Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wilt U liever een belgische staat, een onafhankelijk vlaanderen of een hereniging met Nederland?
onafhankelijk vlaanderen 234 34,41%
de huidige belgische staat 190 27,94%
een hereniging met Nederland 256 37,65%
Aantal stemmers: 680. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 april 2004, 17:24   #641
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Wat is de etnische samenstelling van de Antillen?
De NA: mixed black 85%, Carib Amerindian, white, East Asian
Aruba: mixed white/Caribbean Amerindian 80%

http://www.cia.gov/cia/publications/...k/geos/aa.html
http://www.cia.gov/cia/publications/...k/geos/nt.html
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2004, 17:59   #642
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Wat is de etnische samenstelling van de Antillen?
Naar ras bedoel je? Dat is vrij moeilijk aan te geven, omdat er echt sprake is van een multi-etnische samenleving met zwarten, kleurlingen, blanken, een kleine Aziatische gemeenschap en op Aruba zijn er zelfs mensen die Indianenbloed in zich hebben. Het grootste deel van de bevolking op alle eilanden bestaat wel uit zwarten en kleurlingen, gemiddeld ongeveer 80% denk ik. Blanken vormen een aanzienlijke minderheid en daarbinnen kun je onderscheid maken tussen de autochtone blanken, de mensen die al generaties lang op de eilanden wonen en volledig geïntegreerd zijn met de andere groepen, en de Nederlanders (de "makamba's") die pas op het eiland zijn komen wonen. Ook migranten uit Zuid-Amerika op de Benedenwindse eilanden (Aruba, Curaçao en Bonaire - de ABC-eilanden) en uit Midden-Amerika op de Bovenwindse eilanden (Sint-Maarten, Sint-Eustatius en Saba - de 3 S-eilanden) hebben vaak een lichtere huidskleur dan de oorspronkelijke bevolking. De Nederlanders en de Zuid-Amerikanen onderscheiden zich wel duidelijk van de rest van de bevolking.

Wat religie betreft: de overgrote meerderheid van de bevolking is Rooms-katholiek. De protestantse Nederlanders wilden niet met zwarten in een kerk zitten en lieten daarom de katholieke missionarissen hun gang gaan. Over het algemeen zijn de katholieken op de Antillen nog een stuk belijdender dan bij ons.
Een minderheid op de ABC, vooral blanken maar ook een deel van de zwarten is protestants (niet alleen Calvinisten, maar ook Anglicanen en vooral op de Bovenwindse eilanden Zevendedagsadventisten). Verder is er een aanzienlijke Joodse gemeenschap, nakomelingen van kolonisten die weer uit Spanje en Portugal afkomstig zijn. Moslims, Hindoes, Boeddhisten en andere gelovigen zijn er nauwelijks.

Wat taal betreft: de officiële taal is enkel Nederlands, maar de meerderheid van de bevolking op de ABC-eilanden (65% op Aruba, 75% op Bonaire, 81% op Curaçao, totaal zo'n 175.000 mensen) spreekt thuis Papiaments, een creooltaal gebaseerd op Portugees met Nederlandse, Spaanse en Engelse invloeden die nergens anders in de wereld gesproken wordt. De meerderheid van de bevolking op de Bovenwindse eilanden (68% op Sint-Maarten, 83% op Sint-Eustatius, 88% op Saba, totaal zo'n 24.000 mensen) spreekt thuis Engels. De meeste immigranten uit de regio spreken Spaans, de Nederlanders uiteraard Nederlands. De autochtone blanken spreken vaak de volkstaal, dus Papiaments op de ABC-eilanden en Engels op de Bovenwindse eilanden.

Het totaal aantal inwoners van alle zes eilanden is overigens 270.000.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2004, 16:30   #643
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Met wat er nu allemaal gebeurt weet ik wel zeker dat qua visie op democratie, de vlamingen zelf heel wat dichter staan bij Nederland dan bij Wallonië. Nu onze politici nog :/

Maar ik vind dit een zowat onoverbrugbare voorsprong voor Nederland tov Wallonië in de race om het 'meest lijken op'.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2004, 17:18   #644
PlastiekBeertje
Partijlid
 
PlastiekBeertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 maart 2004
Berichten: 233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Met wat er nu allemaal gebeurt weet ik wel zeker dat qua visie op democratie, de vlamingen zelf heel wat dichter staan bij Nederland dan bij Wallonië. Nu onze politici nog :/

Maar ik vind dit een zowat onoverbrugbare voorsprong voor Nederland tov Wallonië in de race om het 'meest lijken op'.
Tja, in Nederland is er veel meer bespreekbaar dan in de francofone Belgische kringen, dit omwille van minder heiige huisjes. Daarenboven is de immigratiewetgeving enorm verstrengd en correcter geworden. Nederland heeft reeds door dat de hyper-tolerante houding geen oplossing biedt voor sommige problemen.
__________________


Unitarisme in een Verenigd Nederland.
PlastiekBeertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2004, 00:16   #645
Emile1983
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 5
Standaard

Hallo allemaal,
Ik ben hier nieuw en ik kom uit Eindhoven (Nederlands Brabant dus) en ikzelf ben persoonlijk ook VOOR een samenvoeging van NL met Vlaanderen. Wij Brabanders voelen ons in sterke mate verbonden met Vlaanderen en de meerderheid van NL ook. Daarbij brengt samenvoeging voordelen met zich mee waarover de tegenstanders serieus over na moeten denken:
- Economisch worden we er beide sterker van
- Het is belangrijk om de 'Nederlandstalige' identiteit te versterken in Europa
- NL kan van Vlaanderen leren op sommige punten en vice versa
- Historisch gezien horen we simpelweg bij elkaar (we zijn momenteel als 2 vrienden die elkaar niet mochten zien vroeger van 'papa' Frankrijk)
- Vlaanderen hoeft niet bang te zijn minderwaardig te worden aan NL, want Vlaanderen zal economisch kunnen concurreren met de Randstad en zodoende elkaar versterken
- Vlaanderen hoeft niet te vrezen voor hun eigen cultuur, want Friesland heeft ook nog steeds zijn eigen cultuur. Die is zelfs zo sterk dat bij voetbalwedstrijden van Heerenveen het Friese volkslied wordt gedraaid! Hier hebben de niet-Friese clubs respect voor!
- Sportief (ik ben sportliefhebber) levert het ook veel op. Een sterkere voetbalcompetitie, NL krijgt paar goede tennisters erbij (geen Henin maar ja, die mogen de Fransen hebben), Vlaanderen voegt aan het NL 11tal enkele spelers toe en samen zijn we enorm sterk, samen tig topwielrenners, veel goede veldrijders dankzij Vlaanderen, samen veel medailles op de Olympische spelen enz enz
- Enz.

Emile1983 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2004, 16:50   #646
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Emile1983
Hallo allemaal,
Ik ben hier nieuw en ik kom uit Eindhoven (Nederlands Brabant dus) en ikzelf ben persoonlijk ook VOOR een samenvoeging van NL met Vlaanderen. Wij Brabanders voelen ons in sterke mate verbonden met Vlaanderen en de meerderheid van NL ook. Daarbij brengt samenvoeging voordelen met zich mee waarover de tegenstanders serieus over na moeten denken:
- Economisch worden we er beide sterker van
- Het is belangrijk om de 'Nederlandstalige' identiteit te versterken in Europa
- NL kan van Vlaanderen leren op sommige punten en vice versa
- Historisch gezien horen we simpelweg bij elkaar (we zijn momenteel als 2 vrienden die elkaar niet mochten zien vroeger van 'papa' Frankrijk)
- Vlaanderen hoeft niet bang te zijn minderwaardig te worden aan NL, want Vlaanderen zal economisch kunnen concurreren met de Randstad en zodoende elkaar versterken
- Vlaanderen hoeft niet te vrezen voor hun eigen cultuur, want Friesland heeft ook nog steeds zijn eigen cultuur. Die is zelfs zo sterk dat bij voetbalwedstrijden van Heerenveen het Friese volkslied wordt gedraaid! Hier hebben de niet-Friese clubs respect voor!
- Sportief (ik ben sportliefhebber) levert het ook veel op. Een sterkere voetbalcompetitie, NL krijgt paar goede tennisters erbij (geen Henin maar ja, die mogen de Fransen hebben), Vlaanderen voegt aan het NL 11tal enkele spelers toe en samen zijn we enorm sterk, samen tig topwielrenners, veel goede veldrijders dankzij Vlaanderen, samen veel medailles op de Olympische spelen enz enz
- Enz.

100% mee akkoord. Alleen vrees ik dat het achterlijke Belgische nationalisme niet zo ver denkt en een ongunstige toestand blijft verkiezen boven een gunstige, om pure emotionele redenen.

En laat ons eerlijk zijn: we hebben de kracht van de inertie tegen. Overschat die niet.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2004, 16:53   #647
Karl
Lokaal Raadslid
 
Karl's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 april 2004
Berichten: 369
Standaard

Economisch gezien worden we ook sterker door een unie met Duitsland, onze gewesten maakten eeuwenlang deel uit van het HRR, samenwerkingsakkoorden met Nederland kunnen nog altijd (voor het Ndl.),België versterkt het Rijnland economisch en wat zouden we een voetbalploeg en wielrenners hebben zeg. Deutschland, Deutschland über alles!!!
Karl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2004, 17:09   #648
PlastiekBeertje
Partijlid
 
PlastiekBeertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 maart 2004
Berichten: 233
Standaard

Ik vraag me eigenlijk echt af omwille van welke emotionele redenen je achter B. kan staan.

Ik ken die emoties in ieder geval niet.
__________________


Unitarisme in een Verenigd Nederland.
PlastiekBeertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2004, 17:15   #649
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PlastiekBeertje
Ik vraag me eigenlijk echt af omwille van welke emotionele redenen je achter B. kan staan.

Ik ken die emoties in ieder geval niet.
Dat heet nationalisme, Beerken. De vlag zien wapperen, het volkslied horen spelen, de koning zien paraderen,... maar je geen seconde afvragen of je daar beter van wordt.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2004, 17:57   #650
Karl
Lokaal Raadslid
 
Karl's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 april 2004
Berichten: 369
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PlastiekBeertje
Ik vraag me eigenlijk echt af omwille van welke emotionele redenen je achter B. kan staan.

Ik ken die emoties in ieder geval niet.
Dat heet nationalisme, Beerken. De vlag zien wapperen, het volkslied horen spelen, de koning zien paraderen,... maar je geen seconde afvragen of je daar beter van wordt.
Dat is geen nationalisme. Nationalisme eist dat cultuur en natiestaat samenvallen, ik heb steeds gepleit voor culturele autonomie, ons programma ook.
Karl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2004, 20:35   #651
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

volgens mij kunnen we het boeltje beter op europees vlak bekijken: een europa ingedeeld in taalfederaties, dan zouden we in feite herenigd worden met nederland
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2004, 11:14   #652
Foundation
Minister
 
Foundation's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.834
Standaard

En duitsland met oostenrijk? benieuwd wanneer dat zal gebeuren...

a propos: hoeveel talen telt Europa?
__________________
Bloei O Land, In Eendracht Niet Te Breken,
Wees Immer Uzelf En Ongeknecht
Het Woord Getrouw, Dat G' Onbevreesd Moogt Spreken,
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2004, 11:57   #653
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karl
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist

Dat heet nationalisme, Beerken. De vlag zien wapperen, het volkslied horen spelen, de koning zien paraderen,... maar je geen seconde afvragen of je daar beter van wordt.
Dat is geen nationalisme. Nationalisme eist dat cultuur en natiestaat samenvallen, ik heb steeds gepleit voor culturele autonomie, ons programma ook.
Weet jij wel wat nationalisme is?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2004, 15:36   #654
Emile1983
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 5
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karl
Economisch gezien worden we ook sterker door een unie met Duitsland, onze gewesten maakten eeuwenlang deel uit van het HRR, samenwerkingsakkoorden met Nederland kunnen nog altijd (voor het Ndl.),België versterkt het Rijnland economisch en wat zouden we een voetbalploeg en wielrenners hebben zeg. Deutschland, Deutschland über alles!!!
Oei oei met duitsland... Ik als Nederlander zou dat nooit willen, na alles wat Duitsland heeft gedaan in het verleden. Daar komt bij dat ze een andere taal spreken en dat je nooit meer wordt als een provincietje in hun ogen.
Emile1983 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2004, 16:19   #655
PlastiekBeertje
Partijlid
 
PlastiekBeertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 maart 2004
Berichten: 233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Emile1983
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karl
Economisch gezien worden we ook sterker door een unie met Duitsland, onze gewesten maakten eeuwenlang deel uit van het HRR, samenwerkingsakkoorden met Nederland kunnen nog altijd (voor het Ndl.),België versterkt het Rijnland economisch en wat zouden we een voetbalploeg en wielrenners hebben zeg. Deutschland, Deutschland über alles!!!
Oei oei met duitsland... Ik als Nederlander zou dat nooit willen, na alles wat Duitsland heeft gedaan in het verleden. Daar komt bij dat ze een andere taal spreken en dat je nooit meer wordt als een provincietje in hun ogen.
Nee zeker niet met Duitsland,

laat de Noord- en de Zuid-Nederlanders maar gezellig in een landje wonen.
__________________


Unitarisme in een Verenigd Nederland.
PlastiekBeertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2004, 09:19   #656
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PlastiekBeertje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Emile1983

Oei oei met duitsland... Ik als Nederlander zou dat nooit willen, na alles wat Duitsland heeft gedaan in het verleden. Daar komt bij dat ze een andere taal spreken en dat je nooit meer wordt als een provincietje in hun ogen.
Nee zeker niet met Duitsland,

laat de Noord- en de Zuid-Nederlanders maar gezellig in een landje wonen.
Wie zijn Zuid-Nederlanders????
Toch wij niet, hoop ik!
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2004, 12:10   #657
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PlastiekBeertje

Nee zeker niet met Duitsland,

laat de Noord- en de Zuid-Nederlanders maar gezellig in een landje wonen.
Wie zijn Zuid-Nederlanders????
Toch wij niet, hoop ik!
Yep... Wij. Strikt genomen zijn de Walen en Luxemburgers ook Zuid-Nederlanders. Maar dat is historisch...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2004, 12:54   #658
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66

Wie zijn Zuid-Nederlanders????
Toch wij niet, hoop ik!
Yep... Wij. Strikt genomen zijn de Walen en Luxemburgers ook Zuid-Nederlanders. Maar dat is historisch...
Effekes dan.... een beperkt aantal jaartjes.... toen na Napoleon.... wij Limbugers in de omgeving van de Maas: "le Département de la Basse-Meuse" en daarna... toen wel ja....
't is maar hoe je het bekijkt....
was het effe vergeten....
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2004, 13:54   #659
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist

Yep... Wij. Strikt genomen zijn de Walen en Luxemburgers ook Zuid-Nederlanders. Maar dat is historisch...
Effekes dan.... een beperkt aantal jaartjes.... toen na Napoleon.... wij Limbugers in de omgeving van de Maas: "le Département de la Basse-Meuse" en daarna... toen wel ja....
't is maar hoe je het bekijkt....
was het effe vergeten....
Efkes? Noem jij 500 jaar efkens? Hoe oud ben jij? 5 miljoen jaar of zo?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2004, 13:57   #660
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Effekes dan.... een beperkt aantal jaartjes.... toen na Napoleon.... wij Limbugers in de omgeving van de Maas: "le Département de la Basse-Meuse" en daarna... toen wel ja....
't is maar hoe je het bekijkt....
was het effe vergeten....
Pikant 'detail': zonder Willem I zouden de Limburgers nu geen Limburgers heten en geen eenheid vormen.

Was u zeker ook ff vergeten?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be