Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 juni 2019, 20:12   #41
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welke waarde hecht u aan uw eigen overtuiging? Waard om anderen ervan te overtuigen?
Er is een verschil tussen een mening, een overtuiging en je overtuiging opleggen aan anderen alsof die de enige juiste is. Al de anderen zijn 'Fout'...
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2019, 20:15   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Er is een verschil tussen een mening, een overtuiging en je overtuiging opleggen aan anderen alsof die de enige juiste is. Al de anderen zijn 'Fout'...
Blijkbaar is begrijpend lezen net iets te moeilijk... Er staat immers "anderen overtuigen". Niet: "opleggen".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2019, 20:38   #43
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Blijkbaar is begrijpend lezen net iets te moeilijk... Er staat immers "anderen overtuigen". Niet: "opleggen".

[JvdB mode]

FOUT !

Ik alleen heb gelijk !

[/JvdB mode]

En dat weet je maar al te goed.
Uw postings spreken boekdelen wat dat betreft.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2019, 20:42   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
[JvdB mode]

FOUT !

Ik alleen heb gelijk !

[/JvdB mode]

En dat weet je maar al te goed.
Uw postings spreken boekdelen wat dat betreft.
Als een ecologist u mag proberen te overtuigen van zijn visie, waarom zou een christen dat niet mogen? Waarom spreekt u over dat laatste als "opleggen"? Enige argumentatie?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2019, 20:52   #45
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

'...Blijkbaar is begrijpend lezen net iets te moeilijk.......'
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 15 juni 2019 om 20:55.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2019, 21:20   #46
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als een ecologist u mag proberen te overtuigen van zijn visie, waarom zou een christen dat niet mogen? Waarom spreekt u over dat laatste als "opleggen"? Enige argumentatie?
Bijvoorbeeld via vuile truken van leugens edm, leggen jullie op dat er ongehoorde beperkingen zijn voor holebi's, abortus en euthanasie.
Zelfs Leonard bestond het om vuurke te stoken met zijn immanente rechtvaardigheid.

Het enige wat wel is: de Westerse katholieken weten dat ze hun smoel moeten houden, of de bevolking keert zich helemaal van hen af. (Westerse volgens een strikte interpretatie: vb. de Spaanse bisschoppen zitten daar niet bij ...)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2019, 21:22   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Bijvoorbeeld via vuile truken van leugens edm, leggen jullie op dat er ongehoorde beperkingen zijn voor holebi's, abortus en euthanasie.
Over welke "ongehoorde beperkingen" hebt u het die "jullie" (wie is dat???) zouden hebben opgelegd?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2019, 21:23   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het enige wat wel is: de Westerse katholieken weten dat ze hun smoel moeten houden, of de bevolking keert zich helemaal van hen af. (Westerse volgens een strikte interpretatie: vb. de Spaanse bisschoppen zitten daar niet bij ...)
Juist omgekeerd: daar waar katholieken nog hun stem verheffen en de christelijke leer onverkort verkondigen, komen er mensen op af. Lauwe, modernistische parochies lopen leeg.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2019, 21:26   #49
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

*** Hopeloos ***
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2019, 21:26   #50
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Nog zo'n vuile oplichtingstruuk: ze hebben nu veel tamtam gemaakt van de eerste misviering in de afgebrande notre-dame van Parijs.
Priesters en de aanwezigen moesten zelfs een helm dragen voor de veiligheid.

Zo probeert men stoemelings de simpele man/vrouw te overtuigen: wat moet god toch blij zijn zeg, de eerste viering na de brand is een feit, hallelujah !

Wel Jan, overtuig mij nu eens: is god daar nu blij mee?
Krijgt de ene of de andere organisator/bijwoner van dat evenement een 'beloning', vb. een kwijtschelding van een zonde, vb. de buurvrouw eens geneukt toen hem nog onderpastoor was?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2019, 01:36   #51
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
parochies lopen leeg.
Ik zie het probleem niet , is dit verkeerd ??
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2019, 04:33   #52
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Er is een verschil tussen een mening, een overtuiging en je overtuiging opleggen aan anderen alsof die de enige juiste is. Al de anderen zijn 'Fout'...
Natuurlijk is het zo dat men altijd denkt dat zijn eigen mening juist is en die van anderen fout. Om de eenvoudige reden dat, mocht je dat niet denken, het je mening niet zou zijn he ! Als je de mening zou toegedicht zijn dat anderen gelijk hebben en jij fout bent, dan IS je mening eigenlijk die van de andere.

Natuurlijk is er een vorm van "relativisme", maar natuurlijk ga je ervan uit dat er "een echte waarheid" bestaat, en iets dus niet tegelijkertijd waar en fout kan zijn - ik moet toegeven, tot mijn grote verbazing, dat er veel mensen zijn die perfect kunnen aannemen dat iets tegelijkertijd waar en fout is, maar ik ben ervan overtuigd dat die mis zijn natuurlijk

Maw, ik ga ervan uit dat er een ware werkelijkheid is, en dat iets niet in die werkelijkheid tegelijkertijd waar en fout kan zijn.

Maar natuurlijk dient men ook te beseffen dat men mis kan zijn. Echter, hoe nu uitmaken of men juist is, fout is, of hoe, in een omgeving van onvolledige en onzekere informatie, beslissen wat je nu als WERKHYPOTHESE van "waar" of "fout" neemt ?

Daarvoor is er maar 1 element: argumenten.

Als dusdanig is het altijd interessant om te luisteren naar de argumenten die iemand heeft om een andere positie aan te nemen dan de jouwe. Op basis van die argumenten meet je dan of je eigenlijk mis was, of het argument lek is, of tenminste, meer lek is dan je eigen argumenten voor je eigen standpunt.

Ik kan wel geen mensen begrijpen die ergens standpunten of "opinies" over iets hebben zonder argumenten. Maw, ik begrijp het concept van 'geloof' niet. Ik begrijp zelfs het standpunt van "opinie" niet, behalve in het kader van een argument. Als iets niet ergens door geargumenteerd kan worden, dan is het toch onzinnig om daar een standpunt over in te nemen.

Alles bij elkaar is dus het enige dat telt, de kracht van de argumenten voor een zeker standpunt. Als dusdanig heeft "het verkondigen van uw standpunten" eigenlijk geen waarde. Enkel het "verkondigen van uw argumenten" heeft enige zin. En die zijn uiteindelijk onafhankelijk van uw standpunt, maar hebben enkel maar een intrinsieke waarde van coherentie, samenhang en zin van de uitgangspunten. Iets anders is voor mij redelijk idioot te noemen.

Een "standpunt" is dan voor mij niks anders dan een "bundel argumenten", en de waarde van dat standpunt hangt enkel maar af van de kracht van die argumenten. Diezelfde argumenten kunnen verkondigd worden door gelijk wie, want hun kracht hangt natuurlijk niet af van de boodschapper.

Laatst gewijzigd door patrickve : 16 juni 2019 om 04:35.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2019, 08:55   #53
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als een ecologist u mag proberen te overtuigen van zijn visie, waarom zou een christen dat niet mogen? Waarom spreekt u over dat laatste als "opleggen"? Enige argumentatie?
Natuurlijk mag hij dat.
Maar ik vraag mij af waarom hij dat niet kan aan de hand van argumenten.
Dus zonder te dreigen met straf na de dood en een opperwezen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2019, 09:59   #54
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Natuurlijk mag hij dat.
Maar ik vraag mij af waarom hij dat niet kan aan de hand van argumenten.
Dus zonder te dreigen met straf na de dood en een opperwezen.
Zo is het: voor eeuwig zul je branden.
Hoeveel beter is dan mijn atoomtheorie met de hemel voor iedereen.
En je behoeft niet te wachten tot je dood, want je bent er al....
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2019, 14:18   #55
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Natuurlijk mag hij dat.
Maar ik vraag mij af waarom hij dat niet kan aan de hand van argumenten.
Dus zonder te dreigen met straf na de dood en een opperwezen.
Dat doen ecologisten ook hoor. "de planeet" is een ander woord voor "god" in hun discours.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2019, 18:10   #56
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Juist, dat zeg ik ook. Je moet er niet van uit gaan dat je superieur bent "a priori", je moet ervan uitgaan dat je superieur bent OMDAT je gaat winnen. Maar niet dat 'winnen vanzelf zal gaan' wat die hoogmoed juist inhoudt.

Als je ervan uit gaat dat je gaat verliezen, dus dat je niet superieur bent, dan is het eigenlijk al direct afgelopen, he. Dan probeer je zelfs niet van te winnen.
Je kan er ook van uitgaan niet in een strijd om te overleven verwikkeld te zijn. Ergens komt me die houding zo primitief over. Alsof het slechts van belang is dát je leeft en niet hoe je leeft.

Maar zelfs al zie je het leven als een strijd met als doel te 'winnen' ten koste van degene die je evengoed als 'je naaste' zou kunnen zien, of als een spiegel van jezelf, dan nog kan je je hoogstens 'superieur' noemen nadat je gewonnen hebt.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2019, 21:50   #57
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nog zo'n vuile oplichtingstruuk: ze hebben nu veel tamtam gemaakt van de eerste misviering in de afgebrande notre-dame van Parijs.
Priesters en de aanwezigen moesten zelfs een helm dragen voor de veiligheid.

Zo probeert men stoemelings de simpele man/vrouw te overtuigen: wat moet god toch blij zijn zeg, de eerste viering na de brand is een feit, hallelujah !

Wel Jan, overtuig mij nu eens: is god daar nu blij mee?
Krijgt de ene of de andere organisator/bijwoner van dat evenement een 'beloning', vb. een kwijtschelding van een zonde, vb. de buurvrouw eens geneukt toen hem nog onderpastoor was?
Ik blijf zitten met die vraag.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 15:10   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nog zo'n vuile oplichtingstruuk: ze hebben nu veel tamtam gemaakt van de eerste misviering in de afgebrande notre-dame van Parijs.
Priesters en de aanwezigen moesten zelfs een helm dragen voor de veiligheid.

Zo probeert men stoemelings de simpele man/vrouw te overtuigen: wat moet god toch blij zijn zeg, de eerste viering na de brand is een feit, hallelujah !

Wel Jan, overtuig mij nu eens: is god daar nu blij mee?
Krijgt de ene of de andere organisator/bijwoner van dat evenement een 'beloning', vb. een kwijtschelding van een zonde, vb. de buurvrouw eens geneukt toen hem nog onderpastoor was?
Er wordt een mis opgedragen en u neemt de woorden "vuile oplichtingstruuk" in de mond. Enige argumentatie?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 15:11   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Natuurlijk is het zo dat men altijd denkt dat zijn eigen mening juist is en die van anderen fout. Om de eenvoudige reden dat, mocht je dat niet denken, het je mening niet zou zijn he ! Als je de mening zou toegedicht zijn dat anderen gelijk hebben en jij fout bent, dan IS je mening eigenlijk die van de andere.

Natuurlijk is er een vorm van "relativisme", maar natuurlijk ga je ervan uit dat er "een echte waarheid" bestaat, en iets dus niet tegelijkertijd waar en fout kan zijn - ik moet toegeven, tot mijn grote verbazing, dat er veel mensen zijn die perfect kunnen aannemen dat iets tegelijkertijd waar en fout is, maar ik ben ervan overtuigd dat die mis zijn natuurlijk

Maw, ik ga ervan uit dat er een ware werkelijkheid is, en dat iets niet in die werkelijkheid tegelijkertijd waar en fout kan zijn.

Maar natuurlijk dient men ook te beseffen dat men mis kan zijn. Echter, hoe nu uitmaken of men juist is, fout is, of hoe, in een omgeving van onvolledige en onzekere informatie, beslissen wat je nu als WERKHYPOTHESE van "waar" of "fout" neemt ?

Daarvoor is er maar 1 element: argumenten.

Als dusdanig is het altijd interessant om te luisteren naar de argumenten die iemand heeft om een andere positie aan te nemen dan de jouwe. Op basis van die argumenten meet je dan of je eigenlijk mis was, of het argument lek is, of tenminste, meer lek is dan je eigen argumenten voor je eigen standpunt.

Ik kan wel geen mensen begrijpen die ergens standpunten of "opinies" over iets hebben zonder argumenten. Maw, ik begrijp het concept van 'geloof' niet. Ik begrijp zelfs het standpunt van "opinie" niet, behalve in het kader van een argument. Als iets niet ergens door geargumenteerd kan worden, dan is het toch onzinnig om daar een standpunt over in te nemen.

Alles bij elkaar is dus het enige dat telt, de kracht van de argumenten voor een zeker standpunt. Als dusdanig heeft "het verkondigen van uw standpunten" eigenlijk geen waarde. Enkel het "verkondigen van uw argumenten" heeft enige zin. En die zijn uiteindelijk onafhankelijk van uw standpunt, maar hebben enkel maar een intrinsieke waarde van coherentie, samenhang en zin van de uitgangspunten. Iets anders is voor mij redelijk idioot te noemen.

Een "standpunt" is dan voor mij niks anders dan een "bundel argumenten", en de waarde van dat standpunt hangt enkel maar af van de kracht van die argumenten. Diezelfde argumenten kunnen verkondigd worden door gelijk wie, want hun kracht hangt natuurlijk niet af van de boodschapper.
Welke soort argumentatie kan bij u "het concept geloof" aanvaardbaar maken?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2019, 15:13   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Natuurlijk mag hij dat.
Maar ik vraag mij af waarom hij dat niet kan aan de hand van argumenten.
Dus zonder te dreigen met straf na de dood en een opperwezen.
Waar haalt u het vandaan dat "dat niet kan aan de hand van argumenten"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be