Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 april 2020, 08:19   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.821
Standaard Apollo 13

11 april 1970.... jawel,50 jaar geleden alweer.

https://arstechnica.com/science/2020...-of-apollo-13/

Apollo 13 werd gelanceerd richting de Maan.......en de vlucht was eigenlijk nog niet zo lang bezig toen een explosie zware schade toebracht aan de zuurstofinstallaties......Een ruimtereis veranderde prompt in een reddingsmissie met als prijs het leven van 3 astronauten....en mogelijk het ganse Apollo-programma.
(de REDEN voor de explosie werd later getraceerd aan fouten in de keuze van electrische voedingsapparatuur ,hetgeen uitkwam toen een "zuurstofroerder" in gang werd gezet)

Apollo 13 draaide uiteindelijk uit in "de meest geslaagde mislukking" van het ganse Apollo-programma.Wat dan gedemonstreerd werd aan improvisatie en "out-of-the-box" denken ,zowel door de Astronauten (die DIY-ers werden) als briljante en SNELLE denkers op de grond(wiskundigen,ingenieurs en technici.... ) was werkelijk van een bijzonder niveau.......En "voor-rekenen" en "simuleren" was met het rekenliniaal,VEEL sneller dan "computers" van toendertijd.Vele "senior"-technicians waren in die tijd overigens wandelende "analoge computers"......

Er zijn documentaires ,en zelfs films genoeg over het onderwerp....


Briljant stukje geschiedenis in de Ruimtevaart....

Laatst gewijzigd door kelt : 13 april 2020 om 08:26.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2020, 10:40   #2
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.571
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
11 april 1970.... jawel,50 jaar geleden alweer.

https://arstechnica.com/science/2020...-of-apollo-13/

Apollo 13 werd gelanceerd richting de Maan.......en de vlucht was eigenlijk nog niet zo lang bezig toen een explosie zware schade toebracht aan de zuurstofinstallaties......Een ruimtereis veranderde prompt in een reddingsmissie met als prijs het leven van 3 astronauten....en mogelijk het ganse Apollo-programma.
(de REDEN voor de explosie werd later getraceerd aan fouten in de keuze van electrische voedingsapparatuur ,hetgeen uitkwam toen een "zuurstofroerder" in gang werd gezet)

Apollo 13 draaide uiteindelijk uit in "de meest geslaagde mislukking" van het ganse Apollo-programma.Wat dan gedemonstreerd werd aan improvisatie en "out-of-the-box" denken ,zowel door de Astronauten (die DIY-ers werden) als briljante en SNELLE denkers op de grond(wiskundigen,ingenieurs en technici.... ) was werkelijk van een bijzonder niveau.......En "voor-rekenen" en "simuleren" was met het rekenliniaal,VEEL sneller dan "computers" van toendertijd.Vele "senior"-technicians waren in die tijd overigens wandelende "analoge computers"......

Er zijn documentaires ,en zelfs films genoeg over het onderwerp....


Briljant stukje geschiedenis in de Ruimtevaart....
"Houston, we have a problem?"

Een 'geslaagde' mislukking met een happy end?

p.s.

Over het op weg naar de Maan. (nog in bezit)

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2020, 02:50   #3
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
11 april 1970.... jawel,50 jaar geleden alweer.

https://arstechnica.com/science/2020...-of-apollo-13/

Apollo 13 werd gelanceerd richting de Maan.......en de vlucht was eigenlijk nog niet zo lang bezig toen een explosie zware schade toebracht aan de zuurstofinstallaties......Een ruimtereis veranderde prompt in een reddingsmissie met als prijs het leven van 3 astronauten....en mogelijk het ganse Apollo-programma.
(de REDEN voor de explosie werd later getraceerd aan fouten in de keuze van electrische voedingsapparatuur ,hetgeen uitkwam toen een "zuurstofroerder" in gang werd gezet)

Apollo 13 draaide uiteindelijk uit in "de meest geslaagde mislukking" van het ganse Apollo-programma.Wat dan gedemonstreerd werd aan improvisatie en "out-of-the-box" denken ,zowel door de Astronauten (die DIY-ers werden) als briljante en SNELLE denkers op de grond(wiskundigen,ingenieurs en technici.... ) was werkelijk van een bijzonder niveau.......En "voor-rekenen" en "simuleren" was met het rekenliniaal,VEEL sneller dan "computers" van toendertijd.Vele "senior"-technicians waren in die tijd overigens wandelende "analoge computers"......

Er zijn documentaires ,en zelfs films genoeg over het onderwerp....
Briljant stukje geschiedenis in de Ruimtevaart....
Die laatste stelling wordt blijkbaar heel erg onderschat in deze eeuw.
Hopelijk zullen de geprogrammeerde 'teams marsmannetjes' van hetzelfde gehalte zijn.
EN NIET van het mentale kaliber van de simpele duiven die AF447 effe lieten crashen!
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2020, 07:02   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.977
Standaard

Dat waren tenminste nog mensen die konden denken en konden rekenen.
Als ik nu zie dat voor een simpele optelling of vermenigvuldiging het telmachientje of de GSM bovengehaald wordt ...
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2020, 09:35   #5
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.821
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat waren tenminste nog mensen die konden denken en konden rekenen.
Als ik nu zie dat voor een simpele optelling of vermenigvuldiging het telmachientje of de GSM bovengehaald wordt ...
O maar dat kan genuanceerd worden hoor.Rekenmachines waren toendertijd nogal wat groter maar ze werden intensief gebruikt.

Waar "ingenieurs" (en ik gebruik die term nu zeer breed hé) wel heel goed in waren was "ruimtelijk inzicht",het inzicht om parameters en hun gevolgen mentaal ruimtelijk goed te plaatsen, hun rekenliniaal als hulpmiddel hun brein als "analoge simulator".
Het menselijk brein is daar van nature goed in maar we zijn die eigenschappen in sneltempo aan het verliezen naar verluid.

Laatst gewijzigd door kelt : 4 juli 2020 om 09:37.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2020, 09:42   #6
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.977
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
O maar dat kan genuanceerd worden hoor.Rekenmachines waren toendertijd nogal wat groter maar ze werden intensief gebruikt.

Waar "ingenieurs" (en ik gebruik die term nu zeer breed hé) wel heel goed in waren was "ruimtelijk inzicht",het inzicht om parameters en hun gevolgen mentaal ruimtelijk goed te plaatsen, hun rekenliniaal als hulpmiddel hun brein als "analoge simulator".
Het menselijk brein is daar van nature goed in maar we zijn die eigenschappen in sneltempo aan het verliezen naar verluid.
Het is net dat wat ik aanhaal.
Steeds minder mensen doen zich de moeite om uit het hoofd te rekenen.
Ik doe dit nog steeds, soms sneller dan ene op zijne GSM.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2020, 09:43   #7
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
O maar dat kan genuanceerd worden hoor.Rekenmachines waren toendertijd nogal wat groter maar ze werden intensief gebruikt.

Waar "ingenieurs" (en ik gebruik die term nu zeer breed hé) wel heel goed in waren was "ruimtelijk inzicht",het inzicht om parameters en hun gevolgen mentaal ruimtelijk goed te plaatsen, hun rekenliniaal als hulpmiddel hun brein als "analoge simulator".
Het menselijk brein is daar van nature goed in maar we zijn die eigenschappen in sneltempo aan het verliezen naar verluid.
Nu zijt ge wat met de ingenieurs van de 737MAX hun kloten aan 't spelen, niet?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2020, 10:27   #8
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.821
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Nu zijt ge wat met de ingenieurs van de 737MAX hun kloten aan 't spelen, niet?
Ba neen,de 737 MAX is ontworpen door de boekhouding.

"Ingenieurs" hadden daar (veel te-)weinig mee te maken en piloten al helemaal niet....

Maar we wijken af.....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2020, 10:17   #9
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

Allen hier overtuigd dat de mens al voet heeft gezet op de maan?

Blijkbaar waren de mensen vroeger slimmer, hadden een beter ruimtelijk inzicht, stonden technisch veel verder dan vandaag de dag ... hele bizarre constataties hier
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2020, 11:26   #10
Yog Sothoth
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 december 2013
Locatie: Dieper in de aarde, dieper in je gat
Berichten: 1.260
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Allen hier overtuigd dat de mens al voet heeft gezet op de maan?

Blijkbaar waren de mensen vroeger slimmer, hadden een beter ruimtelijk inzicht, stonden technisch veel verder dan vandaag de dag ... hele bizarre constataties hier
Vandaag liggen de prioriteiten anders, in de jaren '60 was het vooral de bedoeling dat er een Amerikaanse vlag op de maan geplant werd voordat er een Sovietvlag stond. Na het Apollo-programma ging het budget naar Skylab en daarna de Space Shuttle en het ISS, aangezien het doel van mensen op de maan te zetten bereikt was.
Yog Sothoth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2020, 11:32   #11
Yog Sothoth
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 december 2013
Locatie: Dieper in de aarde, dieper in je gat
Berichten: 1.260
Standaard

En als je hier gaat ontkennen dat er mensen de maan geweest zijn, dan ga ik je nogmaals vragen mij te antwoorden op de vraag waarom de Soviets, die alle Apollo-missies op de voet volgden, zo'n geweldige kans om hun aartsrivalen voor heel de wereld te kakken te zetten hebben laten schieten? Maar eerder weigerde je voortdurend koppig te antwoorden op die vraag, dus ga je dat nu ook niet doen waarschijnlijk.
Komt daar dan nog eens bij dat de landingsplaatsen uit het Apollo-tijdperk door sondes van andere landen gefotografeerd zijn, en dat maangesteente dat ze meebrachten aan tal van landen uitgedeeld is voor onderzoek, waaronder de Soviets, die op hun beurt met onbemande sondes maanrotsen hadden teruggehaald en dus materiaal hadden om te vergelijken.
Dus ja, ik ben er vrij overtuigd van dat er mensen op de maan geweest zijn, en bespaar me de al ettelijke keren weerlegde onzin van "jamaar, er zijn geen sterren op die foto's, die vlag wappert, blahblahblah, ..."
Yog Sothoth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2020, 09:19   #12
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Allen hier overtuigd dat de mens al voet heeft gezet op de maan?

Blijkbaar waren de mensen vroeger slimmer, hadden een beter ruimtelijk inzicht, stonden technisch veel verder dan vandaag de dag ... hele bizarre constataties hier
Ziedaar de slippery slope van het geloof in complotten.
Eenmaal je er in 1 gelooft (van het WTC inside-job complot is Gun nogal wild meen ik me van de voorbije 15 jaar vaag te herinneren, zonder dat hij op dat vlak overigens 1 zode aan de dijk gebracht heeft) volgen onvermijdelijk een aantal andere .

Hoe diep je uiteindelijk beland bij het naar beneden vallen van die slope en verliezen van rationeel houvast hangt af van hoeveel kritisch vermogen er overgebleven is in de complotgelover.
Sommigen vallen helemaal tot op Platte Aarde en Reptilian-niveau, dan is gedwongen medicatie bijna de enige weg terug naar boven, naar het licht.

Laatst gewijzigd door parcifal : 19 juli 2020 om 09:19.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2020, 08:46   #13
Yog Sothoth
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 december 2013
Locatie: Dieper in de aarde, dieper in je gat
Berichten: 1.260
Standaard

Intussen wacht ik nog steeds vol ongeduld op een degelijk antwoord van Gun op de vraag waarom de Soviet-Unie dat bedrog niet onmiddellijk ontmaskerd heeft. Ze volgden de Apollo-missies op de voet, en wisselden zelfs vluchtgegevens over hun eigen Luna-missie, die tegelijk plaatsvond, met Nasa uit om ongelukken te vermijden, waarom kwamen ze er niet achter dat de Amerikanski's de boel beduvelden?
Yog Sothoth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2020, 12:19   #14
Yog Sothoth
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 december 2013
Locatie: Dieper in de aarde, dieper in je gat
Berichten: 1.260
Standaard

Allee, Gun, komt er nog iets van?
Yog Sothoth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2020, 18:20   #15
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Ik vraag me ook af of men enkel de maanlanding van 1969 in twijfel trekt, of ook de andere maanlandingen ?
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2021, 12:14   #16
siegfried1648
Provinciaal Gedeputeerde
 
siegfried1648's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2020
Berichten: 827
Standaard

Ik heb altijd mijn twijfels gehad over die maanlanding...Wist je trouwens dat de maan 150 miljoen jaar ouder is dan tot nu toe werd aangenomen.
siegfried1648 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2021, 18:26   #17
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.821
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door siegfried1648 Bekijk bericht
Ik heb altijd mijn twijfels gehad over die maanlanding...Wist je trouwens dat de maan 150 miljoen jaar ouder is dan tot nu toe werd aangenomen.
Het is veilig aan te nemen dat de astronauten van IEDERE Apollo-missie ook wel "hun twijfels" hadden omtrent hun aanstaande Maanlanding....

Daar stonden ze dan,met hun 2 in een soort Aluminiumfolie- en Mylar schuurtje,met als opdracht temidden een grote stofbak te gaan landen.....

Ballen van titanium hadden ze,die 1ste en 2de batch astronauten!

Laatst gewijzigd door kelt : 15 januari 2021 om 18:27.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be