Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 februari 2021, 16:13   #341
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Het liep voor de Nederlandstaligen echt wel Spaak met die Antoinette....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Dat men moet relativeren. Het FDF heeft niets kunnen veranderen en is trouwens nu nergens meer.
Ik had het over vroeger.
Was het FDF toen niet "incontournable" ?
Voor een staatshervormingen heeft / had men immers een 2/3 meerderheid nodig en, als ik het me goed herinner, wilden de andere Franstalige partijen het FDF er absoluut bij.
Het volstaat van na te gaan welke partijen nu precies die 6 staatshervormingen realiseerden; was het FDF er niet (bijna) steeds bij ?
Zeker bij die eerste staatshervormingen !
En wie mee aan de onderhandelingstafel zit krijgt een deel van zijn agenda gerealiseerd, zegt de logika.
Bovendien was het FDF een zweeppartij voor de andere Franstalige partijen.

Ik denk dus dat het FDF weldegelijk een (dikke) rabiate Franstalige vinger in de staatshervormingspap had.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 februari 2021 om 16:27.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2021, 16:20   #342
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.089
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Inderdaad, het hoeft mij niet gezegd!

Een vlijmscherpe scheidingsvraag der geesten is deze:
Wat verkiezen jullie ?
A Een volledig blank Brussel, maar volledig Franstalig en volledig "christelijk".
B Een volledig bruin Brussel maar volledig Nederlandstalig en volledig "islamitisch".

(Eerst zou men die vraag kunnen stellen zonder die religieuze komponenten om een eerste scheiding te maken.)

(Met islamitisch bedoel ik natuurlijk niet fundamentalistisch, maar gewoon zoals wij christelijk zijn.)

Wel, ik kies voor B, zoals gij wellicht. En ik denk dat Zipper en zeker onze vriend Skobelev voor A kiezen. Van de Kaproen weet ik het niet zeker.
Ik kies ook voor B.
Het is extreem spijtig dat Vl geen -echte- diepgaande investering wil doen in verdubbeling van nederlandstalig onderwijs in bxl. Dat is veeel belangrijker dan liflafjes over 'duurzame' en dus veel te dure schoolgebouwen neerpoten.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2021, 16:26   #343
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik had het over vroeger.
Was het FDF toen niet "incontournable" ?
Voor een staatshervormingen heeft / had men immers een 2/3 meerderheid nodig en, als ik het me goed herinner, wilden de andere Franstalige partijen het FDF er absoluut bij.
Het volstaat van na te gaan welke partijen nu precies die 6 staatshervormingen realiseerden; was het FDF er niet (bijna) steeds bij ?
Zeker bij die eerste staatshervormingen !
En wie mee aan de onderhandelingstafel zit krijgt een deel van zijn agenda gerealiseerd, zegt de logika.
Bovendien was het FDF een zweeppartij voor de andere Franstalige partijen.

Ik denk dus dat het FDF weldegelijk een (dikke) rabiate Franstalige vinger in de staatshervormingspap had.
Het FDF haalde tijdens zijn hoogdagen, eind jaren '70, begin jaren '80 ongeveer 35% van de stemmen in Brussel (in Wallonië zijn ze nooit doorgebroken).

Ik vind ook niet dat we te veel op het FDF focussen. Wanneer het gaat over communautaire kwesties zijn er eigenlijk niet zoveel verschil tussen de Franstalige partijen. Ik heb rond 2010 heel vaak naar Franstalige debatprogramma's gekeken (vooral Mise au Point op RTBF). Het waren de dagen dat er heel veel gedebatteerd werd over de 6de staatshervorming en Brussel-Halle-Vilvoorde. Wel nu, ik herinner het me nog heel goed. Al de Franstalige partijen (van Ecolo, over PS-CDH, tot MR-FDF) waren voorstander van een uitbreiding van het Brussels hoofdstedelijk gewest. FDF was alleen meer uitgesproken.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2021, 16:56   #344
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Met een aanpassing voor onze vriend Everytime

Wat kiest gij trouwens, EVERYTIME ?

A Een volledig blank Brussel, maar volledig Nederlandstalig en volledig "christelijk".

B Een volledig bruin Brussel maar volledig Franstalig en volledig "islamitisch".

PS Welke studiejaren hebt ge in het Nederlands gedaan, ervan uitgaande dat ge van huize uit volledig Franstalig zijt ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 februari 2021 om 16:57.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2021, 17:25   #345
N-VA
Parlementsvoorzitter
 
N-VA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: Gent
Berichten: 2.137
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Wat kiest gij trouwens, EVERYTIME ?

A Een volledig blank Brussel, maar volledig Nederlandstalig en volledig "christelijk".

B Een volledig bruin Brussel maar volledig Franstalig en volledig "islamitisch".

PS Welke studiejaren hebt ge in het Nederlands gedaan, ervan uitgaande dat ge van huize uit volledig Franstalig zijt ?
Een volledig bruin Brussel maar volledig Franstalig en volledig islamitisch.

Dat is veruit het meest waarschijnlijke scenario, het is al grotendeels de huidige situatie.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2021, 19:52   #346
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard 4 X 4 ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA Bekijk bericht
Een volledig bruin Brussel maar volledig Franstalig en volledig islamitisch.
Dat is veruit het meest waarschijnlijke scenario, het is al grotendeels de huidige situatie.
De vraag was niet wat het meest waarschijnlijke is; we vergeten zelfs de huidige situatie.
Het gaat dilemmagewijs om een hypothetische keuze waarbij gepeild wordt naar de prioriteiten en de grootste gevoeligheden.

Men kan er trouwens nog een vierde polariteit bij nemen in kombinatie met de drie andere; nml. de links-rechtse.
Ik neem aan dat een extreem-rechtse Vlaamsnationalist dan toch maar liever geen onafhankelijk Vlaanderen heeft, dan eentje waar de PVDA de volstrekte meerderheid zou hebben.

Waar zitten de wiskundigen ? Indien men speelt met deze vier elementen die men telkens tegenonver mekaar afzet, hoeveel verschillende vragen bekomt men dan...? 4 x 4 = 16 ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 februari 2021 om 20:13.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2021, 20:05   #347
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.089
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Wat kiest gij trouwens, EVERYTIME ?

A Een volledig blank Brussel, maar volledig Nederlandstalig en volledig "christelijk".

B Een volledig bruin Brussel maar volledig Franstalig en volledig "islamitisch".

PS Welke studiejaren hebt ge in het Nederlands gedaan, ervan uitgaande dat ge van huize uit volledig Franstalig zijt ?
Ik denk toch dat iedereen hier zijn mening mag komen schrijven zonder zijn eigen pedigree te moeten publiceren ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2021, 20:09   #348
TREBRON
Europees Commissaris
 
TREBRON's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2014
Berichten: 6.260
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA Bekijk bericht
Een volledig bruin Brussel maar volledig Franstalig en volledig islamitisch.

Dat is veruit het meest waarschijnlijke scenario, het is al grotendeels de huidige situatie.
Ik sluit me aan bij de realiteit....Niemand wil het toegeven maar Brussel is verloren .
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2021, 20:10   #349
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik denk toch dat iedereen hier zijn mening mag komen schrijven zonder zijn eigen pedigree te moeten publiceren ?
Niets moet uiteraard !

Ik was misschien net iets te overijverig op zoek naar een studiegeval ter bevestiging van mijn these dat de onderwijstaal iemand meer vormt dan de huistaal; dat die onderwijstaal meer bepalend is voor iemand zijn identifikatie met een taalgemeenschap dan de huistaal.

Van belang daarbij is natuurlijk hoe lang dat onderwijs geduurd heeft in de andere taal dan de huistaal. In mijn optiek is dat wellicht het ganse onderwijstrajekt.
Het is dan ook niet voor niets dat sommige Franstaligen hun kinderen slechts voor een "beperkt" aantal jaren naar het NL-onderwijs sturen.
Het is immers hun bedoeling dat hun kinderen tweetalig worden; niet dat het "Vlamingen" worden.
Want dat worden ze volgens mij dus wél als ze het ganse trajekt zouden afleggen in het Nederlands; of de kans daartoe is eerder "zeer groot" te noemen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 februari 2021 om 20:27.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2021, 23:20   #350
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA Bekijk bericht
Een volledig bruin Brussel maar volledig Franstalig en volledig islamitisch.

Dat is veruit het meest waarschijnlijke scenario, het is al grotendeels de huidige situatie.
Volledig Franstalig is natuurlijk overdreven. Ik schat dat er nog maximaal 50% Franstalige moedertaalsprekers in Brussel wonen, en dat percentage neemt elk jaar af. Brussel is vooral een heel gesegregeerde stad met jaar na jaar een toenemend aantal anderstaligen en inwoners die noch Frans, noch Nederlands kennen.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2021, 23:47   #351
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Inderdaad, het hoeft mij niet gezegd!

Een vlijmscherpe scheidingsvraag der geesten is deze:
Wat verkiezen jullie ?
A Een volledig blank Brussel, maar volledig Franstalig en volledig "christelijk".
B Een volledig bruin Brussel maar volledig Nederlandstalig en volledig "islamitisch".

(Eerst zou men die vraag kunnen stellen zonder die religieuze komponenten om een eerste scheiding te maken.)

(Met islamitisch bedoel ik natuurlijk niet fundamentalistisch, maar gewoon zoals wij christelijk zijn.)

Wel, ik kies voor B, zoals gij wellicht. En ik denk dat Zipper en zeker onze vriend Skobelev voor A kiezen. Van de Kaproen weet ik het niet zeker.
Nederlandstalig maakt niet Vlaams. Stel dat al die Turken en Marokkanen in Molenbeek plots Nederlands beginnen spreken, dit maakt ze nog geen Vlamingen.
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2021, 23:49   #352
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.921
Standaard

Nationalisme gaat verder dan louter taal, het is een geheel van etniciteit (waaronder ook huiskleur, raciale kenmerken), taal, cultuur, religie, klederdracht, mentaliteit, hygiene, enz...
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2021, 00:26   #353
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Hoe "Vlaams" in de weg staat van "Nederlandstalig".

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Nederlandstalig maakt niet Vlaams. Stel dat al die Turken en Marokkanen in Molenbeek plots Nederlands beginnen spreken, dit maakt ze nog geen Vlamingen.
En precies daarom laten we te Brussel in de taalstrijd tussen NL en F dat etnisch Vlaamse best achterwege, want dat werkt alleen maar kontraproduktief.
Allochtonen worden daarmee regelrecht in de handen van de Francité gejaagd; om in de schoot van de Francité opgenomen te worden volstaat het immers van Frans te spreken. Maar als ze zich zouden bekennen tot onze gemeenschap is Nederlands spreken niet genoeg. Van u krijgen die dus stank voor dank.

Neen, we moeten voorbeeld nemen aan het FDF dat zich louter definieert op basis van taal. Het is een Front der Franstaligen, zonder etnische ballast die nergens toe dient.
Helaas zitten wij in die taalstrijd opgescheept met een Vlaams Belang en een Nieuwe Vlaamse Alliantie.
Wat we missen is een Nederlandstalig Belang en een Nieuwe Nederlandstalige Alliantie !

https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=227
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 februari 2021 om 00:33.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2021, 00:40   #354
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Taal is Heimat !

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Nationalisme gaat verder dan louter taal, het is een geheel van etniciteit (waaronder ook huiskleur, raciale kenmerken), taal, cultuur, religie, klederdracht, mentaliteit, hygiene, enz...
Uw nationalisme, maar niet het mijne !

Ik herken mij het meeste in deze definitie:
Een volk wordt door volksnationalisten omschreven als een groep mensen met een gemeenschappelijke taal, cultuur en geschiedenis. Hieruit volgt dus niet noodzakelijkerwijs dat ook de etniciteit of de religie, godsdienst of levensbeschouwing dezelfde moeten zijn....

Maar met enig voorbehoud. Want wat een "volk" is, dat is een zeer steriele diskussie, zonder begin en zonder einde, en die vooral nergens, maar dan ook nergens, toe leidt.
Dat is een abstrakt koncept. Taal, daarentegen is een konkreet iets. Dat kan men zien en horen.
Uw religie, klederdracht, mentaliteit enz... is waarschijnlijk niet de mijne.
Maar we delen wél dezelfde moedertaal.
We nemen best voorbeeld aan de Franstaligen, die verliezen zich niet in dergelijke onzinnige etnische diskussies.


«Die wahre Heimat ist eigentlich die Sprache. Sie bestimmt die Sehnsucht danach, und die Entfernung vom Heimischen geht immer durch die Sprache am schnellsten.»
Wilhelm Freiherr von Humboldt

https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=149

Trouwens Max, het zijn nu net die Vlaamse en Hollandse "identiteiten" die niet bepaald dienen gekultiveerd te worden om te komen tot uw Dietsland...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 februari 2021 om 01:10.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2021, 03:04   #355
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Marten Rudelsheim en Lucien Jottrand.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Nederlandstalig maakt niet Vlaams. Stel dat al die Turken en Marokkanen in Molenbeek plots Nederlands beginnen spreken, dit maakt ze nog geen Vlamingen.
En dan ?

Iedereen die onze taalgemeenschap wil vervoegen verdient onze sympathie en dient als gelijkwaardig te worden beschouwd.

Flamingantisme en Vlaamsnationalisme is bovendien geen monopolie van de Vlamingen.

Ik denk aan:

de Joden Marten Rudelsheim en S. Samson, die in 1910 in Antwerpen de eerste volledig Nederlandstalige school voor secundair onderwijs in Vlaanderen oprichtten.
De Jood Marten Rudelsheim was trouwens de eerste Nederlandstalige die in 1920 in een Belgische gevangenis gestorven is voor Vlaanderen en het Nederlands.

Samen met Louis Franck, Maurice Friedman, Nico Gunzburg, Salomon Kok, Lon Landau en Lode Oudkerk was hij een van verschillende Joodse en zelfs zionistische flaminganten die actief betrokken waren bij de Vlaamse Beweging en bij het Vlaamse activisme onder de Eerste Wereldoorlog.

Hij werd door de Vlaams-nationalisten tot een van hun grootste martelaren gerekend. Zo schreef René De Clercq over hem:

Tot voor uw rechters hebt gij kloek den eed herhaald
Voor Vlaanderens zelfstandigheid. Daar voelden wij
Eén man, eén woord, eén ziel, eén vrijheid, eén geweten.

O Martelaren, over uwe graven straalt
Het eerste nieuwe licht. Door u wordt Vlaandren vrij.
Uw naam, o Rüdelsheim, zal Dietschland nooit vergeten.


Maar gij, Max van Dietschland, zijt Rüdelsheim wel vergeten vrees ik...



Ik denk bijvb. ook aan de Waalse flamingant Lucien Jottrand die in 1872 opriep hij op om een Vlaamse eenheidslijst in te dienen voor de parlementsverkiezingen.
Het jaar daarop werd mede door zijn inspanningen een Vlaamse landdag gehouden te Brussel met tienduizend aanwezigen.
Ook de eerste taalwet, de zogenaamde Gelijkheidswet of Wet Coremans, ontstond onder zijn invloed.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 februari 2021 om 03:11.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2021, 22:51   #356
N-VA
Parlementsvoorzitter
 
N-VA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: Gent
Berichten: 2.137
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
En dan ?

Iedereen die onze taalgemeenschap wil vervoegen verdient onze sympathie en dient als gelijkwaardig te worden beschouwd.

Flamingantisme en Vlaamsnationalisme is bovendien geen monopolie van de Vlamingen.

Ik denk aan:

de Joden Marten Rudelsheim en S. Samson, die in 1910 in Antwerpen de eerste volledig Nederlandstalige school voor secundair onderwijs in Vlaanderen oprichtten.
De Jood Marten Rudelsheim was trouwens de eerste Nederlandstalige die in 1920 in een Belgische gevangenis gestorven is voor Vlaanderen en het Nederlands.

Samen met Louis Franck, Maurice Friedman, Nico Gunzburg, Salomon Kok, Lon Landau en Lode Oudkerk was hij een van verschillende Joodse en zelfs zionistische flaminganten die actief betrokken waren bij de Vlaamse Beweging en bij het Vlaamse activisme onder de Eerste Wereldoorlog.

Hij werd door de Vlaams-nationalisten tot een van hun grootste martelaren gerekend. Zo schreef René De Clercq over hem:

Tot voor uw rechters hebt gij kloek den eed herhaald
Voor Vlaanderens zelfstandigheid. Daar voelden wij
Eén man, eén woord, eén ziel, eén vrijheid, eén geweten.

O Martelaren, over uwe graven straalt
Het eerste nieuwe licht. Door u wordt Vlaandren vrij.
Uw naam, o Rüdelsheim, zal Dietschland nooit vergeten.


Maar gij, Max van Dietschland, zijt Rüdelsheim wel vergeten vrees ik...



Ik denk bijvb. ook aan de Waalse flamingant Lucien Jottrand die in 1872 opriep hij op om een Vlaamse eenheidslijst in te dienen voor de parlementsverkiezingen.
Het jaar daarop werd mede door zijn inspanningen een Vlaamse landdag gehouden te Brussel met tienduizend aanwezigen.
Ook de eerste taalwet, de zogenaamde Gelijkheidswet of Wet Coremans, ontstond onder zijn invloed.
Moge deze helden in vrede rusten.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be