Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 april 2015, 21:13   #1
poekieJ
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Berichten: 2.164
Standaard De Bijbelgordel, dat zoiets anno 2015 nog bestaat

Vorige week pakte Destandaard uit met een artikel over het geloof in verschillende landen: "België telde nog nooit zo weinig gelovigen (maar Spanje en Nederland nog minder)"

Opmerkelijk bedacht ik me. In België moet ik de eerste gelovige (die geen 75 jaar is) nog tegenkomen. Ik heb nog nooit iemand zich voor zijn geloof horen uitspreken, een halfvolle kerk gezien of in de media daarover iets gezien.

In Nederland daarentegen bevindt zich:

De Bijbelgordel!



Zich uitstrekkend van Zeeland tot Overijsel bevinden zich enkele tientallen gemeenten met een aanzienlijk aantal Protestanten van allerlei splintergroeperingen (Christelijk hervormd, gereformeerd, de kerk van de laatste dagen etc.)

Dat alleen al is bij ons ongezien. Bij extreme gelovigen (of christenen tout court) denken we vaak aan de Verenigde Staten. Maar in delen van de Bijbelgordel moet men daar niet voor onderdoen. Mensen die weigeren hun kinderen te laten inenten omdat dat zou ingaan tegen de goddelijke voorzienigheid. Vrouwen die geen broeken mogen dragen en alleen rokken tot onder de knie. Op zondag meermaals naar de kerk. Zondagsrust is heilig, dus niet werken, tv kijken, fietsen, met de auto rijden, voetballen, noem maar op.


Ook dit artikel van afgelopen jaar spreekt boekdelen. Kun je je zoiets in Vlaanderen voorstellen?

http://tmgonlinemedia.nl/consent/con...=0&detect=true


Citaat:
Supermarkt Jumbo heeft in Barneveld alle verwijzingen naar de WK-juichpakken van stylist Roy Donders met onmiddellijke ingang uit de winkel verwijderd.

Het zwaar gelovige publiek zou aanstoot nemen aan de 'duivelse' achternaam van de beroemde Brabander, meldt De Telegraaf.

Het dorp in Gelderland was te klein toen de supermarktketen onlangs de WK-campagne rond 'de stylist van het zuiden' lanceerde. De actieslogan "We geven ze op hun donders" viel bij de Barneveldse kerkgangers zo slecht dat alle bordjes, posters, flyers en stickers halsoverkop uit de winkel zijn gehaald.

Een ander gegeven is dat het net in deze gemeenten is dat er veel meer kinderen geboren worden dan gemiddeld. Op Urk bijvoorbeeld worden dubbel zoveel kinderen geboren als het landelijk gemiddelde. In bv. Urk of Staphorst (hier komt Josje trouwens vandaan) worden per vrouw meer kinderen geboren dan pakweg Namibië of Marokko. Grote of veel kerken dringen zich dan ook op. In Staphorst bevindt zich een kerk waar 2300 gelovigen in kunnen, en die zit op zondag twee(!) keer vol.

Fascinerend vind ik dat. Dat zoiets anno 2015 nog bestaat, om een bekend citaat te gebruiken.
poekieJ is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be