Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 augustus 2019, 18:12   #21
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.168
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik denk er wel aan om als ik zonnepanelen plaats een batterijpack te plaatsen. Probleem: levensduur en het is wel een ferme bom. Dekt de verzekering dat?
Volgens bepaalde mensen die er meer van kunnen weten dan ik heeft zo'n batterij in 98% van de gevallen geen nut...

Niet dat het me interesseert want ik heb geen zonnepanelen of batterij.
En blij toe.
Als ik zie hoeveel stress die dingen allemaal veroorzaken... Welke kiezen, hoeveel subsidie, hoeveel panelen, hoe lang nog, terugdraaiende meters, langetermijnrekeningen, garanties,...

Ik zal wel gewoon mijn elektriciteitsrekening betalen.
Met €100 per maand ben ik er vanaf.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2019, 18:15   #22
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Volgens bepaalde mensen die er meer van kunnen weten dan ik heeft zo'n batterij in 98% van de gevallen geen nut...

Niet dat het me interesseert want ik heb geen zonnepanelen of batterij.
En blij toe.
Als ik zie hoeveel stress die dingen allemaal veroorzaken... Welke kiezen, hoeveel subsidie, hoeveel panelen, hoe lang nog, terugdraaiende meters, langetermijnrekeningen, garanties,...

Ik zal wel gewoon mijn elektriciteitsrekening betalen.
Met €100 per maand ben ik er vanaf.
Batterijen hebben nu nog geen nut, de terugdraaiende teller is uw batterij.

Dat kan veranderen als de batterijen goedkoper worden en de terugdraaiende teller RIP is.

Of als we onze kerncentrales toe doen en iedere winter het tussen 6 en 10 donker is in huis.....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2019, 18:16   #23
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Maareuh, bigf, hoeveel beleggingen ken je die u van pakweg 4000 euro jaarlijks 900 euro rendement geven ?

Zonnepanelen zijn gewoon een bijzonder slimme investering.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2019, 18:34   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Windloos betekent in veel gevallen wel zon.
Zonloos betekent in veel gevallen wel wind.

See where I am going ?
The Duck Curve is goed gekend in Californië:

Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Duck_curve

In utility-scale electricity generation, the duck curve is a graph of power production over the course of a day that shows the timing imbalance between peak demand and renewable energy production. The term was coined in 2012 by the California Independent System Operator.


The Duck curve

Blue curve: Demand for electrical power

Red curve: supply of electrical power from non-renewable sources,

Gray curve: supply of solar electrical power

Data is for the State of California on October 22, 2016 (a Saturday),[1] a day when the wind power output was low and steady throughout the day. Note the red curve's steep rise from 17:00 to 18:00 as the sun sets, requiring some 5 gigawatt of generating capacity from non-renewable sources to come on line within one hour.

Without any form of energy storage, after times of high solar generation generating companies must rapidly increase power output around the time of sunset to compensate for the loss of solar generation, a major concern for grid operators where there is rapid growth of photovoltaics.[7] Storage can fix these issues if it can be implemented. Flywheels have shown to provide excellent frequency regulation.[8] Short term use batteries, at a large enough scale of use, can help to flatten the duck curve and prevent generator use fluctuation and can help to maintain voltage profile.[9] However, cost is a major limiting factor for energy storage as each technique is expensive to produce at scale.
Tesla gaat daar een handje toesteken die nodige (te dure) gaspeakers te doen verminderen.

Citaat:
https://www.npr.org/2018/09/10/64637...=1564681289569

California Sets Goal Of 100 Percent Clean Electric Power By 2045

September 10, 2018
...
The bill specifically requires that 50 percent of California's electricity to be powered by renewable resources by 2025 and 60 percent by 2030, while calling for a "bold path" toward 100 percent zero-carbon electricity by 2045. ("Zero-carbon" sources include nuclear power, which is not renewable.)

Previously, California had mandated 50 percent renewable electricity by 2030.

California is not the first state with such ambitions — in 2015, Hawaii established a goal of 100 percent renewable electricity sources by 2045.

But, as KQED's Lauren Sommer reported last year, "California uses about 30 times more electricity than Hawaii and is the fifth largest economy in the world."

California already gets a substantial portion of its electricity from renewable resources.

The California Energy Commission estimates that 32 percent of retail energy sales were powered by renewable sources last year.

But the supply of renewable energy varies from day to day — even moment to moment.

NPR's Planet Money reported that on a sunny day this June, nearly 50 percent of the state's electricity came from solar energy alone.

California Lawmakers Debate 100 Percent Clean Energy Mandate

But as Sommer reported last year, that variability means it's tricky to get renewable energy supply to match up with electricity demand:

"The sun and wind aren't always producing power when Californians need it most, namely, in the evening.

"The state's other power plants, like natural gas and nuclear, aren't as flexible as they need to be to handle those ups and downs. Hydropower offers the most flexibility but is scarce during drought years."

Large-scale energy storage systems can help address that problem, Sommer said, as could a "better-connected transmission grid system."

California has dramatically stepped up its climate-change policies four times in the last four years, as Capital Public Radio's Ben Bradford reported last month.

Before the new 100 percent zero-emission goal, lawmakers approved "higher renewable energy use, tighter greenhouse gas targets, and extension of the cap-and-trade program," he wrote.

The new bill was supported by Democrats who emphasized the damaging consequences of climate change, while opposed by state Republicans who highlighted the policy's financial costs, Bradford reported.

California's utilities had been on track to meet the previous goal, of 50 percent clean power by 2030, "but scientists debate whether cost-efficient 100 percent clean energy is feasible or if it would require new technological advances," Bradford wrote.

Some cities across the U.S. have attained 100 percent renewable electricity or energy supplies — including Aspen, Colo., Burlington, Vt., and Georgetown, Texas.

And earlier this year, for one entire month, Portugal produced enough renewable energy to meet its entire electrical demand — although the country did rely on fossil fuels to balance out the periodic disconnect between supply and demand.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 augustus 2019 om 18:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2019, 19:49   #25
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.168
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Maareuh, bigf, hoeveel beleggingen ken je die u van pakweg 4000 euro jaarlijks 900 euro rendement geven ?

Zonnepanelen zijn gewoon een bijzonder slimme investering.
Beleggingen... nog zoiets stresserend.

En dan nog.
900 euro rendement bij een investering van 4000 euro?
U beweert dus dat wanneer ik nu 4000 euro investeer in zonnepanelen ik binnen vijf jaar (5x900+4000) 8500 euro in mijn portemonnee heb zitten? Jaarlijkse opbrengst van 22,5% dus?
Als u uw zonnepanelen 20 jaar laat liggen sudderen hebt u dan na die 20 jaar (20x900+4000)= €22000 in uw zakken zitten?

Nee eh?
Dat is nochtans hoe een belegging werkt. Als ik voor €4000 aandelen koop en na een jaar heb ik €900 rendement betekent dat dat ik na dat jaar €4900 euro in mijn zakken heb zitten. En na 20 jaar €22000

En als ik even op de eerste de beste simulatie-site kijk kom ik te weten dat ik, met mijn verbruik van 4500kWh met 15 zwarte panelen op een kostprijs mag rekenen van 6400 euro en een opbrengst van 660 euro/jaar. Dat vind ik om te beginnen al een heel verschil met uw €900 voor €4000 investering.

Afgerond (€6500 en €650) zou ik dan na 10jaar mijn geld terughebben en dan nog 10jaar 650€ opbrengst incasseren.
Als investering is dat de opbrengst verdubbeld op 20 jaar. 5% per jaar dus.

Nu heb ik hier en daar inderdaad wel wat afgerond maar 5% per jaar (volgens Enige) en 22,5% per jaar (volgens u) lijkt mij toch wel een heeeel groot verschil.
Niet?

Maar nogmaals; ik hou mij niet echt met die zonnedinges bezig en kan dus best grondig fout zitten maar kan iemand mij laten weten als die 22,5% toch zouden kloppen want dan sta ik morgen bij de bank (tot bij Mevrouw Leemans toe) om alle leningen bij elkaar te rapen die ik maar krijgen kan!!
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2019, 19:51   #26
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.168
Standaard

En dan vergeet ik nog dat ik helemaal geen zwarte platen op mijn mooie Boomse pannendak wil hebben. Of blauwe want tegenwoordig heb je ze in kleurtjes blijkbaar.
Ma soit.

__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2019, 22:28   #27
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Beleggingen... nog zoiets stresserend.

En dan nog.
900 euro rendement bij een investering van 4000 euro?
U beweert dus dat wanneer ik nu 4000 euro investeer in zonnepanelen ik binnen vijf jaar (5x900+4000) 8500 euro in mijn portemonnee heb zitten? Jaarlijkse opbrengst van 22,5% dus?
Als u uw zonnepanelen 20 jaar laat liggen sudderen hebt u dan na die 20 jaar (20x900+4000)= €22000 in uw zakken zitten?

Nee eh?
Voor mij is de berekening zo:

Huidige stroomfactuur 100 euro pm
Prosumentarief 24 euro pm
86 euro pm voordeel door mijn panelen
1032 euro per jaar

Kostprijs installatie 5000 euro inclusief btw voor 4.3kWp.

Bij ongewijzigde prijs electriciteit (quod non) en zero inflatie (quod non) leveren die panelen mij een besparing op van een goede 20k op 20 jaar.

Dusja, dom is dat niet he.





Citaat:
Dat is nochtans hoe een belegging werkt. Als ik voor €4000 aandelen koop en na een jaar heb ik €900 rendement betekent dat dat ik na dat jaar €4900 euro in mijn zakken heb zitten. En na 20 jaar €22000

En als ik even op de eerste de beste simulatie-site kijk kom ik te weten dat ik, met mijn verbruik van 4500kWh met 15 zwarte panelen op een kostprijs mag rekenen van 6400 euro en een opbrengst van 660 euro/jaar. Dat vind ik om te beginnen al een heel verschil met uw €900 voor €4000 investering.

Afgerond (€6500 en €650) zou ik dan na 10jaar mijn geld terughebben en dan nog 10jaar 650€ opbrengst incasseren.
Als investering is dat de opbrengst verdubbeld op 20 jaar. 5% per jaar dus.

Nu heb ik hier en daar inderdaad wel wat afgerond maar 5% per jaar (volgens Enige) en 22,5% per jaar (volgens u) lijkt mij toch wel een heeeel groot verschil.
Niet?

Maar nogmaals; ik hou mij niet echt met die zonnedinges bezig en kan dus best grondig fout zitten maar kan iemand mij laten weten als die 22,5% toch zouden kloppen want dan sta ik morgen bij de bank (tot bij Mevrouw Leemans toe) om alle leningen bij elkaar te rapen die ik maar krijgen kan!!
Je moet een andere offerte vragen voor panelen, want dat is te duur.

Laatst gewijzigd door Tavek : 1 augustus 2019 om 22:29.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2019, 22:29   #28
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
En dan vergeet ik nog dat ik helemaal geen zwarte platen op mijn mooie Boomse pannendak wil hebben. Of blauwe want tegenwoordig heb je ze in kleurtjes blijkbaar.
Ma soit.

Tja dan blijf je betalen en laat je geld liggen. Uw keuze.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2019, 10:39   #29
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.168
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Voor mij is de berekening zo:

Huidige stroomfactuur 100 euro pm
Prosumentarief 24 euro pm
86 euro pm voordeel door mijn panelen
1032 euro per jaar
Jij betaalt nu dus €124pm en bepaart dan nog €86?
Was jou stroomfactuur dan voordien €210 pm?

Dat is veel, wij zijn een gezin met 2 kinderen, gebruiken ongeveer 4500kwh en betalen daarvoor €85pm...(2/3nacht, 1/3dag)

Jij bespaart dus met jou installatie ongeveer evenveel als wij per maand betalen zonder installatie?? En dan nog leg jij €100pm bij??

Gebruik jij dan zo gruwelijk veel stroom of heb je een peperduur contract?


Citaat:
Kostprijs installatie 5000 euro inclusief btw voor 4.3kWp.
De prijzen die ik gebruikte kwamen zoals ik zei van 'de eerste de beste simulatie-site', niet van een offerte. Dus ja, dat kan inderdaad een beetje te duur geweest zijn.
Al vind ik het wel treffend dat de verschillen zo groot zijn...

Citaat:
Bij ongewijzigde prijs electriciteit (quod non) en zero inflatie (quod non) leveren die panelen mij een besparing op van een goede 20k op 20 jaar.
Je moet je initiële investering van €5000 nog in mindering brengen.15k op 20jaar dus.

Citaat:
Dusja, dom is dat niet he.
Dat zeg ik ook nergens. Ik ken wel meer mensen waar zonnepanelen plaatsen een goeie investering was. Ik zeg enkel dat het niet iets voor mij is.
Temeer omdat ik twijfels heb bij de opbrengsten die her en der rondgestrooid worden.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2019, 13:38   #30
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Ook in Zuid-Californië gaan 41 Megapacks een vervuilende en te dure gascentrale vervangen:

Citaat:
https://electrek.co/2019/11/14/tesl-...-peaker-plant/

Tesla has a new big Megapack project to replace a gas peaker plant

Fred Lambert - Nov. 14th 2019

Tesla is going to deploy its new energy storage product, the Megapack, in a new big project to replace a gas peaker plant in Southern California.
After a year of anticipation, Tesla launched ‘Megapack’ earlier this year.

It’s the company’s latest energy storage product, after the Powerpack and the Powerwall, and it is meant as an even bigger option targeting electric utility projects.

According to Tesla, a single Megapack has up to 3 MWh of storage capacity and a 1.5 MW inverter.

The company’s energy storage business has found some success with electric utility companies through the years with its Powerpack, but the competition has been offering bigger options.

Tesla was competing by simply configuring projects with a lot of Powerpacks, but now the Megapack is a new option better suited for larger projects:

“Using Megapack, Tesla can deploy an emissions-free 250 MW, 1 GWh power plant in less than three months on a three-acre footprint – four times faster than a traditional fossil fuel power plant of that size. Megapack can also be DC-connected directly to solar, creating seamless renewable energy plants.”

Earlier this year, Tesla CEO Elon Musk asks utilities to buy the new Megapack to replace polluting and inefficient peaker plants.

We have learned of a giant project that will use the Megapack in Northern California.

Now the Independent reports on a second Tesla Megapack project – this time in Southern California:

“Destined for the far side of the parking lot outside M.Special and Habitat for Humanity’s ReStore, the 60-megawatt set of lithium-ion Megapacks — utility-scale batteries that have 60 percent more energy density than the Powerpack — would store power and return it to the grid when needed. Though the installation uses 41 of Tesla’s Megapacks, which are about 23 feet long, 8 feet high, and 5 feet wide, the installer is AltaGas, a Canadian company with U.S. headquarters in Virginia, which provides natural gas to several East Coast cities and has expanded into the “clean energy” field.”

The Santa Barbara and Goleta region requires 285 megawatts during peak hours and they have to rely on major transmission lines and gas peaker plants to supply power when demand reaches its peak.

The Tesla Megapack project is going to replace one of those peaker plants operated by Southern California Edison.

41 Megapacks are going to be deployed in Goleta, but the timeline is not clear at the moment.
Tesla is ook bezig zijn klassieke powerpackparken uit te breiden in Z-Australië:

Men schat 500 tot 600 powerpacks (inc inverters) zijn onderweg op extra grote trucks.
(elk goed voor 176 kWh opslag en tot max 135 kW volgens video 2' 30")

Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=SrFkZPrsik4&t=1s

Semi-trucks full of Tesla Powerpacks have been spotted in South Australia, headed towards the Hornsdale Power Reserve. Is Tesla on the cusp of announcing a major expansion of its battery deal with the South Australian government? It looks like it. This could add ~$100M in revenue for Tesla, and validate the company's technology for grid-scale energy storage.
Wordt Hornsdale Power Reserve nog groter?
https://en.wikipedia.org/wiki/Hornsdale_Power_Reserve

Laatst gewijzigd door Micele : 14 november 2019 om 14:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2019, 13:18   #31
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Pakt een Tesla als ge levensduur belangrijk vindt. Die zijn groter waardoor ge vaker tussen 60 en 80% zit te wisselen ipv deep discharges.

Levensduur: 10000 cycles of meer (= 10k dagen).
Ik zou eens graag een realistische berekening willen zien dat zonnepanelen gecombineerd met een batterij rendabel is, En vooral dat het zo betrouwbaar kan zijn dat een gemiddeld gezin zijn elektriciteitsmeter kan laten afkoppelen.

Elektriciteit : zonnepanelen + batterij, eventueel gekoppeld aan een dieselgroep?
Water : geboorde put met filtersysteem (hoeft niet drinkbaar te zijn)?
Verwarming : Stookolie? Of warmtepompen of ander systeem?
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2019, 21:21   #32
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Ik zou eens graag een realistische berekening willen zien dat zonnepanelen gecombineerd met een batterij rendabel is, En vooral dat het zo betrouwbaar kan zijn dat een gemiddeld gezin zijn elektriciteitsmeter kan laten afkoppelen.

Elektriciteit : zonnepanelen + batterij, eventueel gekoppeld aan een dieselgroep?
Water : geboorde put met filtersysteem (hoeft niet drinkbaar te zijn)?
Verwarming : Stookolie? Of warmtepompen of ander systeem?
Laat ik eens een poging wagen:

Ik ga uit van ons gemiddeld jaarverbruik aan elektriciteit: dat is 8200 - 8300kWh.
Ik ga er ook vanuit dat mijn verbruik elke maand precies hetzelfde is.

Om over een jaar gemiddeld die 8300kWh te kunnen produceren moet ik een 9500W-piek installatie plaatsen. (9500*365*24/1000/10 = 8322kWh)

De zon schijnt niet altijd even hard en niet altijd even lang.
Op basis van de gegevens die ik daarover hier heb gevonden: http://bibliotheek.knmi.nl/knmipubDI..._Nederland.pdf kan ik afleiden dat de zonne-energie-inval in de maanden dec en jan 16% is van het gemiddelde, terwijl dat in de maanden juni en juli 179% is. En dat er in de maanden april tem sep meer dan een gemiddelde energie-inval is en in de andere maanden minder dan gemiddeld.
Een batterij zal dus bijladen van april tem september, en dan ontladen tem maart.

De batterij moet dus voldoende capaciteit hebben om die 6 lage maanden te overbruggen.
Cumulatief berekend moet ik 3 keer mijn gemiddeld maandverbruik kunnen stockeren.
Dat is 2075kWh.

Tesla verkoopt batterijpacks voor particulieren aan 7500€ per pack van 14kWh.
Zo heb ik er 148 nodig, een investering van 1,1 miljoen €.

Dat zal het hem niet worden.

Ik kan wellicht beter meer zonnepanelen laten plaatsen.
Vb: 2 keer mijn gemiddeld jaarverbruik: dat is 19000W-piek.

Dan zijn er nog 2 maanden waarin het verbruik hoger ligt dan de productie: de maanden dec en jan.
Dan is de productie slechts 32% van het verbruik.
Om die te kunnen overbruggen moet ik 1,5 maandcapaciteit batterij hebben.
Dat halveert de prijs naar ruim 0,5 miljoen €.

Dat gaat het hem ook niet worden.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2019, 21:45   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Het grootste batterijpark om "zonenergie" op te slaan komt in Florida:

Citaat:
https://www.powermag.com/fpl-will-bu...torage-system/

FPL Will Build World’s Largest Battery Storage System
04/03/2019

Florida Power and Light Co. (FPL) has been building new solar farms and bringing gigawatts of new natural gas-fired generation capacity online in recent years. Now the utility has announced what it calls the world’s largest solar-powered battery storage system.

FPL on March 28 said the Manatee Energy Storage Center, a 409-MW/900-MWh battery storage facility, would begin operations in late 2021. The batteries will be charged by an existing FPL solar power plant in Manatee County, Florida. The new facility would have four times the storage capacity of the world’s current largest battery system at the Hornsdale Power Reserve in Australia.
Steeds meer (oude) fossiele centrales gaan dicht:

Citaat:
Utility officials have said the new battery storage facility is part of an “innovative modernization plan” that will help FPL speed the timetable for retirement of two natural gas-fired units at the nearby 1,638-MW Manatee Power Plant in Parrish. FPL brought a 74.5-MW solar farm online in Parrish in 2017, part of a plan to add 1.5 GW of solar generation capacity in the next few years.

A second 74.5-MW solar farm in Manatee County, the Southfork Solar Energy Center, is expected to come online in 2020.

FPL in a statement said the modernization plan includes the new energy storage system in Manatee County, along with smaller battery installations across the state, and efficiency upgrades to existing turbines at its gas plants.

FPL has ramped up its solar power portfolio in recent years as it has retired older coal and natural gas-fired plants. The utility earlier this year announced a plan to install 30 million solar panels by 2030. It also is adding gas-fired generation capacity.

“FPL is pioneering a clean energy revolution for our state that’s come full circle for our community,” said Stephen Jonsson, chairman of the board of Manatee County commissioners. “It seems like just yesterday that FPL kicked off its massive solar expansion in 2016 by opening a solar power plant in Parrish. Fast forward a few years, and our hometown solar power plant is on the verge of powering the world’s largest solar-powered battery system. This modernization plan is truly an incredible feat and consistent with our commitment as leaders to keep sustainability at the forefront of every project that takes place in Manatee County. It’s why we continue to stand shoulder-to-shoulder with FPL to help do our part to shape Florida’s clean energy future.”

FPL closed two coal plants in Jacksonville in 2016 and 2018, respectively. Its lone remaining coal-fired plant, the 330-MW Indiantown Cogeneration facility—which it purchased for $451 million in 2016 from Calypso Energy Holdings—is scheduled to close in the next year.
En voor nieuwe gascentrales te zetten is ook niet meer zo gemakkelijk...

Citaat:
https://www.powermag.com/plan-to-bui...-dead/?mypower

Plan to Build New 1-GW Plant in Rhode Island Officially Dead

11/17/2019 | Darrell Proctor

A project to build a 1-GW gas-fired power plant in Rhode Island has officially ended, after developer Invenergy took no action to appeal the project’s rejection by state regulators, who earlier this year voted unanimously against the plant’s construction.

Invenergy had until Nov. 15 to challenge the formal denial of a construction license for the project by state officials. The state’s Energy Facilities Siting Board (EFSB) issued that denial on Nov. 5, after the EFSB in June had voted against permitting the project.

The siting board in its denial detailed changes in the regional energy market that factored into its decision to reject the plant’s construction, including that wholesale energy prices in New England have fallen even as coal and nuclear generation has been retired. It cited the growth of energy efficiency programs, lessening power demand, and said solar farms and several offshore wind power projects will provide new regional power generation.

Chicago, Illinois-based Invenergy could have appealed the Nov. 5 decision to Rhode Island’s Supreme Court during a 10-day window that closed at 4 p.m. Eastern time Friday, but the deadline passed with no action from the company. A small group of project opponents, most of them local residents holding signs saying “No New Power Plant,” waited outside the courthouse in Providence on Friday. They cheered when they were told Invenergy had not filed an appeal with the Supreme Court.

Invenergy spokeswoman Beth Conley in a statement said, “The need for low-cost reliable power continues to grow around the nation and in Rhode Island. Invenergy will continue to develop projects in markets where our efforts will deliver better outcomes for energy consumers.”

Laatst gewijzigd door Micele : 19 november 2019 om 21:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2019, 21:24   #34
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
(...)
Ik kan wellicht beter meer zonnepanelen laten plaatsen.
Vb: 2 keer mijn gemiddeld jaarverbruik: dat is 19000W-piek.

Dan zijn er nog 2 maanden waarin het verbruik hoger ligt dan de productie: de maanden dec en jan.
Dan is de productie slechts 32% van het verbruik.
Om die te kunnen overbruggen moet ik 1,5 maandcapaciteit batterij hebben.
Dat halveert de prijs naar ruim 0,5 miljoen €.

Dat gaat het hem ook niet worden.
Ik ben nog iets vergeten.

Als ik 2 keer mijn jaarverbruik produceer dan kan ik in principe 1 volledig jaarverbruik per jaar verkopen.

Stel dat dit kan aan dezelfde prijs die in nu voor mijn elektriciteit betaal, wat kost dan de investering en wat is de terugverdientijd?

500.000€, daar kan ik ruim 200 jaar lang mijn jaarlijkse elektriciteitsfactuur mee betalen. Als ik per jaar 1 jaarkost aan elektriciteit kan bijverdienen dan wordt dat ruim 100 jaar.

Dat is dus de terugverdientijd: 100 jaar. En dan reken ik de kost van de zonnepanelen niet eens mee.

Dat wordt dus niks.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2019, 21:43   #35
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wordt Hornsdale Power Reserve nog groter?
https://en.wikipedia.org/wiki/Hornsdale_Power_Reserve
Hornsdale Power reserve wordt 50% groter, bevestiging:

https://www.duurzaambedrijfsleven.nl...rdt-nog-groter
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2019, 23:44   #36
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Beleggingen... nog zoiets stresserend.

En dan nog.
900 euro rendement bij een investering van 4000 euro?
U beweert dus dat wanneer ik nu 4000 euro investeer in zonnepanelen ik binnen vijf jaar (5x900+4000) 8500 euro in mijn portemonnee heb zitten? Jaarlijkse opbrengst van 22,5% dus?
Als u uw zonnepanelen 20 jaar laat liggen sudderen hebt u dan na die 20 jaar (20x900+4000)= €22000 in uw zakken zitten?

Nee eh?
Dat is nochtans hoe een belegging werkt. Als ik voor €4000 aandelen koop en na een jaar heb ik €900 rendement betekent dat dat ik na dat jaar €4900 euro in mijn zakken heb zitten. En na 20 jaar €22000

En als ik even op de eerste de beste simulatie-site kijk kom ik te weten dat ik, met mijn verbruik van 4500kWh met 15 zwarte panelen op een kostprijs mag rekenen van 6400 euro en een opbrengst van 660 euro/jaar. Dat vind ik om te beginnen al een heel verschil met uw €900 voor €4000 investering.

Afgerond (€6500 en €650) zou ik dan na 10jaar mijn geld terughebben en dan nog 10jaar 650€ opbrengst incasseren.
Als investering is dat de opbrengst verdubbeld op 20 jaar. 5% per jaar dus.

Nu heb ik hier en daar inderdaad wel wat afgerond maar 5% per jaar (volgens Enige) en 22,5% per jaar (volgens u) lijkt mij toch wel een heeeel groot verschil.
Niet?

Maar nogmaals; ik hou mij niet echt met die zonnedinges bezig en kan dus best grondig fout zitten maar kan iemand mij laten weten als die 22,5% toch zouden kloppen want dan sta ik morgen bij de bank (tot bij Mevrouw Leemans toe) om alle leningen bij elkaar te rapen die ik maar krijgen kan!!
Wat ik uiteraard bedoel, en dat wist u, is dat een installatie van 4000 euro u per jaar 900 euro aan electriciteit uitspaart.

Dat u daar een dit TL-DR ding van kunt maken is uw zaak.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2020, 20:31   #37
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Tesla legt nog wat Megapacks aan bij windturbines in Canada.

Om de efficiëntie te verbeteren.

Citaat:
https://electrek.co/2020/06/15/tesla...arger-project/

Tesla deploys new Megapacks at ‘WindCharger’ project

- Jun. 15th 2020

When completed, it’s going to have a 10MW power capacity with a total storage capacity of 20MWh, which is quite large for a first project to test battery storage.

TransAlta aims to turn the Tesla Megapacks online by the end of the month.

Despite the product being fairly new, it’s actually not the first Tesla Megapack being deployed in Canada.

Earlier this year, we reported on Saint John Energy getting a Megapack on the other side of the country, but the project involved only a single Megapack.

This new WindCharger project seems to involve nine Megapacks to help TransAlta more efficiently use its wind power.


Laatst gewijzigd door Micele : 15 juni 2020 om 20:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2020, 20:58   #38
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Tesla heeft nieuw contract beet in Californië.

Nog een geplande te dure (vuile) gascentrale die het niet gehaald heeft.

Citaat:
https://electrek.co/2020/06/17/tesla...-peaker-plant/
TODAY

Tesla secures massive new Megapack project that replaces gas peaker plant

Tesla has secured a massive new Megapack project that is being deployed in lieu of a planned gas peaker plant in California.

Peaker plants are power plants that electric utilities only turn on to briefly provide power during peak demand.

They are costly and polluting.

Tesla aims to help replace them and avoid building new ones with battery packs used as stationary energy storage.

The idea is that giant battery systems would charge from the grid when demand is low and discharge at peak demand to help reduce the peak of power production.

Ventura County, California was going to allow the construction of a new gas-fired power plant by NRG Energy to supply peak power to Southern California Edison, but the electric utility pivoted to energy storage instead and plans to deploy several battery systems.

Last month, they selected Strata Solar to develop the biggest of those battery systems, a 100 MW/400 MWh battery energy storage system.

Interestingly, Strata Solar built its own battery systems in large containers (pictured above) before, but it has now announced that it selected the Tesla Megapack for the new project with Southern California Edison:

“Strata Solar today announced its landmark battery project, Ventura Energy Storage (VES), a 100-megawatt, 400-megawatt hour battery energy storage system in unincorporated Ventura County, California, has completed pre-construction development. The Project, developed by Strata, has awarded an Engineering, Procurement and Construction (EPC) contract to Tesla (NASDAQ: TSLA) for the state-of-the-art Megapack battery system. Construction, using local union labor, is scheduled to commence in July 2020.”
...

Laatst gewijzigd door Micele : 17 juni 2020 om 21:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2020, 22:04   #39
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zouden veel sneller aangelegd kunnen worden als de huidige powerpacks-parken. Voor dezelfde capaciteit nemen ze 40% minder plaats in.

Oude te dure gascentrales om piekmomenten op te vangen zijn dan het slachtoffer, tot 250 MW kan geleverd worden.

Het aanleggen gaat ook 4 x sneller (< 3 maand) dan gascentrales met dat vermogen.

Honderden containers aangesloten leveren dan batterijparks op van meer dan 1 GWh.
Contract voor een 1,2 GWh park (+400 Megapacks) zou reeds done zijn.
Musk lanceert ook raketten.

Ik moet hier niet vertellen hoe goed dat is voor het milieu.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2020, 07:15   #40
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.708
Standaard

Het is al een tijdje duidelijk,het balanceren van het net met gascentrales is echt wel uit de tijd.....


Er is een groeiende markt voor dergelijke balanceer-eenheden,units die gedurende een cruciale korte tijd (een paar minuten tot misschien een half uur afhankelijk van de risico-analyse) het net in een ganse regio kunnen "hoog" houden tot het "probleem" waardoor ze getriggerd zijn opgelost is.

Overigens,we zouden het vergeten,battery-units kunnen ook gebaseerd zijn rondom lood-zuur batterijen,maar Tesla lijkt nu een soort uithangbord te zijn voor de Lithium-batterij gebaseerde net-balanceerder....

Ze leveren gedurende korte tijd voldoende energie om belangrijke funkties te onderhouden dan wel een stevige energiestoot asap te geven en,indien toepasselijk,zullen ze zich als het schijnbaar "rustiger" is,enigszins ontladen (energie afstaan aan het net) om in staat te zijn plotsklaps opkomende energiestoten (bvb van Windmolens,zonneenergie,......) die niet direct elders kan verbruikt worden zelf op te nemen in een laadproces.....Zo een bufferbatterij speelt op dat moment even voor "grote verbruiker"....DAT is balanceren voor grote mensen!

Waar vroeger een ganse controlekamer met veel technici en telefoons en wijzers en knoppen voor nodig was....doen nu wat microcontrollers en "nifty" geschreven software (met bijna AI)capaciteiten)die klus...

Dat allemaal in wat containers en een transformator-unit in een parkje met een hek rond ....

Laatst gewijzigd door kelt : 19 juni 2020 om 07:21.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be