpen. Want in Nederland richt alles zich tot de Randstad en niet verder. Zelfs Friesland, met zijn gasvelden, heeft dat moeten ondervinden.
De flaminganten onder ons, die terug bij Nederland willen, zullen wellicht in het begin niet doorhebben hoe de Nederlanders het spel gaan spelen, maar lang zal dat niet duren. Net zoals in de periode n?* Napoleon zullen de Vlamingen spoedig ervaren dat er aan de Nederlandse ziel ook een zwarte kant zit, één die er gewoon op uit is om de buurman te belazeren en die buurman, dat zullen wij zijn.
Het gevaar is immers ook niet denkbeeldig dat een terug samengaan met Nederland uiteindelijk zou kunnen leiden tot de splitsing van Nederland omdat de sympathie van de katholieke Nederlanders voor België nog altijd heel levendig is. En ga maar niet in de cijfers kijken en zeggen dat er maar zoveel procent katholieken meer zijn in Nederland: de werkelijkheid is dat ze er nog allem?*?*l zijn!
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2017, 18:50   #39847
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Inderdaad, Nederland en Vlaanderen gaan niet samen!! Dat weet ik, als grensbewoner in het noorden van Oost-Vlaanderen, al heel mijn leven. Nederlanders hebben géén respect voor Vlamingen. Zij zien ons niet als "gelijken." Dat leert ge goed beseffen als ge, gelijk ik, al enige tientallen "Ollanders" aan uw deur staan gehad hebt met allerlei koopwaar die ze u tegen woekerprijzen trachten aan te smeren. Of ze komen bij u thuis om oud ijzer op te halen. Ze laden dan de beste stukken op, laten de rest liggen en zeggen dan tegen u dat hun camion vol ligt en ze beloven u dan dat ze gaan terugkomen nadat hun camion leeggemaakt is. Ge ziet ze niet meer weer!! Wij hebben er in onze contreien al genoeg mee tegengekomen, met de Ollanders. Ze hebben in mijn streek (het Meetjesland) een hele slechte reputatie.
We moeten ons ook realiseren dat we sinds 1830 eigenlijk helemaal uit mekaar gegroeid zijn, zowel wat sociaal beleid, pensioenen, belastingen als staatsinrichting betreft. Terug samensmelten met Nederland zou onoverkomelijke moeilijkheden en misnoegdheid teweegbrengen onder de Vlamingen. En, geloof maar niet dat de Nederlanders daarover gaan dialogeren met ons, Vlamingen. Want, eens terug gefusioneerd met Nederland zullen we Nederlanders worden en zullen ze met ons geen rekening meer houden. En ik ben er vrij zeker van: ze zullen de Vlaamse economie gewoon kapotmaken, te beginnen met Antwerpen. Want in Nederland richt alles zich tot de Randstad en niet verder. Zelfs Friesland, met zijn gasvelden, heeft dat moeten ondervinden.
De flaminganten onder ons, die terug bij Nederland willen, zullen wellicht in het begin niet doorhebben hoe de Nederlanders het spel gaan spelen, maar lang zal dat niet duren. Net zoals in de periode n?* Napoleon zullen de Vlamingen spoedig ervaren dat er aan de Nederlandse ziel ook een zwarte kant zit, één die er gewoon op uit is om de buurman te belazeren en die buurman, dat zullen wij zijn.
Het gevaar is immers ook niet denkbeeldig dat een terug samengaan met Nederland uiteindelijk zou kunnen leiden tot de splitsing van Nederland omdat de sympathie van de katholieke Nederlanders voor België nog altijd heel levendig is. En ga maar niet in de cijfers kijken en zeggen dat er maar zoveel procent katholieken meer zijn in Nederland: de werkelijkheid is dat ze er nog allem?*?*l zijn!
Tja, benieuwd waar de scheiding dan gaat lopen?
Enig idee van dat Holland flink katholiek is gebleven?
Noord-Holland kent zelfs meer katholieken momenteel dan protestanten
Aangenomen mag worden dat Holland zich in dat geval bij België zal voegen

Katholieken - Volkstelling 1830
Brabant: 305.446
Z + N Holland: 232.069
Limburg: 182.188
Na Brabant vormde Holland (Z+N) de tweede katholieke provincie

Vrees echter voor u dat katholiek versus protestant voorbije tijd is in Nederland. Op zulk een basis uitgesloten een reden voor splitsing
Friesland aardgas, neem dat u Groningen bedoelt?

Laatst gewijzigd door Adrian M : 2 april 2017 om 18:57.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2017, 21:22   #39848
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Tja, benieuwd waar de scheiding dan gaat lopen?
Enig idee van dat Holland flink katholiek is gebleven?
Noord-Holland kent zelfs meer katholieken momenteel dan protestanten
Aangenomen mag worden dat Holland zich in dat geval bij België zal voegen
D?*t zie ik voorlopig nog niet zitten, gewoon omdat in Nederland katholieken en protestanten nog teveel door mekaar wonen. En aan de buitenkant ziet ge niet wie nu echt katholiek of protestant is. Maar, geloof mij vrij: waar er min of meer een geografische scheiding is, al is het in dezelfde gemeenten, d?*?*r hebt ge 't gegooi in de glazen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Katholieken - Volkstelling 1830
Brabant: 305.446
Z + N Holland: 232.069
Limburg: 182.188
Na Brabant vormde Holland (Z+N) de tweede katholieke provincie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Vrees echter voor u dat katholiek versus protestant voorbije tijd is in Nederland. Op zulk een basis uitgesloten een reden voor splitsing
Friesland aardgas, neem dat u Groningen bedoelt?
Katholiek versus protestant, verleden tijd in Nederland? Geloof d?*t maar niet, hoor! Op d?*t gebied zijn de Nederlanders onderling nog erger verdeeld dan de Vlamingen en Walen dat zijn op sociaal en taalkundig gebied. Dat geloven de Belgen niet en de Nederlanders laten het inderdaad zo weinig mogelijk blijken. Maar dit is een gegeven dat veel zwaarder meetelt dan ge zoudt vermoeden.
-Inderdaad verwissel ik Friesland wel vaker eens met Groningen!- Hopenlijk neemt U me dit niet kwalijk?
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2017, 23:41   #39849
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
D?*t zie ik voorlopig nog niet zitten, gewoon omdat in Nederland katholieken en protestanten nog teveel door mekaar wonen. En aan de buitenkant ziet ge niet wie nu echt katholiek of protestant is. Maar, geloof mij vrij: waar er min of meer een geografische scheiding is, al is het in dezelfde gemeenten, d?*?*r hebt ge 't gegooi in de glazen.





Katholiek versus protestant, verleden tijd in Nederland? Geloof d?*t maar niet, hoor! Op d?*t gebied zijn de Nederlanders onderling nog erger verdeeld dan de Vlamingen en Walen dat zijn op sociaal en taalkundig gebied. Dat geloven de Belgen niet en de Nederlanders laten het inderdaad zo weinig mogelijk blijken. Maar dit is een gegeven dat veel zwaarder meetelt dan ge zoudt vermoeden.
-Inderdaad verwissel ik Friesland wel vaker eens met Groningen!- Hopenlijk neemt U me dit niet kwalijk?
Geen zorg, het ziet er naar uit dat protestanten een beschermde soort zullen gaan worden. Hooguit hier en daar nog ergens in het wild

50.1% van de Nederlanders is niet aangesloten bij een kerkelijke gezindte
Kerkelijke Gezindte: 49.9%
Iets minder dan een kwart van de Nederlandse kerkgangers is katholiek, 16 procent protestants

Katholiek: 23.7%

Protestants
- Nederlands Hervormd: 6.5%
- PKN: 5.7%
- Gereformeerd: 3.3%
Totaal: 15.5%
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016...k-of-religieus
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2017, 02:54   #39850
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Wat voor Protestanten dan weer pleit, maar ik kom uit het Katholieke Brabant, is dat zij over het algemeen een stuk trotser zijn op hun geloof.

@Standkruier: als een andere grensbewoner, ik kom uit westelijk Noord Brabant en merk juist dat de onwil evenzeer komt van de andere kant van de grens, want daar ben ik, een Brabander, een 'ollander, of ze me nu kennen of niet. Ik deel wel een deel van de praktische bezwaren, en er zijn ook meer Nederlandstalige Nederlanders dan Nederlandstalige Belgen, dat zal ook in een compromis te zien zijn. Vlaanderen krijgt relatief meer waar het recht op heeft qua inwonertal, maar een fusie zal zeker geen groot Vlaanderen zijn. Daarbij Nederlanders houden net zo van hun vaderland, als Fransen, Britten of Duitsers.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2017, 14:01   #39851
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
En aan de buitenkant ziet ge niet wie nu echt katholiek of protestant is.
Soms zie je het wel, de orthodox protestantse vrouwen zie je nooit een broek dragen. Op zondag gaan ze ook niet winkelen. Op weg naar de kerk op zondag is de hoed ook heel nadrukkelijk aanwezig bij de vrouwen. Verder zie je sommigen ook nog geheel in het zwart gekleed.

Vaak is er ook inteelt in die orthodoxe geloofsgroepen, je ziet dit ook wel terug in het uiterlijk.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2017, 01:54   #39852
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Soms zie je het wel, de orthodox protestantse vrouwen zie je nooit een broek dragen. Op zondag gaan ze ook niet winkelen. Op weg naar de kerk op zondag is de hoed ook heel nadrukkelijk aanwezig bij de vrouwen. Verder zie je sommigen ook nog geheel in het zwart gekleed.

Vaak is er ook inteelt in die orthodoxe geloofsgroepen, je ziet dit ook wel terug in het uiterlijk.
Daarom zeggen wij West (Noord) Brabanders ook dat onze orthodoxe Protestantse buren van Tholen (en Reimerswaal) bij de Zwarte Kousen Kerk zitten. Een term vaker gebezigd in de grensstreek met de Nederlandse 'Bible Belt'.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2017, 12:18   #39853
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Geen zorg, het ziet er naar uit dat protestanten een beschermde soort zullen gaan worden. Hooguit hier en daar nog ergens in het wild

50.1% van de Nederlanders is niet aangesloten bij een kerkelijke gezindte
Kerkelijke Gezindte: 49.9%
Iets minder dan een kwart van de Nederlandse kerkgangers is katholiek, 16 procent protestants

Katholiek: 23.7%

Protestants
- Nederlands Hervormd: 6.5%
- PKN: 5.7%
- Gereformeerd: 3.3%
Totaal: 15.5%
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016...k-of-religieus
Dit zijn verouderde gegevens ,misschien uit de burgerlijke stand?
Meer recente gegevens waar mensen zelf aangeven katholiek te zijn is dat 15% voor rouw en trouw diensten in de kerk.
2 % voor regelmatig kerkbezoek.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2017, 12:19   #39854
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Geen zorg, het ziet er naar uit dat protestanten een beschermde soort zullen gaan worden. Hooguit hier en daar nog ergens in het wild

50.1% van de Nederlanders is niet aangesloten bij een kerkelijke gezindte
Kerkelijke Gezindte: 49.9%
Iets minder dan een kwart van de Nederlandse kerkgangers is katholiek, 16 procent protestants

Katholiek: 23.7%

Protestants
- Nederlands Hervormd: 6.5%
- PKN: 5.7%
- Gereformeerd: 3.3%
Totaal: 15.5%
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016...k-of-religieus
Dit zijn verouderde gegevens ,misschien uit de burgerlijke stand?
Meer recente gegevens waar mensen zelf aangeven katholiek te zijn is dat 15% voor rouw en trouw diensten in de kerk.
2 % voor regelmatig kerkbezoek.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2017, 02:20   #39855
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Dit zijn verouderde gegevens ,misschien uit de burgerlijke stand?
Meer recente gegevens waar mensen zelf aangeven katholiek te zijn is dat 15% voor rouw en trouw diensten in de kerk.
2 % voor regelmatig kerkbezoek.
Als je bedoeld dat de overigen 8% Katholieken alleen met Pasen, Pinksteren, Kerst etc. naar de Kerk gaan, dan kan dat wel kloppen. Ik geef ruiterlijk toe, dat gelovige Protestanten trouwer zijn. Hoewel de doorsnee Nederlandse Katholiek en wat vroeger Nederlands Hervormd was, de gemiddelde Nederlander is, tenminste zij vormen het midden, Gereformeerden zijn vaak al radicaler (dat vinden Hervormden trouwens ook min of meer).
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2017, 12:13   #39856
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Als je bedoeld dat de overigen 8% Katholieken alleen met Pasen, Pinksteren, Kerst etc. naar de Kerk gaan, dan kan dat wel kloppen. Ik geef ruiterlijk toe, dat gelovige Protestanten trouwer zijn. Hoewel de doorsnee Nederlandse Katholiek en wat vroeger Nederlands Hervormd was, de gemiddelde Nederlander is, tenminste zij vormen het midden, Gereformeerden zijn vaak al radicaler (dat vinden Hervormden trouwens ook min of meer).
Hangt ervan bij Nederlands Hervormd
Waren verschillende richtingen onder één dak. Zat ook een gereformeerde richting bij, maar was niet vergelijkbaar met de zwaar gelovige Gereformeerde groeperingen (zwarte kousenkerk)

Binnen de Nederlands Hervormde kerk de groep vrijzinnigen
Volgens mij heeft vrijzinnig een andere betekenis in België?

Mijn oma was vrijzinnig, maar kwam nooit in de kerk, hoewel ze trouw de jaarlijkse kerkbijdrage betaalde
Meen ergens in de 60 jaren dat een paar ouderlingen op bezoek kwamen dat ze toch ook maar eens naar de kerk moest komen
Haar antwoord, ze had geen dominee nodig om haar voor te houden hoe -/of wat ze wel of niet diende te geloven. Ze maakte zelf wel uit hoe ze de bijbel las
(In ons dorp was de groep vrijzinnigen tamelijk groot. Zondagsrust had dus nogal een ruime betekenis, het café was gewoon open op zondag)

Haar beeld was destijds al zoals hier verwoord, vrijzinnigen
De VVP-nota is geen kritiek, maar een aanvulling. “Het wil laten zien dat de kerk niet alleen maar mensen telt die God ervaren op een traditionele manier. Er zijn ook protestanten die God zien als bijvoorbeeld een gevoel, als een energiebron, of als iets dat afwezig is. De Protestantse Kerk is een pluriforme kerk. Deze nota wil die pluriformiteit onderstrepen”.
http://www.vrijzinnig.nl/zuidholland...g-spreken.html
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2017, 18:54   #39857
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Hangt ervan bij Nederlands Hervormd
Waren verschillende richtingen onder één dak. Zat ook een gereformeerde richting bij, maar was niet vergelijkbaar met de zwaar gelovige Gereformeerde groeperingen (zwarte kousenkerk)

Binnen de Nederlands Hervormde kerk de groep vrijzinnigen
Volgens mij heeft vrijzinnig een andere betekenis in België?

Mijn oma was vrijzinnig, maar kwam nooit in de kerk, hoewel ze trouw de jaarlijkse kerkbijdrage betaalde
Meen ergens in de 60 jaren dat een paar ouderlingen op bezoek kwamen dat ze toch ook maar eens naar de kerk moest komen
Haar antwoord, ze had geen dominee nodig om haar voor te houden hoe -/of wat ze wel of niet diende te geloven. Ze maakte zelf wel uit hoe ze de bijbel las
(In ons dorp was de groep vrijzinnigen tamelijk groot. Zondagsrust had dus nogal een ruime betekenis, het café was gewoon open op zondag)

Haar beeld was destijds al zoals hier verwoord, vrijzinnigen
De VVP-nota is geen kritiek, maar een aanvulling. “Het wil laten zien dat de kerk niet alleen maar mensen telt die God ervaren op een traditionele manier. Er zijn ook protestanten die God zien als bijvoorbeeld een gevoel, als een energiebron, of als iets dat afwezig is. De Protestantse Kerk is een pluriforme kerk. Deze nota wil die pluriformiteit onderstrepen”.
http://www.vrijzinnig.nl/zuidholland...g-spreken.html
Binnen de PKN zitten er nog steeds een paar Gereformeerde Bondsgemeenten, dat was de bevindelijke groep binnen de Hervormde Kerk. Ik denk wel dat een deel niet mee is gegaan in de fusie tussen Lutheranen, Hervormden en de Synodaal Gereformeerden, maar nu de Hersteld Hervormde Kerk vormen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2017, 14:12   #39858
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/kogel...schiettraining

Is dat dan de norm in Nederland ?
De norm is dat NL en BE elkaars luchtruim bewaken in het kader van een overeenkomst.

Citaat:
Vanaf 1 januari gaan Nederland en België samen het luchtruim bewaken met F-16's. Ook Luxemburg is bij de samenwerking betrokken. Vertegenwoordigers van de drie landen ondertekenden daarover vandaag een overeenkomst. Minister Hennis en haar Belgische collega Vandeput vlogen vanochtend zelf mee om te zien hoe de bewaking in de praktijk gaat.
Bron: http://nos.nl/artikel/2149513-nederl...uim-samen.html
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 22 april 2017 om 14:13.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2017, 07:32   #39859
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Hangt ervan bij Nederlands Hervormd
Waren verschillende richtingen onder één dak. Zat ook een gereformeerde richting bij, maar was niet vergelijkbaar met de zwaar gelovige Gereformeerde groeperingen (zwarte kousenkerk)

Binnen de Nederlands Hervormde kerk de groep vrijzinnigen
Volgens mij heeft vrijzinnig een andere betekenis in België?

Mijn oma was vrijzinnig, maar kwam nooit in de kerk, hoewel ze trouw de jaarlijkse kerkbijdrage betaalde
Meen ergens in de 60 jaren dat een paar ouderlingen op bezoek kwamen dat ze toch ook maar eens naar de kerk moest komen
Haar antwoord, ze had geen dominee nodig om haar voor te houden hoe -/of wat ze wel of niet diende te geloven. Ze maakte zelf wel uit hoe ze de bijbel las
(In ons dorp was de groep vrijzinnigen tamelijk groot. Zondagsrust had dus nogal een ruime betekenis, het café was gewoon open op zondag)

Haar beeld was destijds al zoals hier verwoord, vrijzinnigen
De VVP-nota is geen kritiek, maar een aanvulling. “Het wil laten zien dat de kerk niet alleen maar mensen telt die God ervaren op een traditionele manier. Er zijn ook protestanten die God zien als bijvoorbeeld een gevoel, als een energiebron, of als iets dat afwezig is. De Protestantse Kerk is een pluriforme kerk. Deze nota wil die pluriformiteit onderstrepen”.
http://www.vrijzinnig.nl/zuidholland...g-spreken.html
De strenge Calvinisten kwamen vooral uit Zuid Nederland ,uit Antwerpen,nl
de contraremonstranten of de preciezen.
De tegenstellingen van toen ,spelen nog steeds een rol tot op de dag van vandaag.

http://www.fransmensonides.nl/predikant_zij1.htm
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2017, 08:45   #39860
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Het gidsland Nederland...


Zoals ik vroeger reeds stelde: Nederland wordt stilaan onbestuurbaar. Het wil maar niet lukken met de regeringsvorming. Straks zullen ze met 5 partijen moeten gaan regeren want niemand wil met de PVV besturen.

Nu, die mensen die denken dat Nederland gemakkelijk te besturen was en een voorbeeld was van politieke rust , vergissen zich. Sinds de fameuze ‘Nacht van Schmeltzer’ was het altijd een rommeltje in Nederland. Maar daarover werd immer zedig gezwegen. Over de periode Balkenende zullen we het maar niet hebben. En ook Rutte I was een afgang.

Met andere woorden: het zichzelf benoemde ‘gidsland’ is het ‘Noorden’ kwijt.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be