Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 augustus 2019, 22:49   #1
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.797
Standaard Wie controleert de horeca?

Net een pint gaan drinken in een zaak in het centrum.

5 man personeel, en een stuk of 7 mensen die om 22u nog een pint aan het drinken waren. Het toevallig allochtone personeelslid die gebrekkig Nederlands spreekt komt naar me toe..

Kunnen jullie zodadelijk cash betalen? Onze betaalterminal is kapot.
Ik heb binnen een kwartier tijd 4 mensen voor 240 euro cash zien betalen. Gedwongen door de ober

Ik ging naar de WC en mijn kameraad was al aan het betalen. Hij stond erop om met de kaart te betalen. Antwoord van de Turkse ober:

Ik kan misschien 10 euro met de kaart doen maar de rest moet contant. Anders klopt mijn kassa niet weet ge.. Toen werkte de betaalterminal ineens wel

De eigenaar van de zaak is enkele jaren geleden veroordeeld wegens mensenhandel in een stad iets verderop. Heeft nu deze zaak overgenomen.

Moet ik als hard werkende zelfstandige belastingcontroleurs nog serieus nemen als ik weet dat dit soort zaken gebeuren?

Ik zou graag alles wat ik gezien heb op video opnemen, naar een belastingcontroleur gaan en eisen dat er juridisch wordt ingegrepen.

Ik zou er graag eens terug heen gaan en mezelf voor undercover belastingcontroleur uitgeven. Maar waarschijnlijk zijn dit soort zaken ook nog wettelijk oke.

Ik vind het eigenlijk ongelofelijk dat sommige kosten die ik als zelfstandige inbreng worden geweigerd door een controleur, terwijl dit soort fratsen dagelijks doorgaan
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 29 augustus 2019 om 22:52.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 00:09   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.367
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

€10 met de terminal, maar de rest cash omdat anders de kassa niet klopt...

Dat de kassa niet klopt is niet het probleem van de klant.

Indien de geleverde diensten en goederen perfect in orde zijn, dan zou ik in een goeie bui nog meewerken.
Maar in andere situaties zou mijn kurkdroog antwoord kunnen zijn: "en die kassa die niet klopt, is dat mijn schuld ofzo?".
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 05:58   #3
IanVD
Parlementsvoorzitter
 
IanVD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
Standaard

De kostenzijde is nu eenmaal veel gemakkelijker te controleren. Als een controleur een omzetcorrectie wil taxeren, moet die al kunnen bewijzen dat 1) de winstmarge abnormaal laag is of 2) de inventaris niet klopt. Als het café een deel van zijn drank aankoopt zonder btw nummer is nummer 2 al praktisch onmogelijk.

Ik ken genoeg controleurs die direct een PV opstellen wanneer ze in dezelfde situatie terechtkomen.

Jezelf uitgeven als controleur zou ik niet doen, aangezien dit strafbaar is.
Maar je kan altijd opstaan en wegwandelen, ze kunnen moeilijk de politie bellen.
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people.

Laatst gewijzigd door IanVD : 30 augustus 2019 om 06:00.
IanVD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 06:11   #4
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Mij zou je in zo'n zaak niet aantreffen. Als ik daar binnen wandel en ik zie wie daar werkt dan maak ik 180 graden rechtsomkeer om nooit meer terug te keren.

Jaloers of gefrustreerd zijn omdat andere zelfstandigen in het zwart kunnen werken vind ik ook maar kinderachtig want dat is vooral wat er hier aan de hand is.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 07:35   #5
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Mij zou je in zo'n zaak niet aantreffen. Als ik daar binnen wandel en ik zie wie daar werkt dan maak ik 180 graden rechtsomkeer om nooit meer terug te keren.

Jaloers of gefrustreerd zijn omdat andere zelfstandigen in het zwart kunnen werken vind ik ook maar kinderachtig want dat is vooral wat er hier aan de hand is.
Dat is niet jaloers zijn omdat anderen in het zwart kunnen werken.

Dat is (terecht) gefrustreerd zijn dat wanneer bepaalde mensen hun belastingen niet betalen, dat moet worden gecompenseerd door hogere belastingen.

In een ideale wereld waar iedereen correct belasting betaalde, zou het belastingtarief heel wat lager kunnen zijn voor dezelfde belastinginkomsten.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 08:23   #6
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.455
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Mij zou je in zo'n zaak niet aantreffen. Als ik daar binnen wandel en ik zie wie daar werkt dan maak ik 180 graden rechtsomkeer om nooit meer terug te keren.

Jaloers of gefrustreerd zijn omdat andere zelfstandigen in het zwart kunnen werken vind ik ook maar kinderachtig want dat is vooral wat er hier aan de hand is.
Vette 2, blijf daar buiten.
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 09:26   #7
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.752
Standaard

https://www.rsz.fgov.be/nl/inspectie

https://www.meldpuntsocialefraude.belgie.be/

Het heeft geen zin om zelf bewijzen te verzamelen via foto of film.

De onderstaande link is een kliklijn zoals je ook zag in Stasie DDR.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 09:38   #8
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Net een pint gaan drinken in een zaak in het centrum.

5 man personeel, en een stuk of 7 mensen die om 22u nog een pint aan het drinken waren. Het toevallig allochtone personeelslid die gebrekkig Nederlands spreekt komt naar me toe..

Kunnen jullie zodadelijk cash betalen? Onze betaalterminal is kapot.
Ik heb binnen een kwartier tijd 4 mensen voor 240 euro cash zien betalen. Gedwongen door de ober

Ik ging naar de WC en mijn kameraad was al aan het betalen. Hij stond erop om met de kaart te betalen. Antwoord van de Turkse ober:

Ik kan misschien 10 euro met de kaart doen maar de rest moet contant. Anders klopt mijn kassa niet weet ge.. Toen werkte de betaalterminal ineens wel

De eigenaar van de zaak is enkele jaren geleden veroordeeld wegens mensenhandel in een stad iets verderop. Heeft nu deze zaak overgenomen.

Moet ik als hard werkende zelfstandige belastingcontroleurs nog serieus nemen als ik weet dat dit soort zaken gebeuren?

Ik zou graag alles wat ik gezien heb op video opnemen, naar een belastingcontroleur gaan en eisen dat er juridisch wordt ingegrepen.

Ik zou er graag eens terug heen gaan en mezelf voor undercover belastingcontroleur uitgeven. Maar waarschijnlijk zijn dit soort zaken ook nog wettelijk oke.

Ik vind het eigenlijk ongelofelijk dat sommige kosten die ik als zelfstandige inbreng worden geweigerd door een controleur, terwijl dit soort fratsen dagelijks doorgaan
Zwart werk en belastingen ontduiken is een Belgische sport.
En waarom denk je dat de witte kassa is ingevoerd en de horeca daar zo tegen is?
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 09:49   #9
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Zwart werk en belastingen ontduiken is een Belgische sport.
Dat is een verkeerde perceptie die je hebt. Wat in de rest van de wereld "Tip economie" wordt genoemd is daar volledig legaal. Bij ons wordt dat als "zwart werk" gecatalogeerd. Op tips of fooien worden wereldwijd gezien zelden sociale bijdragen en belastingen geïnd. In de USA verdient een waitress amper haar dagelijkse voedselvoorziening met haar loon. Zonder de tips of fooien, waar niets van wordt afgedragen, kan ze enkel haar spaargeld verteren, leven van de liefde, afhangen van welfare, teren op andere inkomsten of zich verder in schulden werken.
__________________

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 30 augustus 2019 om 09:50.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 09:55   #10
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dat is niet jaloers zijn omdat anderen in het zwart kunnen werken.

Dat is (terecht) gefrustreerd zijn dat wanneer bepaalde mensen hun belastingen niet betalen, dat moet worden gecompenseerd door hogere belastingen.

In een ideale wereld waar iedereen correct belasting betaalde, zou het belastingtarief heel wat lager kunnen zijn voor dezelfde belastinginkomsten.
U spreekt hier voor uzelf maar zoals je in Eurosceptic zijn OP kan lezen is hij gefrustreerd omdat zijn kosten verworpen werden bij een controle en die gasten daar zomaar open en bloot zwart geld willen incasseren. Wijst toch op iets anders dan gefrustreerd omdat ze hun belastingen niet correct betalen hoor. Het is meer zoiets van "zij kunnen sjoemelen en ik niet..."
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 10:10   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Ik hoop dat ik dat ooit mag meemaken.
Ik geen mijn identiteitskaart zodat ze zeker mijn naam kennen, en ik vraag hen hun rekeningnummer waarop ik kan storten.
Daarnaast zal mijn dan de goesting bekruipen om een mailke naar de belastingen te plegen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 11:17   #12
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Dat is een verkeerde perceptie die je hebt. Wat in de rest van de wereld "Tip economie" wordt genoemd is daar volledig legaal. Bij ons wordt dat als "zwart werk" gecatalogeerd. Op tips of fooien worden wereldwijd gezien zelden sociale bijdragen en belastingen geïnd. In de USA verdient een waitress amper haar dagelijkse voedselvoorziening met haar loon. Zonder de tips of fooien, waar niets van wordt afgedragen, kan ze enkel haar spaargeld verteren, leven van de liefde, afhangen van welfare, teren op andere inkomsten of zich verder in schulden werken.
In België worden fooien ook niet belast.

De wiite kassa heeft daar ook geen uitstaans mee.
In veel landen word de fooien trouwens direct mee aangerekend via de kassabon.
En er word actief jacht gemaakt op de horeca bedrijven die zonder witte kassa werken.
Het gaat dus in de eerste plaats om horeca bedrijven die hun personeel niet inschrijven en hun omzet vervalsen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 11:21   #13
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.384
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Dat is een verkeerde perceptie die je hebt. Wat in de rest van de wereld "Tip economie" wordt genoemd is daar volledig legaal. Bij ons wordt dat als "zwart werk" gecatalogeerd. Op tips of fooien worden wereldwijd gezien zelden sociale bijdragen en belastingen geïnd. In de USA verdient een waitress amper haar dagelijkse voedselvoorziening met haar loon. Zonder de tips of fooien, waar niets van wordt afgedragen, kan ze enkel haar spaargeld verteren, leven van de liefde, afhangen van welfare, teren op andere inkomsten of zich verder in schulden werken.
Ze verdient net genoeg om een droge korst brood te nuttigen per dag, maar ze heeft spaargeld?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 12:11   #14
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
In België worden fooien ook niet belast.

De wiite kassa heeft daar ook geen uitstaans mee.
In veel landen word de fooien trouwens direct mee aangerekend via de kassabon.
En er word actief jacht gemaakt op de horeca bedrijven die zonder witte kassa werken.
Het gaat dus in de eerste plaats om horeca bedrijven die hun personeel niet inschrijven en hun omzet vervalsen.
Het is niet omdat is sommige landen en sommige locaties en sectoren de fooien aangerekend zijn op een kassaticket dat deze belast zijn en onderhevig aan sociale bijdragen. In ons land is dat het geval, in de USA niet. In de USA is het geven van tips een verplichting ( service not included). In ons land is het verboden om in het zwart fooien te geven.
__________________

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 30 augustus 2019 om 12:15.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 12:13   #15
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ze verdient net genoeg om een droge korst brood te nuttigen per dag, maar ze heeft spaargeld?
Gezien de tips of fooien in de USA niet belast zijn kan een top waitres veel meer verdienen dan een droge korst brood per dag.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 13:08   #16
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Dat is een verkeerde perceptie die je hebt. Wat in de rest van de wereld "Tip economie" wordt genoemd is daar volledig legaal. Bij ons wordt dat als "zwart werk" gecatalogeerd. Op tips of fooien worden wereldwijd gezien zelden sociale bijdragen en belastingen geïnd. In de USA verdient een waitress amper haar dagelijkse voedselvoorziening met haar loon. Zonder de tips of fooien, waar niets van wordt afgedragen, kan ze enkel haar spaargeld verteren, leven van de liefde, afhangen van welfare, teren op andere inkomsten of zich verder in schulden werken.
Toch absurd... waarom zou het loon van een dienster (want in de VS gaat het niet over een klein extraatje, het is quasi haar volledig inkomen) niet belast moeten worden?

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 30 augustus 2019 om 13:08.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 13:28   #17
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Toch absurd... waarom zou het loon van een dienster (want in de VS gaat het niet over een klein extraatje, het is quasi haar volledig inkomen) niet belast moeten worden?
qed.

Mijn punt is dat uitspraken "belastingontduiking is in België een nationale sport" gebaseerd zijn op een verkeerde perceptie. In de USA heerst de perceptie dat tip economie niet belast mag worden. Het is ook een land waar de deeleconomie, zoals Uber etc, van grond komt zonder dat er sociale bijdragen of belastingen op worden geïnd.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 13:37   #18
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
qed.

Mijn punt is dat uitspraken "belastingontduiking is in België een nationale sport" gebaseerd zijn op een verkeerde perceptie. In de USA heerst de perceptie dat tip economie niet belast mag worden. Het is ook een land waar de deeleconomie, zoals Uber etc, van grond komt zonder dat er sociale bijdragen of belastingen op worden geïnd.
Ik heb het dan ook niet over een jobstudent en een serverster die een cent porbeer bij te verdienen in de horeca.
De meeste verdienen niet eens genoeg om belastingplichtig te zijn.
En UBER kwam in de USA gemakkelijke van de grond, omdat de meeste mensen geen eigen wagen hebben en de taxi's het er overdruk hebben.
Een totaal andere maatschappij dan de Europese maatchappij.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 13:45   #19
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik heb het dan ook niet over een jobstudent en een serverster die een cent porbeer bij te verdienen in de horeca.
De meeste verdienen niet eens genoeg om belastingplichtig te zijn.
Studentenarbeid is gereglementeerd in ons land; het aantal uren dat je als student kan werken zonder sociale bijdrage verschuldigd te zijn ( uit hoofde van werkgever of werknemer). In de USA is studentenarbeid in de Horeca tip economie en dus onbelast.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En UBER kwam in de USA gemakkelijke van de grond, omdat de meeste mensen geen eigen wagen hebben en de taxi's het er overdruk hebben.
Als de Taxi's het overdruk druk hebben de USA, waarom komen er dan niet meer Taxi's ? Als in de USA de meeste mensen geen eigen wagen hebben, waarom zijn er dan zoveel onbelaste Uber-chauffeurs ?
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 14:21   #20
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Studentenarbeid is gereglementeerd in ons land; het aantal uren dat je als student kan werken zonder sociale bijdrage verschuldigd te zijn ( uit hoofde van werkgever of werknemer). In de USA is studentenarbeid in de Horeca tip economie en dus onbelast.
Een jobstudent mag slechts een beperkt aantal uren werken
Een werkstudent mag zoveel uren werken als hij/zij wil.
Lijkt het zelfde maar is het niet.
De lasten voor de werkgever liggen hoger bij een werkstudent, niet voor de student.
Citaat:

Als de Taxi's het overdruk druk hebben de USA, waarom komen er dan niet meer Taxi's ? Als in de USA de meeste mensen geen eigen wagen hebben, waarom zijn er dan zoveel onbelaste Uber-chauffeurs ?
Omdat elke stad slechts een beperkt aantal taxibedrijven mag hebben en taxis mogen enkel binnen hun officiele zone werken.
Dat is dus ook de reden waarom UBER wel werkt in de USA, daar kan je geen taxi bestellen in de buitenwijken en moet je dus op derde terugvallen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be