Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

 
 
Discussietools
Oud 14 januari 2012, 22:44   #101
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Maingain spreekt denk ik quasi perfect Nederlands. Ook Magnette's Nederlands is zeer goed. Vandaar dat deze laatste zowat de officiële woordvoerder van de Waalse politici in Vlaanderen lijkt te zijn geworden.
Magnette is dan ook een Leuvenaar
Het feit dat hij redelijk Nederlands spreekt heeft één voordeel: zijn systematische leugens vallen beter op. Bij andere politici kan je altijd nog denken dat je ze niet goed verstaan hebt.
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)
fonne is offline  
Oud 14 januari 2012, 22:50   #102
zomdupar
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 november 2011
Berichten: 290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
Bart De Wever ontvangt warm applaus van Franstalig publiek in World Trade Center, na een uiteenzetting in het frans. Dit zie ik Elio Di Rupo niet snel doen voor een Nederlandstalig publiek.

http://www.lalibre.be/actu/politique...-a-raison.html
Wie is Di Rupo ? Zit die in de regering Vanackere I ?

Laatst gewijzigd door zomdupar : 14 januari 2012 om 22:54.
zomdupar is offline  
Oud 14 januari 2012, 23:07   #103
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zomdupar Bekijk bericht
Wie is Di Rupo ? Zit die in de regering Vanackere I ?
PS en CD&V hebben een rolverdeling afgesproken, bij wijze van eerbaar Belgisch compromis: Di Rupo brengt het goede nieuws, Vanackere brengt het slechte nieuws.
Dat Vanackere daardoor veel zichtbaarder is dan Di Rupo komt de CD&V natuurlijk goed uit.
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)
fonne is offline  
Oud 14 januari 2012, 23:09   #104
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bokkenreyder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 maart 2011
Locatie: Limburg
Berichten: 15.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
PS en CD&V hebben een rolverdeling afgesproken, bij wijze van eerbaar Belgisch compromis: Di Rupo brengt het goede nieuws, Vanackere brengt het slechte nieuws.
Dat Vanackere daardoor veel zichtbaarder is dan Di Rupo komt de CD&V natuurlijk goed uit.
En zegt dus ook veel over de kwaliteit van deze regering!
__________________
Als Raf je nog ooit op een taalfout wijst, dan kun je genieten van zijn eigen taalblunder op:
http://forum.politics.be/showthread....175318&page=23




Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 14 januari 2012, 23:25   #105
Dirk A
Minister
 
Dirk A's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2011
Berichten: 3.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zomdupar Bekijk bericht
Wie is Di Rupo ? Zit die in de regering Vanackere I ?
Neen, hij zit niet in de regering Vanackere I, maar hij zit in de lokale politiek
Hij is zich wel aan het voorbereiden op de federale politiek met een cursus Nederlands:

cursus Nederlands
__________________
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline  
Oud 14 januari 2012, 23:33   #106
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bokkenreyder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 maart 2011
Locatie: Limburg
Berichten: 15.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
Neen, hij zit niet in de regering Vanackere I, maar hij zit in de lokale politiek
Hij is zich wel aan het voorbereiden op de federale politiek met een cursus Nederlands:

cursus Nederlands
Hij maakt blijkbaar al vorderingen!

http://www.deredactie.be/permalink/1.1194559
__________________
Als Raf je nog ooit op een taalfout wijst, dan kun je genieten van zijn eigen taalblunder op:
http://forum.politics.be/showthread....175318&page=23




Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 14 januari 2012, 23:38   #107
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.883
Standaard

Wat mij betreft, ja.
Everytime is offline  
Oud 14 januari 2012, 23:44   #108
zomdupar
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 november 2011
Berichten: 290
Standaard

Dat ie het dan in het frans komt uitleggen. Dat getuigt voor mij toch nog wat meer respect dan uw kat te sturen.

Hij is eerste minister verdomme !
zomdupar is offline  
Oud 15 januari 2012, 01:27   #109
Dirk A
Minister
 
Dirk A's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2011
Berichten: 3.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zomdupar Bekijk bericht
Dat ie het dan in het frans komt uitleggen. Dat getuigt voor mij toch nog wat meer respect dan uw kat te sturen.

Hij is eerste minister verdomme !
Och, er zijn belangrijkere zaken: 'Bourgmestre de Mons' bijvoorbeeld.
__________________
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline  
Oud 15 januari 2012, 04:19   #110
Gwylan
Minister-President
 
Gwylan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2010
Locatie: Het Zuidelijker Zwerk
Berichten: 5.881
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zomdupar Bekijk bericht
Dat ie het dan in het frans komt uitleggen. Dat getuigt voor mij toch nog wat meer respect dan uw kat te sturen.

Hij is eerste minister verdomme !
Di Rupo is eerste minister, minstens in theorie van alle Belgen, en dus ook van de Nederlandstalige Vlaamse meerderheid ervan.

Het lijkt mij derhalve volkomen logisch dat een eerste minister van België (ook) de taal van die meerderheid in ruime mate moet beheersen, al blijken de Belgen zelf (of toch een voldoende groot deel ervan) die logica kennelijk niet zo belangrijk te vinden.

Ergo, een meerderheid der Belgische Franstaligen én zelfs der Nederlandstaligen blijkt te aanvaarden dat de zo goed als Nederlandsonkundige Di Rupo hun eerste minister is (en dus tevens hun belangrijkste vertegenwoordiger, ook in internationale context).

Van een verschillende orde is de vraag waarom Di Rupo zich klaarblijkelijk verschuilt achter zijn collega’s ministers en staatssecretarissen om zoals u het stelt “het te komen uitleggen”, waaraan u de bemerking koppelt dat hij, vermits hij onvoldoende het Nederlands beheerst, dat desnoods maar in het Frans moet doen, hetgeen tenminste van iets meer respect zou getuigen dan dat hij “zijn kat stuurt”.

Is zijn eigenaardige houding dienaangaande een kwestie van persoonlijke stijl ? Of is het gewoonweg een gevolg van zijn meer algemene onbekwaamheid en dus ongeschiktheid om de functie van eerste minister naar behoren uit te oefenen ?

Persoonlijk ben ik van mening dat Di Rupo misschien wel een functie als burgemeester van een provinciestadje aankan, of deze van voorzitter van een lokale politieke partij, maar absoluut te hoog grijpt waar het gaat om de functie van minister, laat staan van eerste minister van een klein doch staatkundig, maatschappelijk, en politiek ingewikkeld land als België.

Specifiek voor wat het “komen uitleggen” betreft vermoed ik dat Di Rupo poogt controverse, kritiek, of zelfs hoongelach te vermijden door zo weinig als mogelijk zijn onkunde van het Nederlands publiekelijk te etaleren. Erg kranig is dat natuurlijk niet – van een eerste minister mag wat meer moed verwacht worden – maar middels een megadosis goede wil en menselijk mededogen kan ik dat nog net begrijpen : het aantal Vlamingen dat hem vooralsnog wil aanvaarden als eerste minister wenst hij ongetwijfeld niet te zien slinken gezien dit zijn positie in het gedrang zou brengen.

Het vergt een zo mogelijk nog grotere dosis goede wil om ook het nalaten om het dan maar in het Frans te “komen uitleggen” te begrijpen, hoewel ook dat binnen dezelfde “logica” kan geplaatst worden. Immers, door het in het Frans “te komen uitleggen” zou hij op zich evenzeer aantonen dat hij er niet in slaagt om het in het Nederlands te doen.

Kortom, zijn aldus algemene communicatieve beperking toont naar mijn mening overduidelijk alvast één element aan van zijn onbekwaamheid en ongeschiktheid als eerste minister van uw land.

Het is uw aller eerste minister : als u hem desondanks bij meerderheid als dusdanig wil aanvaarden, tja, dan is dat zo : ik heb geen enkele inspraak desbetreffend. Maar kunt u begrijpen dat ik het echt geen goed idee vind ? Kunt u begrijpen dat ik mij afvraag of er in gans België dan werkelijk niemand te vinden is die het gegarandeerd beter zou doen ?
Of wil u van mij aannemen dat als men bij voorbaat duidelijk meer geschikte mensen terzijde schuift of geen kans wil geven, het moeilijk anders kan dan dat men uiteindelijk opgescheept zit met uitsluitend onbekwamen zoals Di Rupo en consorten ?
Gwylan is offline  
Oud 15 januari 2012, 08:14   #111
den dinges
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 december 2009
Locatie: midgard
Berichten: 12.674
Standaard Kaakslag voor de Vlamingen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Is het Nederlands van Elio Di Rupo wel goed genoeg om premier te worden?

Deze vraag werd deze morgen gesteld op radio1.
Velen vinden dat dit niet kan omwille van
► gebrek aan respect voor de meerderheid van de bevolking
►de onmogelijkheid om bepaalde maatregelen/boodschappen aan de ►Vlamingen op een normaal verstaanbare manier uitgelegd te krijgen
►de verplichting dat alle Vlaamse ministers steeds Frans zullen moeten spreken tijden de bijeenkomsten van de ministerraad e.d.

Anderen vinden dan weer dat het niet erg is omdat:
►hij zo'n sympathieke man is
►de taal niet belangrijk is maar wel zijn daadkracht
►de anderen maar Frans moeten spreken

Enerzijds vind ik niet dat dit kan (op de Frans ministerraad zal men waarschijnlijk ook geen Bretoens - de taal van een belangrijk minderheid - spreken)
Anderzijds is zijn Nederlands veel beter dan het Nederlands van onze Koninginnen die we tot op heden gehad hebben...

Wat vindt U?
Ik vind het een ( lachwekkend ) schandaal dat die onbekwame hansworst zich enkel in een soort migranten-Nederlands kan uitdrukken. Hoe zou men in Wallonië reageren indien er een Vlaamse premier verkozen was, die enkel een paar woorden gebrekkig Frans kon stamelen, zoals " de slechtste leerling van de klas " ?
- " proffessor Choron, wat denkt u van mensen die slecht Nederlands praten ? "
- " Dat ze verekken "...
den dinges is offline  
Oud 15 januari 2012, 08:18   #112
den dinges
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 december 2009
Locatie: midgard
Berichten: 12.674
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Ik vind zijn Nederlands niet goed genoeg om een rijkelijk betaald jobke als politieker in dit land (zeker op federaal niveau) te bekleden, laat staan om premier te worden. Tweetaligheid is in Belgie nog te weining een evidentie. Als je politieker bent, toch zeker iets wat in Belgie een topbaan mag genoemd worden, waar je belangrijkste taak is om met andere mensen te communiceren, dan ga ik er van uit dat je de taal machtig bent.

Maar ja, dat zal dan wel weer te idealistisch zijn qua verwachting.
Als je in Brussel of Wallonië straatveger wil worden moet je wél goed Frans kunnen praten. Maar voor premier van heel België te worden volstaat het een paar woordekkes Vlaams te kunnen brabbelen...
" Ikke poeppe ni betaal " dat zal hij wel kunnen zeggen ...
den dinges is offline  
Oud 15 januari 2012, 10:20   #113
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.009
Standaard

Kom kom,

het Nederlands van Di Rupo is gewoonweg perfect,

.... perfect om de volgende verkiezingsslag voor te bereiden, zonder er zelf een klap voor te moeten uitsteken.
Iedere keer als hij iets komt vertellen op de Vlaamse televisiezenders, stromen de nieuwe leden toe bij de flamingante partijen ....




bedankt voor die bloeeeemen
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 15 januari 2012, 11:00   #114
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

eEN DRAAD VAN DE BETREURDE fREELANCER
eno2 is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be