Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 april 2018, 18:50   #41
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En nee, als garagist werk je niet met 30.000 onderdelen, juist omdat je met samengestelde onderdelen werkt, mara de producenten hun volledige lijsten bestaan weldegelijk uit zoveel onderdelen.
Nogmaals het gaat niet over garagisten, nog minder over leveranciers.


Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Evenveel mensen nodig voor EV's als voor ICE's ?

Een EV kost volgens Mercedes 6 keer minder volk op de assemblagelijn dan een ICE.

Reden: 7000 bewegende delen in een EV, meer als 30 000 in een ICE.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2018, 20:15   #42
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Van tweakers.net

https://tweakers.net/nieuws/137415/8...brandstof.html

Dit is voor mij niet onverwacht. Ik rijd zelf al meer dan een jaar elektrisch, meer nog, mijn enige wagen is een elektrische wagen. Tot nu toe heb ik daar geen problemen mee gehad qua bereik en laden. Het bereik is nog steeds de belangrijkste reden voor een ICE-rijder om niet over te stappen. Men vreest dat men niet ver genoeg gaat raken en dat men niet gaat kunnen laden. Eens men overgestapt is ziet men in dat het bereik van meer dan 1000 km zoals de diesels nu bieden niet echt nodig is.

Het is ook opvallend dat de EV-rijders minder zorgen maken om de degradatie van de batterij. Zeker bij Tesla is er veel data voorhanden omtrent de degradatie van de batterij en die blijkt zeer laag te zijn. Helaas is dat niet zo bij de Nissan Leaf en dan zeker bij de laatste 40 kWh-versie. De aangekondigde 65 kWh versie zal door een beter temperatuurmanagement van de batterij en betere cellen het waarschijnlijk veel beter doen.

Conclusie: Probeer de ICE-rijders in een EV te krijgen en ze keren niet meer terug. Als daar de eerste jaren een fiscale stimulans voor nodig is zie ik niet als een probleem.
Ik heb vooral de indruk dat sommige EV-rijders zeer slecht zijn in het tellen, https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=103
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2018, 20:21   #43
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Heb toch nog nergens door die autoproducenten horen zeggen dat ze dat hun verkoop is gedaalt en ze hebben moeten doen afvloeien door de concurentie van Tesla.
De Tesla kan dan ook helemaal niet opboksen tegen de BMW of Mercedes.
Vele hier verwaarlozen dan ook het belang van de Formula E voor de ontwikkelingen binnen dit segment van wagens en hun verkoop.
Ze hebben dan ook geen last van tesla.
Tesla verkoopt enkele duizenden auto's en Mercedes bv verkoopt dezelfde tijd meer dan 200000 auto's.

In 2017 meer dan 2 miljoen en meer dan 9% meer dan in 2016.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 16 april 2018 om 20:25.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2018, 02:52   #44
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.692
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Vliegwiel, 8 bouten en 8 rondellen,
Koppelingsdisk, 4 veren, 2 ferdoschoenen, 4 drukplaten, tandas,
Drukplaat, die bestaat al uit meer dan 20 onderdelen & 4 bouten, 4 springrondellen.
Druklager, bestaat uit meer dan 10 onderdelen,
Drukarm, bestaat uit 6 onderdelen.

Ik en met mij veel IR's hier, heb de indruk dat je totaal niet beseft hoeveel onderdelen er in iets steken.
Een kogellager is niet 1 onderdeel, maar een samenstelling van vele onderdelen.
Een scharnier is niet 1 onderdeel, maar een samenstelling van onderdelen.
Een waterpomp is niet 1 onderdeel maar een samenstelling van onderdelen.
Een steekas is niet 1 onderdeel, maar een samenstelling van onderdelen.
Ja, zelfs de kruisjes in een steekas zijn samenstellingen van onderdelen.

En elke onderdeel moet ontworpen en getest worden om een goedkeuring te kunnen bekomen voor het gebruik ervan.
Bij verschillende onderdelen die u noemt heb ik toch wel mijn bedenkingen.
Zo is bv een steekas wel 1 onderdeel en heeft hij ook geen kruisjes.

Laatst gewijzigd door daiwa : 17 april 2018 om 02:53.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2018, 05:22   #45
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.279
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Bij verschillende onderdelen die u noemt heb ik toch wel mijn bedenkingen.
Zo is bv een steekas wel 1 onderdeel en heeft hij ook geen kruisjes.
Je pikt nu 1 onderdeel eruit. Maar ja, een auto is een enorme hoop onderdelen die moeten samenwerken.

Het feit dat een deftige elektromotor alleen een aantal lagers heeft die je kan zien als slijtagedeel, is wel een enorm verschil met een brandstofmotor.

Neem daarbij nog de andere onderdelen die voor een brandstofwagen onontbeerlijk zijn, en de elektrowagen klopt die op simpelheid.

De 2 punten die me vorig jaar een brandstofwagen hebben laten kopen en geen elektrowagen zijn aankoopprijs voor een particulier en de actieradius.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2018, 07:13   #46
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Je pikt nu 1 onderdeel eruit. Maar ja, een auto is een enorme hoop onderdelen die moeten samenwerken.

Het feit dat een deftige elektromotor alleen een aantal lagers heeft die je kan zien als slijtagedeel, is wel een enorm verschil met een brandstofmotor.

Neem daarbij nog de andere onderdelen die voor een brandstofwagen onontbeerlijk zijn, en de elektrowagen klopt die op simpelheid.

De 2 punten die me vorig jaar een brandstofwagen hebben laten kopen en geen elektrowagen zijn aankoopprijs voor een particulier en de actieradius.
De ECU, PCU of simpelweg de wagen computer is één onderdeel maar in feite een microschakeling van vele onderdelen.

Met een beetje handigheid kan je onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn zelf vervangen of herstellen bij een ICE wagen.

Wat ga je herstellen aan de hele hoop electronica die nodig is bij alle samenwerkende systemen van een e-wagen ?

Het zal in de meeste gevallen nieuw aankopen zijn + hoogst waarschijnlijk ook nog calibratie en configuratie met speciale software.

Die power electronica in een e-wagen is een zeer kostelijke zaak indien daar iets fout loopt.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2018, 07:52   #47
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.279
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
De ECU, PCU of simpelweg de wagen computer is één onderdeel maar in feite een microschakeling van vele onderdelen.

Met een beetje handigheid kan je onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn zelf vervangen of herstellen bij een ICE wagen.

Wat ga je herstellen aan de hele hoop electronica die nodig is bij alle samenwerkende systemen van een e-wagen ?

Het zal in de meeste gevallen nieuw aankopen zijn + hoogst waarschijnlijk ook nog calibratie en configuratie met speciale software.

Die power electronica in een e-wagen is een zeer kostelijke zaak indien daar iets fout loopt.
Gniffel. Dat soort van geneuzel is een stukje van mijn hobby.

Om een elektromotor van goeie kwaliteit te controleren heb je 3 vermogensbanken nodig.

Wat heb je nodig om een moderne, zuinige brandstof motor te controleren? Vermogensbanken en positiebepaling voor elke elektromotor/servo.
Hoeveel van die krengen heb je in een moderne brandstofmotor? Een stuk of 20?

Ja, elektronische componenten die veel vermogen moeten controleren zijn duur. Maar ze bewegen niet.

De 2 dingen die ze uitschakelen zijn schokken en hitte. Die zijn aan te pakken op logische wijze.
De fabrikanten die daar op gaan besparen zijn eigenlijk bezig met geplande veroudering
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 17 april 2018 om 07:56.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2018, 08:58   #48
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
De ECU, PCU of simpelweg de wagen computer is één onderdeel maar in feite een microschakeling van vele onderdelen.

Met een beetje handigheid kan je onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn zelf vervangen of herstellen bij een ICE wagen.

Wat ga je herstellen aan de hele hoop electronica die nodig is bij alle samenwerkende systemen van een e-wagen ?

Het zal in de meeste gevallen nieuw aankopen zijn + hoogst waarschijnlijk ook nog calibratie en configuratie met speciale software.

Die power electronica in een e-wagen is een zeer kostelijke zaak indien daar iets fout loopt.
Een moderne wagen is voor de meeste hobbyisten al te complex geworden.

Aan mijn oudere tweede wagen doe ik vaak onderhoud & kleine vervangingen zelf. Aan onze nieuwe eerste wagen begin ik daar al niet meer aan, en dat komt niet door de garantie want die is net afgelopen, maar omdat dat ding ook al meer trekt op een rijdende pc dan een klassieke auto;
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2018, 09:01   #49
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.929
Standaard

Een internet enquete! Dat moet wel juist zijn!

En dat rijders van EV fanboys zijn is hiermee weer eens bewezen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2018, 09:08   #50
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Model 3 productielijn zit op 3000 stuks/week
De lijn ligt nu gepland even stil voor upgrades/afstellingen.
Op naar de 5000 eind dit kwartaal. Het gebruiken van wat mankracht ipv een totaal ingewikkeld conveyer systeem heeft blijkbaar deugd gedaan.

(Tegen 3000 per week verdubbeld Tesla zijn productie tov Q1....)
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2018, 09:11   #51
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Bij verschillende onderdelen die u noemt heb ik toch wel mijn bedenkingen.
Zo is bv een steekas wel 1 onderdeel en heeft hij ook geen kruisjes.
ik denk dat ze elk bolletje van elke rollager, elk veertje van elke klep, elk tandwieltje van de versnellingsbak tellen als bewegend onderdeel... en zo is het echt niet moeilijk om on 30.000 te komen
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2018, 09:21   #52
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Heel stom he. In de oude wagen van mij ma (nu reeds ook al op de schroothoop), dacht dat het een VW vento was, vervingen we de lampjes zelf. In een recentere VW Golf doe ik dat ook nog, maar wat een nachtmerrie om daar met uw handen in te komen vanvoor....

Bij de nieuwste wagen boegeer ik daar niet meer naar en ga ik naar de garage.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2018, 09:22   #53
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

ICE: gemiddeld 6 tandwielensets
EV: 1 of geen, beiden gaan. Dacht dat Tesla's 1 overbrenging hadden.

ICE: drivetrain
EV: compacte motor bij de as

En ga zo maar door...
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2018, 10:18   #54
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
ICE: gemiddeld 6 tandwielensets
EV: 1 of geen, beiden gaan. Dacht dat Tesla's 1 overbrenging hadden.

ICE: drivetrain
EV: compacte motor bij de as

En ga zo maar door...
- 1 overbrenging, motor draait gewoon andersom in achteruit.
- geen koppeling nodig.

- dus minimale verliezen in de powertrain vergeleken met ICE-motoren die ook nog eens steeds strengere emissie-eisen moeten wettigen.
-enz...

Er zit nog potentieel in het wegwerken van vermogenverlies, vooral in de wiring, ik citeer van Tesla/Musk:

Citaat:
The Model Y is likely to arrive “sometime in 2020” or “aspirationally” in late 2019. If Tesla can manage this, then Musk said he thinks that his little car company that could will get to a million units a year. “Maybe more,” he said. Musk has previously said that he expects demand for the Model Y to be between 500,000 and 1 million units a year, once things are up and running.

The Model Y will be on a different platform than the Model 3. Musk said that the car will be quite different, inside, in part because Tesla is learning how to make cars more efficiently. “The wiring harness on Model S is about 3 kilometers in length,” he said. “The wire harness on Model 3 is 1.5 kilometers in length. The wiring harness on Model Y will be 100 meters. And that’s a redundant wiring harness.”

The advances Tesla is making at its vehicle production lines with the Model 3 will take another huge step with the Y.

“Where things will really be a step change I think, beyond any other auto manufacturer, will be the Model Y factory,” Musk said. “This is all a function of designing the product to be easy to manufacture, and easy to automate;as well as designing the factory itself. So model wise, I think we are really the common step change, but the Model 3 is going to be at, or probably slightly better than, I think the next best automotive production in the world. I just think that’s pretty good outcome, and then the Model Y will be … there will be nothing close to it, I think.”
Het model 3 zal hun leerproces zijn qua productie, zoals Musk op zijn manier aangekondigd heeft: "the production hell", en die gaat zeker nog gans 2018 duren, want als er meer versies komen zullen de productieaantallen daar onder lijden.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 april 2018 om 10:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2018, 12:22   #55
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
ICE: gemiddeld 6 tandwielensets
EV: 1 of geen, beiden gaan. Dacht dat Tesla's 1 overbrenging hadden.

ICE: drivetrain
EV: compacte motor bij de as

En ga zo maar door...
Ja mee eens, maar de verhouding 7.000 / 30.000 is gewoon overdreven en daarop reageerde ik dan ook op.

Laatst gewijzigd door dpg : 17 april 2018 om 12:27.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2018, 12:27   #56
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Heel stom he. In de oude wagen van mij ma (nu reeds ook al op de schroothoop), dacht dat het een VW vento was, vervingen we de lampjes zelf. In een recentere VW Golf doe ik dat ook nog, maar wat een nachtmerrie om daar met uw handen in te komen vanvoor....

Bij de nieuwste wagen boegeer ik daar niet meer naar en ga ik naar de garage.
Op de verkoop van een wagen is er voor de garage weinig of niks te verdienen.

Het lampje van het standlicht op mijn wagen vervangen duurt +/- 1 uur.
1 x gedaan en er dadelijk LED lampjes van Bosch ingestoken, die ga ik hopelijk de rest van zijn leven niet meer vervangen.
Nochtans zijn daar richtlijnen voor, tijdsduur en moeilijksheidgraad van vervangen van dergelijke dingen (ook voor zekeringen en zo) maar mogelijk niet voor niet in Europa ontwikkelde wagens of geen verplichting.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2018, 12:46   #57
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Bij verschillende onderdelen die u noemt heb ik toch wel mijn bedenkingen.
Zo is bv een steekas wel 1 onderdeel en heeft hij ook geen kruisjes.
Bij voorwielaandrijving hebben die weldegelijk kruisjes, bij achterwielaandrijving niet, maar dan heb je wel een tandwielkast nodig.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2018, 13:34   #58
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Ja mee eens, maar de verhouding 7.000 / 30.000 is gewoon overdreven en daarop reageerde ik dan ook op.
Nee, dat is niet overdreven.
Startmotor, altenator, koelingsysteem, versnellingsbak, brandstofpomp, injectiesysteem, uitlaat, turbo, ontsteking, oliepomp,
Allemaal zaken die een EV niet heeft.

Het enige dat je eigenlijk overhoud op mechanisch vlak, is de electormotor van de koelingsventilator. Wel wat groter, maar daar zitten evenveel onderdelen in.

En dan kom je natuurlijk bij de vraag die voor iedereen belangrijk is.
Terwijl er meer dan 20.000 onderdelen minder in een EV zitten dan in een ICE en er 5/6 minder manuren in kruipen, als je dan ziet dat een Smart 1.1 benzine slechts 12.000€ kost en het EV model in dezelfde uitvoering 23.000€ kost, vraag ik mij af waar dat prijsverschil echt zit.
Goed de batterijen kosten +/- 6000€, maar dat is de kosten de verdwenen onderdelen en manuren.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2018, 13:38   #59
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, dat is niet overdreven.
Startmotor, altenator, koelingsysteem, versnellingsbak, brandstofpomp, injectiesysteem, uitlaat, turbo, ontsteking, oliepomp,
Allemaal zaken die een EV niet heeft.

Het enige dat je eigenlijk overhoud op mechanisch vlak, is de electormotor van de koelingsventilator. Wel wat groter, maar daar zitten evenveel onderdelen in.

En dan kom je natuurlijk bij de vraag die voor iedereen belangrijk is.
Terwijl er meer dan 20.000 onderdelen minder in een EV zitten dan in een ICE en er 5/6 minder manuren in kruipen, als je dan ziet dat een Smart 1.1 benzine slechts 12.000€ kost en het EV model in dezelfde uitvoering 23.000€ kost, vraag ik mij af waar dat prijsverschil echt zit.
Goed de batterijen kosten +/- 6000€, maar dat is de kosten de verdwenen onderdelen en manuren.
Batterij + economies of scale

Een klant van mij maakt onderdelen voor de automotive. Voor VW Golf krijgen ze orders van 1 miljoen per jaar. Daar kunnen ze een productielijn op afschrijven.

Voor EV's krijgen ze orders voor 20k per jaar...en daar is ook een aparte lijn voor nodig.

Uiteraaard is die prijs van dat EV stuk veel en veel duurder.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2018, 13:42   #60
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, dat is niet overdreven..
Bewegende delen schreef Tavek hogerop.

Laatst gewijzigd door dpg : 17 april 2018 om 13:54.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be