Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > An Michiels (Vlaams Belang) (27 april tem 3 mei)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

An Michiels (Vlaams Belang) (27 april tem 3 mei) Vlaams volksvertegenwoordiger, partijraadslid, licentiate in de filologie, 1ste vrouw op de lijst in Vlaams Brabant. Actief in de commissies "Onderwijs, Vorming, Wetenschap en Innovati" en "Binnenlandse Aangelegenheden, Bestuurszaken, Institutionele en Bestuurlijke Hervorming en Decreetsevaluatie"

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 mei 2009, 20:25   #21
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Hopelijk over ruim een maand.
ik hoop het ook.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2009, 22:56   #22
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

spannend.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2009, 23:48   #23
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

Wat zijn jullie toch optimistisch Bedenk wel dat je het minderwaardigheidsgevoel van een grote groep Vlamingen enerzijds en het meerderwaardigheidsgevoel van een andere groep Vlamingen anderzijds, vermengd met een grote portie xenophobie niet zomaar weg te cijferen is. Nog steeds zijn veel voordelen voor niemand duidelijk. Maar ook eventuele problemen of nadelen mogen niet zomaar onderschat worden.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2009, 23:56   #24
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Wat mij betreft heeft die gore hollanderhaat van veel Vlamingen elke toenadering onmogelijk gemaakt. Die negatieve houding die ik vaak heb ervaren zal ik niet snel vergeven of vergeten. Maar gelukkig voor de grootnederlanders ben ik maar een uitzondering. De gemiddelde Nederlander weet niet veel van de Vlamingen en hebben warme gevoelens voor Vlaanderen.
Als Hollanderhaat zich voordeed in mijn ervaring, was het vaak vanuit radicale onwetenheid. Hier in Vlaanderen slaagt men er zelfs in om Noord-Brabants dialect Hollands te noemen...
Onwetenheid is de bron van de meeste 'Hollander'haat, en een Vlaming die zich pro-Nederland opstelt deelt soms wel eens in de klappen. Mensen nemen wel eens aan dat ik Nederlandse ouders heb als ze mijn mening hoorden. Ik ben nochtans tot op mijn overgrootouders af Vlaams (eigenlijk Brabants, maar wie weet dat nu tegenwoordig?).

Toevallig, erg toevallig trouwens, zijn het ook voor�*l de dorpen die aan deze indoctrinatie blijven toegeven. Diezelfde mensen komen evenmin overeen met de Walen noch met de Brusselaren. Met wie zijn ze wel bevriend? Deze isolationistische houding kan je met geduld wel afslijten.
De mens is nog altijd wel onderdanig aan propaganda.

Eigenlijk zouden meer Vlamingen luider moeten laten blijken dat ze voor Nederland zijn en niet voor enkel Vlaanderen. We moeten ook durven die Vlaams-isolationisten aan te vallen. Zij zijn niet onze bondgenoot enkel omdat ze Vlaamsgezind zijn.
Ik geloof trouwens dat zij de minderheid zijn in de Vlaamse beweging. Het is erg jammer dat men geen electoraal gewin wil opofferen door luidop de Nederlandse droom te uiten. Het is jammer dat niemand de ballen heeft dit nu al te zeggen.

Probeer hun ongelijk te bewijzen door het morele hogegrond te nemen door kalm te blijven, is mijn advies alvast. Wees geduldig en leg hen uit dat hun vooroordelen niet kloppen. Uiteindelijk zullen zo'n mensen ooit de wijsheid krijgen in te zien dat zij erg onredelijk en paranoïde bezig zijn. Je moet eerst het ijs breken vooraleer je assertief kunt worden met zo'n mensen IMO.
Sommige Vlamingen hebben de irreële schrik Hollander te worden (alleszins snel te verhollandsen) en anderen denken dat het Nederland enkel om geld te doen is. Het is ook de taak voor idealistische Vlamingen om natuurlijk mee te helpen de oude kunstmatige haat te verwijderen.

De jonge generatie leert traagjes.

Trouwens: tot ik 14 was had ik ook deze marginale Hollanderhaat. Het wordt hier echt in kinderen gepompt, en het ligt volgens mij aan het Belgisch onderwijs van weleer die de staat en ook de Belgische Revolutie glorificeerde.
Zelf merk ik ook dat vaak oudere mensen zich identificeren met de revolutionaire 'Belgen'. Ik heb ook een schoolboek van het secundair onderwijs uit 1945 van mijn grootvader en de Belg van toen werd ook inderdaad ook als een held geportretteerd zonder in te gaan op de elitaire anti-Vlaamse samenleving van toen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Bedenk wel dat je het minderwaardigheidsgevoel van een grote groep Vlamingen
Let wel dat jezelf ergeren en teleurgesteld zijn in vele van je volksgenoten niet altijd gelijk moet staan aan een minderwaardigheidscomplex. Ik ben ALTIJD een Vlaming, ook onder Nederlanders.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 3 mei 2009 om 00:24.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 10:54   #25
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

mooi gezegd scara.

spijtig maar waar.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 3 mei 2009 om 10:54.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 14:33   #26
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
mooi gezegd scara.
Heel mooi gezegd inderdaad. En daar gaat het om, dat we ons realiseren dat we onszelf kunnen en moeten blijven. Groningers zijn Groningse Nederlanders en géén Hollanders. Brabanders zijn Brabantse Nederlanders, en géén Hollanders.
Ik ben dan wél een Hollandse Nederlander (met ook voorvaderen in Brabant) maar er is een heleboel ruimte voor miljoenen Vlaamse Nederlanders.

Dat is misschien nog wel goed ook, want dan verschuift het nadrukkelijke zwaartepunt uit Holland en kunnen wij ook gewoon ons ding doen, zonder dat ons keer op keer op keer centralisme wordt verweten door de Limburgers. Dan kunnen jullie eens delen in de verwijten.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 14:36   #27
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.353
Standaard

Ik kan me niet herinneren ooit last van Hollander-haat te hebben gehad.

Misschien ben ik wel een domme Belg?


__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg

Laatst gewijzigd door djimi : 3 mei 2009 om 14:37.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 15:02   #28
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik kan me niet herinneren ooit last van Hollander-haat te hebben gehad.

Misschien ben ik wel een domme Belg?


lol djimi
een realistische Vlaming/Zuid-Nederlander is beter gezegd, zoals ik ben
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 15:36   #29
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik kan me niet herinneren ooit last van Hollander-haat te hebben gehad.

Misschien ben ik wel een domme Belg?


Ik kan me niet herinneren Vlaanderen te hebben willen koloniseren of Belgen dom te vinden. Begrijp niet waar die angst vandaan komt. Belachelijke gedachte, vooral als je ziet hoe wij hier in Holland 'kromliggen' van de belastingen om de noordelijke provincies en Limburg economisch te ontwikkelen. Snelwegen te bouwen, spoorwegen, havens, bedrijvigheid. Net alsof wij daar iets komen halen in plaats van brengen.

Maar die aangeprate angst zal wel diep zitten.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2009, 18:09   #30
Félicien Bwanatongo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 augustus 2008
Berichten: 1.573
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
En het antwoord is?



Dat we nog lang gaan mogen wachten. Tot daar het antwoord van een VB-mandataris met Voorpost-sympathieën aan een andere Voorpost-militant. 't is al ver gekomen, dat een paria als ik van 't verderfelijke N-SA geen antwoord waardig ben van een VB-politicus tot daar aan toe, da's nog te begrijpen! Maar jij...
Félicien Bwanatongo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2009, 15:49   #31
Donar
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 17 mei 2007
Berichten: 718
Standaard

heel mooi gezegd scara.

het belgisch onderwijs gaat inderdaad ver in het doen geloven van een belgisch volk, nog meer aan waalse kant blijkbaar dan aan vlaamse. Aangezien ik enkele dagen geleden een reportage zag over kinderen van immigranten die aangeleerd werden dat de belgen een volk uit de oudheid waren die ergens uit een regio van de Donau geemigreerd zijn naar het huidige belgië.

zelf werd ik wijsgemaakt in de lagerschool en de eerste twee jaren, alhoewel ik een germaanse taal spreek, we blijkbaar afstamden van de oude belgen die galliêrs waren. Nog maar te zwijgen van de hollanderhaat die gepredikt werd. Gelukkiglijk had ik een correcte leraar geschiedenis in het derde middelbaar die mijn ogen opende. later leer je dan ook nog is dat die belgische stammen er prat op gingen germaans te zijn.

Nederlanders heb ik zelf ondervonden verschillen niet zoveel van ons, alleen hebben zij reeds 500 jaar vrijheid achter hun en wij nog maar 40 jaar.

Laatst gewijzigd door Donar : 6 mei 2009 om 15:55.
Donar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2009, 22:14   #32
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Met een onafhankelijk Vlaanderen zal die hereniging er waarschijnlijk wel komen. De betrekking tussen de Nederlandse en Vlaamse regering zijn ontzettend goed. De betrekkingen tussen de Nederlandse en de Belgische regering zijn nog slechter dan die tussen de Franstaligen en Vlamingen. Ik heb het gevoel dat de Franstaligen voor elke bespreking hun Vlaamse collega's er netjes op wijzen dat ze kant moeten kiezen... of anders.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be