Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 november 2021, 11:48   #161
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
100 % op biobrandstof van koolzaad zou dat in toekomst nog mogen?
Wie een cv mazout ketel heeft staan kan gemakkelijk overschakelen op 100% bio diesel.
Is dat nog een optie?
Nee, om het huidige verbruik van verbrandingsenergie te kunnen behouden met biobrandstoffen is de aarde gewoon te klein.
Om het huidige volledige energieverbruik te vervangen met enkel alternatieve energiebronnen, heb je 5 tot 6 maal het aardoppervlak nodig.

Kernenergie beschikt wereldwijd momenteel over een totaal vermogen van 369 gigawatt.
Alle waterkrachtcentrales samen hebben een vermogen van 36 MegaWatt, 72% van de wereldwijde hernieuwbare energieopwekking.
Ze hebben een enorme impact op leefomgeving, fauna en flora en hebben enorme ruimte nodig.

Als men 100% alternatief wil gaan, moet men beginnen met het energieverbruik te verminderen.
En geen kleinbeetje, maar het moet dan afnemen naar nog 20% van het huidige energieverbruik.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2021, 11:52   #162
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Energie verminderen!! Dat is toegeven dat energie tekort is.
Toch moet men inzetten op offgrid systemen waar het kan, die ontlasten toch veel.
Kleinschalige Mini WKK voor woonwijken, geeft spreiding van uitstoot tov grote aardgas centrales.

Laatst gewijzigd door Deo : 19 november 2021 om 11:56.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2021, 11:56   #163
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Stel eens voor het Belgisch afschakelplan per KB van 2002! Sidder en beef!

Wat hebben we vandaag geleerd uit de geschiedenisles?

Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Europe..._elektriciteit

Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor elektriciteit

Het Europees netwerk van transmissiesysteembeheerders voor elektriciteit (ENTSO-E) vertegenwoordigt 42 elektriciteitstransmissienetbeheerders (TSO's) uit 35 landen in heel Europa en dus ook van buiten de grenzen van de Europese Unie. Met het Derde energiepakket van de EU voor de interne energiemarkt in 2009 werd ENTSO-E opgericht en kreeg het wettelijke mandaten, met als doel de verdere liberalisering van de gas- en elektriciteitsmarkten in de EU.[1]

Geschiedenis

Op 27 juni 2008 ondertekenden 36 Europese elektriciteitstransmissienetbeheerders (TSO's) in Praag een intentieverklaring om ENTSO-E op te richten.[2] ENTSO-E werd op 19 december 2008 in Brussel door 42 TSO's opgericht als opvolger van zes regionale organisaties van exploitanten van elektriciteitstransmissienetten.[3] ENTSO-E werd operationeel op 1 juli 2009. De voormalige verenigingen ETSO, ATSOI, UKTSOA, NORDEL, UCTE en BALTSO werden onderdeel van ENTSO-E.[4]

De oprichting van ENTSO-E werd geïnitieerd door de goedkeuring van het derde wetgevingspakket van de Europese Unie omtrent de gas- en elektriciteitsmarkten.[2] In 2003 heeft de Europese Commissie een sectoronderzoek uitgevoerd naar de concurrentie van de elektriciteitsmarkt in zes Europese landen.[5] Bij het onderzoek naar de concurrentie in deze landen werd in het eindverslag vermeld dat er serieuze problemen moesten worden opgelost. Er werd opgemerkt dat de integratie tussen de markten van de lidstaten nog steeds onvoldoende was. Bovendien werd de afwezigheid van transparant beschikbare marktinformatie beoordeeld.[5] Als gevolg hiervan werd het derde wetgevingspakket omtrent de gas- en elektriciteitsmarkt in de EU in september 2007 door de Europese Commissie goedgekeurd.[6]

Doel

Volgens de eigen website bevordert "ENTSO-E een nauwere samenwerking tussen de Europese TSO's ter ondersteuning van de uitvoering van het EU-energiebeleid en het verwezenlijken van de doelstellingen van Europa op het gebied van energie en klimaatbeleid, die de aard van het energiesysteem veranderen. In de hoofddoelstellingen van ENTSO-E staat centraal de integratie van hernieuwbare energiebronnen zoals wind- en zonne-energie in het elektriciteitsnet, en de voltooiing van de interne energiemarkt (IEM), die van centraal belang is om te voldoen aan de doelstellingen van het energiebeleid van de Europese Unie inzake betaalbaarheid, duurzaamheid en continuïteit van de voorzieningen. [...] ENTSO-E is het centrale punt voor alle technische, markt- en beleidsvraagstukken met betrekking tot TSO's en het Europese netwerk, in interactie met gebruikers van het stroomnet, EU-instellingen, regelgevende instanties en nationale overheden."[1]
Ach, wat had ik hier graag een Europese kaart gehad hoe de landen in 2002 verbonden waren via hun hoogspanningsleidingen en vuistdikke ondergrondse HVDC-kabels. (waren er die, en hoeveel kms?)

Die map van 2021 zal er dan wel zijn. Zouden er een paar dikke verschillen zijn?

Laatst gewijzigd door Micele : 19 november 2021 om 12:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2021, 11:57   #164
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Stel eens voor het Belgisch afschakelplan per KB van 2002! Sidder en beef!

Wat hebben we vandaag geleerd uit de geschiedenisles?



Ach, wat had ik hier graag een Europese kaart gehad hoe de landen in 2002 verbonden waren via hun hoogspanningsleidingen en vuistdikke ondergrondse HVDC-kabels. (waren er die, en hoeveel kms?)

Die map van 2021 zal er dan wel zijn. Zouden er een paar dikke verschillen zijn?
Wie ligt daar wakker van?
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2021, 11:58   #165
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Energie verminderen!! Dat is toegeven dat energie tekort is.
Toch moet men inzetten op offgrid systemen waar het kan, die ontlasten toch veel.
Kleinschalige Mini WKK voor woonwijken, geeft spreiding van uitstoot tov grote aardgas centrales.
Als men alle kerncentrales en fossiele verbrandingen stopt, is er inderdaad een enorm energie tekort om onze huidige levenswijze te kunnen behouden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2021, 12:00   #166
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Wie ligt daar wakker van?
Jij toch.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2021, 12:08   #167
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Als men alle kerncentrales en fossiele verbrandingen stopt, is er inderdaad een enorm energie tekort om onze huidige levenswijze te kunnen behouden.
Echt? Dat ga jij toch niet meer meemaken.

Citaat:
Six EU countries join call for 100% renewable energy scenario

13. März 2020

https://www.euractiv.com/section/ene...ergy-scenario/
En elk jaar wordt het geroep iets luider.

Citaat:
https://caneurope.org/ngos-demand-fu...ewable-europe/

NGOs demand a fully renewable energy system by 2040 in Europe

20/10/2021

On the eve of the UN Climate Change Conference COP26 in Glasgow, we, as Climate Action Network Europe, with our 185 member organisations, representing over 40 million European citizens, are calling on EU governments to enable and manage an unparalleled deployment of wind and solar energy aiming at a fully renewable electricity supply by 2035 and a fully renewable energy system by 2040. Building on considerable existing achievements and efforts, local authorities and municipalities, investors and businesses also have a major role to play in this ‘race-to-the-top’ renewal of our energy system.

Laatst gewijzigd door Micele : 19 november 2021 om 12:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2021, 12:36   #168
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Jij toch.


Probeer iedereen van net te krijgen, is mijn boodschap

Laatst gewijzigd door Deo : 19 november 2021 om 12:37.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2021, 12:49   #169
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Echt? Dat ga jij toch niet meer meemaken.
We zijn toch al goed opweg om het binnen enkele jaren te gaan meemaken.
Citaat:

En elk jaar wordt het geroep iets luider.
Als tiener en twintiger dacht ik ook dat het allemaal mogelijk was.
Nu als zestiger heb ik het besef dat niet iedereen kan leven op de wijze waarop ik leef en dat 80% van de bevolking gewoon niet de ruimte heeft om alternatief te kunnen leven.
En erger nog is dat de grootste roepers, net zij die zijn welke gewoon niet alternatief willen gaan leven.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2021, 13:21   #170
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Ik zie het aan jouw posten, de duistere macht die de stroomprijzen doen ontploffen.

Citaat:
Probeer iedereen van net te krijgen, is mijn boodschap
Met paniekposten te verspreiden ga je niet geloofwaardiger worden.

Ik ben ook fan van microgrids hoor.

Laatst gewijzigd door Micele : 19 november 2021 om 13:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2021, 17:44   #171
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Met paniekposten te verspreiden ga je niet geloofwaardiger worden.

Ik ben ook fan van microgrids hoor.
Daar heb ik geen posten voor nodig, ondervinden mensen zelf met hun hoge voorschotten en straks nog een dik factuur dat bij sommigen verkeerde berekening staan met verbruik in voorjaar naar duurdere periode..
Neen, ik hoef daar geen paniekpost voor te schrijven, wel waarschuwen dat wel en nog een bedankje krijgen erbij in PB.
Ik neem te minste een voortouw, andere springen gewoon mee op kar voor afbreek werk en vinden het warm water terug uit.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2021, 11:38   #172
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DIBO Bekijk bericht
En zou er in 2020 niks gebeurd zijn dat het (industriële) verbruik zou kunnen beïnvloed hebben??
Dus volgens jou gaat de pandemie in 2021 al niet -2022 ook niet -2023-2024 langzaam volledig uitdoven, tof. Ik hoop erop.

Citaat:
En zelfs 2020 was 0,1 TWh meer dan 2009....
Pandemie versus bankencrisis 2009 die wel 2010 ~verleden tijd was, OK? Hoe lang blijft de pandemie duren?

Citaat:
Van 2011 tem. 2019 bleef het stabiel rond de 83TWh...
Of toen al 3,2 TWh minder dan 2007-2008-2010 vuistregelgemiddelde geeft... 86,2 TWh

Citaat:
En de transitie van gas naar elektriciteit dat gaat uit de hemel komen vallen, zoals neutrino's gebruiken om elektriciteit op te wekken, zeker?
Dat is vanaf welk jaar precies? 2025 of 2030 wat zegt je glazen bol? Ook betreft de pandemie? De industrie gaat dan 3 jaren niets aan CO2-reductie doen?

Citaat:
Blind fundamentalistische groene praat...
Niets blind aan.

Ik neem dus het gemiddelde van 2007-2008-2010 (2009 was midden in de bankencrisis, veel lag quasi plat ziet men aan afgelegde kms), en dat zal wel ongeveer 6 TWh meer zijn dan het gemiddelde van 2020-2021-2022, 2021-2022 is maar een schatting van mij. En op 1 TWh steekt het echt niet meer of minder.

Het verschil tussen gemiddelde-2007-2008-2010 en 2020 was dus 6,323 TWh.

Je moogt gerust wedden op een bak bier of drank naar keuze.

Wat denk je dat het stroomverbruik gaat worden in 2021-2022-2023-2024?


Laatst gewijzigd door Micele : 20 november 2021 om 12:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2021, 13:56   #173
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
We zijn toch al goed opweg om het binnen enkele jaren te gaan meemaken.


Als tiener en twintiger dacht ik ook dat het allemaal mogelijk was.
Nu als zestiger heb ik het besef dat niet iedereen kan leven op de wijze waarop ik leef en dat 80% van de bevolking gewoon niet de ruimte heeft om alternatief te kunnen leven.
En erger nog is dat de grootste roepers, net zij die zijn welke gewoon niet alternatief willen gaan leven.
eenmaal je beseft dat er enkel massaal mensen bij komen op deze bol, en dat iedereen alleen maar meer luxe en welvaart wil, dan kan je toch maar tot 1 conclusie komen.

het gaat naar de kloten, en er valt niets aan te doen. en dus is het enige wat we kunnen en moeten doen ervoor zorgen dat wij uiteindelijk bij diegenen zijn die overschieten. we moeten nu een zo groot mogelijk deel van de taart pakken nu er nog taart is.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be