Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 juni 2012, 15:25   #1
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.135
Standaard Notariaat afschaffen

In een andere topic deze commentaar van schaduw:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaduw Bekijk bericht
Notariaat afschaffen en een deftige overheidsadministratie met één aanspreekpunt zodat je ook geen immobiliënkantoren meer nodig hebt en één overheidswebstek waar elke verkoop moet op aangekondigd worden. Voila een transparante vrije markt. Laat daar de marktregels maar werken. Het moet gedaan zijn met psychologische trukken, machtsmisbruik, ongebreidelde hebzucht en een alles moet kunnen sfeertje. Vraag en aanbod op een vrije markt !
Het pleidooi van schaduw is een pleidooi in de naam van de transparante, de vrije markt. Is dat werkelijk zo, en waarom? Kan het notariaat afgeschaft worden?
Zijn notariaten broeinesten van:
  • psychologische trukken
  • machtsmisbruik
  • ongebreidelde hebzucht
  • en een alles moet kunnen sfeertje
En hoe komt dat?
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2012, 15:38   #2
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Notarissen kosten veel teveel voor wat zij doen. Het spijt mij, maar ik geloof niet dat het 2 maanden duurt om een aankoopakte voor een appartementje te behandelen.
En men moet daarvoor 5% betalen.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2012, 17:08   #3
Lunokhod
Partijlid
 
Geregistreerd: 28 mei 2012
Locatie: Verliet Politics.be wegens de abominabele kwaliteit van dit forum.
Berichten: 239
Standaard

Anno 2012 moet gewoon ALLE officiëel papierwerk volledig transparant verlopen. Goed idee van shadowke om daar een online platform voor te bouwen. Het excuus van vrije markten boeit niet; het zou gewoon goede consumentenbescherming zijn.

Laatst gewijzigd door Lunokhod : 23 juni 2012 om 17:10.
Lunokhod is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2012, 17:13   #4
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Het werk van een notaris kan gewoon door een computer gedaan worden, met een ambtenaar erbij die er voor heel Vlaanderen het nodige in stopt en uit haalt. Een huis kopen of verkopen zou moeten kunnen voor de prijs van een uurtje parkeren in de stad.

En dát zou juist veel minder vaak nodig zijn, want die hoge notariskosten en registratierechten maken verhuizen naar een pand dicht bij de werkplek zo onrendabel.

Notarissen zijn dus niet milieuvriendelijk. En de overheid met haar belastingen op huisverkopen natuurlijk ook niet.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2012, 17:15   #5
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Nu overal de koopkracht op raakt, en de huizen duur zijn, voorspel ik een groot succes voor elke partij die de afschaffing van dat beroep in haar programma zet!

Wat we ook niet meer nodig hebben zijn alle andere juristen, zoals advocaten en rechters.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2012, 18:00   #6
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Notarissen kosten veel teveel voor wat zij doen. Het spijt mij, maar ik geloof niet dat het 2 maanden duurt om een aankoopakte voor een appartementje te behandelen.
En men moet daarvoor 5% betalen.
Ge betaalt geen 5 of 10 % voor een notaris. Dat zijn belastingen. De reeele kostprijs voor een notaris is veel minder.

De notaris is niet het probleem, de vlaamse overheid is het probleem.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2012, 18:01   #7
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ge betaalt geen 5 of 10 % voor een notaris. Dat zijn belastingen. De reeele kostprijs voor een notaris is veel minder.

De notaris is niet het probleem, de vlaamse overheid is het probleem.
Neenee, 5% zijn registratiekosten en daarop komt dan belasting.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2012, 18:05   #8
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Neenee, 5% zijn registratiekosten en daarop komt dan belasting.
Allez dan heb ik een goedkope notaris. Ik betaal 10 % registratierechten (aan de vlaamse overheid) en een aktekost aan mijn notaris (veel lager, paar duizend euro).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2012, 18:06   #9
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Allez dan heb ik een goedkope notaris. Ik betaal 10 % registratierechten (aan de vlaamse overheid) en een aktekost aan mijn notaris (veel lager, paar duizend euro).
Registratie is voor de overheid?
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2012, 18:13   #10
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Een paar duizend euro voor wat papierwerk is nog steeds veel. Maar dat zal wel gerechtvaardigd zijn want hooggeschoold en geen ambtenaar enzo?
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2012, 18:59   #11
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.711
Standaard

Dergelijke discussie duikt met de regelmaat van een klok op.
Steeds weer kijkt men naar de "kosten" en vergeet men het belangrijkste:

Dankzij het werk van een notaris verkrijgt men tegenstelbare rechten,waar de overheid achter staat(want "geregistreerd")..

Het is overigens een van de onderscheiden tussen "rechtsstaten" en "niet-rechtsstaten",het al dan niet aanwezig zijn van zoiets als een notariaat.
In menig Latijns-Amerikaans land mag uw familie desnoods al 400 jaar op dezelfde plaats wonen,als er een weg doorheen die plaats komt is het wettelijk zelfs niet nodig u schadeloos te stellen,er zijn geen tegenstelbare papieren!
Ook menige buitenlandse"eigenaar" van een woning in Spanje zal,als puntje bij paaltje komt,helemaal geen eigenaar blijken te zijn van die woning en al zeker niet van de grond....leuk als de bestemming plotsklaps wijzigt!

Als er dus iets is wat al een eurootje zou mogen kosten dan is het juist het opstellen van dergelijke wettelijk tegenstelbare documentatie!

Notarissen kunnen er zelf niets aan doen dat wetten gewoonlijk amper leesbaar zijn,en teveel interpretatie toelaten....
De bijna onvoorstelbare lichtzinnigheid waarmee men in Belgie al sedert juni 2010 "knutselt" aan de "Wet op mede-Eigendom" ,met risico dat het basisakte-deel van menige eigendomsakte (voor appartementsbewoners)gedeeltelijk moet herschreven en her-geregistreerd worden is NIET de schuld van een notaris,maar van de knutselaars in onze volksvertegenwoordiging!

Laatst gewijzigd door kelt : 23 juni 2012 om 19:03.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2012, 23:36   #12
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Dergelijke discussie duikt met de regelmaat van een klok op.
Steeds weer kijkt men naar de "kosten" en vergeet men het belangrijkste:

Dankzij het werk van een notaris verkrijgt men tegenstelbare rechten,waar de overheid achter staat(want "geregistreerd")..

Als er dus iets is wat al een eurootje zou mogen kosten dan is het juist het opstellen van dergelijke wettelijk tegenstelbare documentatie!

Notarissen kunnen er zelf niets aan doen dat wetten gewoonlijk amper leesbaar zijn,en teveel interpretatie toelaten....
De bijna onvoorstelbare lichtzinnigheid waarmee men in Belgie al sedert juni 2010 "knutselt" aan de "Wet op mede-Eigendom" ,met risico dat het basisakte-deel van menige eigendomsakte (voor appartementsbewoners)gedeeltelijk moet herschreven en her-geregistreerd worden is NIET de schuld van een notaris,maar van de knutselaars in onze volksvertegenwoordiging!
Jamaar, kelt, zo kennen we de overheid: wetten maken om een beroep noodzakelijk te maken, en dan beweren: zonder de mensen van dat beroep waren jullie reddeloos verloren!

Ik kan het eigendom van mijn auto toch ook bewijzen zonder dat ik eerst met mijn auto naar de notaris ben geweest? Wat kan een notaris, als de wetgever efficiënt werkt, dat het kadaster niet kan? Er zijn veel te veel rechtsvoorschriften; als je die afschaft, heb je niemand nodig die ze kan uitleggen.

Overigens was dat toen ik mijn huis kocht een lachertje. De man las gewoon alles voor, zo snel dat niemand het kon volgen, en vroeg aan het eind of er vragen waren. Het beroep van notaris is een van die vele vele vele beschermde beroepen waarmee de machtigen het volk eronder houden en voor de gek houden, net zoals het advocatenberoep, en die andere beroepen die een "orde" hebben: geneesheren, architecten, wat heb je nog? Helaas is dat ook de soort die onze parlementen bevolkt.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 23 juni 2012 om 23:53.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 12:38   #13
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
In een andere topic deze commentaar van schaduw:

Het pleidooi van schaduw is een pleidooi in de naam van de transparante, de vrije markt. Is dat werkelijk zo, en waarom? Kan het notariaat afgeschaft worden?
Zijn notariaten broeinesten van:
  • psychologische trukken
  • machtsmisbruik
  • ongebreidelde hebzucht
  • en een alles moet kunnen sfeertje
En hoe komt dat?
Mogen we dan ook stellen dat de registratie en het werk van de Notarissen in België bijdragen tot een van de veiligste situaties in de wereld om in België een vastgoed te kopen . zelfs in Europa maar ook in Azië is een vastgoed kopen helemaal niet zo zeker . los van het feit dat in vele landen door een buitenlander nog geen eigendom kan verworven worden .

Maar een Notaris in België waakt voornaam over de oorsprong van een eigendom en kijkt of die eigendom vrij en onbelast is op het moment dat hij van eigennaar veranderd .

Ik vind zelfs dat het nog iets verder zou mogen gaan .

Nu kijkt een notaris enkel of er op het moment van de verkoop hangende procedures zijn zoals een bouwmisdrijf . dat zou gerust mogen uitgebreid worden met een bezoek van een ambtenaar zoals de bouwpolitie die even ter plaatse de situatie waarneemt alvoor een eigendoms acte kan verleden worden . dat zou pas ellende uitsparen voor de nieuwe koper en zo kan een eigenaar geen ilegale verbouwingen en overtredingen doorverkopen . Nu koop je een pand , met vb een bouwovertreding op van 10 jaar geleden ,weliswaar nog geen procedure lopende en plots is de nieuwe koper de klos die voor het heuvel mag opdraaien .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 12:41   #14
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Mogen we dan ook stellen dat de registratie en het werk van de Notarissen in België bijdragen tot een van de veiligste situaties in de wereld om in België een vastgoed te kopen . zelfs in Europa maar ook in Azië is een vastgoed kopen helemaal niet zo zeker . los van het feit dat in vele landen door een buitenlander nog geen eigendom kan verworven worden .

Maar een Notaris in België waakt voornaam over de oorsprong van een eigendom en kijkt of die eigendom vrij en onbelast is op het moment dat hij van eigennaar veranderd .

Ik vind zelfs dat het nog iets verder zou mogen gaan .

Nu kijkt een notaris enkel of er op het moment van de verkoop hangende procedures zijn zoals een bouwmisdrijf . dat zou gerust mogen uitgebreid worden met een bezoek van een ambtenaar zoals de bouwpolitie die even ter plaatse de situatie waarneemt alvoor een eigendoms acte kan verleden worden . dat zou pas ellende uitsparen voor de nieuwe koper en zo kan een eigenaar geen ilegale verbouwingen en overtredingen doorverkopen . Nu koop je een pand , met vb een bouwovertreding op van 10 jaar geleden ,weliswaar nog geen procedure lopende en plots is de nieuwe koper de klos die voor het heuvel mag opdraaien .
Mee eens. Kan wel misbruikt worden.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 23:28   #15
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Mee eens. Kan wel misbruikt worden.
In welke zin bedoelt je ?

Hoeveel mensen hebben zelfs in Spanje ( toch een eu land ) ooit bedot geweest door iets te kopen terwijl de verkoper niet eens de eigenaar was en dus was hun koop ongeldig en centjes kwijt , zoiets lijkt me in België onmogelijk .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2012, 23:39   #16
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Wat ik in België wel niet eerlijk vind is . dat banken de hyptheek waarborg behoden zelfs al is uw woonkrediet reeds afbetaald .

In weze houd dit in dat je bij het einde van je woonkrediet zelf kosten moet maken en toestemming moet afdwingen om de hyptheek waarborg op te heven .

Dat houd in dat de banken zelfs na de terugbetaling , Uw Hypotheek mee blijven opnemen in hun balans , waardoor ze op papier minder risico hebben en betere cijfers kunnen voorleggen om hun eigen imago , beurswaarde , en ook hun kredietwaardigheid om zelf te ontlenen opkrieken , allemaal op uw kap .

Het houd ook in , als je vb bij hun een autolening llopen hebt en er gaat iets mis , of bij echtscheiding er twist bestaat over een of andere aflossing voor een wagen bv ze steeds kunnen terug grijpen op de hyptheek .

Wat ik ook oneerlijk vind is dat een hypotheek , op een pand gewoon kan geblokkeerd worden of aangesproken worden voor een ander pand . Dat maakt , dat je bv in geval je meerdere panden hebt , je die niet altijd vrij kan verkopen omdat ze het verbinden aan je hyptheek voor een ander pand . en je vrij handelen volledig vast zetten .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 12:48   #17
Nunt
Burgemeester
 
Geregistreerd: 24 januari 2011
Berichten: 526
Standaard

Beperkingen op het beroep van notaris helemaal opheffen. Zodat je ook bvb notarisdiensten kan kopen bij supermarkten ofzo. Meer transparantie, concurrentie en lagere prijzen.
Nunt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 12:58   #18
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Citaat:
Maar dat zal wel gerechtvaardigd zijn want hooggeschoold en geen ambtenaar enzo?
Het is het ideale beroep : ambtenaar in zelfstandigenstatuut !
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.

Laatst gewijzigd door nihao : 25 juni 2012 om 12:58.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 13:09   #19
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Notarissen rekenen nogal makkelijk vind ik.
Geen greintje inzage in hun werk heb je. 1000€ per handtekening is zo normaal bij die mannen dat je betaald zonder nadenken want er valt toch niks over na te denken.

En wat te zeggen bij een overlijden?
Van alles en nog wat op te vragen bij de gemeente, rijksarchief en weet ik veel.
Alles 200€ hier en 300€ daar en tel maar op tot je duizelig wordt.

Sterven kost meer dan geboren te worden.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 13:12   #20
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Het beroep van een notaris zou idd wel eens mogen worden gemoderniseerd.
Maar de functie van een notaris als 3de persoon bij transactie van onroerend goed vind ik wel degelijk een meerwaarde ifv rechtszekerheid.

Je kunt die taak niet doorschuiven naar een gewoon ambtenaar, want in veel gevallen is de overheid betrokken partij. (Bij onteigeningen enz...)

Alhoewel er nog veel fouten en discussiegevallen steken in akten, is de kwaliteit van bijhorende informatie toch wel verbeterd.
Problemen met erfdienstbaarheden, en vruchtgebruik enz.. zijn veel verminderd.
Ook de kruispuntbank die notarissen gebruiken zorgt daarvoor.

Denken dat een akte louter een velletje papier drukken is, is een brug te ver.

Een goeie notatris gebruiken verdient zichzelf terug, door het elimineren van erfeniskwesties, rechtzaken na het verlenen van de aktes enz...

Laatst gewijzigd door giserke : 25 juni 2012 om 13:16.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be