Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 mei 2020, 14:01   #41
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Wat een nonsense ! De slachtoffers moeten altijd weer van alles ongeacht de situatie . Ze zijn bezig te overleven en Saudi Arabië zal hen een worst wezen, en mij ook. Het is een extremistische dictatuur. Aan hun mening hecht ik net zo veel waarde als de stof op de vloer hier.

Door de manier van handelen heeft Israel haar geclaimde rechten al lang verspeeld.
Dit topic is een schoolvoorbeeld van pro Israelische propaganda dat keurig voldoet aan :

- spreek niet over de humanitaire situatie in de Palestijnse gebieden.

- misbruik de geschiedenis om het Palestijns bestaansrecht te ontkennen.

- spreek niet over universele mensenrechten.

- stel de Palestijnen voor als mislukkelingen.

- claim dat de Palestijnen op onbegrijpelijke wijze handelen.

- Laat internationaal recht buiten beschouwing.

- spreek nooit over de Israelische negatieve bijdrage aan dit conflict.

- spreek over hoe geweldig Israel in alle denkbare opzichten is.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2020, 14:16   #42
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.271
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
En toch geeft u uw mening
Mag dat niet? Op zijn minst heeft mijn mening wortels in de realiteit.
Uw mening is ersatz Calimero spelen voor de arme Palestijnen die lijden onder de gruwel van Israël.
Citaat:
En dat is voor u kennelijk reden om pro Israel te zijn !
Ik heb Israël al regelmatig een staat genoemd opgericht met terreur, op de basis van medelijden en afkeur van terreur en genocide.
De doorsnee Israëli krijgt van mij evenveel sympathie als de doorsnee Palestijn. Bitter weinig zolang ik er geen voordeel aan doe, of die mensen niet ga beginnen rekenen tot "mijn" groep.
De kans dat een chassidische jood in de "mijn" groep komt is net een tikje groter als dat een trouwe moslim dat kan worden.
En dat heeft de maken met het feit dat Joden geen bekeringsplicht hebben.
Citaat:
Zo groot hoeft die macht van buitenaf niet te zijn om een koerswijziging te bewerkstelligen. Het gaat niet over het wel of niet voortbestaan van Israel.
En zelfs dat beetje is nog niet gebruikt. Woha, de wereld is echt wel begaan met de Palestijnse zaak.
Citaat:
"het gaat om macht "
Dat is niet bepaald een nieuw inzicht waar niemand aan gedacht heeft.
En ook al handel je op basis daarvan , dan nog heb je verschillende opties.
Het maken van humanere keuzes kan ook meer macht opleveren ! of meer veiligheid.
Kan, je "kan" ook 4 keer de euromillions op rij winnen. Blijkbaar willen de Israëli leiders het niet kunnen. En spelen ze "the great game" met betere kansberekeningen dan u.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2020, 15:41   #43
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
arme Palestijnen die lijden onder de gruwel van Israël.
Dat is weer puur emo-getoeter.

Als ik die troelies van de paramilitaire formaties bekijk van Hamas, Islamitische Jihad en PFLP (om er maar een paar te noemen) die heel Gaza in gijzeling hebben genomen, hun regime afdwingen geïnspireerd door de sharia wetgeving, Palestijnen willekeurig arresteren, folteren en martelen in hun gevangenissen waar zelfs nog geen hond kan overleven, hun mensen willekeurig executeren zonder proces en rechtsgang, geen vrije pers, geen vrije meningsuiting, geen vrouwenrechten, geen homo-rechten enz... ja, dan begrijp ik wat je bedoelt met die 'arme' Palestijnen.

Onder het juk van Hamas en Co moeten leven is inderdaad geen pretje die dagelijkse terreur te verdragen van eigen volk.
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)

Laatst gewijzigd door thePiano : 19 mei 2020 om 15:56.
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2020, 15:46   #44
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano Bekijk bericht

Onder het juk van Hamas en Co moeten leven is inderdaad geen pretje die dagelijkse terreur te verdragen van eigen volk.
Zelfs het Israël-vijandige Amnesty Internationale vond het op een bepaald ogenblik te gortig in Gaza en schreef er een rapport over. Interessante lectuur en zo hoor je het ook eens van een ander:

"Gaza: Palestinians tortured, summarily killed by Hamas forces during 2014 conflict"
https://www.amnesty.org/en/latest/ne...2014-conflict/
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2020, 16:39   #45
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.271
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano Bekijk bericht
Zelfs het Israël-vijandige Amnesty Internationale vond het op een bepaald ogenblik te gortig in Gaza en schreef er een rapport over. Interessante lectuur en zo hoor je het ook eens van een ander:

"Gaza: Palestinians tortured, summarily killed by Hamas forces during 2014 conflict"
https://www.amnesty.org/en/latest/ne...2014-conflict/
Voor Atmosfeer is dat te oud nieuws. Dat telt niet meer.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2020, 17:44   #46
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.831
Standaard

Ach....de tijd gaat verder,de blikken richten zich op andere problemen.

Een eerste "goede beurt" maakte Israel tijdens de eerste golfoorlog (is het alweer bijna 3 decennia geleden.? ) toen de Israeli's(onder zware Amerikaanse druk weliswaar) niet prompt terugsloegen na een Iraakse provocatie (het afvuren van Scuds naar israel)..

Op deze manier bleef de Arabische component van de Anti-Saddam coalitie intact....

Verder waren wereldwijd de beelden te bezichtigen van palestijnen,zowel in de Gaza-strook als op de West-Bank die stonden te juichen en dansen op iedere "zegebericht" vanuit Bagdad ....


Die eerste oorlog was officieel om Koeweit maar de hoofdprijs voor bagdad was Saudi Arabie,en de Saudi's wisten dat heel goed en het Saudi "flutleger" van toen zou daar niks aan hebben kunnen doen.

DAAR en DAN is de "sympathie" voor de "Palestijnse zaak",in relatie tot het conflict met israel ook,beginnen verdampen....

De sterke positionering van Iran (en de onverzettelijke houding van israel tegenover Iran) is natuurlijk de huidige belangrijke factor.

Niet die "Palestijnen" die,op de keper beschouwd,eigenlijk niks voorstellen....

Laatst gewijzigd door kelt : 19 mei 2020 om 17:48.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2020, 12:13   #47
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.674
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Voor Atmosfeer is dat te oud nieuws. Dat telt niet meer.
Ik verdedig hamas niet . Het gaat juist niet om hamas.
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2020, 12:24   #48
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.674
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Mag dat niet? Op zijn minst heeft mijn mening wortels in de realiteit.
Uw mening is ersatz Calimero spelen voor de arme Palestijnen die lijden onder de gruwel van Israël.
En dat is volledig juist , dat is de realiteit.
De aantallen slachtoffers in Israel zijn verwaarloosbaar klein.
Citaat:
Ik heb Israël al regelmatig een staat genoemd opgericht met terreur, op de basis van medelijden en afkeur van terreur en genocide.
De doorsnee Israëli krijgt van mij evenveel sympathie als de doorsnee Palestijn. Bitter weinig zolang ik er geen voordeel aan doe, of die mensen niet ga beginnen rekenen tot "mijn" groep.
De kans dat een chassidische jood in de "mijn" groep komt is net een tikje groter als dat een trouwe moslim dat kan worden.
En dat heeft de maken met het feit dat Joden geen bekeringsplicht hebben.

En zelfs dat beetje is nog niet gebruikt. Woha, de wereld is echt wel begaan met de Palestijnse zaak.
kortom u waait gewoon mee met de sterkste of met de niet moslim partij.
De Palestijnen hebben zeker veel steun , de VS en Israel staan vaak alleen .

Citaat:
Kan, je "kan" ook 4 keer de euromillions op rij winnen. Blijkbaar willen de Israëli leiders het niet kunnen. En spelen ze "the great game" met betere kansberekeningen dan u.
En daarom is het een goede zaak wat Israel doet ?
Een crimineel die het goed voor elkaar heeft moeten we steunen?
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2020, 12:38   #49
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.789
Standaard

Het verkneukeld in de handen wrijven over de situatie in Gaza is stuitend. Het is zo'n typische redenering van onderdrukkers. Je zorgt ervoor dat de situatie ergens onleefbaar is. En als daarop politiek verzet komt en ook geweld zeg je dat het hun schuld is want dat het terroristen zijn.


Probeer maar eens wat te maken van een gebied van 40 km op 6, afgesloten van de buurlanden en van scheepvaart.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.

Laatst gewijzigd door dalibor : 20 mei 2020 om 12:43.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2020, 13:10   #50
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Het verkneukeld in de handen wrijven over de situatie in Gaza is stuitend. Het is zo'n typische redenering van onderdrukkers. Je zorgt ervoor dat de situatie ergens onleefbaar is. En als daarop politiek verzet komt en ook geweld zeg je dat het hun schuld is want dat het terroristen zijn.


Probeer maar eens wat te maken van een gebied van 40 km op 6, afgesloten van de buurlanden en van scheepvaart.
Ga uw beklag doen bij Hamas en Co. Zij zijn verantwoordelijk voor wat er in Gaza gebeurt sinds zij een staatgreep pleegden in 2007 en Al Fatah verjoeg van de macht en de Strook alleen besturen, twee jaar nadat Israël de Joden uit de Strook heeft verdrongen (Disengagement Plan).

Voor de Gazaanse Palestijnen was het beter geweest dat Israël was gebleven in Gaza. Tienduizenden Palestijnen werkten in de landerijen en serres van de Joden. Nu hebben ze geen job meer en hebben ze niks.

Want Hamas helpt eigen volk, dwz alleen de Palestijnen die lid zijn van één van het dertien in een dozijn terreurorganisaties die de Strook 'rijk' is.
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2020, 13:13   #51
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.789
Standaard

Men heeft in de periode dat Fatah aan de macht was vanuit Israel het leven al moeilijk genoeg gemaakt. Dat er dan een reactie komt waarbij mensen zeggen 'als we onder een matige figuur al worden gekloot door Israel kunnen we net zo goed voor radicalen kiezen' is jammer maar niet onbegrijpelijk.

Je doet nu alsof onder Fatah goed werd samengewerkt. In lang vervlogen tijden onder Rabin en zo was dat het geval. Maar die is nadien door hardliners opgevolgd.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2020, 13:18   #52
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Men heeft in de periode dat Fatah aan de macht was vanuit Israel het leven al moeilijk genoeg gemaakt. Dat er dan een reactie komt waarbij mensen zeggen 'als we onder een matige figuur al worden gekloot door Israel kunnen we net zo goed voor radicalen kiezen' is jammer maar niet onbegrijpelijk.

Je doet nu alsof onder Fatah goed werd samengewerkt. In lang vervlogen tijden onder Rabin en zo was dat het geval. Maar die is nadien door hardliners opgevolgd.
Vraag eens aan jouw vrienden in Gaza wanneer ze gaan stoppen met raketten en mortiergranaten af te vuren naar willekeurige burgerdoelwitten in Israël.

Als ze daar mee ophouden verdampen de hardliners in Israël compleet in de stratosfeer.
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2020, 13:25   #53
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.674
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano Bekijk bericht
Dat is weer puur emo-getoeter.

Als ik die troelies van de paramilitaire formaties bekijk van Hamas, Islamitische Jihad en PFLP (om er maar een paar te noemen) die heel Gaza in gijzeling hebben genomen, hun regime afdwingen geïnspireerd door de sharia wetgeving, Palestijnen willekeurig arresteren, folteren en martelen in hun gevangenissen waar zelfs nog geen hond kan overleven, hun mensen willekeurig executeren zonder proces en rechtsgang, geen vrije pers, geen vrije meningsuiting, geen vrouwenrechten, geen homo-rechten enz... ja, dan begrijp ik wat je bedoelt met die 'arme' Palestijnen.

Onder het juk van Hamas en Co moeten leven is inderdaad geen pretje die dagelijkse terreur te verdragen van eigen volk.
Het is een feitelijke vaststelling : de slachtoffers zijn gewoon niet de Israeli's , die merken er bijna niets van. Het is niet hamas die zorgt voor zo veel rolstoelgebruikers in Gaza, voor de blokkade, voor zo veel dodelijke slachtoffers enz... Ook de niet -hulporganisaties zoals het IMF zeggen dat het Israelisch beleid de grootste boosdoener is.
En emoties spelen nu eenmaal een belangrijke rol in besluitvorming op alle niveau's, zeker in Israel .

Uw hele anti islam praatje doet niets af aan wat Israelis nu doen , bovendien noemt u zaken op die Israel ook doet zoals het zonder proces opsluiten van mensen , zelfs kinderen. Hamas is niet het grootste probleem voor de Gazanen, het is een probleem dat wel. Vandaar dat er ook protesten zijn door Gazanen tegen hamas.

Als we naar de feitelijke schade kijken van de afgelopen 20 jaar dan is het overduidelijk . Vandaar ook dat Israel het moet hebben van propagandisten die proberen recht te trekken wat krom is met grote praat over de geschiedenis en andere exotische principes. Schaamteloos wordt het leed van joden lang geleden ingezet om het huidige criminele gedrag van Israel te rechtvaardigen.

Voor de duidelijkheid , ik wens Israël geen kwaad toe , het heeft bestaansrecht , maar ik ben tegen verdere uitbreiding ten koste van anderen. De Israëlische regering kan wel degelijk een andere koers varen zonder haar bestaan te riskeren ! Steeds hoor ik hoe sterk Israël is militair gezien van dezelfde mensen die beweren dat de Palestijnen een gevaar zijn voor het voortbestaan van de staat Israël. Zo zou zou je ook kunnen claimen dat Luxemburg een gevaar is voor het voortbestaan van Rusland , dat is even geloofwaardig.

Het is geen oorlog meer daar , het is Israël die vecht tegen de consequenties van haar eigen beleid. Ik vind het niet vreemd dat Palestijnen juichen als Israel getroffen word, de conclusies die u daar aan verbind zijn hilarisch.

De steun aan Palestijnen is helemaal niet afgebrokkeld. Het zijn andere landen die zorgen voor voedsel voor het grootste deel van de gazanen, die wederopbouw proberen te bevorderen , en de plannen steunen waar Israel zich tegen verzet. Bijna de hele wereld is consequent tegen uitbreiding van Israël.
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2020, 13:41   #54
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano Bekijk bericht
Niet te snel.

Trouwens die 'Palestijnse gebieden' waar jij naar verwijst bestaan nog maar sinds 1967.

Daarvoor (1948-1967) waren de gebieden op de Westelijke Jordaanoever bezet en geannexeerd door Jordanië en de Gazastrook was bezet (niet geannexeerd) door Egypte.

En daarvoor was het Groot-Brittannië dat in 1917 jouw Palestijnse gebieden hadden veroverd die vier eeuwen lang bezet werden door het Ottomaanse Rijk (lees: Turkije).

Kortom: ik moet je misschien teleurstellen maar 'Palestijnen' hebben nooit soeverein gebied gehad. Ook al beweren ze van wel maar ze kunnen niks bewijzen.

In feite is het Israël dat de Palestijnen tot nog toe de meest soevereine gebieden hebben geschonken (Oslo 1994).
Joden hebben ook nooit een onafhankelijke staat gehad tot 1948. Dus Joden hebben dat recht maar Palestijnen niet?

Veel landen hebben Palestina als staat wel al erkend, binnen de grenzen van 1967. (toen Israël onder meer Oost-Jerusalem, de Westelijke Jordaanoever en Gaza inpalmde)

Ik begrijp ook niet goed wat de Israeli nu eigenlijk willen. Ze willen wel de Jordaanoever maar niet de mensen die er wonen. Netanyahu en co. willen geen 2 staten oplossing, maar ook geen één staat oplossing. (in die staat zouden de Palestijnen in de meerderheid zijn)
Wat willen ze dan wel?
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2020, 13:44   #55
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano Bekijk bericht
De Palestijnse 'kwestie' raakt stilaan uit de belangstelling. De interesse neem af terwijl vele naties hun donaties terugschroeven. En dat wordt er met de corona virus pandemie niet beter op.

De Saoedische schrijver Abdulhamed al-Ghobain gaf op 10 mei een interview met BBC Arabic TV waarin hij stelt dat het Saoedische publiek niet langer geïnteresseerd is in de Palestijnse zaak of Arabische belangen.

De Saoedische schrijver stelt dat de Palestijnen binnen de publieke opinie effectief hebben ‘verloren’ en niets hebben bijgedragen. Hij voegde eraan toe dat hun acties in het algemeen “worden beheerst door hun gevoel: waarmee de Saoedische regering en haar volk het kennelijk niet eens zijn.”‘

Ghobain zei verder:

Ik heb het over de publieke opinie. Er is een stortvloed [van meningen] tegen de Palestijnse zaak. Het is niet langer alleen publieke steun voor normalisatie en het opbouwen van banden met Israël. [Ons] publiek heeft zich in het algemeen tegen de Palestijnen gekeerd. Helaas hebben de Palestijnen verloren. De Palestijnen hebben niets bijgedragen. We kunnen zeggen dat het emotionele mensen zijn wiens gedrag wordt bepaald door hun gevoelens.

Ghobain vervolgde met uit te leggen dat het in het ‘strategische belang’ en ‘economische belang’ van Saoedi-Arabië is om met Israël het kanaal open te houden en de dialoog naar normalisatie voort te zetten en ‘echte betrekkingen met Israël te onderhouden’. “Israël is een vergevorderd land en we kunnen ervan profiteren. [Toen] Turkije betrekkingen met Israël aanging, boekte het grote vooruitgang“, zei hij.

Ghobain legde echter uit dat de Saoedische publieke opinie niet alleen niet geïnteresseerd is in de Palestijnse zaak, maar met de Arabische Liga ‘in het algemeen’, dat het toevoegen van deze houding gunstig is om ‘hun belangen te behartigen’ om banden met Israël aan te gaan.
U hebt een nieuwe bondgenoot, een nieuw vriendje. Een fraai exemplaar, de absolute alleenheerser heeft volgens de CIA een bekende criticus met de Amerikaanse nationaliteit op de Saudische ambassade in stukken laten snijden. En in Jemen wordt een genocide aangericht. SA is ook de bekendste geldschieter van IS, Al Quaida en dergelijke.

De Arabische liga is sterk verdeeld. Wat tegenwoordig vooral meespeelt is een nieuwe breuklijn, voor of tegen de moslim broeders. Dus heb je aan de ene kant Turkije en Qatar, en aan de andere kant SA en Egypte. Turkije en Qatar zijn tegenwoordig de sterkste aanhangers van de Palestijnse zaak.
De Ruskis en de Amerikanen spelen dubbel spel. Het is duidelijk dat de Amerikanen en de Saudi's (en uiteraard Israel) 2 handen op een buik zijn, anderzijds hebben ze nog een militaire basis in Qatar.
Rusland en Turkije clashen in Syrië en en Libië, maar proberen voor de rest wel een goede verstandhouding te behouden. Rusland heeft goede relaties met Israël maar steunt wel een Palestijnse staat. Ook wat Syrië en Iran betreft zijn er grote meningsverschillen.
Een recente ontwikkeling is dat SA en de Emiraten toenadering zoeken tot Assad. Dat zou hen ook dichter bij Rusland brengen en zelfs bij Iran. De nieuwe grote boeman is duidelijk Erdogan en Qatar. De leider van de Emiraten zou Assad miljarden aangeboden hebben als hij het vredesverdrag met Turkije zou schenden en de pro-Turkse rebellen zou aanvallen. Maar de Russen kwamen het te weten en er volgde een fikse ruzie met de Emiraten. De Russen proberen de boot in het midden te houden.
Toch is het niet zo dat SA of de Emiraten Israël steunen. Ze geven nog steeds geld aan Palestijnse vluchtelingen, en officieel steunen ze nog steeds de Palestijnen. Trump's plan werd zelfs door SA, Egypte en de Emiraten verworpen.

Laatst gewijzigd door tomm : 20 mei 2020 om 13:54.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2020, 13:47   #56
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.271
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Awel Tomm. Als de Palestijnen dan hetzelfde doen. Succesvolle terroristen zijn.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2020, 13:51   #57
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Steeds hoor ik hoe sterk Israël is militair gezien van dezelfde mensen die beweren dat de Palestijnen een gevaar zijn voor het voortbestaan van de staat Israël. Zo zou zou je ook kunnen claimen dat Luxemburg een gevaar is voor het voortbestaan van Rusland , dat is even geloofwaardig.
Typisch voor de critici van Israël en pamperaars van Palestijnse terroristen is dat ze het constantegevaar dat Israël bedreigt onderschatten dan wel minimaliseren (en sommigen zelfs vergoelijken).

En dan heb ik het niet eens over de Palestijnen. Alle paar jaren 'het gazon afrijden in Gaza' houdt het meer dan een dozijn terreurgroepen aldaar gekortwiekt.

Maar dan heb ik het over Iran dat de grootste sponsor is van het internationale terrorisme, aan de ontwikkeling van atoomwapens werkt met maar één doel: de Joodse staat van de kaart vegen.

Dan heb ik het over Libanon en Hezbollah, dat ca. 150.000 raketten heeft opgesteld richting Israël. Verleden jaar en eerder heeft Israël een tiental tunnels opgeblazen die vanuit Libanon de grens onderdoor op Israël uitgaven, stijl Hamas.

Dan heb ik het over Syrië waar al 9 jaar een burgeroorlog woest, gesteund door Rusland, Iran en Hezbollah (een een rist Palestijnse terreurgroepen).

Dan heb ik het over de hele Arabische wereld die in 1967 3 x NEEN van bezegelden in Khartoem uit 1967: geen erkenning, geen onderhandelingen en nooit vrede met Israël.

Dan heb ik het over Jordanië en Egypte die ondanks een vredesbestand met Israël nog steeds een bedreiging blijven vormen door hun wisselende leiders en stemmingen. Kijk maar terug toen bv. Morsi van de Moslim Broederschap even president was van Egypte. Op zijn programma stond bovenaan he opzeggen van het vredesakkoord met Israël. Gelukkig werd ie tijdig afgezet door Sisi.

Dan heb ik het bv over de Europese Unie, de Verenigde Naties (1 op 2 resoluties gaan over Israël), UNRWA (hulp aan Hamas en PFLP), UNESCO (islamisering van Joods erfgoed) enz. die een harde koers varen tegen Israël dat zich enkel gesteund weet door de VS.

Enz...
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2020, 13:58   #58
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano Bekijk bericht
Ga uw beklag doen bij Hamas en Co. Zij zijn verantwoordelijk voor wat er in Gaza gebeurt sinds zij een staatgreep pleegden in 2007 en Al Fatah verjoeg van de macht en de Strook alleen besturen, twee jaar nadat Israël de Joden uit de Strook heeft verdrongen (Disengagement Plan).

Voor de Gazaanse Palestijnen was het beter geweest dat Israël was gebleven in Gaza. Tienduizenden Palestijnen werkten in de landerijen en serres van de Joden. Nu hebben ze geen job meer en hebben ze niks.

Want Hamas helpt eigen volk, dwz alleen de Palestijnen die lid zijn van één van het dertien in een dozijn terreurorganisaties die de Strook 'rijk' is.
Maar wat nu in Gaza gebeurt is wel degelijk de verantwoordelijkheid van Israël, de bekende verdeel- en heersstrategie.
Israël eiste nieuwe verkiezingen, en iedereen wist dat hamas die ging winnen. Het was de bedoeling de PLO van Abbas te ondermijnen.
Toen ze Gaza verlieten, drong de PLO aan op een cöordinatie, maar Israel weigerde. Gevolg: Hamas nam de macht over, volstrekt voorspelbaar.
Hamas komt Netanyahu bijzonder goed uit. Omdat hij geen twee staten oplossing wil en de boel verder wil laten aanmodderen, hamas is daar het perfecte excuus voor.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2020, 14:09   #59
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Maar wat nu in Gaza gebeurt is wel degelijk de verantwoordelijkheid van Israël, de bekende verdeel- en heersstrategie.
Israël eiste nieuwe verkiezingen, en iedereen wist dat hamas die ging winnen. Het was de bedoeling de PLO van Abbas te ondermijnen.
Toen ze Gaza verlieten, drong de PLO aan op een cöordinatie, maar Israel weigerde. Gevolg: Hamas nam de macht over, volstrekt voorspelbaar.
Hamas komt Netanyahu bijzonder goed uit. Omdat hij geen twee staten oplossing wil en de boel verder wil laten aanmodderen, hamas is daar het perfecte excuus voor.
Jij verwijst terug naar de laatste parlementaire verkiezingen van 25 januari 2006 toen Hamas inderdaad won in Gaza én in Judea & Samaria aka de Westelijke Jordaanoever. Hamasleider Ismail Haniyeh werd zelfs korte tijd premier van de Palestijnse Autoriteit.

Welke rol Israël daarin heeft gespeeld is niet duidelijk. Wat jij zegt is louter speculatie uit anti-Israëlische bronnen.

Sinds 2006 is er veel veranderd. Ook de situatie aan de grond is veranderd. Het is daar dat ik op verder ga: vandaag.
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2020, 14:09   #60
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Awel Tomm. Als de Palestijnen dan hetzelfde doen. Succesvolle terroristen zijn.
Met geweld kunnen ze nooit winnen, want Israël is veel sterker en hun Arabische bondgenoten sterk verdeeld. Wat wel zou helpen is systematische aanvallen op de bezettingsmacht, om de kost van de bezetting hoog te houden.

Inzetten op diplomatieke overwinningen, zoals nu al gebeurt, is beter. Zo is Palestina lid geworden van het internationaal gerechtshof. Dat betekent dat Israëlische misdaden nu onderzocht kunnen worden.
Ze moeten ook proberen de Israëlische bevolking te laten inzien dat de huidige politiek uitzichtloos is. Daarbij helpen terroristische aanvallen op burgers geenszins.
Meer samenwerking met de Arabische en linkse partijen in Israël, en meer inzet op diplomatieke overwinningen. Het plan van Trump werd door heel de wereld afgekeurd, dat is een overwinning voor de Palestijnen. Het is duidelijk dat wat hij voorstelde (Israël ging er mee akkoord, maar eigenlijk gaat dat al te ver voor Netanyahu en co.) onaanvaardbaar is voor de rest van de wereld.
De publieke opinie in de EU en de VS is ook aan het veranderen, vooral jongeren aanvaarden de onrechtvaardigheid niet meer. Sanders (zelf een Jood, dus die kunnen ze niet van antisemitisme beschuldigen) wil Israël veel harder aanpakken, en als Biden z'n aanhangers wil overtuigen zal hij een deel van de standpunten van Sanders moeten overnemen. Zonder de VS is Israël helemaal niets.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be