Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 februari 2008, 13:03   #1
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard drijvende vuilnisbelten

Citaat:
Twee drijvende vuilnisbelten ontdekt in Stille Oceaan
Oceanografen hebben in de Stille Oceaan twee drijvende 'vuilnisbelten' gelokaliseerd, elk ter grootte van de Verenigde Staten. De drijvende troep bestaat volgens de wetenschappers voor het grootste deel uit plastic, gaande van voetballen tot kapotte kajaks, legoblokjes en allerhande verpakkingsmateriaal.

Zeestromingen houden het afval bij elkaar. "We gaan er van uit dat ze zo'n 100 miljoen ton afval bevatten", schat Charles Moore. (belga/ka)
http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetensc...e-Oceaan.dhtml
Klinkt veel, maar men heeft daar dan ook lang gestort.

Dit opruimen is technisch niet moeilijk, maar de vraag is wel; wie gaat dat betalen.
of gaat men wachten tot het eilanden zijn geworden en er dan op gaan wonen?.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2008, 01:08   #2
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dit opruimen is technisch niet moeilijk, maar de vraag is wel; wie gaat dat betalen.
Eén of andere slimme entrepreneur die daar geld aan denkt te kunnen verdienen?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2008, 01:45   #3
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Eén of andere slimme entrepreneur die daar geld aan denkt te kunnen verdienen?
En wie gaat die entrepreneur betalen? Het zijn internationale wateren, er is geen enkel land dat de rekening zal willen betalen.

Het is spijtig genoeg niet alleen de Stille Oceaan, in het midden van de Atlantische Oceaan schijnt er ook zo'n drijvend stort te zijn.
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2008, 03:44   #4
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
En wie gaat die entrepreneur betalen? Het zijn internationale wateren, er is geen enkel land dat de rekening zal willen betalen.

Het is spijtig genoeg niet alleen de Stille Oceaan, in het midden van de Atlantische Oceaan schijnt er ook zo'n drijvend stort te zijn.
Ik denk dat je mij niet goed begrepen hebt.

Als ik schrijf "een slimme entrepreneur" dan bedoel ik iemand die dat afval als grondstof voor het één of het ander gebruikt en daar winst uit haalt.

Ik bedoel geen stevig gesubsidiëerde staatsmagnaat die op kosten van de belastingsbetaler afval ergens gaat weghalen om het dan ergens anders te dumpen.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2008, 05:43   #5
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.837
Standaard

Als men gerechtelijke- en militaire middelen inzet om schepen die olie lozen in internationale wateren op te sporen,en de rederij en de kapitein nadien ervoor kan aanpakken,dan moet dat zeker kunnen voor deze sluikstorters....


In ieder geval,de hoofdverdachten zijn de commerciele scheepsvaart ,en eventuele maffia-figuren die doelbewust afval ergens ter zee...euh.....herpositioneren.....(van het type die een tijdje in Afrika en de Donau-delta van Roemenie aan de slag zijn geweest...)

Als dit geen jobke is voor de VN,dan weet ik het niet meer,ik kan me niet voorstellen dat er VN-leden tegen een harde aanpak van dergelijke praktijken kunnen zijn....Het moet GELD kosten,zuig de verantwoordelijke reders leeg,leg de betrapte schepen een paar weken aan de ketting,zo roei je dergelijke misdaad uit....

De kans dat militaire organisaties hier een hand in hebben lijkt me zeer gering,In de allergrootste marine op deze planeet,de US-Navy,is storten al decennia ten strengste verboden,en de schepen zijn uitgerust om inert afval te verkleinen en mee te nemen.

Laatst gewijzigd door kelt : 7 februari 2008 om 05:43.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2008, 07:51   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.290
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De kans dat militaire organisaties hier een hand in hebben lijkt me zeer gering,In de allergrootste marine op deze planeet,de US-Navy,is storten al decennia ten strengste verboden,en de schepen zijn uitgerust om inert afval te verkleinen en mee te nemen.
Klopt, de US navy heeft in WO II geleerd dat elk stuk drijvend afval voor hen dodelijk kan zijn.
Japanse vissersbootjes die toevallig een VS onderzeer's afval zak vonden konden met plezier rapporteren dat ze dat gevonden hadden.

Minstens 4 US onderzeeërs hebben zo hun doodvonnis getekend. 'k ga de namen eens opvragen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2008, 09:25   #7
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Ik denk dat je mij niet goed begrepen hebt.

Als ik schrijf "een slimme entrepreneur" dan bedoel ik iemand die dat afval als grondstof voor het één of het ander gebruikt en daar winst uit haalt.

Ik bedoel geen stevig gesubsidiëerde staatsmagnaat die op kosten van de belastingsbetaler afval ergens gaat weghalen om het dan ergens anders te dumpen.
Ik denk niet dat het opruimen van die vuilbelten ooit een ander rendement zullen hebben dat wat betaald word door de VN.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2008, 09:40   #8
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Als men gerechtelijke- en militaire middelen inzet om schepen die olie lozen in internationale wateren op te sporen,en de rederij en de kapitein nadien ervoor kan aanpakken,dan moet dat zeker kunnen voor deze sluikstorters....


In ieder geval,de hoofdverdachten zijn de commerciele scheepsvaart ,en eventuele maffia-figuren die doelbewust afval ergens ter zee...euh.....herpositioneren.....(van het type die een tijdje in Afrika en de Donau-delta van Roemenie aan de slag zijn geweest...)

Als dit geen jobke is voor de VN,dan weet ik het niet meer,ik kan me niet voorstellen dat er VN-leden tegen een harde aanpak van dergelijke praktijken kunnen zijn....Het moet GELD kosten,zuig de verantwoordelijke reders leeg,leg de betrapte schepen een paar weken aan de ketting,zo roei je dergelijke misdaad uit....

De kans dat militaire organisaties hier een hand in hebben lijkt me zeer gering,In de allergrootste marine op deze planeet,de US-Navy,is storten al decennia ten strengste verboden,en de schepen zijn uitgerust om inert afval te verkleinen en mee te nemen.
Het gaat hier zelfs niet om illegaal stort, maar legaal vergunde stortingen, waarvan men de gevolgen heeft onderschat.

Tot begin jaar 90 van vorige eeuw was het storten van vuil in zee toegelaten, als het maar afzonk.

Vaak waren dat zelfs schepen die speciaal gebouw waren om te gaan storten in het midden van de oceanen. De slijtschepen werkten namelijk niet alleen in de baggersector, maar ook in de afvalsector.

Men weet dus maar al te goed waar dat vuil vandaan komt en wie het er heeft gestort. Er werden namelijke internationale vergunningen voor uitgegeven door de VN. De verantwoordelijk is dus de VN zelf.

En zoals te verwachten, weten weining mensen wat er in vorige eeuw eigenlijk allemaal toegelaten was en in sommige gevallen zelfs verplicht was.

Zo heeft Belgie zelf nog 4 verbrandingschepen en 5 stortschepen in dienst gehad voor meer dan 30 jaar.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2008, 14:08   #9
Thomas-
Parlementslid
 
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
Standaard

Volgens Greenpeace ziet het er ongeveer zo uit:

Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2008, 17:29   #10
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Ik vraag me af... Als door de opwarming van de aarde de zeestromingen veranderen, wat zijn dan de gevolgen voor die drijvende vuilnisbelten? Stel je voor dat die door veranderde zeestromingen ergens op de één of andere kust terechtkomen.
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2008, 17:40   #11
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Ik vraag me af... Als door de opwarming van de aarde de zeestromingen veranderen, wat zijn dan de gevolgen voor die drijvende vuilnisbelten? Stel je voor dat die door veranderde zeestromingen ergens op de één of andere kust terechtkomen.
Dan gaat men internationaal inzamelingen houden om die kusten te zuiveren en gaan de landen allemaal ook een storting doen om hun goede wil te laten zien.


Maar ik verwacht eerder dat de één of andere multinationaal er brood in zal zien en bij de VN zal gaan lobby-en om betaald te worden voor het opruimen van de rommel die ze zelf jaren geleden daar gedumpt heeft met een VN vergunning.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2008, 18:50   #12
Thomas-
Parlementslid
 
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Eén of andere slimme entrepreneur die daar geld aan denkt te kunnen verdienen?
Moest men bv die plastic op een economische manier kunnen omzetten naar olie zou daar wel geld mee te verdienen zijn..
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2008, 20:41   #13
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Volgens Greenpeace ziet het er ongeveer zo uit:

Hoe komt het dat men dit nu pas weet?
Die vlekken moeten toch te zien zijn op sattellietfoto's, en door iedereen wereldwijd te zien op google earth?
Of wist men het wel al langer?

Plastic kan volledig opgelost worden door er maïszetmeel aan toe te voegen (liefst eerst het afval aan land halen natuurlijk ), op de één of andere manier. Dixit een NGC programma dat ik ooit keek. Maar maïs is natuurlijk voedsel ...

Kan men plastic niet opnieuw gebruiken om er olie van te maken? Of het anderszins te recylceren? Ik denk iig dat we niet meer zo ver van het tijdperk verwijderd zijn waarin ook dat economisch rendabel is. Binnen enkele jaren wordt er nog gevochten om plastic afval.
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 7 februari 2008 om 20:42.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2008, 21:26   #14
Thomas-
Parlementslid
 
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Hoe komt het dat men dit nu pas weet?
Die vlekken moeten toch te zien zijn op sattellietfoto's, en door iedereen wereldwijd te zien op google earth?
Of wist men het wel al langer?
Ja, dat er op die plaatsen veel vuilnis rond drijft is al vrij lang bekend.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2008, 15:01   #15
Kazan
Minister-President
 
Kazan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.730
Standaard

Die vuilnisbelt opruimen is nutteloos.
Dweilen met de kraan open.
Eerst moet men de kraan zien dicht te draaien en dan pas moeten we ons bezig houden met de grote kuis.

PS @ Jantje: Mooie avatar

Laatst gewijzigd door Kazan : 8 februari 2008 om 15:03.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2008, 15:36   #16
jules
Staatssecretaris
 
jules's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 oktober 2003
Locatie: Antwerpen en zo
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Moest men bv die plastic op een economische manier kunnen omzetten naar olie zou daar wel geld mee te verdienen zijn..

Belgisch plastic uit PMD wordt op een rendabele manier hersmolten en zo gerecycleerd.
Plasticafval kan dus rendabel zijn.
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2008, 17:07   #17
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Hoe komt het dat men dit nu pas weet?
Die vlekken moeten toch te zien zijn op sattellietfoto's, en door iedereen wereldwijd te zien op google earth?
Of wist men het wel al langer?
Dit weet men al jaaaaaaaaaren, maar het was een nieuwsluwe week dus komt het nog eens in de aandacht.
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2008, 10:44   #18
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.837
Standaard

In ieder geval,het moet door statistisch onderzoek vast te stellen zijn waar de grootste hoop afval vandaan kwam.....(of het bijvoorbeeld vooral om stortingen van bepaalde afkomst gaat)

Met dergelijke cijfers (en bijpassende perscampagne) kan het kostenplaatje voor opruiming dan toegewezen worden...


Verleden jaar werden op NGC een aantal documentaires getoond van expedities geleid door de zoon van wijlen J.Cousteau.daarbij werd minstens een eiland getoond waarop een onvoorstelbare hoop plastiek rommel voorkwam...(het favo-nestmateriaal van de zeevogels ondertussen... )


Eigenlijk mogen we blij zijn met die "concentrerende" zeestromingen,we weten tenminste ongeveer waar dioe rotzooi zit...

Laatst gewijzigd door kelt : 9 februari 2008 om 10:45.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2008, 11:24   #19
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
In ieder geval,het moet door statistisch onderzoek vast te stellen zijn waar de grootste hoop afval vandaan kwam.....(of het bijvoorbeeld vooral om stortingen van bepaalde afkomst gaat)

Met dergelijke cijfers (en bijpassende perscampagne) kan het kostenplaatje voor opruiming dan toegewezen worden...


Verleden jaar werden op NGC een aantal documentaires getoond van expedities geleid door de zoon van wijlen J.Cousteau.daarbij werd minstens een eiland getoond waarop een onvoorstelbare hoop plastiek rommel voorkwam...(het favo-nestmateriaal van de zeevogels ondertussen... )


Eigenlijk mogen we blij zijn met die "concentrerende" zeestromingen,we weten tenminste ongeveer waar dioe rotzooi zit...
Men moet dat zelfs niet onderzoeken, een blik in de papieren is voldoende om te weten dat de USA, Japan, Australie en Europa de grootste dumpers zijn geweest van die drijvende vuilnisbelden.

De andere waren zelfs gewoon nog niet voldoende economisch ontwikkeld om er ook maar iets mee te maken te hebben.

Trouwens als je moest weten wat er in de vorige eeuw allemaal in zee werd gedumpt, dan zou je gewoon beginnen kotsen bij het zien van een zeevis op je bord.

Ik heb zelf 3 maanden verplicht gediend op een stortsplijtschip en ik kan je verzekeren dat het echt niet alleen om plastiek of huishoudelijk afval ging.

Sommige vatten moesten zelfs in speciaal ontworpen en bekleedde containers zitten en met container en al gedumpt worden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be