Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 december 2022, 21:23   #43561
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.034
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Als u “overdrijft” dan is het toch maar voor een heel klein beetje. Het klopt wat u schrijft. De Calvijnse tak van het protestantisme is bij uitstek een religie zonder hiërarchie. Vergelijk dat maar eens met de hiërarchische structuur binnen de Roomse Kerk.
Aaah, dat is het. De respect voor de hiërarchische structuur.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2022, 21:28   #43562
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.034
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Tell me about it. Heb net een protestantse vrouw geshockeerd die ik dat omslachtig trachtte uit te leggen. En indien ik het zo direct zei, dan zou ze boos geworden zijn. Niet gemakkelijk he?

Daarom loopt Nederland in alles twintig jaar achter. Haha. Maar oh wee als je zegt waardoor dat komt.

Ik hou wel van Nederland, hoor.

Wat ik wel ben is direct en eerlijk, maar dat maakt van mij nog geen Calvinist hoor.
? Ik heb veel met Nederlanders gewerkt. En die kijken niet of minder naar je titels of studies. Altijd open voor een babbel, in België niet of zelden.

Er moet over alles kunnen gepraat worden tot het vervelend wordt.

En hier, gelijk potje dicht. Geen contaminatie. Oooeh.... Geen lucht...
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2022, 21:30   #43563
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
? Ik heb veel met Nederlanders gewerkt. En die kijken niet of minder naar je titels of studies. Altijd open voor een babbel, in België niet of zelden.

Er moet over alles kunnen gepraat worden tot het vervelend wordt.

En hier, gelijk potje dicht. Geen contaminatie. Oooeh.... Geen lucht...
We zijn beiden te diep in de ketel van Panoramix gevallen, maar wel een ander brouwsel. De beste cultuur is voor mij een mengeling van de Nederlandse en de Vlaamse, maar die bestaat niet tenzij het misschien over Zuid-Nederland gaat. Maar die hebben ook veel van de Noorderse pot geproefd in veel opzichten.

Nu vermoed ik dat ik met een orthodox gereformeerde bezig was. Want ze wilde dat ik haar Antwerpen toonde inclusief het interieur van de kathedraal (uit nieuwsgierigheid en interesse). Niet te hard zijn voor mezelf. Dat is ook enorm moeilijk.

Wel leerrijk, zeker. Interessant dat ook die rechts swipen op Tinder wetende dat ik een Belg ben en van katholieke opvoeding.

Het gesproken woord wordt zeer letterlijk genomen. Het concept van 'herbronning' is waarop ik haar heb geshockeerd. Veel te veel rond-de-potgedraai en tsjeverij voor haar.

Ik zit er niet louter voor dates, ook voor contacten en cultuuruitwisseling hoor.

Laatst gewijzigd door Weyland : 30 december 2022 om 21:35.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2022, 21:34   #43564
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.034
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
We zijn beiden te diep in de ketel van Panoramix gevallen, maar wel een ander brouwsel. De beste cultuur is voor mij een mengeling van de Nederlandse en de Vlaamse, maar die bestaat niet tenzij het misschien over Zuid-Nederland gaat. Maar die hebben ook veel van de Noorderse pot geproefd in veel opzichten.


Ja, precies zoals ik heb opgemerkt. Limburg, Brabant en Zeeland.

Alles daarboven is echt Holland.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2022, 21:36   #43565
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht


Ja, precies zoals ik heb opgemerkt. Limburg, Brabant en Zeeland.

Alles daarboven is echt Holland.
Zelfs Zeeland inderdaad. Vrij streng calvinistisch, maar begripvoller jegens onze cultuur dankzij de geografische proximiteit. Daarboven is het katholieke allemaal nog nieuw.

Noorderse katholieken zijn wel echte katholieken verder, maar zijn in de loop der eeuwen de band met de traditie wel anders gaan invullen. Ze hebben selectief moeten kiezen welke herinneringen aan de tijd van toen de RKK de hoofdstroming vormde te behouden.

Laatst gewijzigd door Weyland : 30 december 2022 om 21:38.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2022, 21:37   #43566
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.034
Standaard

Maar in dan zo'n oorlogssituatie is het vreemd genoeg de Britten die ons veel te hulp schieten met tanks, vliegtuigen en allerlei zever en troep.

Palmerston was de grote verdediger van onze natie. De Quadruple alliance om de grenzen van België zeker in grote lijnen vast te stellen.

Geen revoluties meer, normalisatie. Maar ze hebben de lijnen getekend dus ... ze voelen zich nog ergens verantwoordelijk.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2022, 21:39   #43567
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.418
Standaard

Wanneer ik een protestant zo shockeer geef ik die de ruimte. Dat mag erg lang duren hoor. Het is althans nooit mijn bedoeling.

Sterker, in België stik ik onder die besluiteloosheid en hiërarchie. Verdorie zeg.

Was het Noorden maar meer in ons geïnteresseerd.

Laatst gewijzigd door Weyland : 30 december 2022 om 21:40.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2022, 21:42   #43568
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Maar in dan zo'n oorlogssituatie is het vreemd genoeg de Britten die ons veel te hulp schieten met tanks, vliegtuigen en allerlei zever en troep.

Palmerston was de grote verdediger van onze natie. De Quadruple alliance om de grenzen van België zeker in grote lijnen vast te stellen.

Geen revoluties meer, normalisatie. Maar ze hebben de lijnen getekend dus ... ze voelen zich nog ergens verantwoordelijk.
Doorheen de geschiedenis zijn de Britten nog het beste geweest voor ons. Dat is wel zo.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2022, 21:43   #43569
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.034
Standaard

Kijk, als je lijnen tekent van een natie. En daarna nemen die Congo in wat een veel grote wingewest bleek te zijn dan al hun kolonies samen werden ze jaloers. En werd België de grootste trivialiteit in de wereld.

Wij deden het realistischer....
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2022, 21:45   #43570
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.034
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Doorheen de geschiedenis zijn de Britten nog het beste geweest voor ons. Dat is wel zo.
2.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2022, 22:10   #43571
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.418
Standaard

Ik herken ook vaak meer van mijn cultuur als ik naar de Gouden Eeuw kijk. Dan kreeg het Noorden nog een heuse Zuiderse injectie, maar ook dat botste ("die zuiderlingen met hun hoge praatjes ook, want hoger opgeleid"). We krijgen ook enkel binnen van de hogere echelons van de samenleving uit die tijd, dat ook wel.

Protestanten uit Antwerpen die moesten vluchten hebben ook een katholiek onderwijs genoten vóór hun bekering, bijvoorbeeld.

Laatst gewijzigd door Weyland : 30 december 2022 om 22:17.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2022, 22:17   #43572
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.034
Standaard

Ja, gezelligheid moet je meer naar Nederland gaan.

Genieten dat is voor België.

Wat een cliché. De stille, depri genieter.

"Wie voelt zich niet vast in dit onland zoals de Ieren zich vast voelden in dat kutland."

Het is niet mijn familie, zombie. Zolang er geen verdwijningen gebeuren is er niets aan de hand.

Zoals die Vlaamse "verzamelaar" die koudbloed in zijn kot werd doodgeschoten door Waalse elite eenheden...

Als dat teveel gebeurd, vecht of verdwijn... Waalse varkens.

Dat is nu het laatste burgeroorlog, dan komt er interventie van Frankrijk, Duitsland of Engeland.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2022, 22:22   #43573
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.418
Standaard

Ik kan je vertellen. Het Hollandse minderwaardigheidscomplex jegens Vlamingen bestaat nu nog, net als begin 17de eeuw. Als ze merken dat je meer vakkennis bezit of te 'dure' woorden gebruikt heb je het vaak al vlaggen.

Vaak lees ik ook online dat Nederlanders Vlamingen als 'arrogant' beschrijven of 'arrogant geworden'. Misschien zijn we dat ook, maar vaak ook niet.

Een Hollander voelt precies alsof het een vloek is Hollander te zijn naast een Vlaming zonder complexen. Vaak genoeg gemerkt... Het beste is meedoen met de gezelligheid en het daarmee maskeren. En altijd in beweging blijven en ergens voor staan. Niet te twijfelachtig.

Toen Vlamingen nog meer boerenpummels waren hadden ze er minder 'last' van. Zonde wel, want Nederland is echt een goed land.

Het is zaak om binnen je opleidingsniveau te werken in Nederland en echt uit te blinken van dag één al. In België heb je daar veel minder last van, ook al is de baas de baas.

Laatst gewijzigd door Weyland : 30 december 2022 om 22:27.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2022, 22:29   #43574
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.418
Standaard

Heb ook eens in België gesolliciteerd toen ik het zwaar had. En die HR-persoon meteen de nadruk op opleiding leggen. Dat was ergens wel verademend. Ik ben er echter niet voor gegaan. Engeland is zo, Frankrijk is zo, Duitsland is zo. Nederland is niet zo.

Respect voor intellectuelen heet dat.

Vlamingen. Kom naar Nederland en ga het zelf ondervinden, zeg ik.

Maar ze zijn oh zo gezellig en wij kunnen echt leren over initiatief nemen. Ik vind ook Vlaamse muziek bocht, maar Nederlandse niet per se. Nederlanders zien dat ook wel. Saaie slimme mensen, zijn wij. En zij zijn coole platte dommere mensen.

Nu ja, niet dommer. Minder afwetend van cultuur, ook al produceren wij Vlamingen geen eigen cultuur die naam waard. Wij weten wel meer af van cultuur en beschaving, maar produceren die niet of amper.

Laatst gewijzigd door Weyland : 30 december 2022 om 22:41.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2022, 22:31   #43575
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Zoals die Vlaamse "verzamelaar" die koudbloed in zijn kot werd doodgeschoten door Waalse elite eenheden...
Wie was dat als ik vragen mag? Ik weet precies niet veel af van onze geschiedenis. Jürgen?

Ik snap waarom je offline gaat. Ik geloof de authoriteiten hier evenmin in hoor, maar ze hebben wel gewonnen. Het brave naieve Vlaamse volk slikt dit. Hollanders zouden dit anders aangepakt hebben. Alhoewel, ze stemmen wel continu VVD die hun land kapotbezuinigt en die de teugels stevig vast hebben. Nederland was 15 jaar geleden veel beter dan nu.

Kijk, Hollanders kunnen klootzakken zijn, maar wel klootzakken om U tegen te zeggen. En al bij al geen slechte mensen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 30 december 2022 om 22:51.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2022, 22:53   #43576
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.034
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Heb ook eens in België gesolliciteerd toen ik het zwaar had. En die HR-persoon meteen de nadruk op opleiding leggen. Dat was ergens wel verademend. Ik ben er echter niet voor gegaan. Engeland is zo, Frankrijk is zo, Duitsland is zo. Nederland is niet zo.

Respect voor intellectuelen heet dat.

Vlamingen. Kom naar Nederland en ga het zelf ondervinden, zeg ik.

Maar ze zijn oh zo gezellig en wij kunnen echt leren over initiatief nemen. Ik vind ook Vlaamse muziek bocht, maar Nederlandse niet per se. Nederlanders zien dat ook wel. Saaie slimme mensen, zijn wij. En zij zijn coole platte dommere mensen.

Nu ja, niet dommer. Minder afwetend van cultuur, ook al produceren wij Vlamingen geen eigen cultuur die naam waard. Wij weten wel meer af van cultuur en beschaving, maar produceren die niet of amper.
Och zeg, je komt met genoeg "guldens" en vakkennis over de brug maakt het niet uit wie je bent. In Nederland.

Dat is veelal overal zo.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2022, 22:54   #43577
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Och zeg, je komt met genoeg "guldens" en vakkennis over de brug maakt het niet uit wie je bent. In Nederland.

Dat is veelal overal zo.
Inderdaad. In Nederland is echter of het niveau bedroevend laag (maar echt ongelooflijk laag) of superhoog. Het is zaak bij die tweede terecht te komen. Zeker nu de arbeidsmarkt zo krap zit. Ik zit middenin helaas, dus moet hard werk leveren nog om dat bij te benen.

Theoretische kennis is van geen belang precies, jonge jonge. En dat is niet per se zo bij 'calvinisten'. Heb best wat gereformeerde collega's gehad die niet zo waren en wel niveau bezaten.

Neen, ik verruil Rotterdam wel voor Noord-Brabant terug tenzij ik echt een goed aanbod vindt. Te snel de job aangenomen. Ik werk niet graag tussen mensen die middelbare schoolse kennis ontberen en te koppig zijn die te leren. Dat ligt niet aan Rotterdam hoor, wel aan dat bedrijf. Jonge jonge. Je hebt geen idee. Echt een maaiveldcultuur is het.

Het is kut de hoogstopgeleide te zijn op een bedrijf, zeker als Belg in Holland.

Laatst gewijzigd door Weyland : 30 december 2022 om 23:09.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2022, 23:11   #43578
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.034
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Inderdaad. In Nederland is echter of het niveau bedroevend laag (maar echt ongelooflijk laag) of superhoog. Het is zaak bij die tweede terecht te komen. Zeker nu de arbeidsmarkt zo krap zit.

Theoretische kennis is van geen belang precies, jonge jonge. En dat is niet per se zo bij 'calvinisten'. Heb best wat gereformeerde collega's gehad die niet zo waren en wel niveau bezaten.
Ach, het niveau.

Ja, maar dat is overal zo. Die heeft een Maserati, dus die heeft iets bereikt ofzo.

Dit gaat niet per se over Nederland of België. Bijna overal is het hetzelfde.

"80% van de conversaties gaat over stoefen. En die andere willen dat ook checken en bij zijn. Up to date zijn. Het gaat alleen maar over zichzelf."

Dat is natuurlijk.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2022, 23:12   #43579
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.418
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Ach, het niveau.

Ja, maar dat is overal zo. Die heeft een Maserati, dus die heeft iets bereikt ofzo.

Dit gaat niet per se over Nederland of België. Bijna overal is het hetzelfde.

"80% van de conversaties gaat over stoefen. En die andere willen dat ook checken en bij zijn. Up to date zijn. Het gaat alleen maar over zichzelf."

Dat is natuurlijk.
Heb je gelijk in wel. De leperds schoppen het vaker tot manager. In België had ik eens een directeur die amper Engels kon, van ondernemen precies weinig afwist, maar hij had wel street skills. Een Bruggeling.

Ach, komt wel goed hoor. Ik ben geen opgever. Olland is deze Belg niet verloren zenne.

Tussen stoners werk ik toch liever niet verder. Ander en beter sowieso.

De beste job in Nederland was nog tussen de refo's gek genoeg. Die hadden nog niveau (en zelfreflectie). Erg harde humor, jaren '60-stijl, maar dat was net bevrijdend.

Laatst gewijzigd door Weyland : 30 december 2022 om 23:20.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2022, 23:19   #43580
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.034
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Heb je gelijk in wel. De leperds schoppen het vaker tot manager. In België had ik eens een directeur die amper Engels kon, van ondernemen precies weinig afwist, maar hij had wel street skills. Een Bruggeling.

Ach, komt wel goed hoor. Ik ben geen opgever. Olland is deze Belg niet verloren zenne.
Hehe, ik had ook eens zo'n eindeloze gesprekken met een Duitser. De arbeidsmarkt e.d.

Wil je wat boemelen ofzo?

De directeurs ja, die hebben echt geld. Maar jij kan niet genoeg liegen en bedriegen dus promoveren we jou niet.

De technici ja, die hebben echt vakkennis. Ze houden de hele boel eigenlijk draaiend.

Dan heb je nog allerlei hoeren en managers die eigenlijk geen bijdrage zijn tot de maatschappij.



Men mag niet zo cru zijn...
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be