Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Bekijk resultaten enquête: Laat u zich bij de aankoop van een product of dienst (ook) leiden door milieunormen?
Ja, altijd, bij bijna iedere aankoop zoek ik het meest omgevingsrespecterende alternatief. 2 11,76%
Soms. 12 70,59%
Eerder zelden. 3 17,65%
Enkel bij kleine en terugkerende aankopen zoals voeding. 0 0%
Enkel bij grote aankopen, vb. auto, electrische apparaten, energieleverancier, ... 1 5,88%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 17. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 februari 2008, 17:56   #41
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door André de Hollander Bekijk bericht
Ik las het als: milieu onvriendelijke producten zijn meestal ongezonde producten.
Wel, ook in die interpretatie vraag ik: bron?

Citaat:
En daar heb ik dan zelf nog bij bedacht dat die bewering in ieder geval klopt als je indirect ook meetelt.
Ik zou graag eens zo'n meetelling berekend zien voor een aantal produkten. Tot dan ga ik er van uit dat die 'meestal' niet gestaafd is.
Dat is waar mijn vraag naar een bron concreet op neerkomt.
Dat is geen 'verzieken van de draad' (je eerste post) of 'al wat iemand zegt hopeloos benedenmaats vinden' (zoals Groentje-18 zei).

Laatst gewijzigd door Stratcat : 28 februari 2008 om 17:58.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2008, 19:44   #42
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
de impact die dat product bij productie, consumptie of wegwerp heeft op het milieu (en/of met uw gezondheid - deze gaan meestal samen)
Die "met uw gezondheid" moet dus "op uw gezondheid zijn". En daar het om de impact in het algemeen gaat, kan het zowel negatief als positief gezien worden.
Ik had daarbij bv. printers in gedachten. In heel wat van die dingen worden giftige stoffen verwerkt, terwijl ze jaren in je huis staan en je nu en dan wel eens in aanraking kan komen met die giftige stoffen, bovendien zijn ze ook schadelijk voor het milieu. Te meer bij bv. laserprinters die dan ook nog eens fijnstofdeeltjes uitscheiden, wat ook een negatieve impact heeft op de gezondheid van je zelf, en ook slecht is voor ons milieu.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2008, 23:33   #43
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Die "met uw gezondheid" moet dus "op uw gezondheid zijn". En daar het om de impact in het algemeen gaat, kan het zowel negatief als positief gezien worden.
Ik had daarbij bv. printers in gedachten. In heel wat van die dingen worden giftige stoffen verwerkt, terwijl ze jaren in je huis staan en je nu en dan wel eens in aanraking kan komen met die giftige stoffen, bovendien zijn ze ook schadelijk voor het milieu. Te meer bij bv. laserprinters die dan ook nog eens fijnstofdeeltjes uitscheiden, wat ook een negatieve impact heeft op de gezondheid van je zelf, en ook slecht is voor ons milieu.
OK. Ik heb een 5 jaar oude inktjetprinter. Ik heb die nodig voor mijn werk. Als ik die moet vervangen wordt het misschien een laserprinter. Slechte keuze? (prijs/kwaliteit/milieu/gezondheid)
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 februari 2008, 04:57   #44
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat Bekijk bericht
OK. Ik heb een 5 jaar oude inktjetprinter. Ik heb die nodig voor mijn werk. Als ik die moet vervangen wordt het misschien een laserprinter. Slechte keuze? (prijs/kwaliteit/milieu/gezondheid)
Ik kan je enkel vertellen dat je voor de inktpatronen hier kan kijken welke het milieuvriendelijkst zijn:
http://www.milieukoopwijzer.be/kantoor/toner/index.php

De milieuvriendelijkste patronen (van Carylon) zijn in dit geval ook degene die het minste fijnstof uitstoten en waar het minste schadelijke stoffen in verwerkt zijn, dus op dat gebied de gezondste. Ze hebben het der Blauen Engel-label.

Hier kan je ook zoeken welke printers voldoen aan de normen voor dit label:
http://www.blauer-engel.de/englisch/...auer_engel.htm

Wat betreft de prijs reken je best uit hoeveel het je kost per pagina voor een laser- of een inktjetprinter. Kijk hierbij ook naar de prijzen van de inkt om verrassingen achteraf te vermijden (Lexmark heeft bv heel goedkope printers maar heel dure inkt). Wat voor jou het goedkoopste is is afhankelijk van hoeveel je de printer gebruikt.
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 29 februari 2008 om 05:07.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be