Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 juli 2019, 11:03   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard Particulier: auto huren of op krediet?

Iemand ervaring met autoleasing in Be? Bijzonder voor particulieren.

Staat de restwaarde op papier, en hoe wordt die bepaald? (vooral bij E-wagens)

Kan het zijn dat het zelfs voordeliger is een auto op krediet te kopen?
Het betreft vooral particulieren.

Citaat:
https://gocar.be/nl/autonieuws/actua...pen-op-krediet

Bij Test-Aankoop zijn ze beginnen rekenen. Hun onderzoek onthult dat privé-leasing vaak duurder uitkomt dan kopen op krediet. In het bijzonder door het ontbreken van de restwaarde van de auto, die, en laten we dat vooral niet vergeten, eigendom van de verhuurder blijft – lees: het leasingbedrijf. En slechts weinig contracten voor particulieren bevatten een aanbod tot aankoop aan het einde van de huurovereenkomst, zoals het geval is voor bedrijven. Je bent dan als het ware bijna verplicht om uiterlijk om de vier jaar van voertuig te wisselen. Bovendien is de gebruiker verantwoordelijk voor de reparatiefactuur indien de auto aan het einde van de leaseperiode wordt bekrast of beschadigd is.

Dan toch maar beter kopen in plaats van huren (sorry, leasen!), vinden wij. In onze zoekmachine vind je alle nieuwe auto’s die Belgische verdelers in stock hebben België. Geen levertermijn en altijd met korting. Zo betaal je ook minder.
Citaat:
https://www.autogids.be/autonieuws/f...sche-auto.html

Fleet en Leasing / Leasing: Wat met de restwaarde van een elektrische auto?

De gemiddelde verkoopprijs van een elektrische auto ligt nog steeds een flink stuk hoger dan die van een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor. Tegelijk zijn tweedehandskopers vandaag niet bereid om meer geld neer te tellen voor een stekkerauto dan voor een gewone. Bovendien zijn leasingmaatschappijen erg voorzichtig wat de inschatting van de restwaarde betreft omdat de technologie die vandaag op de markt komt, over vier jaar wel eens achterhaald zou kunnen zijn.

Tesla was daarom slim genoeg om bij de lancering van de Model S een overeenkomst te sluiten met de leasingmaatschappijen. Het Californische merk beloofde zijn auto’s tegen een vooraf bepaalde prijs terug te kopen (via een zogenaamde buy-backovereenkomst), zodat de afschrijving en dus leaseprijs binnen de perken zou blijven. Wat blijkt nu? Tesla’s zijn vandaag bijzonder gegeerd op de tweedehandsmarkt, zodat het merk ze duurder kan verkopen dan initieel verwacht.

Daarnaast is er natuurlijk de kwestie van de batterijdegradatie. De meeste bouwers van elektrische voertuigen geven acht jaar waarborg op de aandrijfbatterij, wat de tweedehandskoper het nodige vertrouwen moet bieden. Als we de gegevens van het Belgisch-Nederlandse Tesla-forum mogen geloven, verliezen de batterijen van een Model S slechts vijf procent van hun capaciteit na 100.000 kilometer, waarna het verlies afvlakt. Ook Nissan beweert amper garantiegevallen te hebben gehad met de vorige Leaf.

Vreemd genoeg lijken de merken zelf daar amper ruchtbaarheid aan te geven. Het zou nochtans het vertrouwen in de elektrische auto kunnen versterken. Dat geldt ook voor de hoeveelheid elektrische auto’s die je op de weg ziet, trouwens. In Noorwegen is de elektrische auto op tien jaar tijd uitgegroeid van marginaal naar doodnormaal. Als je naar de restwaarde-evolutie van de voorbije tien jaar kijkt, dan zie je de curve gestaag stijgen.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 juli 2019 om 11:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2019, 11:07   #2
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Als je denkt aan een Model 3.

Heb net op de site van Tesla een simulatie gedaan. 12k aanbetaling en 365 euro per maand, en ge hebt een M3 SR+ in het wit met semi premium interieur en autopilot.

Gelet op het feit dat ik ongeveer 1000-1500 kWh over heb op mijn zonnepanelen, bespaar ik mij brandstofkosten, onderhoudskosten en taxen. Dus die 365 per maand zou wel eens beter kunnen meevallen dan gedacht.

Als mijn vrouw haar (recente) wagen is afgeschreven wordt dit het trouwens. Ik fiets naar het werk (250 euro fietsvergoeding) en haar benzineslurper doen we dan weg, en een M3 komt in huis. Mijn wagen verpats ik dan ook.

Laatst gewijzigd door Tavek : 17 juli 2019 om 11:08.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2019, 11:40   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als je denkt aan een Model 3.

Heb net op de site van Tesla een simulatie gedaan. 12k aanbetaling en 365 euro per maand, en ge hebt een M3 SR+ in het wit met semi premium interieur en autopilot.

Gelet op het feit dat ik ongeveer 1000-1500 kWh over heb op mijn zonnepanelen, bespaar ik mij brandstofkosten, onderhoudskosten en taxen. Dus die 365 per maand zou wel eens beter kunnen meevallen dan gedacht.

Als mijn vrouw haar (recente) wagen is afgeschreven wordt dit het trouwens. Ik fiets naar het werk (250 euro fietsvergoeding) en haar benzineslurper doen we dan weg, en een M3 komt in huis. Mijn wagen verpats ik dan ook.
Klopt, lenen is dan duidelijk goedkoper dan leasing (€417 zonder BTW), op die simulatie.

kheb ze nu ook eens getest.

JPK 3,24 % of 3,29% debetrente (Alpha Credit nv) zal wel goedkoper gaan via mijn huisbank = JPK 1,9%
https://www.beste-autolening.be/bank...as-fortis.html

Laatst gewijzigd door Micele : 17 juli 2019 om 11:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2019, 12:14   #4
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.451
Standaard

Lenen voor een auto? Nog nooit gedaan.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2019, 12:21   #5
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als je denkt aan een Model 3.

Heb net op de site van Tesla een simulatie gedaan. 12k aanbetaling en 365 euro per maand, en ge hebt een M3 SR+ in het wit met semi premium interieur en autopilot.

Gelet op het feit dat ik ongeveer 1000-1500 kWh over heb op mijn zonnepanelen, bespaar ik mij brandstofkosten, onderhoudskosten en taxen. Dus die 365 per maand zou wel eens beter kunnen meevallen dan gedacht.

Als mijn vrouw haar (recente) wagen is afgeschreven wordt dit het trouwens. Ik fiets naar het werk (250 euro fietsvergoeding) en haar benzineslurper doen we dan weg, en een M3 komt in huis. Mijn vrouw verpats ik dan ook.
is dat niet heel drastisch???
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2019, 12:22   #6
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Lenen voor een auto? Nog nooit gedaan.
²
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2019, 12:32   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Ik vind de onderhoudskosten en diverse kleine herstellingen dermate oplopen, dat ik ook overweeg om te gaan leasen in plaats van te kopen.

Natuurlijk betaal je daar de premie voor, dat is maar normaal.
In ruil voor "het risico" dat er teveel mee misloopt.

(overigens stel ik me de vraag waarom "ze" niet bereid zouden zijn na afloop van het contract, die auto aan jou te verkopen. Vb. voor dezelfde prijs als de professionele opkoper.
Een element zou kunnen zijn dat ze je liever binden als klant; dus je een nieuwe leasing willen aansmeren. Maar tegelijk kan je dan ook overstappen naar een concurrent van de leasingmaatschappij ...)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2019, 12:41   #8
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vind de onderhoudskosten en diverse kleine herstellingen dermate oplopen, dat ik ook overweeg om te gaan leasen in plaats van te kopen.

Natuurlijk betaal je daar de premie voor, dat is maar normaal.
In ruil voor "het risico" dat er teveel mee misloopt.

(overigens stel ik me de vraag waarom "ze" niet bereid zouden zijn na afloop van het contract, die auto aan jou te verkopen. Vb. voor dezelfde prijs als de professionele opkoper.
Een element zou kunnen zijn dat ze je liever binden als klant; dus je een nieuwe leasing willen aansmeren. Maar tegelijk kan je dan ook overstappen naar een concurrent van de leasingmaatschappij ...)
Het is daarvoor dat ik per see EV wil.

Onderhoud is bijna nul.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2019, 12:42   #9
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
²
Ik ook nog niet.

We zien wel. Maar 48k neerleggen in 1 keer voor een wagen vind ik ook wel drastisch.

Als ik het cash moet betalen weet ik nu al dat ik blijf fietsen en me gewoon een zwembad laat leggen in de plaats....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2019, 12:45   #10
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ook nog niet.

We zien wel. Maar 48k neerleggen in 1 keer voor een wagen vind ik ook wel drastisch.

Als ik het cash moet betalen weet ik nu al dat ik blijf fietsen en me gewoon een zwembad laat leggen in de plaats....
als ik de prijs van een wagen niet kan neerleggen, dan koop ik niet.

voor t zelfde geld rijd je m tot schroot bij t buitenrijden bij de dealer.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2019, 12:47   #11
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
als ik de prijs van een wagen niet kan neerleggen, dan koop ik niet.
Ik ook niet maar lenen kan op dit moment zeker interessanter zijn dan cash neerleggen.

De zeer lage rente en de andere zaken (beleggen) die je met het cash geld kan doen spelen hier een belangrijke rol. Als uw rendement van uw beleggingen hoger is dan de rente op uw lening...kan je beter lenen he dan cash neerleggen.

Citaat:
voor t zelfde geld rijd je m tot schroot bij t buitenrijden bij de dealer.
Een nieuwe wagen krijgt hier steeds omnium.

Ook al is ie cash betaald.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2019, 12:51   #12
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.451
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
als ik de prijs van een wagen niet kan neerleggen, dan koop ik niet.

voor t zelfde geld rijd je m tot schroot bij t buitenrijden bij de dealer.
Vette 2

Maar de eerste paar jaar is het ook een all in omnium. Het zou pas gek zijn om met 80k€ op de baan te komen en die onverzekerd in de frut te rijden.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2019, 12:53   #13
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

bvb ik heb nu een uitbouw gefinancierd met geleend geld.

De rente was lager dan de inflatie.

Ik zou lomp zijn om het cash neer te leggen. En ja het kon.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2019, 12:55   #14
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het is daarvoor dat ik per see EV wil.

Onderhoud is bijna nul.
Met de kilometers die gij maakt is het onderhoud toch ook bijna nul ?
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2019, 12:56   #15
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Met de kilometers die gij maakt is het onderhoud toch ook bijna nul ?
Fair point.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2019, 13:37   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
als ik de prijs van een wagen niet kan neerleggen, dan koop ik niet.

voor t zelfde geld rijd je m tot schroot bij t buitenrijden bij de dealer.
idd, ook betaald met je eigen spaargeld kan je m tot schroot rijden.

alles auto -wat nog waarde heeft- kan je tot schroot rijden.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 juli 2019 om 13:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2019, 07:04   #17
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ook niet maar lenen kan op dit moment zeker interessanter zijn dan cash neerleggen.

De zeer lage rente en de andere zaken (beleggen) die je met het cash geld kan doen spelen hier een belangrijke rol. Als uw rendement van uw beleggingen hoger is dan de rente op uw lening...kan je beter lenen he dan cash neerleggen.
Zeker vandaag voor een E-wagen : bijberoep aanvragen of nog beter vennootschapsvorm, zorgen dat je wat kan factureren en wagen als werkmiddel in de boeken plaatsen ... Volledige aftrekbaarheid. Ik ken iemand die dat als zelfstandig vertegenwoordiger doet. Verkoopt op zelfstandige basis ramen, deuren en veranda's. Rijdt met de duurste Tesla S rond en zorgt ervoor dat zijn kosten juist gedekt zijn. Hij doet dit wel met een EBVBA. Werkt halftijds voor een andere werkgever en de andere helft "vult hij in" met het bezoeken van klanten ed. Ik ken er niet genoeg van en weet er het fijne niet van maar volgens hem is dit een prachtig systeem om veel dingen grotendeels terug betaald te krijgen? Wagen, PC, GSM, deel verwarming en elektriciteit (bureaugedeelte), carwash ... zelfs deels kledij.

Of de brave man hier om de hoek. Is een werknemer bij een grote distributeur van bandenmerken en werkt er 4/5. Verkoopt aan zijn vrouw -die een ondernemingsnummer heeft- banden aan aankoopprijs. 's Avonds en op zaterdagen monteert hij thuis in zijn garage dan de banden die hij zelf meebrengt (met de camionette die hij van zijn werk kan en mag gebruiken). Is 10 - 15% goedkoper dan al de anderen in de grotere regio. Is nu een dikke 6 jaar bezig en er staan al enkele dure bolides in zijn privé collectie. Tuin is onlangs ook terug heraangelegd en alle "kleine particuliere aankopen" zoals een Renson terrasoverkapping met daaronder teaken tafel en stoelen, grote zit tuinlounge, jacuzzi, buitenkeuken, sauna "ton" ... staan er ook allemaal bij.

(en daar wordt geen cava gedronken maar staat er steevast champagne op de etiketten)

Laatst gewijzigd door Profiteur : 18 juli 2019 om 07:06.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2019, 07:06   #18
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
idd, ook betaald met je eigen spaargeld kan je m tot schroot rijden.

alles auto -wat nog waarde heeft- kan je tot schroot rijden.
ja idd, dan stap ik uit en wandel ik verder ... zonder nog 36 maand elke maand een bedrag te moeten neerleggen voor iets wat er niet meer is.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2019, 07:07   #19
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Zeker vandaag voor een E-wagen : bijberoep aanvragen of nog beter vennootschapsvorm, zorgen dat je wat kan factureren en wagen als werkmiddel in de boeken plaatsen ... Volledige aftrekbaarheid. Ik ken iemand die dat als zelfstandig vertegenwoordiger doet. Verkoopt op zelfstandige basis ramen, deuren en veranda's. Rijdt met de duurste Tesla S rond en zorgt ervoor dat zijn kosten juist gedekt zijn. Hij doet dit wel met een EBVBA. Werkt halftijds voor een andere werkgever en de andere helft "vult hij in" met het bezoeken van klanten ed. Ik ken er niet genoeg van en weet er het fijne niet van maar volgens hem is dit een prachtig systeem om veel dingen grotendeels terug betaald te krijgen? Wagen, PC, GSM, deel verwarming en elektriciteit (bureaugedeelte), carwash ... zelfs deels kledij.

Of de brave man hier om de hoek. Is een werknemer bij een grote distributeur van bandenmerken en werkt er 4/5. Verkoopt aan zijn vrouw -die een ondernemingsnummer heeft- banden aan aankoopprijs. 's Avonds en op zaterdagen monteert hij thuis in zijn garage dan de banden die hij zelf meebrengt (met de camionette die hij van zijn werk kan en mag gebruiken). Is 10 - 15% goedkoper dan al de anderen in de grotere regio. Is nu een dikke 6 jaar bezig en er staan al enkele dure bolides in zijn privé collectie. Tuin is onlangs ook terug heraangelegd en alle "kleine particuliere aankopen" zoals een Renson terrasoverkapping met daaronder teaken tafel en stoelen, grote zit tuinlounge, jacuzzi, buitenkeuken, sauna "ton" ... staan er ook allemaal bij.

(en daar wordt geen cava gedronken maar staat er steevast champagne op de etiketten)
met een ander zijn rekening te proberen maken hebben al veel mensen zichzelf oeverloos belachelijk gemaakt ze.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2019, 07:23   #20
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Pas op ik ben zeker niet jaloers op deze mensen! Integendeel, respect hoe ze dit doen en kunnen. Wat ik ermee wou aantonen is dat lenen of leasen voor een wagen soms wel heel aantrekkelijk kan worden. Niets als particulier maar als je in het bezit bent van een ondernemingsnummer.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be