Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 december 2018, 10:45   #361
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Met de waarde van het geld is het juist omgekeerd.
Juist, maar niet in dezelfde mate als de beurs. Vandaar dat mensen die gewoon geld op een spaarboekje laten staan, niet van de slimsten zijn. Tenzij ze dat geld snel nodig hebben voor het een of het ander
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2018, 18:59   #362
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.789
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
voor het eerst in een jaar of vier, vijf ga ik met verlies afsluiten (tenzij er maandag nog zotte dingen gebeuren): -1.5%

Over dezelfde tijd gezien daalde de BEL20 met 20%, NY met 7%, DAX met 18%,...

Dus ik klop sowieso weeral de beurs. Alleen heb ik wel verlies te pakken deze keer
Same here. Bij mij is het zelfs rond 5%. En dat is hoofdzakelijk toe te schrijven aan Mithra Pharmaceuticals dat, zonder duidelijk aanwijsbare bedrijfseconomische reden enkele dagen na elkaar zakte tot zelfs -42 %. Een zuivere lemming-paniek. Ondertussen gaat het weer de andere (positieve) richting uit. Als je belegt in aandelen moet je wel psychisch tegen een stoot kunnen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2018, 19:44   #363
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.585
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Met de waarde van het geld is het juist omgekeerd.
De centrale banken zijn dan ook pas gelukkig bij een inflatie van rond de 2%, dus logisch dat geld steeds in waarde daalt. Het maakt gewoon deel uit van het systeem.
Maar de beurs zijn aandelen, weliswaar met geld betaalt, maar geen geld. Evenals goud, grond, huizen, schilderijen... geen geld zijn.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2018, 19:45   #364
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.585
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
Juist, maar niet in dezelfde mate als de beurs. Vandaar dat mensen die gewoon geld op een spaarboekje laten staan, niet van de slimsten zijn. Tenzij ze dat geld snel nodig hebben voor het een of het ander
Maar ze slapen misschien wel het beste
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2018, 19:48   #365
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
De centrale banken zijn dan ook pas gelukkig bij een inflatie van rond de 2%, dus logisch dat geld steeds in waarde daalt. Het maakt gewoon deel uit van het systeem.
Maar de beurs zijn aandelen, weliswaar met geld betaalt, maar geen geld. Evenals goud, grond, huizen, schilderijen... geen geld zijn.
Ja zolang je je aandelen niet te gelde maakt heb je niks, nougabollen.

Daarom ook dat ik altijd moet lachen als er in de gazet staat: xxx miljard verloren op beurs.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2018, 19:55   #366
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.789
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
De centrale banken zijn dan ook pas gelukkig bij een inflatie van rond de 2%, dus logisch dat geld steeds in waarde daalt. Het maakt gewoon deel uit van het systeem.
Maar de beurs zijn aandelen, weliswaar met geld betaalt, maar geen geld. Evenals goud, grond, huizen, schilderijen... geen geld zijn.
Inderdaad. Het komt er op aan dat je jezelf er rekenschap van geeft dat je met de aankoop van aandelen geld betaalt voor de fractionele eigendom van een onderneming. Nog niet zo lang geleden drukte Kurt Van Steelandt (journalist/analyst bij De Tijd het uit als volgt: Beleg niet "op de Beurs" maar in aandelen. Ik zou het nog beter gevonden hebben indien hij had geschreven "Beleg niet op de Beurs maar in ondernemingen".

Dat impliceert dat je als belegger je huiswerk moet maken en die ondernemingen grondig moet leren kennen en volgen. Wie wat afweet van jaarrekening-analyse heeft hier natuurlijk wel een voordeel.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2018, 19:57   #367
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.585
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja zolang je je aandelen niet te gelde maakt heb je niks, nougabollen.

Daarom ook dat ik altijd moet lachen als er in de gazet staat: xxx miljard verloren op beurs.
Geld is nu eenmaal de manier bij uitstek om dingen (niet alleen aandelen, zowat alles) te verhandelen.
Maar als het slecht gaat met de beurs, dan zal er minder geld naar de economie vloeien. Daarom dat deze xxx miljard toch wel een zekere betekenis hebben.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2018, 19:58   #368
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.789
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja zolang je je aandelen niet te gelde maakt heb je niks, nougabollen.

Daarom ook dat ik altijd moet lachen als er in de gazet staat: xxx miljard verloren op beurs.
Dat is inderdaad zo. Beurskoersen zijn door psychologie sterk beïnvloede waarderingen van ondernemingen. En die beurswaarderingen wijken soms sterk af van de werkelijke intrinsieke waarde.

Laatst gewijzigd door quercus : 29 december 2018 om 19:59.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2018, 20:04   #369
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Geld is nu eenmaal de manier bij uitstek om dingen (niet alleen aandelen, zowat alles) te verhandelen.
Maar als het slecht gaat met de beurs, dan zal er minder geld naar de economie vloeien. Daarom dat deze xxx miljard toch wel een zekere betekenis hebben.
Een zekere betekenis wel, maar zeer beperkt.

De schommelingen zijn voornamelijk te wijten aan bubble bedrijven zoals Amazon, facebook, Google, Apple, Microsoft, Tesla etc. De solide bedrijven hebben daar weinig last van.

Tenzij er een crash komt uiteraard en dan stort het helemaal in.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2018, 20:04   #370
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.585
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Inderdaad. Het komt er op aan dat je jezelf er rekenschap van geeft dat je met de aankoop van aandelen geld betaalt voor de fractionele eigendom van een onderneming. Nog niet zo lang geleden drukte Kurt Van Steelandt (journalist/analyst bij De Tijd het uit als volgt: Beleg niet "op de Beurs" maar in aandelen. Ik zou het nog beter gevonden hebben indien hij had geschreven "Beleg niet op de Beurs maar in ondernemingen".

Dat impliceert dat je als belegger je huiswerk moet maken en die ondernemingen grondig moet leren kennen en volgen. Wie wat afweet van jaarrekening-analyse heeft hier natuurlijk wel een voordeel.
Die heeft een stapje voor. Maar men moet wel de kennis hebben, en men moet er wel voor gemotiveerd zijn.
Ikzelf volg bvb blindelings de portefeuille van De Belegger (zoals ne hoop anderen, trouwens ook). Men moet dan wel op de kennis van anderen betrouwen. Het 2018 resultaat was trouwens ongeveer -10%, dus, gezien de capriolen van de beurs, niet heel slecht, maar zeker ook niet heel goed.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2018, 20:08   #371
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.585
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Een zekere betekenis wel, maar zeer beperkt.

De schommelingen zijn voornamelijk te wijten aan bubble bedrijven zoals Amazon, facebook, Google, Apple, Microsoft, Tesla etc. De solide bedrijven hebben daar weinig last van.

Tenzij er een crash komt uiteraard en dan stort het helemaal in.
Daar zullen wel studies van bestaan, hoeveel procent van de beurswinsten uiteindelijk in de economie terecht komen.
Vroeger bestond er zo (nu misschien nog, weet het niet) een correlatie tussen de beurs en de prijs van appartementen aan de kust.
En bij een crash, zal inderdaad, iedereen zijn beurs wel dichthouden.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2018, 10:21   #372
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
voor het eerst in een jaar of vier, vijf ga ik met verlies afsluiten (tenzij er maandag nog zotte dingen gebeuren): -1.5%

Over dezelfde tijd gezien daalde de BEL20 met 20%, NY met 7%, DAX met 18%,...

Dus ik klop sowieso weeral de beurs. Alleen heb ik wel verlies te pakken deze keer
nie mogelijk. Ze zijn het gat nog aan het dichtrijden: -0.7% voor de moment. Als Tesla en de amerikanen nog eens een efforke doen deze namiddag, ga ik nog in het groen afsluiten
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2018, 11:59   #373
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

haha! -0.19% voor de portefeuille voor dit jaar op dit moment! En de futures voor de usa staan groen. Ik ga toch nog in het groen eindigen
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2019, 20:14   #374
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Welke waarden en indexen gaan het meeste koersschommeling ondervinden bij het zeker worden van een No Deal Brexit?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2019, 14:20   #375
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Welke waarden en indexen gaan het meeste koersschommeling ondervinden bij het zeker worden van een No Deal Brexit?
Het pond zou nog een klop erbij moeten krijgen versus de dollar.
Wat nog meer? Banken?
Import firma's? Welke?

-------

TUI stortte 10% in na de Boeing crashes en ik stapte in long. Dat zit blijkbaar wel goed.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2019, 21:50   #376
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ge neemt uw speelportefieulle nogal serieus.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2019, 08:40   #377
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.678
Standaard

Een tijdje geleden dacht ik eraan om Umicore te kopen om evidente redenen. Maar effe naar de koers kijken en het was nogal duidelijk dat ze veel te hoog stonden. Het bewijs is nu wel geleverd.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2021, 13:44   #378
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.789
Standaard

In de financiële berichtgeving valt te merken dat het beleggersvertrouwen hier en daar wat begint te wankelen. Hoeft niet te verbazen. We zitten reeds sedert 2009/2011 in een opgaande fase die onafgebroken werd aangevuurd, zowel door de Federal Reserve als door de ECB, met het massaal opkopen van overheidsobligaties en het aldus bijna ongelimiteerd pompen van geld in het economisch systeem. M.a.w. de centrale banken hebben zich steeds minder als autonome instellingen gedragen en zich steeds meer ten dienste gesteld van de regeringen van landen (waaronder België) die hun bevolking hebben opgezadeld met exorbitante hoeveelheden staatsschuld. Wat lang voorspeld was begint nu te voorschijn te komen: de massa geld gaat steeds meer druk uitoefenen op het prijzenpeil. (Amerika meer dan 5% inflatie, EU meer dan 2%.)
Dat zal onherroepelijk leiden tot een stijging van de rentevoet en bijgevolg implicaties hebben op de aandelenkoersen. Of en wanneer de Beurzen klappen zullen krijgen is natuurlijk koffiedik kijken. Ik heb in ieder geval mijn voorzorgen genomen, een aantal effecten verkocht en geleidelijk het percentage liquiditeiten in mijn portfolio flink opgevoerd. Ik zit nu voor meer dan 35% in cash en… ik wacht. Dat kan nog een tijd duren. Maar… als de koersen flink aan het dalen gaan omdat er paniekverkopen de Beurs overspoelen zal ik geleidelijk meer “greedy” worden en aandelen van degelijke ondernemingen inpikken.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be