Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Edward Roosens (Open VLD) - 2 tot 8 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Edward Roosens (Open VLD) - 2 tot 8 april Edward Roossens (33) is afkomstig uit Ninove en woont momenteel in Merelbeke. Hij is licentiaat in de economie. In 2005 werd hij verkozen tot voorzitter van de VLD-jongeren.

 
 
Discussietools
Oud 20 april 2007, 19:55   #1
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard op naar de modelstaat

Beste mijnheer Roossens,

Een visionair politicus schreef ooit de volgende woorden:

Citaat:
De afschaffing van de stemplicht en de invoering van het stemrecht is een eerste stap om orde op zaken te stellen. De stemplicht ontneemt de allereerste keuze aan de burger: de keuze om te gaan kiezen of niet. Hierdoor hoeven de politici geen inspanning te doen om het publiek ervan te overtuigen aan de verkiezingen deel te nemen. Wie niet meedoet, wordt gewoon gestraft door de rechter. Dat komt de politici goed uit: alles heeft er immerd de schijn van dat de door hen zo verwaarloosde democratie perfect werkt. Dat is en ilusie. Ook de burger in geval van de uitvoering van het stemrecht niet zou gaan stemmen, stelt hij een belangrijke politieke daad. Hij laat weten dat de politiek niet bezig is met de problemen waarmij hij in zijn dagelijks leven te maken heeft. Door weg te blijven, stelt hij wel degelijk een politieke daad.
Zoals u merkt, staat hiet niet dat de afschaffing van de stemplicht "een" stap is naar de modelstaat, maar wel "de eerste stap."

De VLD zit nu reeds acht jaar in de regering. Meer dan dat zelfs, acht jaar reeds levert de VLD de premier. In die tijd zou je toch denken dat de eerste stap voor de modelstaat bereikt is?

Toch merk ik dat we nog steeds opgezadeld zitten met deze stemplicht, met deze beknotting van onze vrijheid waartegen elke liberaal zou moeten strijden. Ook merk ik dat de VLD nog nooit een stap heeft ondernomen om hier iets aan te doen.

Kunt u me verklaren waarom, mijnheer Roossens? Of is de premier Verhofstadt het niet eens met de visionaire politicus Verhofstadt?

Met vriendelijke groet,
Lomeanor.

Laatst gewijzigd door lomeanor : 20 april 2007 om 19:56.
lomeanor is offline  
Oud 20 april 2007, 19:57   #2
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Oei. 2-8 april.

Ik ben blijkbaar weer te laat met mijn bericht.

Hopelijk komt er nog een VLD'er die me dit kan uitleggen.
lomeanor is offline  
Oud 20 april 2007, 19:58   #3
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

De moderatie mag dit topic sluiten.

Mijn excuses voor mijn onoplettendheid.

Laatst gewijzigd door lomeanor : 20 april 2007 om 19:58.
lomeanor is offline  
Oud 20 april 2007, 20:02   #4
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Ook als een burger in het stemhokje blanco of ongeldig stemt doet hij zijn
belangrijk werk door "niet te stemmen", wat is dan uiteindelijk het verschil ? Voor mij is dit een komplete non- issue : in de meeste landen bestaat er geen stemplicht en de uitslagen blijken daar precies dezelfde te zijn zoals die zouden zijn bij het bestaan van "stemplicht".

Er is alleen een verschil in "legitimiteit" : stel dat 50 % blanco stemt, dat is dan wel een zeer bewuste keuze in vergelijlong met "wegblijven" - alhoewel het effect in se hetzelfde is. Voor mij mag de stemplicht gerust opgeheven worden - het is nuttig om binnen de EU met een zo conform mogelijk kiessysteem te zitten. Een verwachting van andere resultaten moet je er echter zeker niet aan vastknopen.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline  
Oud 21 april 2007, 09:53   #5
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Er zullen steeds minder mensen echt "blanco" stemmen dan dat er mensen zullen zijn die niet gaan stemmen.

Het verschil is het volgende: Bij het stemrecht moeten de politici moeite doen om de kiezer naar het stemhokje te krijgen. Dat zorgt voor een politiek die dichter bij de mensen staat. Nu bij de stemplicht, moet je naar het stemhokje gaan en daar een bolletje kleuren. Veel mensen zullen dan gewoon op de een of andere partij stemmen in plaats van blanco, ze zijn daar dan toch.

Op die manier krijg je geen representatief beeld van de toestand van de democratie.
Ik kén bijvoorbeeld iemand die op SPIRIT stemde. Dat deed ze omdat ze paars een mooie kleur vond en omdat het paard uit de Disney film ook zo heette.
Noemt u dat democratie?
lomeanor is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be