Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 juli 2020, 06:09   #41
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dan lees je niet goed.
Een succesvolle en ietwat intelligente hardwerkende zelfstandige verdient heel goed zijn brood.
Er zijn echter anderen.

Al eens uitgerekend hoeveel een gewone herenkapper max kan hebben aan omzet, gedurende een maand?
Een herenkapper kan gemakkelijk 32 klanten / dag aan (15 minuten / klant.
Aan € 15 / klant is dat bruto 10000 euro / maand.

De herenkapper geeft aan dat ie maar 24 klanten / dag doet (20 minuten / klant.
Aan € 15 / klant is dat bruto 7500 euro / maand.


Bij kappers met afspraak gaat er normaal geen tijdstip verloren. En de meeste kappers dan geen kwartier op ne kop.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2020, 07:26   #42
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat betekent dat je de verhuurder in de hand betaalt. Zonder contract. Zonder waarborg.
Schering en inslag bij tijdelijk verhuur van een appartement. Waar ook.
Uiteraard zonder tussenkomst van een of ander immobiliënkantoor.
Waarom is dat dan 'in het zwart'?
Mijn ouders hebben lang een woning verhuurd zonder schriftelijk contract en zonder een waarborg te vragen.
Is daar dan wat mis mee?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2020, 07:28   #43
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Je bedoelt mensen die geen wcs willen kuisen?
Als iedereen WC's wil kuisen heeft iedereen een betaalbaar leven voor de boeg?
Straf....
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2020, 07:31   #44
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.049
Standaard

Het is eigenlijk onwezenlijk maar kappers kan je volgens mij klasseren onder de grootverdieners der zelfstandigen, vrije beroepen inbegrepen.
Vraag en aanbod zeker?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2020, 18:13   #45
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Neen. Hoeveel ? In het echt of volgens de boekhouding ?
Zijn maximale omzet zal niet zo ver gelegen zijn van het aantal kwartiertjes die hij open is, maal zijn tarief.
Ik peins niet dat die gasten veel knippen voor en na hun uren, tenzij bij de buurvrouwen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2020, 18:16   #46
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
En wat verdient een burger die naar een zelfstandig statuut wordt gelokt en die zich tevreden stelt met 8 uur per dag in een 5 dagen werkweek?
Daar weet ik niet veel van.
Ik weet wel hoeveel mijn heksie perfeksie verdiende in de periode dat zij zelfstandige verpleegster was, en slechts twee of drie dagen per week werkte, namelijk als de andere zelfstandige verpleegster die full time werkte, een dagje vrij wilde.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2020, 09:39   #47
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Als ik de reacties hier lees stel ik vast dat méér dan 90% van diegenen die reageren totaal geen benul hebben waarover het gaat, of hoe de belastingen ivm huren werken.

Vooreerst heeft het verhuren of bezitten van immo via een vennootschap niks te maken met het onderwerp van de discussie. In dat geval gaat het om een gewone handelsactiviteit.

Diegenen die denken dat verhuren onbelast kan zijn mis. Onroerend goed in privébezit wordt belast via de zo gezegde onroerende 'voorheffing'. Deze voorheffing is een effectieve belasting geworden van het ogenblik dat de gewesten deze mochten innen. (In de volksmond de grondbelasting)
Daarnaast wordt het (verhuur-)inkomen ook nog eens belast via de inkomstenbelasting. En dat is verschillend voor Enerzijds immo verhuurd voor handelsdoeleinden en privéverhuur of niet verhuurde eigendom.
Handelsdoeleinden: de effectief ontvangen huur, verminderd met onkostenforfait (=40%) word gewoon als inkomsten geteld bij de belastingaangifte.
Voor privé verhuurde immo en voor niet verhuurde immo geldt dezelfde regel. Daarvoor wordt een fictieve huurinkomst bij het belastbaar inkomen geteld. Of dat goed verhuurd of verpacht is, of ongebruikt zoals bv een vakantiewoning maakt geen verschil. Dat bedrag is gebaseerd op het KI. Dat si dus niet gelijk aan het KI. M.a.w. men gebruikt het KI om de fictieve huurinkomsten te berekenen. Tegnwoordig is dt ongeveer KIx1,8 (=indexatie)x1,4. Een KI van 1.000 euro betekent dus dat er 2.520 euro belastbaar inkomen bij je inkomstenbelasting zal komen. Ook voor de niet verhuurde eigendom zoals vakantiewoning, ofbv een geërfde immo die nog leeg staat met het oog op verkoop.

Praten over zwarte verhuur is dus dikke zever. Je garage, of zelfs gewoon je parkeerplaats buiten wordt altijd belast (grondbelasting+inkomstenbelasting). Ikzelf heb een stukje landbouwgrond waar boer gratis gebruik van mag maken. Toch betaal ik daarop jaarlijks grondbelasting en inkomstenbelastingen. Nochtans krijg ik van die boer 0,0 euro.

Een verandering van deze regels zou niet altijd nadelig zijn voor de eigenaar.
Niet verhuurd onroerend goed zou logischer wijze niet meer belast worden. Onkosten zouden effectief in mindering kunnen gebracht worden. Indien men correct zou zijn zou de grondbelasting afgeschaft moeten worden. Want dat is een dubbele belasting.

Voor zover ik in het verleden in de media las (de topicstarter gaf geen link naar het onderwerp) heeft de EU er problemen mee dat er een verschil is tussen belastingheffing op onroerend goed gelegen binnen onze landsgrenzen en buiten de landsgrenzen. Dat lijkt me ook correct. Europa beschermt eens te meer haar onderdanen. Bravo.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2020, 09:41   #48
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zijn maximale omzet zal niet zo ver gelegen zijn van het aantal kwartiertjes die hij open is, maal zijn tarief.
Ik peins niet dat die gasten veel knippen voor en na hun uren, tenzij bij de buurvrouwen.
Kappers? Bij mijn weten werden de kleine zelfstandige kappers belast op het potentieel aantal klanten en niet op hun echte omzet. Een soort forfaitaire belastingbasis.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2020, 09:50   #49
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Daar weet ik niet veel van.
Ik weet wel hoeveel mijn heksie perfeksie verdiende in de periode dat zij zelfstandige verpleegster was, en slechts twee of drie dagen per week werkte, namelijk als de andere zelfstandige verpleegster die full time werkte, een dagje vrij wilde.
Jaja, dat ken ik. Het brutoinkomen van een zelfstandige vergelijken met het belastbaar inkomen van een werknemer. En dan vergeten dat de werkgever van die werknemer al veel belastingen en sociale bijdragen betaald heeft die ten goede komen aan die werknemer via o.a. een hoger pensioen, ziekte-en ongevallenverzekering. En dus ook bij dat inkomen moeten geteld worden.

Ik weet waarover ik spreek na meer dan veertig jaar zelfstandige activiteit. Mijn vrouw heeft 45 jaren in loondienst gewerkt, en mijn (schoon-)kinderen werken ook in loondienst. Tel daarbij de ervaringen van mijn zelfstandige schoonouders. Ik kan dus vergelijken
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2020, 09:53   #50
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.804
Standaard

Citaat:
Nogal wat gepensioneerde zelfstandigen halen wat extra inkomsten uit verhuur van woning(en).
En zetten daardoor een opwaartse druk op vastgoed ten nadele van jonge mensen die hun eerste woning zoeken.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2020, 09:59   #51
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Als ik de reacties hier lees stel ik vast dat méér dan 90% van diegenen die reageren totaal geen benul hebben waarover het gaat, of hoe de belastingen ivm huren werken.

Vooreerst heeft het verhuren of bezitten van immo via een vennootschap niks te maken met het onderwerp van de discussie. In dat geval gaat het om een gewone handelsactiviteit.

Diegenen die denken dat verhuren onbelast kan zijn mis. Onroerend goed in privébezit wordt belast via de zo gezegde onroerende 'voorheffing'. Deze voorheffing is een effectieve belasting geworden van het ogenblik dat de gewesten deze mochten innen. (In de volksmond de grondbelasting)
Daarnaast wordt het (verhuur-)inkomen ook nog eens belast via de inkomstenbelasting. En dat is verschillend voor Enerzijds immo verhuurd voor handelsdoeleinden en privéverhuur of niet verhuurde eigendom.
Handelsdoeleinden: de effectief ontvangen huur, verminderd met onkostenforfait (=40%) word gewoon als inkomsten geteld bij de belastingaangifte.
Voor privé verhuurde immo en voor niet verhuurde immo geldt dezelfde regel. Daarvoor wordt een fictieve huurinkomst bij het belastbaar inkomen geteld. Of dat goed verhuurd of verpacht is, of ongebruikt zoals bv een vakantiewoning maakt geen verschil. Dat bedrag is gebaseerd op het KI. Dat si dus niet gelijk aan het KI. M.a.w. men gebruikt het KI om de fictieve huurinkomsten te berekenen. Tegnwoordig is dt ongeveer KIx1,8 (=indexatie)x1,4. Een KI van 1.000 euro betekent dus dat er 2.520 euro belastbaar inkomen bij je inkomstenbelasting zal komen. Ook voor de niet verhuurde eigendom zoals vakantiewoning, ofbv een geërfde immo die nog leeg staat met het oog op verkoop.

Praten over zwarte verhuur is dus dikke zever. Je garage, of zelfs gewoon je parkeerplaats buiten wordt altijd belast (grondbelasting+inkomstenbelasting). Ikzelf heb een stukje landbouwgrond waar boer gratis gebruik van mag maken. Toch betaal ik daarop jaarlijks grondbelasting en inkomstenbelastingen. Nochtans krijg ik van die boer 0,0 euro.

Een verandering van deze regels zou niet altijd nadelig zijn voor de eigenaar.
Niet verhuurd onroerend goed zou logischer wijze niet meer belast worden. Onkosten zouden effectief in mindering kunnen gebracht worden. Indien men correct zou zijn zou de grondbelasting afgeschaft moeten worden. Want dat is een dubbele belasting.

Voor zover ik in het verleden in de media las (de topicstarter gaf geen link naar het onderwerp) heeft de EU er problemen mee dat er een verschil is tussen belastingheffing op onroerend goed gelegen binnen onze landsgrenzen en buiten de landsgrenzen. Dat lijkt me ook correct. Europa beschermt eens te meer haar onderdanen. Bravo.
De ‘onroerende voorheffing’ is via de Opcentiemen een verdoken Gemeente- en Provinciebelasting.
Afschaffen en vervangen door specifieke transparante belasting.
__________________
Ben ik ‘uw volk’?
https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=10
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2020, 11:20   #52
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Als ik de reacties hier lees stel ik vast dat méér dan 90% van diegenen die reageren totaal geen benul hebben waarover het gaat, of hoe de belastingen ivm huren werken.

Vooreerst heeft het verhuren of bezitten van immo via een vennootschap niks te maken met het onderwerp van de discussie. In dat geval gaat het om een gewone handelsactiviteit.

Diegenen die denken dat verhuren onbelast kan zijn mis. Onroerend goed in privébezit wordt belast via de zo gezegde onroerende 'voorheffing'. Deze voorheffing is een effectieve belasting geworden van het ogenblik dat de gewesten deze mochten innen. (In de volksmond de grondbelasting)
Daarnaast wordt het (verhuur-)inkomen ook nog eens belast via de inkomstenbelasting. En dat is verschillend voor Enerzijds immo verhuurd voor handelsdoeleinden en privéverhuur of niet verhuurde eigendom.
Handelsdoeleinden: de effectief ontvangen huur, verminderd met onkostenforfait (=40%) word gewoon als inkomsten geteld bij de belastingaangifte.
Voor privé verhuurde immo en voor niet verhuurde immo geldt dezelfde regel. Daarvoor wordt een fictieve huurinkomst bij het belastbaar inkomen geteld. Of dat goed verhuurd of verpacht is, of ongebruikt zoals bv een vakantiewoning maakt geen verschil. Dat bedrag is gebaseerd op het KI. Dat si dus niet gelijk aan het KI. M.a.w. men gebruikt het KI om de fictieve huurinkomsten te berekenen. Tegnwoordig is dt ongeveer KIx1,8 (=indexatie)x1,4. Een KI van 1.000 euro betekent dus dat er 2.520 euro belastbaar inkomen bij je inkomstenbelasting zal komen. Ook voor de niet verhuurde eigendom zoals vakantiewoning, ofbv een geërfde immo die nog leeg staat met het oog op verkoop.

Praten over zwarte verhuur is dus dikke zever. Je garage, of zelfs gewoon je parkeerplaats buiten wordt altijd belast (grondbelasting+inkomstenbelasting). Ikzelf heb een stukje landbouwgrond waar boer gratis gebruik van mag maken. Toch betaal ik daarop jaarlijks grondbelasting en inkomstenbelastingen. Nochtans krijg ik van die boer 0,0 euro.

Een verandering van deze regels zou niet altijd nadelig zijn voor de eigenaar.
Niet verhuurd onroerend goed zou logischer wijze niet meer belast worden. Onkosten zouden effectief in mindering kunnen gebracht worden. Indien men correct zou zijn zou de grondbelasting afgeschaft moeten worden. Want dat is een dubbele belasting.

Voor zover ik in het verleden in de media las (de topicstarter gaf geen link naar het onderwerp) heeft de EU er problemen mee dat er een verschil is tussen belastingheffing op onroerend goed gelegen binnen onze landsgrenzen en buiten de landsgrenzen. Dat lijkt me ook correct. Europa beschermt eens te meer haar onderdanen. Bravo.

Volledig correct.

Bij privé verhuur worden de huurinkomsten inderdaad belast via de gewone inkomstenbelasting.

De belastbare basis (= het bedrag waarop de huurinkomsten worden berekend) vertrekt inderdaad vanuit het KI en niet vanuit de werkelijke huurinkomsten.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be